Recenze

Tip Harmonie pro říjnové dny: Janáček Moravian Folk Songs Martiny Jankové

Čerstvé supraphonské album Janáček Moravian Folk Songs je vydavatelstvím avizováno jako nejnovější album sopranistky Martiny Jankové, je však výsledkem vzácné interpretační shody a spolupráce tří umělců. Barytonista Tomáš Král se během posledního desetiletí vyprofiloval jako jeden z nejobsazovanějších zpěváků staré hudby a pianistu Ivo Kahánka netřeba představovat. Zdánlivě nesourodá trojice umělců, dalo by se říct. Pokud se ale posluchač nebojí opustit hudební ná­lepky „mozartovská

Introduction s jemnou tečkou - debut Kristiny Fialové

Violistka Kristina Fialová se pozvolna dostává do povědomí české hudební veřejnosti, její letošní debut na Pražském jaru zaujal a napověděl mnohé z jejích dosavadních zkušeností a úspěchů v zahraničí. Studia v Kodani se zúročila v jejím debutovém albu, které hudebně režíroval profesor kodaňské akademie Tim Frederiksen. Na rozdíl od debutového květnového koncertu, kde dílům soudobých

Dvořákovské dovětky za Rokem české hudby: Alfred a Armida

K pozdním plodům Roku české hudby 2014, které spatřily světlo světa paralelně v lednu 2015, patří dva živé snímky zcela, nebo spíše neznámých Dvořákových operních děl AlfredArmida, rámujících Dvořákovo hudebně-dramatické dílo z let 1870–1903. Dvořákova první, na německé libreto Körnerovo psaná tříaktová opera Alfred B. 16 (1870) a poslední čtyřaktová opera na Vrchlického text Armida op. 115

Petr Daněk: Historické tisky vokální polyfonie, rané monodie, hudební teorie a instrumentální hudby v českých zemích do roku 1630

Česká hudební historiografie se rozhodně nemůže pochlubit pravidelnou bohatou knižní produkcí. Těžiště publikační činnosti muzikologů se omezuje převážně na studie ve sbornících a odborných časopisech, popřípadě na notové či jiné edice. Nicméně novodobé grantové projekty si kladou za cíl publikační vědecké produkci napomoci a několik významných hudebně-historických prací je ve fázi závěrečné redakční přípravy.

Ideální Schumann pro houslovou (anti)star Isabelle Faust

V letech 2003–2004 vyprodukovala francouzská společnost Harmonia mundi s tehdy ještě stále začínajícími umělci Isabelle Faust (housle, Stradivarius La Belle au bois dormant, 1704), Alexanderem Melnikovem (klavír, Jean-Baptiste Streicher, 1847) a Jeanem-Guihenem Queyrasem (violoncello, Gioffredo Cappa, 1696) dvojici CD s Dvořákovým houslovým a violoncellovým koncertem, doplněnými Dvořákovými

Slovanské tance v podání Klánských

10. červenec 2015 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Slovanské tance v podání Klánských

Podobně jako orchestrální verze Slovanských tanců patří i jejich původní čtyřruční podoba k nejhranějším a nejnahrávanějším Dvořákovým dílům. Pokud je mi známo, tak jen po roce 1989 vyšly u nás minimálně čtyři různé nahrávky. Poslední – s výborným manželským duem Kristinou a Martinem Kasíkovými – vydal v roce 2004 label ArcoDiva. Vloni, tedy přesně deset let po Kasíkových, se objevil na trhu další

Smetanovy Smyčcové kvartety v podání Pavel Haas Quartet: Hudba, která nedá vydechnout

Nové snímky Kvarteta Pavla Haase patří v českém, a snad ještě více v anglosaském kulturním prostředí k ostře sledovaným událostem sezony. Zvláště pak, když ty předešlé snímky jsou většinou ověnčeny celou řadou cen nahrávacího průmyslu, jako tomu bylo v případě zatím posledních dvou alb se smyčcovými kvartety Antonína Dvořáka a Smyčcovým kvartetem d moll Smrt a dívkaSmyčcovým kvintetem C dur Franze Schuberta. Zaslouženou pozornost na sebe za vydatné mediální podpory aktuálně strhává i zatím poslední projekt věnovaný oběma

Akrobatický let Karla Dohnala

9. květen 2015 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Akrobatický let Karla Dohnala

Karel Dohnal patří mezi přední české klarinetisty a tuzemským příznivcům artificiální hudby zřejmě není potřeba tohoto umělce dlouze představovat. Přesto je namístě uvést několik základních faktů. Dohnal je především velmi činorodý sólový hráč, který si své renomé získal jak uměleckými aktivitami spojenými s významnými českými a zahra­ničními ansámbly, tak díky svým úspěchům s uváděním zcela nových či nepříliš často interpretovaných skladeb soudobé klarinetové literatury. Jedním z jeho nejvýraznějších počinů na poli sólové produkce je

Zemlinského kvarteto: Souborná nahrávka smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka

Většina mediální pozornosti byla v roce České hudby 2014 v souvislosti s novými nahrávkami českého kánonu artificiální hudby 19. a 20. století věnována nové souborné nahrávce Dvořákových symfonií a koncertů s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem (Decca 2012–2014). Byla to mediální pozornost tak soustředěná, že upozadila nejen (doufejme, že zatím nedokončený) projekt Dvořákových symfonií s tímtéž orchestrem a jeho bývalým uměleckým šéfem Zdeňkem Mácalem (Octavia Records), ale i další zajímavé nahrávací počiny, mezi nimiž zatím

Lotz Trio   Friends a jejich Mozart

Už na prvý pohľad elegantný, mierne nápadný zlato-modrý obal CD má vysokú šancu upútať v obchode už len svojím vzhľadom. Najnovšie CD zoskupenia Lotz Trio vyšlo pod hlavičkou vydavateľstva Hevhetia v roku 2014. Názov Lotz Trio and Friends prezdrádza, že k spolupráci si niekoho prizvali, a to spevácke trio: Jolantu Kowalsku Pawlikowsku, Teréziu Kružliakovú a Tomáša Šelca. Zároveň napovedá, že ide o „zmesku“ Mozartovej hudby pre basetové rohy v spojení s hlasom. Hneď po otvorení bookletu sa poslucháč dokáže dobre zorientovať...