Kritiky

Dramaturgický počin na úvod festivalu: Schumannovo oratorium Ráj a Peri v Ostravě

Třídílné oratorium Roberta Schumanna Ráj a Peri op. 50 (1843) znají v českých luzích a hájích jen fajnšmekři, diskofilové a pamětníci. Naposledy bylo nastudováno v Brně (2011) a dříve snad už jen na konci osmdesátých let Českou filharmonií s Gerdem Alberchtem, který pořídil i dnes již v podstatě nedostupnou komerční nahrávku pro společnost Supraphon. Z Schumannova rozsáhlého díla lze na českých koncertních podiích nejčastěji slyšet jeho klavírní, případně písňové kompozice. Za symfoniemi, orchestrálními skladbami, rozsáhlou sborovou tvorbu, natož oratorii a kantátami musí české publikum putovat do zahraničí. Přesto, nebo právě proto se dramaturgové Svatováclavského hudebního festivalu (SHF) rozhodli zařadit Schumannovo oratorium o padlém perském ženském andělovi Peri na program zahajovacího koncertu XVI. ročníku SHF (3. – 28. 9. 2019), který tradičně otevírá podzimní koncertní sezonu v Ostravě a Moravskoslezském kraji. Festival tak hned úvodním koncertem navázal na ambiciózní tradici objevovat neznámé, zapomenuté, nebo ignorované krásy staré a duchovní hudby.

S Věčnou nadějí opět v Praze

4. září 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
S Věčnou nadějí opět v Praze

Po dvou dnech ve městě Terezín se festival Věčná naděje vrátil opět do Prahy. Ve čtvrtek 22. srpna zazněla v Obecním domě díla Viktora Ullmanna, Pavla Haase, Erwina Schulhoffa, Hanse Winterberga a Rudolfa Karla v interpretaci klavíristy Jana Duška a sopranistky Ireny Troupové.

Pane Feldmane, já nemám rád operu: Ostravské dny vyvrcholily s Neither

Završením letošních Ostravských dnů byla dvojice koncertů v posledních dvou dnech: páteční večer již podruhé patřil Ostravské bandě, sobotní Večer v opeře pak zakončil festival provedením Feldmanovy jediné opery v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Domácí tělesa na Ostravských dnech s čerstvou porcí nové hudby

Desáté bienále soudobé a experimentální hudby Ostravské dny ve dvou koncertech opět představilo svá domovská tělesa – Ostrava New Orchestra a Ostravskou bandu. Nedělní program s názvem Orchestra Opening přinesl do ostravského Trojhalí Karolina velký ansámbl mladých umělců z celého světa, který na festivalu před dvěma lety s úspěchem debutoval. Druhý koncert v pondělí pak patřil Ostravské bandě, výběrovému ansámblu interpretů spolupracujících na projektech nejen Ostravského centra nové hudby. Během obou koncertů se střídali dirigenti s oběma ansámbly dlouhodobě spolupracující: Petr Kotík, Johannes Kalitzke, Bruno Ferrandis a Lilianna Krych.

Věčná naděje vol. 2

20. srpen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Věčná naděje vol. 2

Po slavnostním zahájení, které se odehrálo v neděli 19. srpna v prostorách HAMU, odstartoval o den později prvním celovečerním koncertem v Sukově síni pražského Rudolfina druhý ročník mezinárodního hudebního festivalu Věčná naděje. Festival si klade za cíl oživit mimo jiné dílo terezínských skladatelů a navrátit jejich uměleckou tvorbu zpět na pódia hudebních sálů. Ve své snaze nezůstává Věčná naděje pouze v Praze, ale část děl zazní také přímo v terezínském Kulturním domě. Jak však napoví již letmé pohlédnutí do programu, terezínští skladatelé nejsou výhradní hudební náplní festivalu. Pondělní program sestával z tvorby Zikmunda Schula, Erwina Schulhoffa, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka a o jeho provedení se postaralo Petrof Piano Trio tvořené klavíristkou Martinou Schulmeisterovou, houslistou Janem Schulmeisterem a violoncellistou Kamilem Žvakem.

Večer pro krále by potěšil i samotného Ludvíka XIV.

Za dvacet let své existence si pražský MHF Letní slavnosti staré hudby získal srdce mnoha milovníků barokní hudby. Myslím, že bez tohoto unikátního festivalu si už letní měsíce ani nedovedou představit a své dovolené si vybírají podle termínů koncertů… Letošní dramaturgie byla vyhlížena s velkým očekáváním. Dvacátý ročník totiž zároveň přinesl nové projekty dosavadní čtyřleté úzké spolupráce mezi Centrem historických umění Collegium Marianum a Centrem barokní hudby ve Versailles. Spolupráce se od roku 2016 prohlubovala nejen v rámci samotného festivalu, ale rovněž při pořádání Akademie Versailles v Praze, která každoročně v jarních měsících umožňuje našim studentům odbornou výuku v oblasti barokní hudby, tance a zpěvu pod vedením lektorů a umělců obou institucí. Nelze nezmínit, že vzájemnou spolupráci inicioval a dlouhodobě podporuje Francouzský institut v Praze a v loňském roce se obě instituce smluvně zavázali k dalšímu tříletému pokračování. Jedním z úspěšných společných projektů je rovněž CD nahrávka Grands Motets (2018) s velkými motety Michela-Richarda de Lalanda, která se setkala s ohlasem publika i kritiky.

Due virtuosi na Letních slavnostech staré hudby, jiskřiví i ztišení

Šestý koncert 20. ročníku Letních slavností staré hudby se odehrával 31. července v Tereziánském sále Břevnovského kláštera v Praze. Hostem večera byla umělecká dvojice Vittorio Ghielmi, italský hráč na violu da gamba, a švýcarský loutnista Luca Pianca.

Jaké blaho, když je múzám horko

30. červenec 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Jaké blaho, když je múzám horko

Pátý koncert jubilejního 20. ročníku festivalu Letní slavnosti staré hudby se odehrával de facto uprostřed zahrad, totiž v hlavním sále Trojského zámku. Navzdory večerní hodině a otevřeným oknům vládlo nelidské horko osazenstvo koncertu nazvaného „V zahradách múz“ se tedy notně zapotilo.

Sýček neodletěl: Choreografie Pavla Šmoka stále žije, okouzluje i šokuje

Navzdory svému názvu „Praha, klasika…“, nabídl ve dnech 27. a 28. července mezinárodní hudební festival divákům dvě představení, která se jako „klasika“ rozhodně netvářila. První se jmenovalo Mezinárodní umělecký maraton, druhé organizátoři pojmenovali Balet a hudba komorně. Oba večery měly společné jmenovatele jak repertoárově, tak z hlediska obsazení.

Olomoucké barokní slavnosti končí, Alexandr Veliký opět v Slzách

Po novodobé premiéře dvojice barokních serenat rakouského skladatele Johanna Heinricha Schmelzera nabídly Olomoucké barokní slavnosti svým posluchačům – opět v novodobé premiéře – operní představení L‘Elice italského skladatele Pietra Andrey Zianiho. Opera na libreto italského básníka, duchovního a diplomata Domenica Federiciho vznikla k příležitosti oslav narozenin císařovny vdovy Eleanory Magdaleny. Novodobou premiéru uvedl orchestr Ensemble Damian pod vedením Tomáše Hanzlíka, uměleckého vedoucího a režiséra v jedné osobě. V sólových rolích vystoupili Hana Holodňáková, Martin Ptáček, Jiří Poláček, Helena Kalambová, Rostislav Baláž, Vincenc Ignác Novotný a Isabella Shaw.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.