Kritiky

Vzletu vzlet

6. září 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Vzletu vzlet

Při cestách s mými malými dětmi do parků v pražských Vršovicích jsem v 80. let občas šel kolem Kina Vzlet. Vždy mě napadlo, jak tristní je to pohled a kam došlo vyvlastnění sokolského biografu z roku 1921 ve stylu art deco, jeden z dokladů bolševického ničení architektury.

Ostravská banda podruhé a závěr Ostravských dnů 2021 v rukou PKF – Prague Philharmonia

Poslední dny letošních Ostravských dnů nabídly kromě jiného i další dvojici orchestrálních programů již tradičně v prostoru Trojhalí Karolina. Druhý program pro komornější obsazení Ostravské bandy proběhl ve čtvrtek 26. srpna.

Rusalka v parku připomněla v Litni Jarmilu Novotnou

V sobotu 28. srpna vyvrcholily oslavy 10. výročí neziskové organizace Zámek Liteň a Festivalu Jarmily Novotné, věnované péči o odkaz světoznámé pěvkyně, kdysi majitelky zámku v Litni. Zakladatelka organizace i festivalu Ivana Leidlová za desetiletí svého působení prokázala mnohokrát mimořádné schopnosti k propojování odvážných projektů s nadšením velkých uměleckých osobností a pro letošní rok připravila nevšední a po všech stránkách velkorysé setkání s Rusalkou, v níž sklízela úspěchy také Jarmila Novotná. Poslední opera Antonína Dvořáka byla poprvé uvedena právě před sto dvaceti lety a od skladatelova narození uplyne 8. září již 180 let – letošní rok je skutečně výjimečný na jubilea a jejich spojení nabízelo i výjimečný počin.

Převážně témbrové orchestrální večery Ostravských dnů

Ohniskem obsáhlého programu Ostravských dnů jsou již tradičně orchestrální koncerty. Nedělní večer nazvaný „Orchestra opening“ byl, slovy Petra Kotíka, „vyvrcholením zahájení festivalu.“ Tradiční bod programu konaný v prostoru Trojhalí Karolina je již od roku 2017 svěřen souboru Ostrava New Orchestra vzniklému přímo pro potřeby festivalu, dle potřeby doplněnému hráči Ostravské bandy a vybranými sólisty. I tentokrát byl sestaven z větší části ze světových premiér skladeb současných tvůrců. Jakýmsi nevyřčeným, ale nakonec zjevným společným jmenovatelem tohoto večera i následujícího vystoupení Ostravské bandy byl samotný fenomén zvuku – jeho charakter, barva či síla.

Jedenácté Ostravské dny odstartovaly v plamenech

„Interpreti sedí na židlích a před nimi jsou pouze notové stojany s party, účinkující pak…“ Jedenácté bienále současné hudby Ostravské dny odstartovalo 19. srpna již tradičně v areálu Dolní oblasti Vítkovice. Desetidenní festival odstartovala Trace for Orchestra (1964) amerického avantgardisty Roberta Wattse (1923–1988). Hráči Ostravské bandy a Ostrava New Orchestra sedící venku před prostorem starých koupelen na pokyn dirigenta Jiřího Rožně zmíněné party na stojanech zapálili.

Dva Davidové na Svatém Kopečku

16. srpen 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Dva Davidové na Svatém Kopečku

Letní festivalovou scénou v Olomouci letos opět rezonuje barokní a klasicistní hudba, a to hned v rámci dvou paralelně probíhajících slavností. Bohatý pořad s vůní dalekých cest po různých kontinentech nabízejí již podeváté Olomoucké barokní slavnosti, v jejichž avizovaném programu si na své přijdou jak příznivci instrumentální, tak vokální hudby.

Vznešené harmonie festivalu

6. srpen 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Vznešené harmonie festivalu

Letní slavnosti staré hudby navštívily letos mezi 20. červencem a 5. srpnem zajímavé lokality (Emauzské opatství, kostel sv. Martina ve zdi, Trojský zámek, barokní sál Šlechtovky, Letní refektář Strahovského kláštera) a oblažily posluchače mnohými hudebními perlami. Určitě musím připomenout například lamentace Orlanda di Lassa, hudbu Johannesa Ciconii, nádhernou Händlovu Chaconnu A dur nebo taneční španělskou renesanční hudbu.

Jiří Havrlant v Olomouci představil průřez cembalovou tvorbou od renesance po klasicismus

S cembalem až na konec světa se vypravili ve čtvrtek 5. srpna diváci s cembalistou Jiřím Havrlantem. Ten pro svůj recitál sestavil mimořádně pozoruhodný a neobyčejný výběr skladeb od dob vrcholné renesance, přes baroko v čele s Johannem Sebastianem Bachem, až po francouzské clavecinisty a raný klasicismus neprobádaného českého autora Floriana Urbana. Při této příležitosti posluchači opět zavítali do nádherných prostor jednoho z mnoha půvabných olomouckých koncertních sálů. Nedávno zrestaurovaný Freskový sál v Základní škole Komenium v neorenesančním stylu s prvky barokního iluzionismu tak tematicky spojil hudbu s místem a nabídl návštěvníkům další znamenitý kulturní zážitek v rámci devátého ročníku Olomouckých barokních slavností.

Dědictví španělského raného novověku na Letních slavnostech staré hudby

Letní slavnosti staré hudby 2021 se přehouply do měsíce srpna, podruhé navštívily zámek Troja a podruhé přivítaly interprety z Pyrenejského poloostrova. Během šestého koncertu festivalu byla v akusticky ověřeném a inspirativním prostředí Císařského sálu představena dvorská a taneční hudba. Prahu tentokrát navštívil ostřílený soubor Capella de Ministrers. V jejich podání publikum 2. srpna 2021 vyslechlo skladby širokého spektra skladatelů 15.–17. století.

La Passione: Metastasiovo libreto napříč hudebním vývojem

O tom, že libreta Pietra Metastasia patřila k nejoblíbenějším dramatickým textům 18. století, není třeba příliš diskutovat. Jeho básnická díla zhudebňovali významní doboví skladatelé – mj. Georg Friedrich Händel, Domenico Sarro, Leonardo Vinci, Niccolò Jommelli, Niccolò Piccinni, Johann Adolph Hasse či Wolfgang Amadeus Mozart – a ani s příchodem 19. století obliba jeho textů nepohasla, jak ukazují skladby Beethovena, Schuberta a Rossiniho.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.