Kritiky
Po monumentálním zahájení 30. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby v katedrále sv. Petra a Pavla skladbou Stabat Mater brněnského varhaníka Františka Musila (1852–1908) se druhý koncert letošního programu přesunul do komornějších a intimnějších prostor kostela sv. Augustina – právě zde vystoupil v pondělí 3. dubna soubor Cappella Mariana ve složení: Vojtěch Semerád (vysoký tenor), Ondřej Holub (tenor), Tomáš Král (baryton), Mélusine de Pas (viola da gamba), Jan Krejča (teorba) a Pablo Kornfeld (varhany). Kromě výběru z díla Marca-Antoina Charpentiera, Henryho Du Monta a Heinricha Schütze zazněla také světová premiéra skladby Ze všech sil Slavomíra Hořínky, která dala večeru jeho název.
Musilovo Stabat Mater se na zahájení Velikonočního festivalu duchovní hudby vrátilo domů
5. duben 2023 Napsal(a) Lukáš PavlicaJméno Františka Musila (1852–1908) nejspíše u mnohých (a to i pravidelných) návštěvníků brněnských hudebních večerů nevyvolávalo až do nedělního koncertu výraznější asociace – tento původem pražský rodák sice patřil po boku Leoše Janáčka k nejvýznačnějším postavám hudebního Brna 19. století, avšak historie – stejně jako interpretační praxe – na něj neprávem převážně zapomněla. Vítanou změnu brněnského hudebního paradigmatu by mohl přinést zahajovací koncert 30. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby. Právě na něm totiž zaznělo 2. dubna Musilovo kdysi slavné Stabat Mater, a to dokonce v katedrále sv. Petra a Pavla, kde Musil sloužil jako varhaník až do své smrti celých osmatřicet let. Poslední známé provedení Musilova Stabat Mater se uskutečnilo roku 1941 v Praze a od té doby zůstávalo v zapomnění. Přispěly k tomu možná i provozovací nároky – o mohutnosti díla možná nejlépe vypovídá množství sborů, které se na nedělením provedení podílelo: Ars Brunensis, Ensemble Versus, Gaudeamus Brno, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity a Vox Iuvenalis. Sólových partů se zhostili Lucie Kašpárková (soprán), Jarmila Balážová (mezzosoprán), Martin Javorský (tenor) a František Zahradníček (bas). To vše pojil orchestr Filharmonie Brno pod vedením Tomáše Krejčího.
Ačkoliv si brněnský orchestr Ensemble Opera Diversa připomněl středečním koncertem (29. března) v sále Konventu Milosrdných bratří 20. výročí svého „oficiálního“ působení, hlavní téma večera Lamento souznělo s blížícím se pašijovým týdnem. V rámci předvelikonočních „nářků“ zazněly hned dvě premiéry – první české provedení skladby Tuireadh pro klarinet a smyčce skotského skladatele Jamese MacMillana a světová premiéra (za přítomnosti skladatele) Rex tremendae majestatis pro smyčce a zvukovou stopu Vladimíra Franze, který dílo zkomponoval přímo pro Ensemble Opera Diversa. Orchestr vedla dirigentka souboru Gabriela Tardonová. Jako sólisté vystoupili Milan Paľa (tentokrát na violu) a klarinetista Jiří Mráz.
Abonentní koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK dne 29. března 2023 ve Smetanově síni pražského Obecního domu měl poněkud netradiční průběh. Byl totiž spojen se křtem supraphonského dvoudiskového alba, na němž FOK nahrál spolu se svým šéfdirigentem Tomášem Braunerem a s hvězdným pianistou Lukášem Vondráčkem kompletně všechny čtyři klavírní koncerty a Rapsodii na Paganiniho téma pro klavír a orchestr op. 43 Sergeje Rachmaninova. Nahrávka byla realizována v průběhu „covidového“ roku 2021, její vydání bylo nasměrováno na rok 2023, kdy si připomínáme skladatelovo dvojité jubileum: stopadesáté výročí narození a osmdesáté výročí úmrtí.
