Recenze

Monteverdi Magdaleny Kožené, promyšlený, ale s otazníky

V produkci hudebního nakladatelství Deutsche Grammophon vyšlo počátkem letošního roku nové sólové album přední české mezzosopranistky Magdaleny Kožené. Záběr jejího repertoáru je velmi široký a v zaměření této nahrávky se obrací k hudbě raného baroka, konkrétně k dílům Claudia Monteverdiho. Na natáčení se kromě Kožené podíleli také další pozvaní sólisté a barokní orchestr La

Skvostný Dvořák Bennewitzova kvarteta: Březnový Tip Harmonie

Za dva roky tomu bude již dvacet let, co je stále ještě mladé Bennewitzovo kvarteto, aktuálně vystupující ve složení Jakub Fišer, Štěpán Ježek, Jiří Pinkas a Štěpán Doležal, aktivní na koncertních pódiích. Spíše těch zahraničních než domácích, jak je tomu již po generace (ne)dobrým zvykem v životě českých kvartetních souborů. Hledá-li český posluchač komerční nahrávky tohoto souboru, musí se

Slimáčkové Přehled skladatelů varhanní hudby

Hudební  fakulta JAMU v Brně vydala na sklonku minulého roku knihu své pedagožky Jany Michálkové Slimáčkové „Přehled skladatelů varhanní hudby“. Je to teprve podruhé, co u nás vznikla práce na podobné téma po učebním textu AMU „Dějiny varhan a varhanní hudby“ Milana Šlechty z roku 1985. K nim můžeme ještě přiřadit i obsáhlou práci Ferdinanda Klindy z roku 2000 „Organ v kultúre dvoch tisícročí“.,vydanou v Bratislavě. Jinak naši studenti i další zájemci o varhanní hudbu byli odkázáni výhradně na cizojazyčnou literaturu s pochopitelně menším důrazem na varhanní skladby, vytvořené v českých zemích.

Potemnělý mariánský středověk na nové desce Hany Blažíkové a Barbory Kabátkové

Sebelepší nahrávka hudby tohoto druhu se nedostane na vrchol nejvíce prodávaných CD. Cantigas de Santa Maria by si to určitě zasloužila, jenže popularita středověké hudby je přece jen omezená. Většině dnešních posluchačů připadají písně z 13. století příliš monotónní, melodicky chudé a harmonicky jednoduché. Přestože je okruh milovníků této hudby omezený, pevně doufám, že Cantigas de Santa Maria najde dostatečný počet zájemců už jen proto, že interpreti jsou ze tří čtvrtin čeští.

Missa Transfigurationis, o níž by se mělo vědět

Musique en Wallonie (MEW) je malý label, vydávaný valonskou částí belgického království, přesto by mohl být vzorem mnohem větším vydavatelským firmám. Již předchozí alba se skladateli jako de la Rue, Binchois, Dufay, de Orto, Desprez nebo Lassus dávají tušit, že akcent v dramaturgii MEW leží v dávné hudební minulosti jižního území dnešní Belgie. Kromě originálního výběru skladeb – vydavatel spolupracuje s univerzitou v Lutychu – upoutá luxusní obal ve formě malé vázané knížky,

Děti světla: Danilo Pérez, John Patitucci, Brian Blade a jejich komponování v reálném čase

Co se stane, když z hvězdného kvarteta uberete hlavní osobnost? V mnoha případech by mohla nastat katastrofa, ale když se rozhodli společně muzicírovat členové Wayne Shorter Quartet, nevzniklo nic menšího než pianové trio snů. O čemž jsme se ostatně mohli přesvědčit i na pódiu Bohemia Jazz Festu 2014. Danilo Pérez, John Patitucci a Brian Blade spolu dříve hráli nejen ve Shorterově projektu, všichni se setkali například na Pérezově albu ...Till Then (2003). Jako trio se sice

Biblické paralely i falešná pýcha v Lullyho Phaétonovi

Tragická opera Jeana-Baptista Lullyho Phaéton měla premiéru 6. ledna 1683 ve Versailles. Šlo o typické dílo své doby – antika byla ve Francii dlouhodobě středem zájmu vyšších vrstev. Libretista Phaétona, významný francouzský dramatik Philippe Quinault, zpracoval ovidiovský námět tak, aby odpovídal požadavkům a potřebám jeho zaměstnavatele – francouzského královského dvora. Jeho text odkazuje nejen k původnímu mytologickému tématu a Ovidiovu zpracování téhož námětu, nýbrž

Nejen zahrádečky, ale i vzácný folklorní svět Dušana Holého

Musica Folklorica je na první pohled normální cimbálka. Ovšem nejen na poli lidové hudeby platí za již etablované těleso na vysoké umělecké úrovni. Hráči disponují muzikantskou zručností a erudovaným hudebním rozhledem, zejména v oblasti lidové polystylovosti. Někteří z nich jsou výbornými komponisty a aranžéry. Jejich působnost v Musice se vyznačuje prací s autentickou folklorní látkou převážně z oblasti

Loutna česká v pojetí Ensemble Inégal - Michnova hudba v té nejčistší podobě

Loutna česká (1653) veľkého barokového básnika a skladateľa Adama Michnu z Otradovic (1600–1676) patrí k najznámejším i najvýznamnejším prameňom českých hudobných i literárnych dejín. Až do minulého roku bol však tento prameň nekompletný – chýbali inštrumentálne party. Všetky (početné) doterajšie  interpretácie, notové vydania i nahrávky (CD – Musica Bohemica, dir. J. Krček 1991

Zdeněk Fibich a český koncertní melodram

Publikace Zdeněk Fibich a český koncertní melodram autorky PhDr.Věry Šustíkové, Ph.D.  reaguje na novou vlnu oživení zájmu o koncertní melodram. Jedná se o první publikaci vydanou na českém trhu, která podává ucelený pohled na vývoj melodramu v Evropě od jeho počátků až po vznik koncertního melodramu jako samostatného žánru a přes podrobně zkoumaná zakladatelská díla české tradice dotahuje přehled českého koncertního melodramu až do současnosti. Jak autorka uvádí: