Kritiky

Písně a komorní tvorba od Beethovena po současnost s Evou Garajovou, Václavem Fürbachem a Triem Incendio

Připravovaný komorní koncert PKF – Prague Philharmonia dostal v pondělí 21. 6. konečně příležitost potěšit posluchače zajímavou dramaturgií s výběrem skladeb Ludwiga van Beethovena, Camilla Saint-Saënse a soudobého českého skladatele Maria Buzziho. Pestrý program představili sólisté mezzosopranistka Eva Garajová, fagotista Václav Fürbach a klavírní Trio Incendio plným nasazením zaujali v méně známých skladbách mistrů klasicismu a romantismu i překvapili provedením světové premiéry Maria Buzziho.

Mozartovský závěrečný koncert jubilejních liteňských kurzů s pěveckou legendou

K letošnímu jubilejnímu 10. ročníku Festivalu Jarmily Novotné patří neodmyslitelně Interpretační kurzy v Litni, které se konaly již poosmé a lišily se hned v několika aspektech: jako všechny předcházející nabídly na závěrečném koncertu výborné či velmi solidní výkony mladých, tentokrát se ovšem studentský tým skládal výhradně z dívek.

Aktuální pohled na barokní hudbu v perfektní souhře. Jean Rondeau a Thomas Dunford v Tišnově vedli Pokec s múzami

Cembalista Jean Rondeau a loutnista Thomas Dunford, dva mladí francouzští umělci, v úterý 15. června zažili v kostele svatého Václava v Tišnově obrovský úspěch svojí moderní interpretací barokní hudby, kterou si posluchače po prvním tónu podmanili. Z jejich suverénní souhry jde respekt a jejich hudba působí mimořádně oduševněle.

Bohéma v Brně aneb čemu nerozumím

13. červen 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Bohéma v Brně aneb čemu nerozumím

Pucciniho Bohéma – zaručený kasovní trhák. Jen se musí udělat tak, aby nikoho nezarmoutila. Tedy – aby byl divák na konci hluboce dojat, ale hned vzápětí si řekl: To bylo ale pěkné. Bohéma s rozvernými vstupy těch čtyř mladíků, z nichž dva, básník Rudolf a malíř Marcel, se těší i trápí se svými láskami. Mimořádně přesně vymodelované kontrastní typy postav – každá má zcela odlišný charakter. Žijí ve svém typickém prostředí – v pařížské mansardě, zajdou si do rušné kavárny. Nikdy se nenudí, jsou pořád v pohybu.

Martinů Voices v malostranské zahradě

10. červen 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Martinů Voices v malostranské zahradě

Připravovaný 6. benefiční koncert Institutu Bohuslava Martinů 2020 se jako mnohé jiné kulturní akce dostal do soukolí pandemie a tak se jeho původní tradiční listopadové datum a sál Kaiserštejnského paláce průběžně posunovaly a měnily. Ředitel Institutu BM Aleš Březina měl šťastnou ruku při konečném výběru data i místa a v pondělí 7. června zazněly hlasy dnes již proslulého komorního ansámblu Martinů Voices v půvabné barokní terasové zahradě Vratislavského paláce na Malé Straně v Praze.

Téměř letní zakončení Pražského jara

Letošní 76. ročník festivalu Pražské jaro končil ve Smetanově síni vystoupením České filharmonie, který byl takovým líbezným koncertem pro trochu náročnějšího posluchače. A atmosférou připomínal jakési nadějné vyhlížení normálních poměrů. Lidí v sále bylo o něco více než na koncertu zahajovacím a o přestávce se mnozí živě bavili mezi sebou…

Dcera pluku na křižovatce

30. květen 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Dcera pluku na křižovatce

Všichni jsme poznamenaní tím dlouhým uzavřením divadel kvůli „pandemii“.  Podle mého přesvědčení nebyl důvod psát recenze na televizní nebo jiné videozáznamy inscenací bez účasti diváků. Bez diváků není divadla, a navíc má videozáznam pouze nízkou vypovídací hodnotu – mnohé inscenace jsou na něm po umělecké stránce málo srozumitelné.

Finále Dvořákovy Olomouce s Moravskou filharmonií a Josefem Špačkem

V neděli 23. května 2021 proběhl v sále olomoucké Reduty závěrečný koncert festivalu Dvořákova Olomouc. Kvůli doznívajícím protikoronavirovým opatřením se vyvrcholení 19. ročníku bohužel ještě nemohlo uskutečnit za přítomnosti posluchačů, a tak byl koncert pro diváky živě přenášen na platformách YouTube a Facebook. Olomouc měla být vůbec poprvé svědkem vystoupení proslulého amerického klavírního virtuosa Garricka Ohlssona. Ten však musel kvůli zdravotním komplikacím své vystoupení odřeknout a z provedení avizovaného Dvořákova Klavírního koncertu tak bohužel sešlo. Organizátorům festivalu se nicméně podařilo narychlo zajistit adekvátní náhradu angažováním houslisty Josefa Špačka, který do Olomouce přijel jako interpret Dvořákova Houslového koncertu. Tato skladba nicméně zazněla jako druhá v pořadí.

Štrynclův symfonický Dvořák zkompletován v Olomouci

Dilema, zda má být instrumentář a interpretace hudby v souladu se svojí dobou, nebo se všemi vymoženostmi dosavadního vývoje, je přítomno po desetiletí, nikdy však nepřitahovalo tolik pozornosti, jako když specialisté na dobovou praxi opustili domovské vody „starých mistrů“ a zakousli se do kmenového repertoáru profesionálních symfonických orchestrů. V očích mnoha pozorovatelů se jedná o souboj Davida s Goliášem, neboť intonačně choulostivé a technicky méně spolehlivé nástroje brání v dosažení ideálu po všech stránkách perfektní interpretace. Víc než případný výsledek však upoutá průběh a detaily tohoto souboje dvou nesouměřitelných soupeřů.

Smetanova Má vlast v premiéře Collegia 1704

Trvalo dlouhých pětadvacet let, než byl slavnostní zahajovací koncert festivalu Pražské jaro 2021 opět svěřen ansámblu dobových nástrojů. Celé čtvrtstoletí uplynulo od vystoupení britského dirigenta Rogera Norringtona a jeho dnes již neexistujícího souboru London Classical Players v úvodu Pražského jara 1996. Tehdy to byl skandál. Česká média se předháněla v odsudcích a čelné osobnosti domácího hudebního života se nechávaly slyšet, že tudy interpretační cesta rozhodně nevede. Nebýt pandemie, nejspíše bychom na návrat Smetanovy Mé vlasti ve zvuku dobových nástrojů čekali další léta. Vedení Pražského jara se naštěstí rozhodlo riskovat a místo České filharmonie nebo některého z pražských či mimopražských orchestrů, které by v době stále ještě uzavřených hranic nahradily původně ohlášený berlínský rozhlasový orchestr, vsadilo na odborníka na autentickou provozovací praxi Václava Lukse a jeho soubor Collegium 1704.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.