Kritiky

Rekviem, Yuja Wang a staroslověnština

Na pátém abonentním koncertě řady „B“ v Rudolfinu ve středu 23. února 2022 spojila Česká filharmonie své síly s Pražským filharmonickým sborem a s čínskou pianistkou Yujou Wang. A na dirigentském stupínku se ten večer vystřídali hned dva dirigenti: Lukáš Vasilek, sbormistr Pražského filharmonického sboru, a Semjon Byčkov, šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie.

SOČR a světová hvězda klavírních improvizací

Symfonický orchestr Českého rozhlasu nabídl svému publiku v pondělí 21. února 2022 ve vyprodané Dvořákově síni Rudolfina velmi zajímavě sestavený program: dva klavírní koncerty – Mozartův a Šostakovičův, které byly „zarámované“ dvěma Prokofjevovými symfoniemi. Sólistkou obou klavírních koncertů byla rezidenční umělkyně rozhlasových symfoniků, výtečná venezuelská pianistka Gabriela Montero, kterou jsme měli možnost slyšet už na zahajovacím koncertě SOČRu 1. října 2021. Jako dirigent byl původně ohlášený Marek Šedivý. Ten však ze zdravotních důvodů své vystoupení nedlouho před koncertem odřekl. Pořadateli se ale podařilo získat náhradu: mladého francouzsko-švýcarského dirigenta Josepha Bastiana.

Kukal Quartet, molto vivace

23. únor 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Kukal Quartet, molto vivace

Svůj první samostatný pražský koncert odehrál v pondělí 21. února v sále Novoměstské radnice Kukal Quartet, založený na podzim roku 2020 nadějnými mladými hráči (Eliška Kukalová – 1. housle; Klára Lešková – 2. housle; Šimon Truszka – viola; Vilém Vlček – violoncello) – a hned v květnu loňského roku laureát pražskojarní soutěže. Vystoupil s tradičním programem Dvořákových kvartetů č. 12 a 13, v nichž ovšem mohli zřetelně ukázat své mimořádně interpretační kvality.

Naděje ve smrti

22. únor 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Naděje ve smrti

Pro sympatii k pražskému festivalu Věčná naděje, jenž začal 15. února a skončí 3. dubna, mám dva důvody. Jednak se úspěšně snaží překonat apriorní pochmurnou zakotvenost v hudbě skladatelů, kteří skončili v koncentračních táborech volbou hudby, která s ní nějak komunikuje nebo je v naopak vysloveně kontrastní, jednak si je vědom ekonomické reality a nesnaží se o megalomanské projekty s nejistým výsledkem.

Osudová natřikrát

21. únor 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Osudová natřikrát

Česká filharmonie zahrála 17. února a dva následující dny abonentní program, který byl koncentrovaný a náročný, a snad až příliš temný. Trojice Kabeláč, Ullmann, Brahms dala koncertu vnitřní sevřenost a vážnost, s jakou se setkáváme málokdy. A šéfdirigent Semjon Byčkov naplno stál za všemi prováděnými díly.

Kolem břehů Baltského moře s Filharmonií Brno

Země ležící na březích Baltského moře – Litva, Lotyšsko, Finsko, Německo – inspirovaly dramaturgii 4. abonentního koncertu Filharmonie Brno. Večer s názvem Půvab severské melancholie představil ve čtvrtek 17. února v sále brněnského Besedního domu díla litevského skladatele Bronia Kutavičiuse, lotyšského rodáka Pēterise Vaskse a finského skladatele Jeana Sibelia. Pandemická situace překazila původní plány, a tak místo dánského dirigenta Michaela Schønwandta vedl orchestr brněnské filharmonie Tomáš Netopil. Jako sólista vystoupil německý hráč na anglický roh Dominik Wollenweber. Čtvrteční i páteční koncert se konal pod záštitou J. E. Gunty Pastore, velvyslankyně Lotyšské republiky v ČR, a J. E. Laimonase Talat-Kelpši, velvyslance Litevské republiky v ČR.

Triumfální fikce

17. únor 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Triumfální fikce

Koncert Collegia 1704 15. února v pražském Rudolfinu byl svým způsobem mimořádný. Jednak hostování u českého hudebního společenství přijala báječná zpěvačka, u níž by se mohla ledaskterá česká pěvkyně inspirovat, jednak zazněla kompozice, jež je i není mší.

Záskok na poslední chvíli

12. únor 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Záskok na poslední chvíli

Koncerty Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK ve dnech 9. a následně pak 10. února 2022 měl původně dirigovat Andrej Borejko. V sobotu 5. února večer, pouhé čtyři dny před prvním koncertem, však došla pořadatelům zpráva, že Andrej Borejko má pozitivní test na covid a své pražské vystoupení musí odříci. Najít náhradu v tak šibeničním termínu je úkol nadlidský. Pořadatelům se to ovšem podařilo, a navíc v rekordním čase. Už v neděli večer dorazil z Kodaně do Prahy renomovaný americko-japonský dirigent Eugene Tzigane, který byl ochoten převzít beze změny stěžejní část avizovaného programu – Mozartův Klavírní koncert č. 24 c moll KV 491 a Šostakovičovu Symfonii č. 10 e moll op. 93. Posluchači museli oželet pouze první číslo večera: českou premiéru skladby soudobého řecko-kanadského autora Christose Hatzise Ostrov je plný melodických zvuků.

Laureáti Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové oslavili nedožité 95. narozeniny první dámy českého cembala

Klarinetistka Anna Paulová, absolventka nyní pokračující v doktorandském studiu HAMU a ruský trumpetista Aleksandr Rublev, šestnáctiletý držitel 3. ceny Concertino Praga 2020, představili své umění na koncertu pořádaném k výročí profesorky Zuzany Růžičkové v pondělí 11. ledna v sále Bohuslava Martinů Lichtenštejnského paláce v Praze.

Hudební mládí excelovalo

14. leden 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Hudební mládí excelovalo

Čtvrtý Hudební podvečer Českého spolku pro komorní hudbu (11. ledna 2022, Sukova síň Rudolfina) nesl název „Koncert vítězů soutěží“ a patřil hudebnímu mládí.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.