pátek, 23. květen 2008

Orpheus, I am - Johnson, Caccini, Lanier, Hume, Campion, Vallet, Ballard, Bataille, Ferrabosco, Ford, Dowland, Lawes

Orpheus, I am - Johnson, Caccini, Lanier, Hume, Campion, Vallet, Ballard, Bataille, Ferrabosco, Ford, Dowland, Lawes Orpheus, I am - Johnson, Caccini, Lanier, Hume, Campion, Vallet, Ballard, Bataille, Ferrabosco, Ford, Dowland, Lawes

Joel Frederiksen - bas, osmisborová renesanční loutna, Sven Schwannberger - theorba, renesanční loutna, Domen Marincic - viola da gamba. Text: A. Nahráno: 8/2002, Walderbach, Německo. Vydáno: 2003. TT: 58:01. DDD. EP (Ensemble Phoenix) Productions.

Zprvu jsem váhal, zda psát o čtyři roky staré nahrávce, když na vydání čekají v redakci desítky mnohem aktuálnějších recenzí. Chci na tento projekt upozornit ze tří důvodů. Zaprvé kvůli tomu, že Joel Frederiksen vstoupil vloni do povědomí některých lidí jako umělecký garant oslav geniálního barokního architekta Domenica Martinelliho a kvůli tomu navštívil krátce i Českou republiku, zadruhé kvůli repertoáru a způsobu interpretace a zatřetí kvůli podivuhodnému hlasu pana Frederiksena. Musím dodat, že jsem už dlouho neslyšel tak hluboký bas, jakým on suverénně vládne. Nevím, jak by zpíval hudbu zkomponovanou po roce 1750, ale renesanční a barokní skladby dostávají díky jeho mahagonovému, znělému a přitom kupodivu lehce pohyblivému hlasu novou dimenzi. Také nevím, jak by zpíval bájný Orfeo nebo jak pěl třeba první představitel Monteverdiho Orfea, profundně basové podání výběru z pozdně renesančních a raně barokních skladeb Anglie, Itálie a Francie je hodné pozornosti. Kvůli tomu bych pominul výhrady vůči tempům některých skladeb, nedoladěnosti pár tónů a občasné nepřesné hře louten. Koneckonců tyto nedokonalosti spíše desku polidšťují. Jediné, co mi na nahrávce vadí více, je málo kontrastu, který by měl být kromě pestré směsice skladatelů kořením projektu, a výtvarně nevýrazný booklet.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.