Kritiky

Nástupní Rusalka hudebního ředitele Roberta Jindry

S novou, tentokráte sto čtyřicátou sezonou Národního divadla se vrací do vedení jeho operního souboru jako hudební ředitel dirigent Robert Jindra. Vstupuje podruhé do (skoro) stejné řeky. Hudebním ředitelem opery Národního divadla byl po jednu sezonu 2013/14 v době, kdy ještě působil ve stejné funkci v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (2010–2014). Tenkrát se mu nevyplatilo sedět na dvou židlích a jeho kariéra na domácím poli se přibrzdila. Od sezony 2018/19 začal spolupracovat jako dirigent s Aalto Musiktheater a Filharmonií v Essenu a setrval tam pod vedením hudebního ředitele Tomáše Netopila do července roku 2021. Ihned navázal funkcí šéfdirigenta Státní filharmonie v Košicích a stal se hlavním hostujícím dirigentem Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Praze. Od minulého roku spolupracuje se zahraniční agenturou.

Rusalka na scéně Garsington Opera

23. srpen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Rusalka na scéně Garsington Opera

Nedávná inscenace Rusalky na scéně Garsington Opera (18., 22., 24., 30. června 2022 a 4., 9., 14., 17., derniéra 19. července 2022) vzbudila velký zájem v britském tisku, také proto, že inscenace pak byla uvedena i na festivalu v Edinburku (6.–9. srpna). Po přečtení řady recenzí a zhlédnutí derniéry jsem si však občas položila otázku, zdali jsem viděla stejnou inscenaci jako ostatní recenzenti. Hned na začátku recenze musím také nahlásit určité spojení s touto inscenací: do její programové brožury jsem napsala článek, který byl otištěn i v brožuře edinburského festivalu.

Barokní jamování a Bartók s Orffem v Salcburku

Program letošního Salcburského festivalu nabídl mimo jiné i večer složený ze dvou děl, slavného Modrovousova hradu Bély Bartóka a málo známé skladby Carla Orffa De temporum fine comoedia.

NODO 2022, část druhá: Zvukové intervence v přírodě, kamiony a další momenty slyšení

Úterý 28. června v Divadle Antonína Dvořáka přineslo pásmo světových premiér stručných děl (okolo třiceti minut) mladších autorů. Večer otevřela „experimentální scénická opera“ Lucie Páchové Approximate, dle doprovodného slova vznikající v procesu kolektivní tvorby a metodou „sdíleného divadla“ na základě společného brainstormingu a smazání hranic mezi jednotlivými rolemi a specializacemi v procesu tvorby hudebního divadla.

Dvě ninfy

5. srpen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Dvě ninfy

Festival Letní slavnosti staré hudby hostil od roku 2000 řadu špičkových pěvců, mimo jiné Mariu Skibu, Veronique Gens, dvakrát Philippa Jarousského a opakovaně Hanu Blažíkovou. K nim se pokusila 4. srpna 2022 přiřadit italská sopranistka Roberta Mameli. Partnerem jí byl soubor Collegium Marianum, jenž vede Jana Semerádová.

Znojmo pod křídly andělů

2. srpen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Znojmo pod křídly andělů

Město Znojmo nabídlo v prostředí svých i okolních historických památek ve dnech 8.–24. července již osmnáctý ročník hudebního festivalu. I letos byl věnován několika žánrům, při čemž zásadním hlediskem výběru byla umělecká kvalita. A tak tu kromě klasiky, zejména staré hudby, zněl v různých podobách jazz i cimbálová muzika.

Dvořákova Lužanská mše ke svátku sv. Jakuba

Oblíbená Mše D dur, op. 86 „Lužanská“ Antonína Dvořáka letos opět zazněla v bazilice sv. Jakuba Většího na Starém Městě pražském k poctě tohoto světce v pondělí 25. července. Dirigent Jan Rezek nastudoval tuto mši s mistrovským varhaníkem Vladimírem Roubalem, výtečnými sólisty sopranistkou Lucií Silkenovou, altistkou Veronikou Hajnovou, tenoristou Tomášem Černým a basistou Martinem Vodrážkou. Bohatý zvuk zdejších nádherných varhan vyvážilo bohaté sborové obsazení Svatojakubského sboru spojeného se sborem Karlovarským, Strahovským chrámovým i členy Vysokoškolského uměleckého sboru.

Svoboda svědomí. 90 let Marka Kopelenta

13. červenec 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Svoboda svědomí. 90 let Marka Kopelenta

V pátek 17. června se k příležitosti letošních devadesátých narozenin profesora Marka Kopelenta konal koncert v prostorách Anežského kláštera v Praze. Na programu byly jeho komorní a sólové skladby. Navzdory Kopelentově respektované pozici na scéně české soudobé hudby se o organizaci tohoto koncertu nezasloužila žádná významná instituce. Akce vznikla v zásadě svépomocí Kopelenta a jeho blízkých přátel a známých, zvláště pak zásluhou paní Jarmily Tauerové.

Dva dny na Janáčkově festivalu

9. červenec 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Dva dny na Janáčkově festivalu

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka se uskutečnil ve dnech 29. května až 1. července v Ostravě a Moravskoslezském kraji. Po obtížných pandemických předchozích dvou letech konečně v plánovaném rozsahu. Je třeba říci, že již řadu let – jak je dnes zvykem – neobsahuje festival jen vážnou hudbu, která samozřejmě výrazně dominuje, ale i folklór, jazz či crossover. Stejně tak je pro festival příznačné, že se vyznačuje promyšlenou dramaturgií a vysokou kvalitou uměleckou kvalitou svých koncertních či operních programů. Navíc rozšíření nabídky o hukvaldský přírodní amfiteátr před několika lety ještě více akcentuje genia loci originálního tvůrčího zjevu světoznámého českého skladatele.

Leningradská a Mystérium času v Litomyšli

O prvním prázdninovém víkendu (2.–3. 7. 2022) vyvrcholil hudební festival Smetanova Litomyšl. Na rozdíl od pátečního koncertu 1. 7. 2022 k zahájení předsednictví České republiky Radě Evropské unie přálo o víkendu festivalovému publiku i účinkujícím počasí. A také festivalová dramaturgie, která se rozhodla zařadit do programu druhého z dvojice koncertů hostující České filharmonie s dirigentem Jakubem Hrůšou dvě reprezentativní díla české a světové hudby 20. století – Kabeláčovu passacaglii Mystérium času a Šostakovičovu Leningradskou symfonii.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.