Kritiky
Jubileum Miloše Štědroně s premiérou i dortem
8. duben 2022 Napsal(a) Lukáš PavlicaNarozeninový koncert k osmdesátinám skladatele, univerzitního profesora a popularizátora hudby Miloše Štědroně představil v úterý 5. dubna (přesunuto z původního termínu 8. února 2022) v sále divadla Husa na provázku nejen skladatelovu nejnovější tvorbu – dílo Maminko, nejsi… na texty Jana Skácela pro soprán (v nastudování Ireny Troupové) a komorní ansámbl – ale zazněly také zřídka provozované skladby Štědroňových pedagogů (Jan Kapr, Ctirad Kohoutek), kolegů (Miloslav Ištvan) a celoživotních inspirací (Leoš Janáček). O provedení pod taktovkou Gabriely Tardonové se postaral orchestr Ensemble Opera Diversa, který má s dílem Miloše Štědroně bohaté zkušenosti a v jehož interpretaci zazní 26. června 2022 skladatelem avizovaná premiéra nové opery s mendelovskou tematikou Magnum mysterium. Sacra et profana de cita Gregori Mendeli (Velké tajemství. Světské a posvátné ze života Gregora Mendela) na vlastní libreto Miloše Štědroně. V rámci úterního programu vystoupila také akordeonistka Anežka Gebauerová, a to nejen v díle Miloše Štědroně, ale také v Koncertu pro akordeon a smyčce Jana Kapra.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK a jeho hlavní hostující dirigent Jac van Steen nabídli na čtvrtém koncertu abonentního cyklu C (Smetanova síň, 30. března 2022) svým posluchačům pestrý a atraktivní program: dvě zřídka uváděné symfonické básně a po nich Dvořákův Klavírní koncert g moll op. 33, jehož sólistou byl jeden z nejvýznamnějších a nejzajímavějších světových pianistů Lukáš Vondráček.
Sympatická je celosvětová záplava benefičních hudební projektů na podporu Ukrajiny. Svým dílem přispěli například Daniel Hope, Paavo Järvi, Janine Jansen, Semjon Byčkov, Vladimir Jurowski, Kirill Petrenko Radek Baborák a skoro všechny české orchestry. V sobotu 26. března přispěl svou hřivnou i Pražský filharmonický sbor.
Pod svůdným názvem Chiaroscuro veneziano vypůjčeným z dějin výtvarného umění představil Václav Luks a Collegium 1704 22. března v Rudolfinu atraktivní program sestavený z duchovních děl Claudia Monteverdiho, Francesca Cavalliho a Felice Sancese. Ačkoliv posledně jmenovaný v Benátkách příliš dlouho nepobyl (Sances je původem z Říma a téměř celý tvůrčí život strávil ve Vídni), všechny skladby večera byly takříkajíc rodově spřízněné. Nejen zkušený posluchač mohl během večera pozorovat „migraci“ konkrétních hudebních motivů od jednoho mistra k druhému nebo porovnávat, jakými způsoby dosahovali skladatelé kontrastu mezi jednotlivými úseky žalmů či mešního ordinária „in stile concertato“.
Tomáš Šelc a Barbara Maria Willi v „záskoku“ okouzlili pražské publikum
22. březen 2022 Napsal(a) Dina ŠnejdarováKoncertní řada Collegium Vocale 1704 lákala ve čtvrtek 17. března na program L’amante segreto v podání sopranistky Hany Blažíkové a theorbisty Jana Krejči, z důvodu onemocnění se ale místo nich ve vršovickém kulturním centru Vzlet představili basbarytonista Tomáš Šelc a sólistka na kladívkový klavír Barbara Maria Willi. Praze tak byl dopřán dramaturgicky poutavý koncert, jenž zahájil letos v únoru brněnský cyklus Barbara Maria Willi uvádí. Jak jsme již u této německé, v Česku žijící umělkyně zvyklí, večer doprovázela svými poučenými a zároveň vtipnými komentáři, v bezchybné češtině.
