Ludwig van Beethoven – Klavírní koncert č. 5 Es dur op. 73 „Císařský“, Klavírní sonáta č. 28 A dur op. 101

Hélene Grimaud – klavír, Staatskapelle Dresden, Vladimir Jurowski. Produkce: Sid McLauchlan. Text: A, N, F. Nahráno: 12/2006, Lukaskirche, Drážďany. Vydáno: 2007. TT: 59:18. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 6595 (Universal Music).

Toto CD nám nabízí Beethovenův pátý klavírní koncert v provedení tak strhujícím, jak uslyšíme jen zřídkakdy. První věta je doslova nabitá energií. Hélene Grimaud hraje krásným šťavnatým tónem, s obdivuhodným rytmickým „švihem“ a ve výrazu je tak upřímná, že jí věříme doslova každý tón. Orchestr s nádherně znějícími žesti je plný lesku a v rytmickém švihu si se sólistkou nezadá. Oproti lesku první věty překvapí pak překrásně měkký, proteplený orchestrální zvuk ve větě druhé. Přestože tato věta nabízí pianistce více prostoru ke zvukovému „kouzlení“, ani zde Hélene Grimaud nic nepředstírá a hraje s odzbrojující a sympatickou přímočarostí. O finální větě nelze pak napsat nic jiného než o větě úvodní. A na to, jakým způsobem se Hélene Grimaud v hlavním tématu „odráží“ od basových tónů, určitě hned tak nezapomeneme. Beethovenova Klavírní sonáta A dur op. 101 , první z proslulé pětice skladatelových „pozdních“ sonát, představuje naprosto jiný svět než „Císařský“ koncert. Dílo hlubokého filozofického obsahu a nezvyklé formální výstavby je náročné jak pro interprety, tak pro posluchače. Komplikovaná skladba nabízí řadu možností výkladu. V pojetí Hélene Grimaud má tato sonáta pozoruhodně pevný tvar, založený na dokonalém rytmu, bezpečně vedených basech a na myšlenkové přehlednosti. CD je doprovázeno velmi hezkým bookletem s množstvím mimořádně krásných fotografií. Průvodní text F. Müllera s názvem „Filozof u klavíru“ je věnován vztahu Hélene Grimaud k Beethovenovi. I když jsou její názory mnohdy značně nekonformní, není pochyb o tom, že Hélene Grimaud patří k nejvýznamnějším pianistkám současnosti. Jedinečná možnost slyšet u nás živě Beethovenův 5. klavírní koncert s Hélene Grimaud a Staatskapelle Dresden v rámci letošního Pražského podzimu byla bohužel promarněna. Posluchači, kteří přišli 15. září do Dvořákovy síně, se dozvěděli, že – cituji tiskovou zprávu – „vzhledem k neakceptovatelným požadavkům sólistky na nastavení koncertního piana v Rudolfinu byl koncert bez náhrady zrušen.“ O tom, jaké byly ony „neakceptovatelné požadavky“, se tisková zpráva nezmiňuje.

Body: 5 z 6

Sdílet článek: