Recenze

Děti světla: Danilo Pérez, John Patitucci, Brian Blade a jejich komponování v reálném čase

Co se stane, když z hvězdného kvarteta uberete hlavní osobnost? V mnoha případech by mohla nastat katastrofa, ale když se rozhodli společně muzicírovat členové Wayne Shorter Quartet, nevzniklo nic menšího než pianové trio snů. O čemž jsme se ostatně mohli přesvědčit i na pódiu Bohemia Jazz Festu 2014. Danilo Pérez, John Patitucci a Brian Blade spolu dříve hráli nejen ve Shorterově projektu, všichni se setkali například na Pérezově albu ...Till Then (2003). Jako trio se sice

Biblické paralely i falešná pýcha v Lullyho Phaétonovi

Tragická opera Jeana-Baptista Lullyho Phaéton měla premiéru 6. ledna 1683 ve Versailles. Šlo o typické dílo své doby – antika byla ve Francii dlouhodobě středem zájmu vyšších vrstev. Libretista Phaétona, významný francouzský dramatik Philippe Quinault, zpracoval ovidiovský námět tak, aby odpovídal požadavkům a potřebám jeho zaměstnavatele – francouzského královského dvora. Jeho text odkazuje nejen k původnímu mytologickému tématu a Ovidiovu zpracování téhož námětu, nýbrž

Nejen zahrádečky, ale i vzácný folklorní svět Dušana Holého

Musica Folklorica je na první pohled normální cimbálka. Ovšem nejen na poli lidové hudeby platí za již etablované těleso na vysoké umělecké úrovni. Hráči disponují muzikantskou zručností a erudovaným hudebním rozhledem, zejména v oblasti lidové polystylovosti. Někteří z nich jsou výbornými komponisty a aranžéry. Jejich působnost v Musice se vyznačuje prací s autentickou folklorní látkou převážně z oblasti

Loutna česká v pojetí Ensemble Inégal - Michnova hudba v té nejčistší podobě

Loutna česká (1653) veľkého barokového básnika a skladateľa Adama Michnu z Otradovic (1600–1676) patrí k najznámejším i najvýznamnejším prameňom českých hudobných i literárnych dejín. Až do minulého roku bol však tento prameň nekompletný – chýbali inštrumentálne party. Všetky (početné) doterajšie  interpretácie, notové vydania i nahrávky (CD – Musica Bohemica, dir. J. Krček 1991

Zdeněk Fibich a český koncertní melodram

Publikace Zdeněk Fibich a český koncertní melodram autorky PhDr.Věry Šustíkové, Ph.D.  reaguje na novou vlnu oživení zájmu o koncertní melodram. Jedná se o první publikaci vydanou na českém trhu, která podává ucelený pohled na vývoj melodramu v Evropě od jeho počátků až po vznik koncertního melodramu jako samostatného žánru a přes podrobně zkoumaná zakladatelská díla české tradice dotahuje přehled českého koncertního melodramu až do současnosti. Jak autorka uvádí:

Tip Harmonie pro říjnové dny: Janáček Moravian Folk Songs Martiny Jankové

Čerstvé supraphonské album Janáček Moravian Folk Songs je vydavatelstvím avizováno jako nejnovější album sopranistky Martiny Jankové, je však výsledkem vzácné interpretační shody a spolupráce tří umělců. Barytonista Tomáš Král se během posledního desetiletí vyprofiloval jako jeden z nejobsazovanějších zpěváků staré hudby a pianistu Ivo Kahánka netřeba představovat. Zdánlivě nesourodá trojice umělců, dalo by se říct. Pokud se ale posluchač nebojí opustit hudební ná­lepky „mozartovská

Introduction s jemnou tečkou - debut Kristiny Fialové

Violistka Kristina Fialová se pozvolna dostává do povědomí české hudební veřejnosti, její letošní debut na Pražském jaru zaujal a napověděl mnohé z jejích dosavadních zkušeností a úspěchů v zahraničí. Studia v Kodani se zúročila v jejím debutovém albu, které hudebně režíroval profesor kodaňské akademie Tim Frederiksen. Na rozdíl od debutového květnového koncertu, kde dílům soudobých

Dvořákovské dovětky za Rokem české hudby: Alfred a Armida

K pozdním plodům Roku české hudby 2014, které spatřily světlo světa paralelně v lednu 2015, patří dva živé snímky zcela, nebo spíše neznámých Dvořákových operních děl AlfredArmida, rámujících Dvořákovo hudebně-dramatické dílo z let 1870–1903. Dvořákova první, na německé libreto Körnerovo psaná tříaktová opera Alfred B. 16 (1870) a poslední čtyřaktová opera na Vrchlického text Armida op. 115

Petr Daněk: Historické tisky vokální polyfonie, rané monodie, hudební teorie a instrumentální hudby v českých zemích do roku 1630

Česká hudební historiografie se rozhodně nemůže pochlubit pravidelnou bohatou knižní produkcí. Těžiště publikační činnosti muzikologů se omezuje převážně na studie ve sbornících a odborných časopisech, popřípadě na notové či jiné edice. Nicméně novodobé grantové projekty si kladou za cíl publikační vědecké produkci napomoci a několik významných hudebně-historických prací je ve fázi závěrečné redakční přípravy.

Ideální Schumann pro houslovou (anti)star Isabelle Faust

V letech 2003–2004 vyprodukovala francouzská společnost Harmonia mundi s tehdy ještě stále začínajícími umělci Isabelle Faust (housle, Stradivarius La Belle au bois dormant, 1704), Alexanderem Melnikovem (klavír, Jean-Baptiste Streicher, 1847) a Jeanem-Guihenem Queyrasem (violoncello, Gioffredo Cappa, 1696) dvojici CD s Dvořákovým houslovým a violoncellovým koncertem, doplněnými Dvořákovými