Kritiky

Francouzská dokonalost na Firkušného festivalu a výtečný FOK

Je potěšující, že Firkušného klavírní festival zahájila letos hudba nikoli některého z klavírních mágů počínaje Beethovenem, ale božský kosmos Johanna Sebastiana Bacha (30. 10.). Francouzský klavírista David Fray přivezl do Prahy svůj úspěšný projekt skladatelových koncertů pro dva a více klávesových nástrojů, k nimž přizval stejné spoluhráče jako ke snímku z roku 2018: Audrey Vigoureux, Emmanuela Christiena a Jacquese Rouviera – právě pod jeho pedagogickým vedením tito tři umělci studovali na pařížské Conservatoire national supérieur de musique. Fray řídil od nástroje komorní orchestr Pražských symfoniků, v jehož čele stál (skutečně stál) koncertní mistr Roman Patočka. Už jen fakt, že se na pódiu v jedné chvíli sešla čtyři nablýskaná koncertní křídla, dodal koncertu punc mimořádnosti a ti, kteří k nim usedli, tuhle výjimečnost stvrdili.

Komorní recitál Miroslava Sekery s múzou Mnémé

Miroslav Sekera otevíral na začátku října klavírní cyklus Hybatelé rezonance v Anežském klášteře, ve středu 20. října se představil s obdobným programem v komorním prostředí kostela sv. Vavřince, jemuž v rámci Pražských múz vévodila múza paměti Mnémé. Klavírista zahájil svůj recitál opět Haydnovou Sonátou C dur č. 60, Hob. XVI/50, přednesenou s jiskřivou bravurou a oduševnělostí až k závěrečnému Molto allegro se strhující radostí v žertovných pasážích, jimiž „Papá Haydn“ dokázal osvěžovat svá díla až do pozdního stáří.

Meditace osamělého anděla a Belliniho mše uzavřely 28. Podzimní festival duchovní hudby

Závěrečný koncert Podzimního festivalu duchovní hudby, který se uskutečnil v jednom z nejpůsobivějších sakrálních míst Olomouce – chrámu Panny Marie Sněžné, nabídl, ostatně jako i další mnohé koncerty v rámci festivalu, nápaditou dramaturgií. Během sobotního večera 23. října se tak posluchači mohli zaposlouchat do niterné meditativní hudby Vientulais Engelis pro housle a smyčcový orchestr současného lotyšského skladatele Peterise Vaskse, jehož dílo zaznělo na českém pódiu vůbec poprvé, a to v podání houslisty Romana Patočky za doprovodu členů Filharmonie Hradec Králové v čele s dirigentem Jaromírem Michaelem Krygelem. V obdobném duchu byla pojata také mše Vincenza Belliniho – Messa di Gloria pro sóla, sbor a orchestr, která pro změnu upozornila na dvousetleté výročí od premiéry.

Afroamerické spirituály u Cyrila a Metoděje

Náplní předposledního koncertu letošního Podzimního festivalu duchovní hudby s názvem „In the Spiritual Mood“ se v sobotu 16. října v olomouckém kostele svatého Cyrila a Metoděje staly černošské spirituály. Na nepatrnou chvíli jsme se tak mohli ocitnout v americkém prostředí. A přestože na sobotním koncertu afroameričtí zpěváci neúčinkovali, sólisté komorního sboru Martinů Voices se v nemalé míře skutečné energii černošských duchovních písní značně přiblížili. A označení sólisté proto, že se každý z nich mimo dokonalé společné semknutí v jeden celek zcela očividně soustředil také na svůj maximálně precizní pěvecký výkon, díky čemuž vzniklo uskupení, které si svojí energií dokázalo pohrávat i se svým publikem.

Fabio Biondi   Europa Galante – bezchybná tečka za podařeným festivalem

Závěrečný galakoncert šestého ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu přivedl v sobotu 16. října do sálu valtické zámecké jízdárny jednu z největších osobností současné historicky poučené interpretace – houslistu a dirigenta Fabia Biondiho, který se svým ansámblem Europa Galante při této příležitosti vůbec poprvé vystoupil v České republice. V průběhu večera se představil také italský fagotista Sergio Azzolini.

