Kritiky

Elgar i Bruckner v dobrých rukou – Birmingham a Gražinytė-Tyla

City of Birmingham Symphony Orchestra, jeden z nejvýznamnějších anglických orchestrů, založený v roce 1919, ale vstřebávající hudební tradici města o mnoho starší, nevystoupil letos na Pražském jaru poprvé. V roce 1994 přijel CBSO do Prahy se svým tehdejším šéfem Simonem Rattlem a provedli díla Michaela Tippetta a Antona Brucknera. Tentokrát v Praze vystoupil orchestr se svou šéfdirigentkou a hudební ředitelkou, litevskou mistryní taktovky, jejíž jméno si netroufám uvést jinak než v nominativu – Mirga Gražinytė-Tyla, a provedli díla Edwarda Elgara a opět Antona Brucknera. Gražinytė-Tyla vede těleso od roku 2016 a pro práci s orchestrem jí zbývá ještě jeden rok, kdy ji vystřídá Kazuki Yamada.

Dvořákova Olomouc se baroka nebojí

18. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Dvořákova Olomouc se baroka nebojí

Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že jubilejní 20. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Olomouc spíše „upozaďuje“ mistrovo dílo na úkor jiných epoch a tvůrců, ve skutečnosti se základním kamenem letošní dramaturgie stalo Dvořákovo celoživotní krédo „Bůh, láska, vlast“. A právě láska se stala hlavním tématem v pořadí druhého koncertu festivalu – Bojíte se baroka? – jenž se uskutečnil v pondělí 16. května v sále Klášterního Hradiska (Vojenské nemocnice Olomouc). Soubor Soqquadro Italiano ve svém programu navštívil italské ulice i zámky 17. století a vtisknul jim osobitá, jazzem a improvizací nasáklá hudební aranžmá Claudia Borgianniho, jednoho ze zakladatelů ansámblu. Druhou zakladatelskou osobností je kontratenorista a tanečník Vincenzo Cappezuto, který spolu s theorbistou Simonem Vallerotondou, violoncellistou Giuseppem Franchelluccim a perkusistou Leonardem Ramadorim tato aranžmá v Klášterním Hradisku provedl.

Elegantní rezident

17. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Elegantní rezident

Hostem festivalu Pražské jaro byla jedna z nejzářivějších evropských hvězd a jeden z nejoslavovanějších elegánů současného světa klasické hudby – francouzský violoncellista Gautier Capuçon. (Že by Mischa Maisky 21. století?) Svou rezidenturu naplnil třikrát – 16. 5. v Pražské křižovatce sólovým recitálem, 17. 5. komorním večerem a 18. 5. notoricky známým koncertem Edwarda Edgara, při němž spolupracoval s dirigentkou Mirgou Gražynitė-Tylou a City of Birmingham Symphony Orchestra. Já byl přítomen neintimnějšího počinu v Pražské křižovatce, kdy byl na pódiu sám.

Putování staletími

16. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Putování staletími

Pro sobotu 14. května připravil MHF Pražské jaro v Anežském klášteru quasi meditační šňůrku tří koncertů zaštítěnou sloganem Vize a sny. V programu byla avizována hudba středověku, renesance, baroka a žhavé současnosti. Dočetl jsem se, že půjde o „dialog mezi starým a novým“. Bývalý klášter založený ve 13. století, jehož mocné zdi vzpírající se všem sítím a pamatující mimo jiné charitativní řád klarisek, naplnila světská hudba.

Klasika v experimentálně jazzové formě Uriho Caina

Jestli postmoderní epocha nějak přispěla k rozvoji hudebního umění, pak to je prolamování hranic mezi artificiální a nonartificiální sférou a stírání příkrých předělů mezi jednotlivými hudebními styly a žánry. Umělci si jsou od té doby vědomi toho, že spontánní cestování napříč hudební historií a využívání starých forem v nových dosud neprozkoumaných kontextech s sebou přináší svěží vítr do občas toporně statické oblasti hudební tvorby. Pokud ovšem mnozí kritici upozorňují na mozaikovitost a kýčovitost postmoderních kompozic, není to případ amerického jazzového a experimentálního skladatele a klavíristy Uriho Caina, který ve své hudbě vsazuje klasická díla do experimentálně jazzového rámce, a nabízí tak nové perspektivy, jak pohlížet na olympské artefakty hudební tradice. Jeho svérázné nakládání s díly Mahlera, Beethovena, Mozarta či Bacha jej uvedlo na hudební scénu jako inovátora, jenž prošlapává cesty k objevování skrytých vazeb mezi hudební přítomností a minulostí.

Má vlast v sytých barvách

13. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Má vlast v sytých barvách

Orchestr Západovýchodní díván, tak můžeme přeložit název ansámblu, který letos barvitě zahájil Pražské jaro. Název odkazuje básnickou sbírku J. W. Goetha, kterou lze považovat za první dílo velkého „západního“ spisovatele inspirované poezií zemí blízkého a středního východu. Jinak je to pozoruhodný mládežnický orchestr, který vznikl v roce 1999 jako experimentální projekt setkání mladé generace hudebníků ze zemí, mezi kterými vládne politické nepřátelství, různé podoby studené války či „studeného míru“. Vybíralo se z Izraele, okupovaných palestinských území, Sýrie, Libanonu, Egypta… A od počátku je hudebním i uměleckým vedoucím Daniel Barenboim, který dokázal každoročně orchestr provést malým turné po předních světových pódiích. A důležitý duchovní impulz přinesl na začátku Edward Said, výrazný palestinský intelektuál a znalec literatury západu i východu. Už před více jak deseti lety byl orchestr složený z talentovaných hudebníků rezidenčním souborem salcburského festivalu, před několika lety vznikla také v Berlíně Akademie Barenboim-Said, podporující hudebníky ze zmíněných zemí, sužovaných válkami a politickým napětím.

Americký program na závěr olomoucké sezony

10. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Americký program na závěr olomoucké sezony

Poslední koncert symfonického cyklu A Moravské filharmonie Olomouc – dramaturgicky zaměřeného na hudby vybraných zemí a národů – 28. dubna zároveň uzavřel 76. sezonu orchestru. Olomoucká filharmonie vystoupila v rámci večera nazvaného „Amerika. V její hudbě slyšíme celý svět“ pod taktovkou Jakuba Kleckera.

Gounod vše napravil

9. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Gounod vše napravil

PKF — Prague Philharmonia provedla 8. května se svým šéfem Emmanuelem Villaumem na svém předposledním koncertu letošní orchestrální řady díla Mozarta, Strausse, Brahmse a Gounoda, s tím, že této poněkud neobvyklé dramaturgii mělo dominovat co lákadlo vystoupení renomovaného německého instrumentalisty Andrease Ottensamera, prvého klarinetisty Berlínské filharmonie a dnes již, při svém relativním mládí (*1989), uznávaného mistra svého nástroje. Pokud jde o jeho podíl na večeru, splnilo se toto očekávání beze zbytku. Proberme však věci postupně.

Osm narozeninových premiér pro Petra Kotíka

8. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Osm narozeninových premiér pro Petra Kotíka

U příležitosti životního jubilea skladatele, dirigenta, flétnisty a uměleckého ředitele Ostravského centra nové hudby Petra Kotíka připravilo Ostravské centrum nové hudby dvojici „narozeninových“ koncertů. Program obou večerů (26. dubna v prostoru PLATO Ostrava, o němž je tento text, a 28. dubna v pražském sálu DOX+) nabídl devět skladeb ve světových premiérách, které všechny vznikly pro tuto příležitost jako osobitý dar, poděkování či hold Petru Kotíkovi, od osmi skladatelů a samotného oslavence, v podání Ostravské bandy a sólistů, pod taktovkami Petra Kotíka, Bruna Ferrandise, Daniela Skály a Jiřího Rožně.

Vilém Veverka na vlně Reflection

6. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Vilém Veverka na vlně Reflection

Sál Novoměstské radnice patřil 28. dubna hobojistovi Vilému Veverkovi a jeho ansámblu TRIOplus. Koncert s názvem Reflection představil další z projektů, jimž se již několik let věnuje, tedy změnu od čistě klasické tvorby s prostupem tvorby současné inspirované volnějšími mantinely jazzu, art rocku, artificiálními podněty ve vrcholné interpretaci volné tvorby. CD s názvem Reflection již Vilém Veverka vydal před časem se skladbami především Chicka Corey a svého „dvorního“ autora Martina Hyblera. Koncert na Novoměstské radnici představil další titul stejného názvu, ovšem tentokrát na jiném nosiči s obměnou spoluhráčů v TRIOplus i obměnou repertoáru. LP Reflection charakterizuje podobně jako předcházející CD titul s použitím reprodukce obrazů Vilémova dědečka Rudolfa Veverky st., které naznačují představu o stylu a směřování hobojisty.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.