Kritiky

Kouzelný les, klavírní koncert a dramatická symfonie

Symfonický orchestr českého rozhlasu si pro svůj koncert v Rudolfinu 17. února 2020 připravil různorodý a značně atraktivní program. Své vystoupení zahájil symfonickou legendou Kouzelný les op. 8 (1878) francouzského romantického skladatele Vincenta dʼIndyho. Autor se v tomto díle inspiroval baladou německého romantického básníka Johanna Ludwiga Uhlanda o udatném hrdinovi Haraldovi, jenž se při návratu z vítězného tažení napil v kouzelném lese pramenité vody a navěky usnul. V rafinované, nápaditě instrumentované kompozici uslyšíme řadu míst, která jako by chtěla naznačovat cestu dalšímu vývoji francouzské hudby.

Břevnovské setkání v kruhu přátel

Dvořákovo klavírní kvarteto na sebe upozornilo debutovou nahrávkou obou Dvořákových klavírních kvartetů. Na svém zatím posledním koncertě v rámci Břevnovských hudebních setkání 11. února ale soubor potěšil Beethovenem a strhnul Brahmsem.

Jana Boušková a Petr Nekoranec si padli do noty

Koncerty v sále Novoměstské radnice bývají drobnými skvosty. Drobnými ve smyslu komorního prostoru, nikoli výkony vystupujících umělců. V úterý 11. února se spolu na pódiu poprvé setkali harfistka Jana Boušková a tenorista Petr Nekoranec. Ve volném cyklu Spolku přátel hudebních talentů zazněly písně a drobnější skladby pro harfu, v nichž se oba umělci ukázali v tom nejlepším světle.

Barokní Salome

11. únor 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Barokní Salome

Nevšedním a pro mnohé české posluchače bezpochyby zcela nečekaným zážitkem bylo uvedení nejslavnějšího oratoria Alessandra Stradelly, San Giovanni Battista, ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Zásluhu na tom má Václav Luks a Collegium 1704, kteří skladbu již dříve uvedli s úspěchem v Salcburku a – spolu Marcem Minkowskim a dalšími – přispívají k obnovenému zájmu o toto vynikající dílo.

Až na tu tečku.

10. únor 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Až na tu tečku.

Na svém abonentním koncertě C2 uvedla Česká filharmonie skladby Steva Reicha, Bély Bartóka a Ludwiga van Beethovena. Sólistou byl francouzský violista Anotine Tamestit.

Elgar versus česká moderna ve Zlíně

Pro první únorový koncert probíhající sezóny si zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů přichystala program s názvem „Elgar versus česká moderna“. Ve čtvrtek 6. února se tak v tamějším Kongresovém centru společně s orchestrem představil přední český violoncellista Michal Kaňka, přičemž celý večer řídil šéfdirigent filharmonie Tomáš Brauner. Součástí večera bylo taktéž předkoncertní povídání o hudbě, které moderoval brněnský muzikolog Martin Flašar.

Mrazivá Rusalka s Beczałou

7. únor 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Mrazivá Rusalka s Beczałou

„Vyprodáno“, hlásila cedule nad pokladnou ve Vídeňské státní opeře. Hrála se Dvořákova Rusalka, a tak našince potěšilo, že je o ni v rakouské metropoli zájem. Obsazení slibovalo v hlavních rolích Piotra Beczału a Olgu Bezsmertnu.

Téměř absolutní pocta Beethovenovi

Dramaturgové těles provádějících klasickou hudbu mají v roce 2020 o jeden zásadní úkol navíc. Připomenout si 250 let od narození Ludwiga van Beethovena co nejzajímavěji a nejuctivěji, tak, aby přitom svůj ansámbl ukázali v co nejlepším světle. Hned zkraje „Beethovenova“ roku, 5. a 6. února, oslavuje toto výročí Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK – koncertem s velkolepým podtitulem Absolutní pocta Beethovenovi.

Brno velkolepě oslavilo Antonína Rejchu

Filharmonie Brno připravila k 250. výročí narození pražského rodáka a ve Francii naturalizovaného skladatele Antonína Rejchy (1770-1836) rozsáhlé vokálně-instrumentální dílo Lenora. K novodobé premiéře skladby došlo zřejmě v 80. letech 20. století, teprve teď se ale díky podnětu dramaturga orchestru Vítězslava Mikeše dočká opakovaného uvedení, televizního a rozhlasového přenosu, doufejme i vstupu na zahraniční pódia. Po prvním zaznění 5. 2. v Besedním domě je zřejmé, že si to jak autor, tak dílo zaslouží.

Skvělý Martin Kasík v Barokním refektáři

Tradiční Martinské slavnosti klavíru, datované od 11. 11. 2011 recitálem Martina Kasíka, uzavřel v jejich 9. ročníku koncert tohoto výsostného umělce 22. ledna v Barokním refektáři Matematicko-fyzikální fakulty UK na Malostranském náměstí. Kasík si vybral tři německé mistry zcela odlišných hudebních období a projevil se opět jako klavírista s mimořádným vkladem pro autentickou interpretaci v nejlepším slova smyslu.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.