Kritiky

Ať žije svoboda a demokracie. Česká filharmonie je oslavila s Hrůšou a Vondráčkem

Vloni přišla Česká filharmonie poprvé s myšlenkou pořádat pravidelné koncerty spojené s tématem svobody a demokracie a zároveň připomenout, jak důležitým dnem byl v našich dějinách sedmnáctý listopad. Na programu exkluzívního koncertu, připraveného pro 17. 11. 2020, bylo Kabeláčovo Mysterium času a Šostakovičova Leningradská. Kvůli nouzovému stavu se koncert bohužel neuskutečnil.

FOK s Petrem Popelkou nabídl Wagnera, Šostakoviče a Francka

Na zahajovacím koncertu Orchestrálního cyklu C ve Smetanově síni 10. listopadu 2021 nabídl Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s dirigentem Petrem Popelkou svým posluchačům díla významných představitelů tří rozdílných evropských kultur – německé, ruské (resp. sovětské) a francouzské.

Collegium 1704 oslavilo Myslivečka s Mozartem

Josef Mysliveček a Wolfgang Amadeus Mozart. První se v Praze narodil, druhého zde publikum srdečně přijalo. Jejich osm let trvající přátelství, jež narušila pracovní roztržka, se ale zrodilo v Itálii, v Praze se nikdy nesetkali. Listopadový koncert Collegia 1704 ve Dvořákově síni Rudolfina, který se konal symbolicky pod pláštěm milosrdenství sv. Martina, by se tedy dal považovat i za smíření skladatelů po více než 200 letech. Zejména se však jednalo o ochutnávku hudby životopisného filmu o Myslivečkovi Il Boemo, k němuž Václav Luks coby poradce režiséra natočil se svým souborem soundtrack, a jehož premiéra se místo letošního podzimu uskuteční až v létě příštího roku.

Olomoucký večer převážně maďarské hudby

13. listopad 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Olomoucký večer převážně maďarské hudby

Moravská filharmonie Olomouc na čtvrtek 11. listopadu připravila program v rámci svého velkého symfonického cyklu program s názvem „Strhující inspirace maďarským folklórem“, sestavený z děl Ligetiho, Beethovena, Dohnányiho a Kodályho. Moravskou filharmonii vedl Zsolt Hamar, někdejší stálý dirigent Curyšské opery, hudební ředitel Hessenského státního divadla a šéfdirigent Maďarské národní filharmonie.

Platónský večer s Arcadi Volodosem

10. listopad 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Platónský večer s Arcadi Volodosem

Arcadi Volodos zahájil recitál, který uzavřel tento ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, Schubertovou Sonátou D dur D 850. Je to trochu zvláštní volba, a ne každý si ji může dovolit. Nicméně způsob, jakým k tomuto dílu přistoupil fenomenální ruský talent klavíru, byl zcela odzbrojující. Sonáta, nesporně velmi ambiciózní dílo, už jen délkou zvíci ca 40 minut, je středním členem jakési sonátové trilogie, jediné trojice vydané tiskem ještě za Schubertova života (předchází jí Sonáta a moll D 845 a následuje pak Sonáta G dur D 894).

Couperin, Bach a Mozart v nejvyšší kvalitě

Na předposledním koncertě Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného měla původně hrát portugalská pianistka Maria João Pires. Umělkyně však ze zdravotních důvodů své vystoupení několik týdnů před zahájením festivalu odřekla. Místo ní nabídli pořadatelé publiku recitál kanadské klavíristky Angely Hewitt, jež je proslulá především jako znamenitá bachovská interpretka.

Romantický večer s Lukášem Vondráčkem

5. listopad 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Romantický večer s Lukášem Vondráčkem

Na třetím večeru Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného 3. listopadu vystoupil český pianista Lukáš Vondráček, významný představitel mladší generace, který přednesl díla Ludwiga van Beethovena, Josefa Suka a Roberta Schumanna.

Tři tváře současné hudby ve třech koncertech jedenáctého festivalu Contempuls

Festival Contempuls se po roční pauze vrátil ve svém 11. ročníku, opět ve formě jednodenního minimaratonu (nakolik lze večer trvající celkem čtyři a půl hodiny nazvat slovem „mini“). V sobotu 30. října v prostorách pražského Centra DOX nabídl tři programy v podání tři ansámblů.

S Igorem Levitem na hranici zázraku

4. listopad 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
S Igorem Levitem na hranici zázraku

Pro druhý koncert Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného (2. listopadu 2021, Dvořákova síň) se pořadatelům podařilo angažovat Igora Levita, jednoho z nejzajímavějších a nejoriginálnějších soudobých pianistů. Nutno zdůraznit, že se jednalo o jeho vůbec první vystoupení v České republice.

Jít do hudby celým bytím. Orchestr Berg a hosté ve vrstvách Xenakise a psychedelie

Orchestr Berg se nenechal koronavirem zahnat do kouta. Co nemohl svému publiku nabídnout na jaře, vynahradil (si) přes léto a podzimní závěr své sezóny realizuje v duchu optimistické vize „jedeme dál“.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.