Recenze

Kultovní Glassův Einstein na brněnské pláži: Moravský podzim zahájen

Nedělní zahajovací koncert jubilejního 50. ročníku hudebního festivalu Moravský podzim nabídl posluchačům koncertní provedení opery Einstein on the Beach (Einstein na pláži) tandemu amerických umělců, skladatele Philippa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Toto kultovní experimentální multimediální dílo vzniklo roku 1975 a svou premiéru zažilo o rok později ve francouzském Avignonu. Einsteinem na pláži se jeho autoři záměrně pokusili rozbít tradiční evropský koncept hudebně dramatického díla. Ve své opeře se autoři snažili vyhnout linearitě, názorným zobrazením a jakémukoli cílevědomému směřování. Vše jen volně plyne a jednotlivé části lze snadno libovolně přeházet nebo vynechat. Einstein na pláži je poskládán z živých obrazů, mezi nimiž není žádná dějová souvislost, ani posloupnost. Tyto „tableaux“, jakési Wilsonovy snové vize, se volně vztahují k různým jednotlivostem ze života a díla Alberta Einsteina. Reflektují kupříkladu Einsteinovu zálibu ve vlacích nebo důsledky jeho fyzikálních teorií (v obrazech Soudní proces Kosmická loď) a sám Albert Einstein prochází celým dílem personifikován v osobě houslisty. Zpívaný text v opeře je složen pouze z jednoduchých číslovek a ze solmizačních slabik. Na některých místech je doplněn recitací surrealistických, často nesouvislých veršů básníka Christophera Knowlese a monologů od choreografky Lucindy Childs a herce Samuela M. Johnsona.

Posvátný klid a směřování k vrcholu

Před pěti lety vystoupil Zubin Mehta na Dvořákově Praze a na programu měl Straussův Život hrdinův v kombinaci s Egmontem a Mozartovou Symfonií g-moll. A působilo skoro jako překvapení, že v tak opulentní partituře dosáhl čistého a průzračného zvuku. Charismatický Maestro vedl dobře znějící orchestr spolehlivými gesty a nikde nic nechybělo ani nepřebývalo.

Ensemble Opera Diversa na SHF: Když zvuk a světlo splynou v jedno

Nejen starodávnou hudbou živ jest člověk současného turbulentního světa. O tom vědí své i dramaturgové Svatováclavského hudebního festivalu, který v Moravskoslezském kraji připravil na září neuvěřitelných 32 koncertů, rozprostřených do různých koutů Slezska. Jedním z těch, na něž se nezapomíná, bylo nedělní vystoupení brněnského souboru Ensemble Opera Diversa. Duchovní hudba skladatelů Arvo Pärta a Františka Gregora Emmerta přinesla mnohým návštěvníkům kostela sv. Mikuláše v Ludgeřovicích překvapení, úžas ale i odmítnutí. Čtyři lidé koncert skvělého ansámblu opustili předčasně. Pokud to je znamení, že i duchovní hudba má dar vyvolat v srdcích nepokoj, neminulo se účinkem.

Moravská filharmonie Olomouc v sále vídeňského Musikvereinu

V neděli 1. září 2019 vystoupil orchestr Moravské filharmonie Olomouc na pódiu proslulého zlatého sálu vídeňského Musikvereinu. Koncert se uskutečnil v rámci 59. ročníku tradičního koncertního cyklu Musik der Meister (Hudba mistrů), do něhož jsou pravidelně zvány nejrůznější orchestry z Rakouska i ze zahraničí. Účinkování v jednom z nejprestižnějších hudebních stánků Evropy znamenalo pro olomoucký orchestr nevšední příležitost představit své umění vídeňskému mezinárodnímu publiku. Vystoupit ve Vídni s programem složeným ze skladeb Wolfganga Amadea Mozarta a Ludwiga van Beethovena s sebou neslo nemalé nároky na kvalitu a stylovost provedení. Podle mého názoru Moravská filharmonie se svým novým šéfdirigentem Jakubem Kleckerem těmto nárokům směle dostála.

