sobota, 28. červen 2003

Flos Florum

Gotické duchovní písně z českého prostředí tvoří náplň zatím posledního titulu souboru Kvinterna . Především je třeba říci, ano, dnes, kdy obsahem duchovní hudbu aby pohledal, je nanejvýš žádoucí oprašovat takovou hudbu z dob, kdy víra byla ještě živá. Na nahrávce jsou ovšem spíše písně spjaté s lidovou zbožností, v dnešním slova smyslu popularizující dobové tematické konstanty, a nejednou je i odvádějící směrem k humoru či herezi. Každopádně se ale jedná o hudbu, která může posluchači hodně dát. V pojetí Kvinterny představuje návrat před melodicko-harmonické komplikování, jakoby mimochodem zpřítomňuje upřímnost výrazu - která, zamýšlená, už by byla nedůvěryhodnou stylizací. Soubor si za léta své činnosti vypěstoval osobité pojetí i zpracování - jeho modus tkví v staronovém duchu daném zvukovým rouchem dobového instrumentaria a vědomou prací s rytmem a harmonií jako pilíři hudebního řádu. V úpravách je hodně prostoru pro instrumentální introdukce a někde i mezihry, dvě ze čtrnácti zařazených písní se, ač jsou textovány (a text je v bookletu uveden), zde objevují pouze v nástrojové verzi. Rozhodně je Kvinterně nutno přičíst ke cti, že z písní nedělá žádný medieval-pop, jak je teď ve světě často zvykem. Některé písně (například O Ihesu vivens či Sampsonis honestissima ) mají mimořádně působivou atmosféru, o všech je možno říci, že jsou uchopeny velmi kreativně. Míru kreativního vkladu do podoby, v níž písně na nahrávce znějí, lze ještě více ocenit po přečtení zasvěceného průvodního textu Martina Horyny .

Vydavatel: Arta / 2HP Production

Stopáž: 58:04

Nahráli: Kvinterna, Hana Blochová

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.