24. Melodramfest zahájil koncert současné české a německé tvorby

Koncert s podtitulem Soudobý koncertní melodram v Čechách a v Německu, který se konal v gesci Společnosti Zdeňka Fibicha a Západočeského hudebního centra za podpory Nadace Karla Pexidra a Česko-německého fondu budoucnosti, otevřel 17. října 2021 v krásných prostorách Muzea Antonína Dvořáka 24. ročník Melodramfestu.

Skvělý vstup do koncertní sezony FOK s Lukášem Vondráčkem a Tomášem Braunerem

Pro svůj zahajovací koncert (14. října 2021, Smetanova síň Obecního domu) si Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK a jeho šéfdirigent Tomáš Brauner připravili velmi atraktivní program: v první půli uvedli Klavírní koncert č. 3 d moll op. 30 Sergeje Rachmaninova, po přestávce pak Ptáka ohniváka Igora Stravinského. Sólistou Rachmaninovova klavírního koncertu byl světově proslulý český pianista Lukáš Vondráček.

Vivaldiho Il Farnace v plné barokní parádě

Předposlední večer šestého ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu patřil opeře – v nastudování ansámblu Musica Florea pod vedením Marka Štryncla zazněla ve valtickém zámeckém divadle jedna z historicky nejoblíbenějších Vivaldiho oper Il Farnace na libreto Antonia Marii Lucchiniho. V titulní roli vystoupil tenorista Zoltán Megyesi, jeho manželku Tamiri ztvárnila mezzosopranistka Marta Infante a její matku Berenice sopranistka Michaela Šrůmová. Farnaceho sestru Selindu nastudovala mezzosopranistka Sylva Čmugrová, vojáky a současně její nápadníky Aquilia a Gilada pak tenorista Martin Javorský a sopranistka Zuzana Kopřivová. Farnaceho římského protivníka Pompea se chopila mezzosopranistka Kamila Mazalová. Nepěveckou roli syna Farnaceho a Tamiri ztvárnila Victora Novák Infante. V tanečních rolích vystoupily Lenka Breeding, Romana Konrádová a Klára Suldovská. Představení režírovala a choreografii navrhla Andrea Miltnerová.

Delphine Galou   Accademia Bizantina s citem pro detail

Přehlídka skladatelského odkazu Antonia Vivaldiho v režii Lednicko-valtického hudebního festivalu se pomalu ale jistě blíží do finále. Ještě předtím, než však šestý ročník vyvrcholí operním představením Il Farnace a definitivně se uzavře koncertem houslisty Fabia Biondiho a souboru Europa Galante, měli návštěvnici festivalu možnost zavítat v sobotu 9. října do lednického kostela sv. Jakuba Staršího a poslechnout si nejen houslové koncerty či koncert pro violu d’amore, ale také vybrané árie z Vivaldiho díla či jeho Stabat Mater. O provedení se postaral renomovaný ansámbl Accademia Bizantina pod vedením Alessandra Tampieriho, zpěvu se chopila neméně ikonická kontraaltistka Delphine Galou.

Tři vítězky Broumovské klávesy

15. říjen 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Tři vítězky Broumovské klávesy

Soutěž Broumovská klávesa je určená mladým pianistům do 17 let. Koná se každoročně od roku 2011, přičemž od roku 2017 je součástí odměny pro vítěze jednotlivých soutěžních kategorií vystoupení na slavnostním koncertu v Sukově síni pražského Rudolfina. Přestože „doba covidová“ nepřeje živé kultuře, potažmo tedy ani klavírním soutěžím, dá se říci, že Broumovská klávesa měla v tomto směru docela štěstí. Loňský říjnový koncert vítězů byl na dlouhou dobu jedním z posledních povolených koncertů nejen v Praze, ale v celé ČR. A letošní 11. ročník této soutěže, který proběhl mezi 14. do 16. květnem, byl spolu s pražskojarní soutěží zase naopak jednou z prvních akcí tohoto druhu, které mohly po covidovém lockdownu proběhnout prezenčně.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.