Čas, napětí, křehkost: PKF - Prague Philharmonia otevřela sezonu ve velkém stylu

Zahajovací koncert sezony orchestru PKF- Prague Philharmonia proběhl ve středu 11. září ve Smetanově síni Obecního domu v Praze ze řízení šéfdirigenta Emmanuela Villauma, který tak otevřel pátý rok svého působení v čele orchestru. Společně provedli monumentální Symfonii č. 3 d moll WAB 103 Antona Brucknera. V první polovině koncertu se v sólovém partu Beethovenova Klavírního koncertu č. 5 Es dur op. 73 „Císařský“ představil makedonský klavírista  Simon Trpčeski.

Pět hvězd rozzářilo Dvořákovu Prahu

11. září 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Pět hvězd rozzářilo Dvořákovu Prahu

Desátého září zazněl v Dvořákově síni Rudolfina zahajovací koncert Komorní řady festivalu Dvořákova Praha. Kurátorem a spoluautorem její dramaturgie byl přizván světově proslulý houslista Gil Shaham. To zjevně se stalo i zárukou skvělého výběru jeho partnerů v sestavě komorního souboru. Klavírní kvinteto Gil Shaham, Josef Špaček (housle), Pavel Nikl (viola), Kian Soltani (violoncello) a Gerhard Opitz (klavír) nejen naplnilo očekávání, ale lze říci, že je překonalo. Když se atraktivní sólisté scházejí příležitostně u složité partitury komorního díla, tak často přes dokonalost svých jednotlivých výkonů nesplynou v jeden celek, v jednotně znějící vícehlasý nástroj komorní interpretace. Tím spíše, že většinou nemají odpovídající čas a prostor k jeho vytvoření. O to více zasluhuje obdiv, jak dokonalý komorní celek a jedinečný výkon umělci představili. Souhra a vzájemné vnímání významu jednotlivých hlasů, jejich odstínění, jednotná a přesvědčivá představa celku, přirozenost, vitalita a zjevná radost ze hry byla srovnatelná s nejskvělejšími výkony nejproslulejších světových komorních souborů.

Klavírní koncert jako symfonická báseň: Dvořák v nejvyšší kvalitě

Na druhém koncertu festivalu Dvořákova Praha (Rudolfinum, 9. září 2019) se představili Essenští filharmonikové se svým šéfdirigentem a hudebním ředitelem Tomášem Netopilem. Program tohoto koncertu byl – stejně jako program koncertu zahajovacího – výhradně dvořákovský.

Šostakovičova Pátá a Dvořákova Devátá v Salcburku

Salcburský festival je sice hlavně operní přehlídka, nicméně nabízí i obsáhlou sérii koncertů. Kromě Vídeňských filharmoniků, kteří mají vlastní řadu, tu hostují i další významná tělesa.

Červnový Tip Harmonie: Zahrada vzdechů Magdaleny Kožené a Collegia 1704

Brzy po sobě vyšly dvě nahrávky, na kterých se podílel soubor Collegium 1704: Händel – Mesiáš a Il giardino dei sospiri; obě mají mimořádnou úroveň, v určitých aspektech referenční. Bylo by tedy neprofesionální nebýt aktuální a minout je, proto onen náhodný souběh. V květnu byl deskou měsíce Mesiáš, v červnu Zahrada vzdechů.

Skvělý záskok na poslední chvíli

9. květen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Skvělý záskok na poslední chvíli

Na závěrečném koncertu cyklu FOK Světová klavírní tvorba v sobotu 4. května 2019 měl vystoupit v Rudolfinu Vladimir Ashkenazy se svým synem Vovkou. Umělec však na poslední chvíli ze zdravotních důvodů vystoupení odřekl. FOKu se ovšem podařilo v rekordně krátkém čase sehnat adekvátní náhradu: výtečného ruského pianistu Nikolaje Luganského, jehož umění jsme měli možnost v Praze ocenit před necelými čtyřmi týdny, kdy přednesl v Rudolfinu s Českou filharmonií a Tomášem Netopilem Beethovenův 4. klavírní koncert.