Recenze
Nejen zahrádečky, ale i vzácný folklorní svět Dušana Holého
19. prosinec 2015 Napsal(a) Anežka KonečnáMusica Folklorica je na první pohled normální cimbálka. Ovšem nejen na poli lidové hudeby platí za již etablované těleso na vysoké umělecké úrovni. Hráči disponují muzikantskou zručností a erudovaným hudebním rozhledem, zejména v oblasti lidové polystylovosti. Někteří z nich jsou výbornými komponisty a aranžéry. Jejich působnost v Musice se vyznačuje prací s autentickou folklorní látkou převážně z oblasti
Loutna česká v pojetí Ensemble Inégal - Michnova hudba v té nejčistší podobě
14. prosinec 2015 Napsal(a) Ladislav KačicLoutna česká (1653) veľkého barokového básnika a skladateľa Adama Michnu z Otradovic (1600–1676) patrí k najznámejším i najvýznamnejším prameňom českých hudobných i literárnych dejín. Až do minulého roku bol však tento prameň nekompletný – chýbali inštrumentálne party. Všetky (početné) doterajšie interpretácie, notové vydania i nahrávky (CD – Musica Bohemica, dir. J. Krček 1991
Zdeněk Fibich a český koncertní melodram
19. listopad 2015 Napsal(a) Zuzana SelčanováPublikace Zdeněk Fibich a český koncertní melodram autorky PhDr.Věry Šustíkové, Ph.D. reaguje na novou vlnu oživení zájmu o koncertní melodram. Jedná se o první publikaci vydanou na českém trhu, která podává ucelený pohled na vývoj melodramu v Evropě od jeho počátků až po vznik koncertního melodramu jako samostatného žánru a přes podrobně zkoumaná zakladatelská díla české tradice dotahuje přehled českého koncertního melodramu až do současnosti. Jak autorka uvádí:
Tip Harmonie pro říjnové dny: Janáček Moravian Folk Songs Martiny Jankové
15. říjen 2015 Napsal(a) Michaela VostřelováČerstvé supraphonské album Janáček Moravian Folk Songs je vydavatelstvím avizováno jako nejnovější album sopranistky Martiny Jankové, je však výsledkem vzácné interpretační shody a spolupráce tří umělců. Barytonista Tomáš Král se během posledního desetiletí vyprofiloval jako jeden z nejobsazovanějších zpěváků staré hudby a pianistu Ivo Kahánka netřeba představovat. Zdánlivě nesourodá trojice umělců, dalo by se říct. Pokud se ale posluchač nebojí opustit hudební nálepky „mozartovská
Introduction s jemnou tečkou - debut Kristiny Fialové
29. září 2015 Napsal(a) Marta TužilováViolistka Kristina Fialová se pozvolna dostává do povědomí české hudební veřejnosti, její letošní debut na Pražském jaru zaujal a napověděl mnohé z jejích dosavadních zkušeností a úspěchů v zahraničí. Studia v Kodani se zúročila v jejím debutovém albu, které hudebně režíroval profesor kodaňské akademie Tim Frederiksen. Na rozdíl od debutového květnového koncertu, kde dílům soudobých
Dvořákovské dovětky za Rokem české hudby: Alfred a Armida
28. září 2015 Napsal(a) Martin JemelkaK pozdním plodům Roku české hudby 2014, které spatřily světlo světa paralelně v lednu 2015, patří dva živé snímky zcela, nebo spíše neznámých Dvořákových operních děl Alfred a Armida, rámujících Dvořákovo hudebně-dramatické dílo z let 1870–1903. Dvořákova první, na německé libreto Körnerovo psaná tříaktová opera Alfred B. 16 (1870) a poslední čtyřaktová opera na Vrchlického text Armida op. 115
Petr Daněk: Historické tisky vokální polyfonie, rané monodie, hudební teorie a instrumentální hudby v českých zemích do roku 1630
25. srpen 2015 Napsal(a) Michaela Žáčková RossiČeská hudební historiografie se rozhodně nemůže pochlubit pravidelnou bohatou knižní produkcí. Těžiště publikační činnosti muzikologů se omezuje převážně na studie ve sbornících a odborných časopisech, popřípadě na notové či jiné edice. Nicméně novodobé grantové projekty si kladou za cíl publikační vědecké produkci napomoci a několik významných hudebně-historických prací je ve fázi závěrečné redakční přípravy.
Ideální Schumann pro houslovou (anti)star Isabelle Faust
15. červenec 2015 Napsal(a) Martin JemelkaV letech 2003–2004 vyprodukovala francouzská společnost Harmonia mundi s tehdy ještě stále začínajícími umělci Isabelle Faust (housle, Stradivarius La Belle au bois dormant, 1704), Alexanderem Melnikovem (klavír, Jean-Baptiste Streicher, 1847) a Jeanem-Guihenem Queyrasem (violoncello, Gioffredo Cappa, 1696) dvojici CD s Dvořákovým houslovým a violoncellovým koncertem, doplněnými Dvořákovými
Podobně jako orchestrální verze Slovanských tanců patří i jejich původní čtyřruční podoba k nejhranějším a nejnahrávanějším Dvořákovým dílům. Pokud je mi známo, tak jen po roce 1989 vyšly u nás minimálně čtyři různé nahrávky. Poslední – s výborným manželským duem Kristinou a Martinem Kasíkovými – vydal v roce 2004 label ArcoDiva. Vloni, tedy přesně deset let po Kasíkových, se objevil na trhu další
Smetanovy Smyčcové kvartety v podání Pavel Haas Quartet: Hudba, která nedá vydechnout
1. červenec 2015 Napsal(a) Martin JemelkaNové snímky Kvarteta Pavla Haase patří v českém, a snad ještě více v anglosaském kulturním prostředí k ostře sledovaným událostem sezony. Zvláště pak, když ty předešlé snímky jsou většinou ověnčeny celou řadou cen nahrávacího průmyslu, jako tomu bylo v případě zatím posledních dvou alb se smyčcovými kvartety Antonína Dvořáka a Smyčcovým kvartetem d moll Smrt a dívka a Smyčcovým kvintetem C dur Franze Schuberta. Zaslouženou pozornost na sebe za vydatné mediální podpory aktuálně strhává i zatím poslední projekt věnovaný oběma