Recenze

Vánoční radosti Štefana Margity

9. prosinec 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Vánoční radosti Štefana Margity

Vánoční dárek Štefana Margity nese všechny atributy svého tvůrce – kantabilní zpěv, známé melodie, pečlivé provedení s důrazem na atmosféru Vánoc. Mistr pěvec k sobě přizval neméně mistrné Adama Plachetku a Kateřinu Kněžíkovou. Úvodní Tichá noc Franze Xavera Grubera dává příležitost jeho sladkému sametovému hlasu, který souzní s profesionálním projevem Kühnova smíšeného sboru, orchestr je místy mohutnější. V Ramírezově písni El Nacimento svítivý Margita s hladivě temným Plachetkou tvoří báječně vyvážené duo. Mozartovo Laudate Dominum bylo svěřeno Kateřině Kněžíkové a její znělý a ohebný soprán zcela odpovídá

Kruh se uzavřel kompletní nahrávkou symfonií Miloslava Kabeláče

Průvodní slovo k souborné nahrávce symfonií Miloslava Kabeláče bylo možná posledním dokončeným textem Zdeňka Nouzy, mimo jiné autora Kabeláčovy obsáhlé monografie Miloslav Kabeláč. Tvůrčí profil skladatele, vydané roku 2010 Etnologickým ústavem AV ČR v Praze. Málokdo znal tvorbu tohoto skladatele tak do detailů, včetně souvislostí s dobou vzniku a pozadím života, jako dr. Zdeněk Nouza, který před několika týdny zemřel. Kompletní nahrávka Kabeláčových symfonií je výsledkem péče o skladatelův odkaz, jímž se dr. Nouza zabýval, a nadšení dirigenta Marka Ivanoviće, který všech osm symfonií nastudoval

Portrét Richarda Nováka: V plné síle umělecké i lidské

Portrét pěvce Richarda Nováka slavícího letos výjimečné životní jubileum zachycuje tohoto skvělého basistu v rolích, jimiž během svého dlouhého uměleckého života zaujal tisíce posluchačů a operních diváků. Znělý hlas, ozvláštněný úžasným emočním bohatstvím, báječná výslovnost, tak charakteristická pro pěvce starší generace a především pravá umělecká poctivost, s níž Richard Novák ke každé roli přistupuje, to vše je synonymem letošního jubilanta. Dvoudiskové album představuje umělce nejprve jako brněnského operního sólistu ve studiových nahrávkách z let 1977-83 a také živě z představení Verdiho Simona Boccanegry

Říjnový Tip Harmonie: Ariadna Bohuslava Martinů

„Jsi obraz mého štěstí a to štěstí tě zabije.“ Stejně jako se z těchto dvou veršů ze hry Le Voyage de Thésée francouzského dramatika George Neveux může vynořit několik rovin – milostné drama, mytologická předtucha, surrealistická zkratka – tak i Ariadna Bohuslava Martinů při své nekomplikovanosti a hravosti během necelé třičtvrtěhodinky hudby s grácií naservíruje posluchači všechno, co by mohl od opery očekávat. Mystický dotek smrti a boj o život i sám proti sobě, tajemství začátku milostného vztahu a nenávratnost jeho konce, lamento opuštěné hrdinky, to vše v neoklasickém

Humor i žalmy Jiřího Temla na albu Kühnova dětského sboru

K loňským osmdesátinám jednoho z našich nejoblíbenějších současných autorů Jiřího Temla vydal Kühnův dětský sbor spolu s Radioservisem album věnované výhradně dětským kantátám tohoto skladatele. Jiří Teml jako dlouholetý rozhlasový pracovník měl velmi blízko k hudbě pro děti a rád ji nejen tvořil, ale současně umožnil dětem srovnání její prezentace koncertní a rozhlasové. V textu bookletu Jiří Teml sám uvádí témata a okolnosti vzniku jednotlivých kantát a přes velkou různorodost i časovou šíři vzniku nahrávek vlastně máme možnost ocenit mimořádný autorský přístup k tomuto žánru a ve vytříbené sborové interpretaci posledních

Jan Blahoslav: Více lingvista a hymnograf než teolog

Sedmdesáté výročí založení Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro uctili jeho pořadatelé tím nejlepším možným způsobem – ve spolupráci s Nadací pro dějiny kultury ve střední Evropě a Národním muzeem v Praze podpořili podnět předního českého muzikologa Petra Daňka a pomohli na svět skvostnému faksimilovému vydání prvního českého kompendia o teorii hudby. Festival klasické hudby se tak přihlásil k hlubokým kořenům hudební kultury a teorie a zpřístupnil dílo, které zůstává jak v muzikologii, tak i v obecných kulturních dějinách stále ještě nedoceněno.

Prileteu pták. A Iva Bittová nazpívala Bartókovy Slovenské spevy

Díky slovenskému vydavatelství Pavian Records vydala Iva Bittová další ze svých folklórních alb, a opět ve spojení se smyčcovým kvartetem. Tentokrát jde o slovenské lidové písně z nesmírně bohatých etnomuzikologických sbírek Bély Bartóka a místo Škampova kvarteta, který zpěvačku doprovodil na albu s moravskými lidovými písněmi (Moravská lidová poezie v písních 2004), stanul před mikrofony sice mladý, ale již mezinárodně ostřílený Mucha Quartet. Vzniklo tak mimořádně výpravné CD pod všeříkajícím názvem Béla Bartók: Slovenské spevy. Jde zároveň o další úzkou spolupráci Bittové se skladatelem Vladimírem Godárem

Letní Tip Harmonie: Martinů, klavír a orchestr

Bohuslav Martinů má letos mimořádné štěstí na zajímavé souborné nahrávky. Po skvělém supraphonském kompletu jeho klavírních trií v podání Smetanova tria (Harmonie 2016/5) vydal v nevelkém časovém odstupu Radioservis všech pět skladatelových klavírních koncertů, k nimž připojil ještě Concertino pro klavír a orchestrKoncert pro dva klavíry a orchestr. Sólových partů se v těchto dílech ujalo osm našich

O Dvořákových Ouverturách v podání Jakuba Hrůši a PKF

Dvořákovská diskografie Jakuba Hrůši se rozrůstá pozvolna, zato systematicky. Ke starším snímkům Dvořákových serenád Es dur a d moll, České svity, Valčíků v Burghauserově instrumentaci a americké Svity A dur, kterou jsem dosud považoval za nejpovedenější z Hrůšových dvořákovských kreací (Supraphon SU 3867-2, 3882-2, 3932-2), přibyla v lednu 2015 nahrávka pětice skladatelových koncertních předeher.

Chamber Music: Druhý pól Miroslava Srnky

Skladatel Miroslav Srnka má dobrý rok. Na jeho počátku se z jeho opery South Pole stala událost mezinárodního významu a nyní mu vychází CD s komorní hudbou. Posluchači si tak mohou porovnat dva póly jeho hudby: v opeře jako součást spektáklu zahrnujícího děj i vizuální stránku a na komorním poli, kde nic neodvádí pozornost od hudby samotné. Ačkoliv – i sem si vnější svět nachází cestu. Srnkova hudba