Kritiky
Proměny ženských rolí aneb TiAmo v Divadle na Orlí
10. leden 2022 Napsal(a) Pavlína NěmcováOpera TiAmo (v překladu „miluji tě“) vznikla jako reakce na silnou vlnu ženské tematiky, která zaplavila média, sociální sítě i diskusní blogy v posledním desetiletí. Toto téma zabírá široké spektrum pohledů, které se pokouší vykreslit ženu jako proměnlivou osobnost a poukázat na správnost její diametrální odlišnosti od muže. TiAmo se zaměřuje na proměny ženských rolí a využívá k tomu principy číslované opery.
Národní zemědělské muzeum působí v Ostravě v rozsáhlém postindustriálním areálu Dolní oblast Vítkovice něco málo přes rok. Většina Ostravanů do této nové muzejní instituce cestu teprve hledá. Návštěvníkům se však muzeum otevírá i poskytováním svých prostor Svatováclavskému hudebnímu festivalu a jeho koncertní řadě „Hudební výlety“. V sobotní podvečer 20. 11. 2021 se právě v rámci této volné koncertní řady, lákající publikum do netradičních prostor, uskutečnilo vystoupení Kvarteta Pavla Bořkovce a hornisty Ondřeje Vrabce. I v malém počtu vytvořili přítomní v nejvyšším podlaží rozlehlé muzejní budovy nadšenou fanouškovskou atmosféru koncertu, který ozdobily hned dvě světové premiéry a křest nového společného alba zmiňovaných umělců.
Ať žije svoboda a demokracie. Česká filharmonie je oslavila s Hrůšou a Vondráčkem
19. listopad 2021 Napsal(a) Věroslav NěmecVloni přišla Česká filharmonie poprvé s myšlenkou pořádat pravidelné koncerty spojené s tématem svobody a demokracie a zároveň připomenout, jak důležitým dnem byl v našich dějinách sedmnáctý listopad. Na programu exkluzívního koncertu, připraveného pro 17. 11. 2020, bylo Kabeláčovo Mysterium času a Šostakovičova Leningradská. Kvůli nouzovému stavu se koncert bohužel neuskutečnil.
FOK s Petrem Popelkou nabídl Wagnera, Šostakoviče a Francka
14. listopad 2021 Napsal(a) Věroslav NěmecCollegium 1704 oslavilo Myslivečka s Mozartem
14. listopad 2021 Napsal(a) Dina ŠnejdarováJosef Mysliveček a Wolfgang Amadeus Mozart. První se v Praze narodil, druhého zde publikum srdečně přijalo. Jejich osm let trvající přátelství, jež narušila pracovní roztržka, se ale zrodilo v Itálii, v Praze se nikdy nesetkali. Listopadový koncert Collegia 1704 ve Dvořákově síni Rudolfina, který se konal symbolicky pod pláštěm milosrdenství sv. Martina, by se tedy dal považovat i za smíření skladatelů po více než 200 letech. Zejména se však jednalo o ochutnávku hudby životopisného filmu o Myslivečkovi Il Boemo, k němuž Václav Luks coby poradce režiséra natočil se svým souborem soundtrack, a jehož premiéra se místo letošního podzimu uskuteční až v létě příštího roku.
Moravská filharmonie Olomouc na čtvrtek 11. listopadu připravila program v rámci svého velkého symfonického cyklu program s názvem „Strhující inspirace maďarským folklórem“, sestavený z děl Ligetiho, Beethovena, Dohnányiho a Kodályho. Moravskou filharmonii vedl Zsolt Hamar, někdejší stálý dirigent Curyšské opery, hudební ředitel Hessenského státního divadla a šéfdirigent Maďarské národní filharmonie.
Arcadi Volodos zahájil recitál, který uzavřel tento ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, Schubertovou Sonátou D dur D 850. Je to trochu zvláštní volba, a ne každý si ji může dovolit. Nicméně způsob, jakým k tomuto dílu přistoupil fenomenální ruský talent klavíru, byl zcela odzbrojující. Sonáta, nesporně velmi ambiciózní dílo, už jen délkou zvíci ca 40 minut, je středním členem jakési sonátové trilogie, jediné trojice vydané tiskem ještě za Schubertova života (předchází jí Sonáta a moll D 845 a následuje pak Sonáta G dur D 894).
Couperin, Bach a Mozart v nejvyšší kvalitě
9. listopad 2021 Napsal(a) Věroslav NěmecNa předposledním koncertě Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného měla původně hrát portugalská pianistka Maria João Pires. Umělkyně však ze zdravotních důvodů své vystoupení několik týdnů před zahájením festivalu odřekla. Místo ní nabídli pořadatelé publiku recitál kanadské klavíristky Angely Hewitt, jež je proslulá především jako znamenitá bachovská interpretka.