Kritiky
Ostravská banda podruhé a závěr Ostravských dnů 2021 v rukou PKF – Prague Philharmonia
4. září 2021 Napsal(a) Jan BorekRusalka v parku připomněla v Litni Jarmilu Novotnou
31. srpen 2021 Napsal(a) Marta TužilováV sobotu 28. srpna vyvrcholily oslavy 10. výročí neziskové organizace Zámek Liteň a Festivalu Jarmily Novotné, věnované péči o odkaz světoznámé pěvkyně, kdysi majitelky zámku v Litni. Zakladatelka organizace i festivalu Ivana Leidlová za desetiletí svého působení prokázala mnohokrát mimořádné schopnosti k propojování odvážných projektů s nadšením velkých uměleckých osobností a pro letošní rok připravila nevšední a po všech stránkách velkorysé setkání s Rusalkou, v níž sklízela úspěchy také Jarmila Novotná. Poslední opera Antonína Dvořáka byla poprvé uvedena právě před sto dvaceti lety a od skladatelova narození uplyne 8. září již 180 let – letošní rok je skutečně výjimečný na jubilea a jejich spojení nabízelo i výjimečný počin.
Převážně témbrové orchestrální večery Ostravských dnů
27. srpen 2021 Napsal(a) Jan BorekOhniskem obsáhlého programu Ostravských dnů jsou již tradičně orchestrální koncerty. Nedělní večer nazvaný „Orchestra opening“ byl, slovy Petra Kotíka, „vyvrcholením zahájení festivalu.“ Tradiční bod programu konaný v prostoru Trojhalí Karolina je již od roku 2017 svěřen souboru Ostrava New Orchestra vzniklému přímo pro potřeby festivalu, dle potřeby doplněnému hráči Ostravské bandy a vybranými sólisty. I tentokrát byl sestaven z větší části ze světových premiér skladeb současných tvůrců. Jakýmsi nevyřčeným, ale nakonec zjevným společným jmenovatelem tohoto večera i následujícího vystoupení Ostravské bandy byl samotný fenomén zvuku – jeho charakter, barva či síla.
Jedenácté Ostravské dny odstartovaly v plamenech
22. srpen 2021 Napsal(a) Jan Borek„Interpreti sedí na židlích a před nimi jsou pouze notové stojany s party, účinkující pak…“ Jedenácté bienále současné hudby Ostravské dny odstartovalo 19. srpna již tradičně v areálu Dolní oblasti Vítkovice. Desetidenní festival odstartovala Trace for Orchestra (1964) amerického avantgardisty Roberta Wattse (1923–1988). Hráči Ostravské bandy a Ostrava New Orchestra sedící venku před prostorem starých koupelen na pokyn dirigenta Jiřího Rožně zmíněné party na stojanech zapálili.
Letní festivalovou scénou v Olomouci letos opět rezonuje barokní a klasicistní hudba, a to hned v rámci dvou paralelně probíhajících slavností. Bohatý pořad s vůní dalekých cest po různých kontinentech nabízejí již podeváté Olomoucké barokní slavnosti, v jejichž avizovaném programu si na své přijdou jak příznivci instrumentální, tak vokální hudby.
Letní slavnosti staré hudby navštívily letos mezi 20. červencem a 5. srpnem zajímavé lokality (Emauzské opatství, kostel sv. Martina ve zdi, Trojský zámek, barokní sál Šlechtovky, Letní refektář Strahovského kláštera) a oblažily posluchače mnohými hudebními perlami. Určitě musím připomenout například lamentace Orlanda di Lassa, hudbu Johannesa Ciconii, nádhernou Händlovu Chaconnu A dur nebo taneční španělskou renesanční hudbu.
Jiří Havrlant v Olomouci představil průřez cembalovou tvorbou od renesance po klasicismus
6. srpen 2021 Napsal(a) Karolína BartoňkováS cembalem až na konec světa se vypravili ve čtvrtek 5. srpna diváci s cembalistou Jiřím Havrlantem. Ten pro svůj recitál sestavil mimořádně pozoruhodný a neobyčejný výběr skladeb od dob vrcholné renesance, přes baroko v čele s Johannem Sebastianem Bachem, až po francouzské clavecinisty a raný klasicismus neprobádaného českého autora Floriana Urbana. Při této příležitosti posluchači opět zavítali do nádherných prostor jednoho z mnoha půvabných olomouckých koncertních sálů. Nedávno zrestaurovaný Freskový sál v Základní škole Komenium v neorenesančním stylu s prvky barokního iluzionismu tak tematicky spojil hudbu s místem a nabídl návštěvníkům další znamenitý kulturní zážitek v rámci devátého ročníku Olomouckých barokních slavností.
Dědictví španělského raného novověku na Letních slavnostech staré hudby
5. srpen 2021 Napsal(a) Petr BajerLetní slavnosti staré hudby 2021 se přehouply do měsíce srpna, podruhé navštívily zámek Troja a podruhé přivítaly interprety z Pyrenejského poloostrova. Během šestého koncertu festivalu byla v akusticky ověřeném a inspirativním prostředí Císařského sálu představena dvorská a taneční hudba. Prahu tentokrát navštívil ostřílený soubor Capella de Ministrers. V jejich podání publikum 2. srpna 2021 vyslechlo skladby širokého spektra skladatelů 15.–17. století.
La Passione: Metastasiovo libreto napříč hudebním vývojem
2. srpen 2021 Napsal(a) Lukáš PavlicaO tom, že libreta Pietra Metastasia patřila k nejoblíbenějším dramatickým textům 18. století, není třeba příliš diskutovat. Jeho básnická díla zhudebňovali významní doboví skladatelé – mj. Georg Friedrich Händel, Domenico Sarro, Leonardo Vinci, Niccolò Jommelli, Niccolò Piccinni, Johann Adolph Hasse či Wolfgang Amadeus Mozart – a ani s příchodem 19. století obliba jeho textů nepohasla, jak ukazují skladby Beethovena, Schuberta a Rossiniho.