pondělí, 7. březen 2016

Kinsky Trio Prague

Napsal(a) 

Kinsky Trio Prague, foto Ondřej Melecký Kinsky Trio Praguefoto: Ondřej Melecký

Kdybychom měli ve vládě a stranách tolik kvalitních politiků, kolik máme komorních souborů světové úrovně, tak nevíme co s přebytkem rozpočtu, ovládáme EU a půjčujeme Světové bance. Jedním z takových souborů je i Kinsky Trio Prague (Veronika Böhmová - klavír, Lucie Sedláková Hůlová - housle, Martin Sedlák - violoncello). Soubor vznikl r. 1998, a od r. 2004 nese jméno českého šlechtického rodu Kinských. Stále velmi mladistvě vypadající umělci jsou již značně zkušenými a úspěšnými účastníky koncertního života doma i v zahraničí, včetně USA a Kanady. Pro Praga Digitals natočili kompletní nahrávku trií Bohuslava Martinů, a na dalších CD díla Foerstera, Nováka, Fibicha a Janáčka. Roku 2011 Kinsky Trio uskutečnilo i nahrávku u nás málo známých děl ruských skladatelů N. Rimského-Korsakova a A. Arenského. Tytéž skladby nyní Kinsky Trio představilo 25. února v rámci II. koncertu jarní řady Svatovavřinecké koncertní sezony. Pražský kostel sv. Vavřince pod Petřínem je umělci i znalým publikem vyhledávaným koncertním prostorem s téměř ideální akustikou pro poslech komorní hudby.

Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov (1844-1908) je proslulý především svými symfonickými a operními díly, jako jsou např. Šeherezáda či Sadko. Jeho komorní tvorba je značně chudá a skladatel se jí ani příliš nezabýval. Je však zajímavé si z ní něco vyslechnout a porovnat s jeho ostatní tvorbou zvláště v takové interpretaci. Čtyřvěté Klavírní trio c moll opustil nespokojený autor „nedotažené“ do finální podoby, a od r. 1939, kdy bylo oprášeno, se hraje velmi vzácně. Nebudu příliš podrobný v popisu programem uvedených skladeb, neboť na portálu Harmonie se nachází v recenzi nahrávky Kinsky Tria z r. 2012 jejich výstižný popis od Věroslava Němce, na který čtenáře odkazuji. Současné provedení se však liší od nahrávky především jiným obsazením klavíru. A na první poslech je jasné, že neobyčejně šťastným. Klavírní part je ve triu základem kvality, a Veronika Böhmová patří k těm nejlepším a nejzajímavějším, které jsem v poslední době slyšel. Není divu, že již je úspěšnou laureátkou snad více než sedmnácti klavírních soutěží. Přestože klavírní trio je  - či mělo by být – komorním souborem prvotřídních sólistů, tato drobná víla je hlavním předpokladem i zdůvodněním jeho současné špičkové úrovně, podobně jako její učitel Ivan Klánský v Guarneri triu. I když se pojetí hraných skladeb od nahrávky zásadně neliší, nyní bylo živé provedení ještě přesvědčivější. Čyřvětý opus je pozdně romantické nálady s prvky klasicismu, a chvílemi mi zněl jako dílo neúplně převtěleného Mendelssohna. Více než sama skladba uchvátila svým výrazem dokonalá a expresivní interpretace – např. smutek v Adagio con moto, plasticita polyfonie Allegro assai, sólové vstupy cella i houslí atd. Mimochodem, v Allegru assai jsem zaslechl jedno téma, které bylo téměř citací tématu závěru Finále Beethovenova kvartetu op. 127.

Anton Stěpanovič Arenskij (1861-1906) byl žákem Rimského-Korsakova, ale s jeho kompozičním stylem a filozofií se záhy rozešel. Jeho vzorem byl Anton Rubinštejn a současná západní hudba. Po absolutoriu Petrohradské konzervatoře (zlatá medaile), již v jednadvaceti letech se stal učitelem skladby na Moskevské konzervatoři. Byl profesorem slavných žáků jako Rachmaninova, Skrjabina či Gliera. Jeho skladby se setkávaly s velkým úspěchem, stejně jako jeho působení v roli dirigenta nebo pianisty. Ve svých dílech se od ostatních ruských skladatelů lišil zálibou v nepravidelné metrice, rád používal např. pětičtvrteční takt. Nakonec jej však potkal podobný osud jako Musorgského. Zničen alkoholem umírá v pětačtyřiceti letech na tuberkulózu. Čtyřvěté Klavírní trio d moll, op 32 je jedno z nejhranějších děl autora, jehož dílo u nás dosud příliš nezakotvilo. I proto je záslužným činem Kinsky Tria, že na něj takto upozorňuje. V uvedené skladbě Arenskij vědomě poukazuje na svět F. Mendelssohna-Bartholdyho, konkrétně na jeho klavírní trio stejné tóniny. Provedení zářilo brilantními klavírními pasážemi, efektními ricochet smyčců a velkou barevnou i dynamickou škálou. Houslistka zjevně zdědila talent po svém otci, primáriovi Kocianova kvarteta Pavlovi Hůlovi (je však mnohem hezčí ). Spolu s výborným cellistou Martinem Sedlákem jsou vzácným důkazem, že i v manželství je možné v ideálně harmonické souhře vzájemně si naslouchat.

Pravoslav Kohout

Narodil se 27. 11. 1943 v Praze. Otec byl cellista (Smetanovo kvarteto) a matka klavíristka. Od 6 let se učil na housle u prof. dr. Josefa Micky, později u něj na Pražské konzervatoři. R. 1962 byl přijat na AMU (prof. dr. Alexandr Plocek), od r. 1963 do r. 1969 studoval na Moskevské konzervatoři P.I.. Čajkovského u prof. Galiny V. Barinové. Po povin. vojen. službě (1969 AUS) byl členem PKO (Pražského komor. orch. bez dirig.) .R.1972 založil Nové smyčcové kvarteto a v témže roce se stal prof. Teplické konzervatoře, odkud r. 1974 přešel na Plzeňskou konzervatoř. Následkem autohavárie r. 1975 ukončil koncertní činnost (kvarteto pokračovalo s primariem P. Hůlou jako Kocianovo kvarteto). V následujících letech byl pedagogem na Escuela Superior de Música y Dansa v Mexiku, LŠU Voršilská v Praze, Keski-Suomen konservatorio a Mikkelin musiikkiopisto ve Finsku. R. 1992 zpracovával v Praze spec. zadání MŠMT ČR na téma vysokého uměl. školství. Tehdejší hrozba zrušení základního uměleckého školství jej přiměla stát se r. 1993 ředitelem ZUŠ (Praha Smíchov), v letech 1993-2012 byl předsedou Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR. 2009 mu byla udělena cena AZUŠ ČR „Za významný přínos atd.“ Po několika operacích levé ruky, od r.1981 do r. 1992 opět občas koncertoval. Od r. 2016 je členem neformální skupiny „Pondělníci“. Nyní se věnuje pouze skladbě a hudební publicistice. Jeho celoživotním koníčkem je tvorba karikatur, koláží a slovních hříček.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.