Brno má k Tigranu Mansurjanovi a Valentinu Silvestrovovi – hlavním postavám koncertu Poslové starých časů z abonentního cyklu Filharmonie Brno – více než vřelý vztah. Nejen že zde oba s velkým úspěchem uvedli své skladby, ale Mansurjan navíc nalezl v brněnské filharmonii takové zalíbení, že na její objednávku vytvořil roku 2021 orchestrální verzi svého kvartetu Agnus Dei. Skladba vlivem covidových restrikcí zazněla dosud pouze na vlnách českého rozhlasu, nicméně ve čtvrtek 23. března (a s reprízou o den později) zazněla konečně i v sále Besedního domu. Klavírních partů, které se vyskytují jak ve skladbě Tigrana Mansurjana, tak i Valentina Silvestrova (ostatně paralel mezi skladbami i samotnými skladateli je více než dost) se zhostil Miroslav Beinhauer. Orchestr brněnské filharmonie řídil Alexander Liebreich, který patří mezi významné interprety mj. právě i díla Tigrana Mansurjana.
Klavírní kvarteto Josefa Suka koncertovalo na třetí jarní den v sále Novoměstské radnice s originálním repertoárem a novým klavíristou. Pavel Zemen vystřídal předčasně zesnulého Václava Máchu, ovšem dvě výrazné zakladatelské osobnosti, houslista Radim Kresta a jeho manželka violistka Eva Krestová, zůstávají jasnou oporou souboru. A krásným tónem je doplňuje violoncellistka Aneta Šudáková.
Peter Valentovič vedl Slovenskou filharmonii ve významném debutu
24. březen 2023 Napsal(a) Alexandra Ivanoff1. března jsem navštívil v Malém Španělském sále ve Španělské ulici v Praze na Vinohradech komorní koncert 8. ročníku cyklu „Setkávání“. V tomto cyklu koncertů zve zakladatel Zdeněk Zahradník své hosty různých profesí, kteří vyprávějí o svých setkáváních s hudbou. V minulosti se tak publikum setkalo kupříkladu s redaktorem a moderátorem Václavem Žmolíkem, držiteli Ceny ČT za přínos kultuře manželi Radanou a Jiřím Waldovými, hudebním publicistou Janem Králíkem, lékařem Cyrilem Höschlem a jeho manželkou, akademickou malířkou Jitkou Štenclovou, operním režisérem Tomášem Pilařem, zvukovým mistrem Ondřejem Urbanem, houslistou Bohuslavem Matouškem, herečkou azakladatelkou Léčivého divadla Gabrielou Filippi, hercem Divadla Na Vinohradech Jiřím Žákem, s klavíristou Radoslavem Kvapilem, zakladatelkou Mezinárodního festivalu koncertního melodramu Věrou Šustíkovou, s klarinetistou Jiřím Hlaváčem, který vzpomínal také na českého skladatele působícího v USA – nositele Pulitzerovy ceny – Karla Husu, s předsedou Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR 1993-2012, houslistou a zakladatelem Nového smyčcového kvarteta, karikaturistou Pravoslavem Kohoutem a jeho manželkou, akademickou malířkou Helenou Konstantinovou.
České a španělské melodie pod křídly múzy Kalliopé
18. březen 2023 Napsal(a) Marta TužilováJarní část tradičních hudebních salonů Pražské múzy v kostele sv. Vavřince pod Petřínem otevřel ve středu 15. března koncert Guitarra Cantate. Zakladatelka Pražských múz mezzosopranistka Eva Garajová zde představila společný projekt s kytarovým duem Siempre Nuevo, tvořeném Patrickem Vacíkem a Matějem Fremlem. Pěvkyně známá svým mimořádným vztahem k písňové literatuře vytvořila s vynikajícími kytaristy unikátní repertoárově bohatý program jak s originálními skladbami českých a španělských autorů, tak s písňovými cykly, kde původní klavírní doprovod upravili kytaristé pro své nástroje plnohodnotně pro přirozené vyznění českých písní; v písních španělských zněly jejich transkripce zcela autenticky.
Kostel sv. Vavřince, sídlo Pražského jara i jeho komorní koncertní sezóny, hostilo ve čtvrtek 9. března violový večer. Vystoupil na něm violista Petr Verner a klavíristka Slávka Vernerová. Manželská dvojice vystupuje pod názvem Spring Duo, i když častěji je můžeme slyšet v Klavírním kvartetu Antonína Dvořáka, se kterým natočili už dvě oceňované desky s hudbou Dvořáka a Schumanna. Tento večer ovšem patřil viole, a do malého kostela dokonale zapadl. Svatý Vavřinec je vzácný komorní prostor, který spojuje starobylost s téměř domovskou komorní atmosférou. Zatímco ve velkých sálech se viola může ztrácet, tady byl prostor zcela zaplněn jejím zvukem v důvěrné blízkosti. Sólista koncert přátelsky uváděl, nabídl ovšem náročnou a všestranně zajímavou dramaturgii.