Harfové dny v Ostravě

Téměř celý letošní březen byl v Ostravě ve znamení jednoho z nejstarších a zároveň nejzajímavějších hudebních nástrojů – harfy. V pořadí 8. Harfové dny Ostrava (2. – 30. 3.) přinesly celkem osm koncertů, workshop Tibora Kováče a masterclass Jany Bouškové. Koncerty, na nichž se prezentovaly harfistky z České republiky, Polska, Belgie, Francie a Slovinska, proběhly v inspirujících prostorách Janáčkovy konzervatoře a Gymnázia v Ostravě, v Ostravském muzeu a na Slezskoostravské radnici. Vrcholem Harfových dnů byl jednoznačně koncert nazvaný „Exkluzivní“ (26. 3.), na němž se představila prezidentka festivalu Jana Boušková , která společně s flétnistou Janem Ostrým a Pražskou komorní filharmonií pod taktovkou Charlese Olivieri Munroa uvedla vedle Mozartova Koncertu C dur KV 299 také světovou premiéru Dvojkoncertu pro harfu a hoboj (flétnu) Emila Viklického. Svěží, jazzově laděné dílo (s neuvěřitelně obtížnými harfovými pasážemi a úchvatnou druhou větou), podtrženo mimořádnými výkony sólistů i obdivuhodně soustředěného orchestru, nadchlo přítomné posluchače stejně jako perfektně provedená Prokofjevova Klasická symfonie . Publikum všechny protagonisty večera odměnilo „standing ovations“ a dočkalo se tak v podobě přídavku ještě další neplánované premiéry – Kasace pro vítr a déšť , kterou přímo pro Janu Bouškovou a Jana Ostrého napsal Emil Viklický.

Z dalších programů zaujal hned první koncert „Inaugurační“ (2. 3.), a to nejen uvedením nového koncertního nástroje, ale také dramaturgií, která přinesla hned dvě premiéry: českou premiéru Sarabandy pro violu, flétnu a harfu srbské skladatelky Isidory Žebeljan a premiéru Impromptu pro harfu Vladimíra Svatoše. Všechny skladby zazněly v pozoruhodné interpretaci harfistky Ivany Dohnalové , posluchačky HAMU ze třídy Jany Bouškové, a komorního ansámblu Collegium 21 . V následujících koncertech festivalu se představily polské harfistky Agata Fandri a Zuzanna Sawicka , které za spolupráce varhaníka Blazeje Sroky vedle klasické harfy koncertovaly také na harfu háčkovou (10. a 11. 3.). Večer transkripcí slavných operních melodií (25. 3.) se pak vydařil zejména díky Petře Smolíkové , první harfistce operního orchestru v Chemnitz. Program festivalu doplnil ještě jeden absolventský koncert (Kateřina Sabová – 19. 3.) a komponovaný pořad Hudba je řeč (7. 3.), v němž se představily tři mladé interpretky z regionu a který zasvěceným slovem provázala harfistka Janáčkovy filharmonie Ostrava, pedagožka a zároveň umělecká ředitelka festivalu Ada Balová . Celý festival uzavřel koncert harfistek Anneleen Lenaerts, Ursuly Aščič a Maelle Rochut z Královské konzervatoře v Bruselu, ze třídy Jany Bouškové (30. 3.). Letošní Harfové dny přinesly řadu pozoruhodných výkonů, zajímavých premiér a zaznamenaly obrovský zájem u ostravského publika, které tento jediný mezinárodní festival v ČR, úzce zaměřený na harfu, dokázalo ocenit.

Sdílet článek: