Kritiky

Mollový večer plný emocí

6. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Mollový večer plný emocí

Každé vystoupení Smetanova tria je pro posluchače zážitkem – a nejinak tomu bylo v pondělí 2. května 2022 ve Dvořákově síni Rudolfina na závěrečném koncertě abonentního Cyklu I Českého spolku pro komorní hudbu. Všichni tři členové Smetanova tria – klavíristka Jitka Čechová, houslista Jan Talich a violoncellista Jan Páleníček – jsou vynikající sólisté, zároveň však také mají jedinečný cit pro komorní hru. Ve stylově pestrém programu, sestaveném ze tří mollových klavírních trií, nabídli hudbu klasicismu, romantismu a dvacátého století.

Dotknout se zvuku: Stockhausen v Doxu

3. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Dotknout se zvuku: Stockhausen v Doxu

Jméno Stockhausen již bezmála půlstoletí vzbuzuje v hudebním světě velké kontroverze. Jeho radikální přístup k tvorbě a provokativní způsob nakládání s hudebním materiálem z něj činí jednoho z nejvlivnějších modernistů a experimentátorů. Přestože není dramaturgickým zvykem uvádět jeho kusy na tuzemských pódiích, festival Prague Music Performance si troufl českému posluchači představit takřka čtyřhodinové Stockhausenovo dílo Aus den sieben Tagen (Ze sedmi dnů). Již na začátek je třeba s hlubokým uznáním prohlásit, že koncepční provedení a nápadité spojení světla, prostoru a hudby z této inscenace činí počin, který dalece přesahuje průměr současného koncertního provozu.

Mozaika Olgy Šroubkové a Miroslava Sekery

Tradiční odpolední koncerty na Nuselské radnici v Praze nabídly ve čtvrtek 21. dubna houslový recitál Olgy Šroubkové s klavírním doprovodem Miroslava Sekery. Debutové album Olgy Šroubkové Mozaika představili umělci jako pestrý virtuózní hudební zážitek. Úvodní Sonáta pro housle a klavír B dur, KV 378 Wolfganga Amadea Mozarta otevřela koncert s půvabem a excelentním provedením houslového i klavírního partu, ve 2. větě oba nástroje zasvítily ve svých sólových vstupech a radostná 3. věta s prokreslenými detaily ve svižném tempu byla v podání obou umělců pravým mozartovským mistrovským kusem.

Velkolepé ovace pro Yuju Wang

27. duben 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Velkolepé ovace pro Yuju Wang

Jako rezidenční umělkyni sezóny 2021/22 si Česká filharmonie vybrala světoznámou čínskou pianistku Yuju Wang. Po nezapomenutelném únorovém provedení Rachmaninovova 1. klavírního koncertu nabídla umělkyně pražskému publiku 24. dubna 2022 v Rudolfinu svůj recitál. Do posledního místa vyprodaný sál svědčil o tom, že se jednalo o jednu z nejvýznamnějších událostí letošní koncertní sezóny.

Šostakovičova „Jedenáctá“ v Olomouci

Moravská filharmonie Olomouc uspořádala ve spolupráci s Hudební fakultou Janáčkovy akademie múzických umění v pátek 22. dubna v 17:00 v sále olomoucké Reduty absolventský koncert dirigenta Patrika Červáka (pedagogické vedení Jakub Klecker). Pestrý program zahrnoval nejen Koncert pro harfu Es dur ukrajinského skladatele Reinholda Glière a Koncert pro klarinet Aarona Coplanda, ale především monumentální Symfonii č. 11 g moll „Rok 1905“ Dmitrije Šostakoviče. Jako sólisté vystoupili harfistka Roxana Hädler (HAMU Praha) a klarinetista Aleš Tvrdík (JAMU Brno).

Semjon Byčkov posvětil jaro

23. duben 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Semjon Byčkov posvětil jaro

Ve dnech 20.–22. 4. 2022 hrál v Praze díky České filharmonii konečně jeden z nejsledovanějších klavíristů současnosti, Islanďan Víkingur Ólafsson. A na rozdíl od řady jiných světových „hvězd“ potvrdil svou hrou pověst výjimečného umělce. Nicméně 22. dubna jsem zažil něco zvláštního. Jakkoliv mě pan Ólafsson oslnil, což ještě vysvětlím, přesto nejsilnější vnitřní zážitek jsem měl z finále večera – baletní hudby Svěcení jara Igora Stravinského.

Collegium Marianum vyšperkovalo první jarní koncert Barokních podvečerů novodobou premiérou Antonína Reichenauera

Soubor Collegium Marianum uvedl v programu pojmenovaném Salve Regina (21. 4.) hudbu autorů 1. poloviny 18. století, kteří během svého života alespoň jednou spojili své umění s Prahou, a přidal k tomu novodobou premiéru díla Regina coeli Antonína Reichenauera. Ke skladbám mimořádně ladil Císařský sál Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě, jehož genius loci zapůsobil toho večera nadmíru silně.

Kouzla Víkingura Ólafssona a Svěcení jara jako dobrodružství

Pátý koncert abonentní řady A České filharmonie (Rudolfinum, 20. dubna 2022) patřil k největším magnetům letošní sezony. Filharmonie se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem totiž nabídla publiku nejen značně exkluzívní program, ale také hvězdného sólistu – světoznámého islandského pianistu Víkingura Ólafssona.

Bachovo velkolepé pašijové drama podle evangelisty Jana s Collegiem 1704

Mnohokrát jsme se přesvědčili o tom, že dirigent Václav Luks umí proměnit Rudolfinum v sakrální prostor. A stalo se to znovu. V předvelikonočním Svatém týdnu uvedl se svými soubory Collegium 1704, Collegium Vocale 1704 a sólisty Janovy pašije BWV 245 Johanna Sebastiana Bacha. Jejich první verzi slyšeli luteránští křesťané v lipském kostele sv. Mikuláše na Velký pátek 7. dubna 1724, posluchači Rudolfina průnik čtyř verzí tohoto díla o „šedivém“ úterý 12. dubna 2022.

Jubileum Miloše Štědroně s premiérou i dortem

Narozeninový koncert k osmdesátinám skladatele, univerzitního profesora a popularizátora hudby Miloše Štědroně představil v úterý 5. dubna (přesunuto z původního termínu 8. února 2022) v sále divadla Husa na provázku nejen skladatelovu nejnovější tvorbu – dílo Maminko, nejsi… na texty Jana Skácela pro soprán (v nastudování Ireny Troupové) a komorní ansámbl – ale zazněly také zřídka provozované skladby Štědroňových pedagogů (Jan Kapr, Ctirad Kohoutek), kolegů (Miloslav Ištvan) a celoživotních inspirací (Leoš Janáček). O provedení pod taktovkou Gabriely Tardonové se postaral orchestr Ensemble Opera Diversa, který má s dílem Miloše Štědroně bohaté zkušenosti a v jehož interpretaci zazní 26. června 2022 skladatelem avizovaná premiéra nové opery s mendelovskou tematikou Magnum mysterium. Sacra et profana de cita Gregori Mendeli (Velké tajemství. Světské a posvátné ze života Gregora Mendela) na vlastní libreto Miloše Štědroně. V rámci úterního programu vystoupila také akordeonistka Anežka Gebauerová, a to nejen v díle Miloše Štědroně, ale také v Koncertu pro akordeon a smyčce Jana Kapra.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.