Recenze

Lednový TIP Harmonie: Završení novákovského projektu Ensemble Opera Diversa

Dílo Jana Nováka (1921–1984) mělo být už dávno běžnou součástí koncertního provozu (potažmo i českým exportním „artiklem“, podobně jako třeba tvorba Miloslava Kabeláče), a to zdaleka nejen proto, že je svým převážně neoklasickým pojetím posluchačsky velmi vstřícné. Pohříchu se však nachází víceméně v podobně upozaděném postavení, jaké má dnes latina, kterou Novák miloval, zhudebňoval, plynule jí hovořil a psal v ní texty. Novák žije v povědomí, je respektován, občas některé z jeho skladeb tam či onde zazní, ale zdaleka ne tak často, jak by si to jeho odkaz zasluhoval, byť se nepochybně jedná o autora evropské úrovně. V tomto kontextu působí novákovský projekt brněnského Ensemble Opera Diversa jako zjevení a také jako příkladná ukázka dlouhodobější cílevědomé dramaturgické rozvahy, za níž stojí dramaturg a umělecký vedoucí souboru Vladimír Maňas.

Trojice litevských hudebnic se na novém kompletu DG schází u hudby Raminty Šerkšnytė

Tři mladé protagonistky kompletu CD a DVD – dirigentky Mirga Gražinytė-Tyla a Giedrė Šlekytė a skladatelka Raminta Šerkšnytė – jsou jen vrcholkem ledovce pozoruhodně vysoké koncentrace litevských umělkyň, které se dokázaly výrazně prosadit na současné mezinárodní hudební scéně. Všechny tři hudebnice se mi shodou okolností podařilo „zachytit“ hned na počátku jejich uměleckých drah, poštěstilo se mi s nimi také pracovně setkat a následně jsem s obdivem sledoval, jak rychle se jejich kariéry rozvíjejí: první uvedená je již čtvrtým rokem šéfdirigentkou Symfonického orchestru města Birmingham, druhá jde v jejích stopách, prezentujíc se u kvalitních evropských těles, konečně třetí si v Litvě i zahraničí vybudovala pověst renomované skladatelky.

Vánočně laděná anglická sborová tvorba v čele s Benjaminem Brittenem na novém CD

Přestože Vánoce ještě neklepou na dveře a obchodníci zatím nenasadili do zbraně tradiční sváteční výzdobu, sbor při Clare College (University of Cambridge) už má dárek pro hudbymilovné posluchače připravený a zabalený. Pod vedením sbormistra a skladatele Grahama Rosse nahrál Choir of Clare College (University of Cambridge) s výpomocí harfenistky Tanyi Houghton a varhanistek Eleanor Carter a Ashley Chow program složený z děl Benjamina Brittena, Johna Irelanda, Franka Bridge a Gustava Holsta, středobodem a tematickým ukotvením nahrávky se stala titulní skladba A Ceremony of Carols Benjamina Brittena, jehož skladby mají na albu majoritní podíl.

Nové album Igora Levita je svědectvím své doby

Nahrávky Igora Levita začínají vypadat jako procházka krajinou umělcovy duše. Míra interpretační subjektivity je zde vysoká a zatím vše nasvědčuje tomu, že bude i nadále. Zatímco album Life vytrysklo z bolesti, Encounter (Setkání) je vyústěním osobního ticha karantény a 52 domácích koncertů, jež Levit na jaře streamoval ze svého berlínského bytu. Klavírista snímek výstižně charakterizoval jako „dlouhé diminuendo“ a v tomto kontextu je třeba ho chápat.

Prosincový TIP Harmonie: Výjimečné provedení raného i vrcholného Nováka

Vítězslav Novák (1870–1949) patřil ve své době k nejvýznamnějším a nejrespektovanějším osobnostem české hudby. Ačkoliv o umělecké kvalitě jeho skladatelského odkazu není a nikdy nebylo pochyb, dnes se na koncertních pódiích setkáváme s jeho tvorbou jen zřídka. Na novém supraphonském CD máme vzácnou příležitost seznámit se jednak se dvěma Novákovými ranými díly, jednak vyslechnout jednu ze skladatelových vrcholných orchestrálních kompozic, symfonickou báseň Toman a lesní panna.

Exaltatio Dagmar Peckové

3. prosinec 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Exaltatio Dagmar Peckové

Když jsem v roce 2018 slyšel (a viděl) nahrávku Nativitas – Vánoční písně staré Evropy, působila na mě rozporuplně, a to hlavně kvůli necitlivému „operismu“ Dagmar Peckové, na níž byl postaven marketing, a kolísavému výkonu sboru. Viděno prizmatem posluchačů, mýlil jsem se, neboť byla komerčně úspěšná. Na podzim vyšel druhý díl - Exaltatio – Christmas Carols. Stejná zpěvačka, stejný orchestr, stejný dirigent a aranžér. Opět tu máme výběr z vánočních písní Evropy (sympatická je volba jedné slovenské písně). Kromě toho několik vánočních a adventních

Jean-Efflam Bavouzet v novém kompletu Beethovenových klavírních koncertů nachází optimismus

Jean-Efflam Bavouzet náleží k nejuznávanějším světovým klavíristům a těší se velké přízni jak publika, tak kritiků. O tom, že se jedná o umělce opravdu mimořádného, svědčí mj. i množství prestižních ocenění, kterých se dostalo jeho nahrávkám. Jsou mezi nimi mj. tři Gramophone Awards, BBC Music Magazine Award, Diapason d’Or, Choc de l’année a International Piano Award.

Stále věrný tradici i otevřen nové tvorbě. VENI Ensemble se ohlíží za třiceti lety existence

Ansámblů, které se ve středoevropském prostoru dlouhodobě a koncepčně věnují interpretaci současné hudby (tedy té aktuálně vznikající) není mnoho a těch, které přežily nejrůznější tlaky a protivenství, ještě méně. Slovenský VENI Ensemble, založený skladatelem a dirigentem Danielem Matejem, slavil roku 2018 neuvěřitelných 30 let existence a při té příležitosti vydal 2CD vybraných živých nahrávek.

Anglický, nikoli francouzský Händlův Mesiáš Justina Doyla a RIAS Kammerchoru

Aby posluchač sáhl po další z dlouhé řady nahrávek Händelova Mesiáše, musí k tomu mít pádný důvod. Jednak je to dílo velmi komplexní, u kterého jen málokdy všechny složky přispívají ke stoprocentnímu posluchačskému zážitku, zároveň každý z nás má již někde uloženou „tu svoji“ verzi, která mu ve střízlivém a nezaujatém hodnocení této novinky může překážet. Pár důvodů by se pro tuto nahrávku, která vznikla v lednu 2020, jistě našlo.

Sofia Gubajdulina na Wien Modern: Na čem skutečně záleží, je vnitřní pravda mé hudby

Dramaturgie koncertu pro Maestra Claudia Abbada v rámci festivalu Wien Modern byla v letošním roce sestavena výhradně z děl Sofie Gubaiduliny, pro mě osobně největší skladatelky století. O rok dříve uspořádal vídeňský Konzerthaus pod názvem „Portrét Sofie Gubajduliny“ třídenní přehlídku z jejího díla za osobní účasti skladatelky. Doufám, že posluchači nejen ve Vídni, ale i v Čechách budou mít příležitost seznámit se s uměním této mimořádné skladatelky častěji.