Pražské múzy uvítaly Duo Destinn v bohatém programu se světovou premiérou
22. březen 2022 Napsal(a) Marta TužilováKomorní Duo Destinn je dílem spolupráce mezzosopranistky Evy Garajové a flétnistky Žofie Vokálkové, kde zvolený název chce připomínat naši nejslavnější pěvkyni Emu Destinnovou. Letos prvnímu koncertu Pražských múz v kostele sv. Vavřince ve středu 16. 3. vévodila Meleté, podle řecké mytologie múza vynalézavosti, myšlenky a meditace a v tomto duchu jej hostitelka a zakladatelka cyklu Eva Garajová také provázela. Žofie Vokálková ozvláštnila své vystoupení pečlivým střídáním příčné a altové flétny, aby všechny nastudované skladby vyzněly zcela autenticky.
Kozák, Čepický a Wihanovci jako zřídlo živé vody
21. březen 2022 Napsal(a) Pravoslav KohoutNarozdíl od některých recenzujících jedinců se mi bohužel nedostává příležitosti proslavit se nějakou zdrcující kritikou. Pokud se rozhodnu navštívit nějaký koncert, shledávám, že ani po problémech covidem způsobených by tam žádný po krvi interpretů žíznící kritik svou žáhu nezchladil. V rámci Přehlídky koncertního umění zazněl 16. března v sále Martinů koncert přesně tohoto druhu. Program koncertu byl rozdělen na dvě části: v první zazněl recital houslisty Leoše Čepického a ve druhé Wihanovo kvarteto (Leoš Čepický, Jan Schulmeister, Jakub Čepický, Michal Kaňka), všichni s klavíristou Markem Kozákem.
Ďábelský i andělský. Pražský komorní orchestr s Lukášem Vondráčkem a vídeňskými klasiky
18. březen 2022 Napsal(a) Věroslav NěmecPro svůj mimořádný koncert 15. března 2022 v Rudolfinu si připravil Pražský komorní orchestr se svým koncertním mistrem Leošem Čepickým stylově vytříbený program s díly tří nejslavnějších představitelů vídeňského klasicismu – Haydna, Mozarta a Beethovena. Hostem orchestru byl Lukáš Vondráček, jeden z nejvýznamnějších současných světových pianistů, jenž toho večera vystoupil jako sólista hned ve dvou klavírních koncertech: Mozartově a Beethovenově.
K řadě kulturních akcí pořádaných u nás na podporu válkou pustošené Ukrajiny se v pondělí 14. března 2022 připojil mimořádným benefičním koncertem v pražském Rudolfinu také Symfonický orchestr Českého rozhlasu se svým designovaným šéfdirigentem Petrem Popelkou. Ukrajinské barvy zdobily hlavní průčelí Rudolfina i pódium Dvořákovy síně a byly také na stužkách, které si na oděv přišpendlili orchestrální hráči. Celý koncert vysílal Český rozhlas v přímém přenosu, a to nejen pro tuzemské posluchače, ale i pro posluchače zahraničních rozhlasových stanic sdružených do Evropské vysílací unie. Všichni účinkující vystoupili bez nároku na honorář a celý výtěžek ze vstupného (více než milion korun) byl věnován humanitární organizaci Člověk v tísni. Této organizaci mohli rozhlasoví posluchači v průběhu večera zasílat také další finanční příspěvky.
Liberecký Mauglí jako obraz současné hudby a tance
4. březen 2022 Napsal(a) Marta TužilováTanečnice a choreografka Marika Mikanová po dlouholetém působení na scéně libereckého Divadla F. X. Šaldy přijala v roce 2019 funkci umělecké vedoucí baletní scény a rozhodla se nejprve vytvořit balet pro děti. Oslovila Aleše Březinu, který je vedle své muzikologické a badatelské práce ve vedení Institutu Bohuslava Martinů vyhledávaným a úspěšným skladatelem filmové hudby, autorem závažné komorní opery Zítra se bude… psané pro Soňu Červenou, ale také mnoha dalších operních, symfonických i komorních skladeb oceňovaných v tuzemsku i v zahraničí a nabídku kompozice baletní hudby přijal jako novou výzvu.