Kritiky
Jako rezidenční umělkyni sezóny 2021/22 si Česká filharmonie vybrala světoznámou čínskou pianistku Yuju Wang. Po nezapomenutelném únorovém provedení Rachmaninovova 1. klavírního koncertu nabídla umělkyně pražskému publiku 24. dubna 2022 v Rudolfinu svůj recitál. Do posledního místa vyprodaný sál svědčil o tom, že se jednalo o jednu z nejvýznamnějších událostí letošní koncertní sezóny.
Moravská filharmonie Olomouc uspořádala ve spolupráci s Hudební fakultou Janáčkovy akademie múzických umění v pátek 22. dubna v 17:00 v sále olomoucké Reduty absolventský koncert dirigenta Patrika Červáka (pedagogické vedení Jakub Klecker). Pestrý program zahrnoval nejen Koncert pro harfu Es dur ukrajinského skladatele Reinholda Glière a Koncert pro klarinet Aarona Coplanda, ale především monumentální Symfonii č. 11 g moll „Rok 1905“ Dmitrije Šostakoviče. Jako sólisté vystoupili harfistka Roxana Hädler (HAMU Praha) a klarinetista Aleš Tvrdík (JAMU Brno).
Ve dnech 20.–22. 4. 2022 hrál v Praze díky České filharmonii konečně jeden z nejsledovanějších klavíristů současnosti, Islanďan Víkingur Ólafsson. A na rozdíl od řady jiných světových „hvězd“ potvrdil svou hrou pověst výjimečného umělce. Nicméně 22. dubna jsem zažil něco zvláštního. Jakkoliv mě pan Ólafsson oslnil, což ještě vysvětlím, přesto nejsilnější vnitřní zážitek jsem měl z finále večera – baletní hudby Svěcení jara Igora Stravinského.
Collegium Marianum vyšperkovalo první jarní koncert Barokních podvečerů novodobou premiérou Antonína Reichenauera
23. duben 2022 Napsal(a) Dina ŠnejdarováSoubor Collegium Marianum uvedl v programu pojmenovaném Salve Regina (21. 4.) hudbu autorů 1. poloviny 18. století, kteří během svého života alespoň jednou spojili své umění s Prahou, a přidal k tomu novodobou premiéru díla Regina coeli Antonína Reichenauera. Ke skladbám mimořádně ladil Císařský sál Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě, jehož genius loci zapůsobil toho večera nadmíru silně.
Kouzla Víkingura Ólafssona a Svěcení jara jako dobrodružství
22. duben 2022 Napsal(a) Věroslav NěmecPátý koncert abonentní řady A České filharmonie (Rudolfinum, 20. dubna 2022) patřil k největším magnetům letošní sezony. Filharmonie se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem totiž nabídla publiku nejen značně exkluzívní program, ale také hvězdného sólistu – světoznámého islandského pianistu Víkingura Ólafssona.
Bachovo velkolepé pašijové drama podle evangelisty Jana s Collegiem 1704
13. duben 2022 Napsal(a) Dina ŠnejdarováMnohokrát jsme se přesvědčili o tom, že dirigent Václav Luks umí proměnit Rudolfinum v sakrální prostor. A stalo se to znovu. V předvelikonočním Svatém týdnu uvedl se svými soubory Collegium 1704, Collegium Vocale 1704 a sólisty Janovy pašije BWV 245 Johanna Sebastiana Bacha. Jejich první verzi slyšeli luteránští křesťané v lipském kostele sv. Mikuláše na Velký pátek 7. dubna 1724, posluchači Rudolfina průnik čtyř verzí tohoto díla o „šedivém“ úterý 12. dubna 2022.
Jubileum Miloše Štědroně s premiérou i dortem
8. duben 2022 Napsal(a) Lukáš PavlicaNarozeninový koncert k osmdesátinám skladatele, univerzitního profesora a popularizátora hudby Miloše Štědroně představil v úterý 5. dubna (přesunuto z původního termínu 8. února 2022) v sále divadla Husa na provázku nejen skladatelovu nejnovější tvorbu – dílo Maminko, nejsi… na texty Jana Skácela pro soprán (v nastudování Ireny Troupové) a komorní ansámbl – ale zazněly také zřídka provozované skladby Štědroňových pedagogů (Jan Kapr, Ctirad Kohoutek), kolegů (Miloslav Ištvan) a celoživotních inspirací (Leoš Janáček). O provedení pod taktovkou Gabriely Tardonové se postaral orchestr Ensemble Opera Diversa, který má s dílem Miloše Štědroně bohaté zkušenosti a v jehož interpretaci zazní 26. června 2022 skladatelem avizovaná premiéra nové opery s mendelovskou tematikou Magnum mysterium. Sacra et profana de cita Gregori Mendeli (Velké tajemství. Světské a posvátné ze života Gregora Mendela) na vlastní libreto Miloše Štědroně. V rámci úterního programu vystoupila také akordeonistka Anežka Gebauerová, a to nejen v díle Miloše Štědroně, ale také v Koncertu pro akordeon a smyčce Jana Kapra.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK a jeho hlavní hostující dirigent Jac van Steen nabídli na čtvrtém koncertu abonentního cyklu C (Smetanova síň, 30. března 2022) svým posluchačům pestrý a atraktivní program: dvě zřídka uváděné symfonické básně a po nich Dvořákův Klavírní koncert g moll op. 33, jehož sólistou byl jeden z nejvýznamnějších a nejzajímavějších světových pianistů Lukáš Vondráček.
Sympatická je celosvětová záplava benefičních hudební projektů na podporu Ukrajiny. Svým dílem přispěli například Daniel Hope, Paavo Järvi, Janine Jansen, Semjon Byčkov, Vladimir Jurowski, Kirill Petrenko Radek Baborák a skoro všechny české orchestry. V sobotu 26. března přispěl svou hřivnou i Pražský filharmonický sbor.
Pod svůdným názvem Chiaroscuro veneziano vypůjčeným z dějin výtvarného umění představil Václav Luks a Collegium 1704 22. března v Rudolfinu atraktivní program sestavený z duchovních děl Claudia Monteverdiho, Francesca Cavalliho a Felice Sancese. Ačkoliv posledně jmenovaný v Benátkách příliš dlouho nepobyl (Sances je původem z Říma a téměř celý tvůrčí život strávil ve Vídni), všechny skladby večera byly takříkajíc rodově spřízněné. Nejen zkušený posluchač mohl během večera pozorovat „migraci“ konkrétních hudebních motivů od jednoho mistra k druhému nebo porovnávat, jakými způsoby dosahovali skladatelé kontrastu mezi jednotlivými úseky žalmů či mešního ordinária „in stile concertato“.