Kritiky
Tomáš Šelc a Barbara Maria Willi v „záskoku“ okouzlili pražské publikum
22. březen 2022 Napsal(a) Dina ŠnejdarováKoncertní řada Collegium Vocale 1704 lákala ve čtvrtek 17. března na program L’amante segreto v podání sopranistky Hany Blažíkové a theorbisty Jana Krejči, z důvodu onemocnění se ale místo nich ve vršovickém kulturním centru Vzlet představili basbarytonista Tomáš Šelc a sólistka na kladívkový klavír Barbara Maria Willi. Praze tak byl dopřán dramaturgicky poutavý koncert, jenž zahájil letos v únoru brněnský cyklus Barbara Maria Willi uvádí. Jak jsme již u této německé, v Česku žijící umělkyně zvyklí, večer doprovázela svými poučenými a zároveň vtipnými komentáři, v bezchybné češtině.
Pražské múzy uvítaly Duo Destinn v bohatém programu se světovou premiérou
22. březen 2022 Napsal(a) Marta TužilováKomorní Duo Destinn je dílem spolupráce mezzosopranistky Evy Garajové a flétnistky Žofie Vokálkové, kde zvolený název chce připomínat naši nejslavnější pěvkyni Emu Destinnovou. Letos prvnímu koncertu Pražských múz v kostele sv. Vavřince ve středu 16. 3. vévodila Meleté, podle řecké mytologie múza vynalézavosti, myšlenky a meditace a v tomto duchu jej hostitelka a zakladatelka cyklu Eva Garajová také provázela. Žofie Vokálková ozvláštnila své vystoupení pečlivým střídáním příčné a altové flétny, aby všechny nastudované skladby vyzněly zcela autenticky.
Kozák, Čepický a Wihanovci jako zřídlo živé vody
21. březen 2022 Napsal(a) Pravoslav KohoutNarozdíl od některých recenzujících jedinců se mi bohužel nedostává příležitosti proslavit se nějakou zdrcující kritikou. Pokud se rozhodnu navštívit nějaký koncert, shledávám, že ani po problémech covidem způsobených by tam žádný po krvi interpretů žíznící kritik svou žáhu nezchladil. V rámci Přehlídky koncertního umění zazněl 16. března v sále Martinů koncert přesně tohoto druhu. Program koncertu byl rozdělen na dvě části: v první zazněl recital houslisty Leoše Čepického a ve druhé Wihanovo kvarteto (Leoš Čepický, Jan Schulmeister, Jakub Čepický, Michal Kaňka), všichni s klavíristou Markem Kozákem.
Ďábelský i andělský. Pražský komorní orchestr s Lukášem Vondráčkem a vídeňskými klasiky
18. březen 2022 Napsal(a) Věroslav NěmecPro svůj mimořádný koncert 15. března 2022 v Rudolfinu si připravil Pražský komorní orchestr se svým koncertním mistrem Leošem Čepickým stylově vytříbený program s díly tří nejslavnějších představitelů vídeňského klasicismu – Haydna, Mozarta a Beethovena. Hostem orchestru byl Lukáš Vondráček, jeden z nejvýznamnějších současných světových pianistů, jenž toho večera vystoupil jako sólista hned ve dvou klavírních koncertech: Mozartově a Beethovenově.
K řadě kulturních akcí pořádaných u nás na podporu válkou pustošené Ukrajiny se v pondělí 14. března 2022 připojil mimořádným benefičním koncertem v pražském Rudolfinu také Symfonický orchestr Českého rozhlasu se svým designovaným šéfdirigentem Petrem Popelkou. Ukrajinské barvy zdobily hlavní průčelí Rudolfina i pódium Dvořákovy síně a byly také na stužkách, které si na oděv přišpendlili orchestrální hráči. Celý koncert vysílal Český rozhlas v přímém přenosu, a to nejen pro tuzemské posluchače, ale i pro posluchače zahraničních rozhlasových stanic sdružených do Evropské vysílací unie. Všichni účinkující vystoupili bez nároku na honorář a celý výtěžek ze vstupného (více než milion korun) byl věnován humanitární organizaci Člověk v tísni. Této organizaci mohli rozhlasoví posluchači v průběhu večera zasílat také další finanční příspěvky.
Liberecký Mauglí jako obraz současné hudby a tance
4. březen 2022 Napsal(a) Marta TužilováTanečnice a choreografka Marika Mikanová po dlouholetém působení na scéně libereckého Divadla F. X. Šaldy přijala v roce 2019 funkci umělecké vedoucí baletní scény a rozhodla se nejprve vytvořit balet pro děti. Oslovila Aleše Březinu, který je vedle své muzikologické a badatelské práce ve vedení Institutu Bohuslava Martinů vyhledávaným a úspěšným skladatelem filmové hudby, autorem závažné komorní opery Zítra se bude… psané pro Soňu Červenou, ale také mnoha dalších operních, symfonických i komorních skladeb oceňovaných v tuzemsku i v zahraničí a nabídku kompozice baletní hudby přijal jako novou výzvu.
Na pátém abonentním koncertě řady „B“ v Rudolfinu ve středu 23. února 2022 spojila Česká filharmonie své síly s Pražským filharmonickým sborem a s čínskou pianistkou Yujou Wang. A na dirigentském stupínku se ten večer vystřídali hned dva dirigenti: Lukáš Vasilek, sbormistr Pražského filharmonického sboru, a Semjon Byčkov, šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie.
SOČR a světová hvězda klavírních improvizací
23. únor 2022 Napsal(a) Věroslav NěmecSymfonický orchestr Českého rozhlasu nabídl svému publiku v pondělí 21. února 2022 ve vyprodané Dvořákově síni Rudolfina velmi zajímavě sestavený program: dva klavírní koncerty – Mozartův a Šostakovičův, které byly „zarámované“ dvěma Prokofjevovými symfoniemi. Sólistkou obou klavírních koncertů byla rezidenční umělkyně rozhlasových symfoniků, výtečná venezuelská pianistka Gabriela Montero, kterou jsme měli možnost slyšet už na zahajovacím koncertě SOČRu 1. října 2021. Jako dirigent byl původně ohlášený Marek Šedivý. Ten však ze zdravotních důvodů své vystoupení nedlouho před koncertem odřekl. Pořadateli se ale podařilo získat náhradu: mladého francouzsko-švýcarského dirigenta Josepha Bastiana.
Svůj první samostatný pražský koncert odehrál v pondělí 21. února v sále Novoměstské radnice Kukal Quartet, založený na podzim roku 2020 nadějnými mladými hráči (Eliška Kukalová – 1. housle; Klára Lešková – 2. housle; Šimon Truszka – viola; Vilém Vlček – violoncello) – a hned v květnu loňského roku laureát pražskojarní soutěže. Vystoupil s tradičním programem Dvořákových kvartetů č. 12 a 13, v nichž ovšem mohli zřetelně ukázat své mimořádně interpretační kvality.
Pro sympatii k pražskému festivalu Věčná naděje, jenž začal 15. února a skončí 3. dubna, mám dva důvody. Jednak se úspěšně snaží překonat apriorní pochmurnou zakotvenost v hudbě skladatelů, kteří skončili v koncentračních táborech volbou hudby, která s ní nějak komunikuje nebo je v naopak vysloveně kontrastní, jednak si je vědom ekonomické reality a nesnaží se o megalomanské projekty s nejistým výsledkem.