Kritiky

FOK je nadále v dobrých rukou

14. září 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
FOK je nadále v dobrých rukou

Zahajovací koncert 84. sezóny otevřela 12. a 13. září Slavnostní předehra op. 70 Josefa Bohuslava Foerstera. Následovaly Čtyři poslední písně Richarda Strausse a po pauze Symfonie č. 1 „Titán“ Gustava Mahlera. Řídil šéfdirigent Pietari Inkinen.

Bez nebo s? Academy of St Martin in the Fields opět v Praze

Coby teenager jsem byl v 70. letech fascinován pohledem na bez dirigenta hrající Pražský komorní orchestr a Smetanovo kvarteto bez chyb zpaměti interpretující moje tehdy milovaná kvarteta – Janáčkova a Smetanova. Prostě jsem něco takového nechápal. Později jsem se občas v průběhu života setkával s orchestry bez dirigenta a měl jsem rozporuplné vjemy. Každopádně hrát bez taktovky je pro muzikanta vysoká škola disciplíny, sehranosti, empatie a řemesla.

Belcea Quartet v Dvořákově Praze

13. září 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Belcea Quartet v Dvořákově Praze

Britský Belcea Quartet ( Corina Belcea-Fischer, Axel  Schacher, Krzystof Chorzelski, Antoine  Lederlin ) vznikl r. 1994 na Royal College of Music z iniciativy houslistky Coriny Belcea. Velmi rychle získal pozornost publika i kritiky, a dnes patří mezi uznávanou a vyhledávanou špičku komorních souborů. Toto skvělé kvarteto jsem slyšel již před několika lety, kdy se představilo na festivalu EuroArt, organizovaným již mnoho let Stamicovým kvartetem, a spolu s ním tehdy provedli i Smyčcový oktet G. Enescu. Tentokrát jejich umění zaznělo 11. září v rámci komorní řady mezinárodního festivalu Dvořákova Praha. Magicky nadčasový prostor fragmentů vznosné gotiky Anežského kláštera je jedním z nejvhodnějších a nejinspirativnějších prostředí pro poslech i provádění komorní hudby.

Sharon Kam posunula hru na klarinet do nové dimenze

Izraelská klarinetistka Sharon Kam včera se svými hudebními přáteli zahájila komorní řadu MHF Dvořákova Praha. Jako její letošní kurátorka připravila dramaturgii, ve které představuje klarinet v nejvýznamnějších komorních dílech. Pro zahajovací koncert pozvala houslistky Isabellu van Keulen a Ulriku-Animu Mathé, violistu Volkera Jacobsena a violoncellistu Gustava Riviniuse, aby společně přednesli trojici slavných klarinetových kvintetů Wolfganga Amadea Mozarta, Johannese Brahmse a Maxe Regera. Publikum v pražském Rudolfinu tak v zaostření na klarinet zažilo jedinečný večer zvukové mnohotvárnosti a barevnosti.

Kyrill Rybakov exceloval na Svatováclavském hudebním festivalu

Svatováclavský hudební festival, který v Moravskoslezském kraji letos přichystal 39 koncertů, pokračoval v sobotu 8. září vystoupením souboru Collegium Marianum s uměleckou vedoucí Janou Semerádovou. Skladby barokních mistrů Telemanna, Bacha a Moltera zazněly v podání Kyrilla Rybakova a Igora Františáka na chalumeaux, v sólové roli s nimi alternovala sopranistka Hana Blažíková.

Bernstein i Platón by měli radost

10. září 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Bernstein i Platón by měli radost

V sobotu 8. září přivítal festival Dvořákova Praha v pražském Rudolfinu renomovaný orchestr - Camerata Salzburg (naposledy v Česku na Pražském jaru 2017), světově oceňovanou houslistku Hilary Hahn a u nás neznámého dirigenta Daniela Blendulfa.

Kongeniální Svatební košile na prahu Dvořákovy Prahy

V předvečer 177. výročí narození Antonína Dvořáka (1841–1904) otevřel zahajovacím koncertem ve Dvořákově síni pražského Rudolfina brány svým posluchačům XVIII. ročník mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Posluchače na schodech před Rudolfinem vítaly tóny skladatelových Fanfár C-dur pro čtyři trubky a tympány B 167 (1891), na programu ovšem bylo jedno ze čtveřice Dvořákových celovečerních vokálně-orchestrálních děl, baladická kantáta Svatební košile op. 69, B 135 (1884) na slova Karla Jaromíra Erbena (1811–1870). Každé její provedení od premiéry v Plzni v roce 1885 je svátkem a nejinak tomu bylo i na začátku letošní Dvořákovy Prahy, která je věnována završení dvořákovského oratorně-kantátového cyklu. Posluchači se vedle úvodních Svatebních košil mohou ještě těšit na avizované nezkrácené nastudování oratoria Svatá Ludmila op. 71, Mši D-dur op. 86 ve verzi pro Rudolfinum a dramaturgické lahůdky v podobě Žalmu 149, op. 79, anglickojazyčné kantáty Americký prapor op. 102 a ojediněle uváděné gratulační kantáty Duchu hudby op. 113.

Komorní a mimořádný. Start Svatováclavského hudebního festivalu

V úterý 4. 9. 2018 se koncertem Filharmonie Brno, Českého filharmonického sboru Brno a sólového kvarteta pod taktovkou Jakuba Hrůši vrátil již po patnácté do metropole Moravskoslezského kraje Svatováclavský hudební festival. Na programu byla Janáčkova Glagolská mše a kantáta Amarus, která na pracovním stole Antonína Dvořáka ležela k posouzení tak dlouho, až se její ústřední motiv vloudil do hlavního tématu Dvořákovy opery Čert a Káča.

Zrychlené dýchání a oddanost Bohu: Večer premiér s Orchestrem BERG

Jedna světová a jedna česká premiéra: takto ambiciózně se Orchestr BERG po létě vrátil na koncertní pódia. Těleso pod vedením Petra Vrábela uvedlo skladby Trans-polypnoe Jakuba Rataje a Bhakti britského autora Jonathana Harveyho. Za pojítko obou kompozic přitom lze považovat fokus na různé procesy a stavy lidského těla a mysli.

Bakchantky a Poppea v Salcburku: pokus o aktualizaci opery

Dva roky po sobě se na programu Salcburského festivalu objevila Monteverdiho Korunovace Poppey. Loni ji dirigoval John Eliot Gardiner, letos William Christie. Zatímco loňská produkce se hrála poloscénicky jako součást Gardinerova koncertního projektu Monteverdiho oper, ta letošní měla „řádného“ režiséra, Belgičana Jana Lauwerse.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.