Kritiky

Pestrá přehlídka české hudby pod křídly Melpomené

Festival Pražské múzy pokračoval ve středu 12. října na své domovské scéně v kostele sv. Vavřince pod Petřínem ve znamení múzy Melpomené, která v antickém Řecku představovala ochránkyni zpěvu ve všech podobách. Program večera nabídl pestrou paletu skladeb výhradně českých autorů, kde zpěvné melodické linky charakterizovaly mozaiku koncertu instrumentálního i pěveckého.

Festival Lípa Musica zakončil Andreas Scholl a znovuobjevený Tůma

V sobotu 21. října dospěl ke svému konci již 22. ročník mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica. Napjatě očekávaný závěrečný koncert v bazilice Všech svatých v České Lípě představil na festivalu vůbec poprvé brněnský soubor Czech Ensemble Baroque a především jedinečného německého kontratenoristu Andrease Scholla.

Stále mladý Garrick Ohlsson

21. říjen 2023 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Stále mladý Garrick Ohlsson

Na prvním koncertě abonentního cyklu D (19. 10. 2023, Smetanova síň Obecního domu) nabídl Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK posluchačsky mimořádně atraktivní program: Beethovenův Klavírní koncert č. 5 Es dur op. 73 „Císařský“ a Čajkovského Symfonii č. 5 e moll op. 64. Neméně atraktivní byl i sólista Beethovenova klavírního koncertu, oblíbený americký pianista Garrick Ohlsson. Zato s dirigentem si pořadatel zažil pár horkých chvil. V programové brožuře na letošní sezónu avizoval původně FOK u tohoto koncertu arménského dirigenta Sergeje Smbatyana. Ten však z osobních důvodů musel své pražské vystoupení odříci. Záskok za něho vzala mladá dirigentka Alena Hron. Necelý týden před koncertem ovšem umělkyně onemocněla a manažeři FOKu museli narychlo hledat další náhradu. Taktovky tohoto smůlou pronásledovaného koncertu se nakonec obětavě ujal Petr Altrichter, dirigent renomovaný, zkušený a spolehlivý. Navíc zná dobře orchestr, neboť byl v letech 1990–1991 jeho šéfdirigentem a v letech 2003–2006 jeho hlavním dirigentem, a zná se osobně i s Garrickem Ohlssonem.

Chopin jak ho neznáme, ale měli bychom

20. říjen 2023 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Chopin jak ho neznáme, ale měli bychom

Koncert s překvapením – tak by se dal nazvat zahajovací koncert sezony orchestru Collegium 1704, který se konal v pražském Rudolfinu ve čtvrtek 19. října a nesl název „Z Vídně do Varšavy“. Teprve tři dny před koncertem byl totiž odhalen sólista večera. Byl jím vítěz Chopinovy mezinárodní soutěže na dobové nástroje 2023 ve Varšavě, jednadvacetiletý kanadský klavírista Eric Guo. S dirigentem Václavem Luksem se však poznal již v Polsku, kde byl Luks členem poroty a zároveň vedl orchestr ve finále této soutěže.

Bolestné echo času k uctění památky nevinných obětí

Evropská Nadace Reinera Marii Rilkeho, německého básníka a pražského rodáka, uspořádala v Praze v rámci svého projektu Bolestné echo času dva koncerty k uctění památky všech nevinných obětí holocaustu i současných obětí válečných konfliktů na Ukrajině a nyní také v Izraeli. V úvodním slovu předsedy správní rady Evropské Nadace R. M. Rilkeho Dr. Jiřího Kosteleckého zazněla slova o důležitosti připomínání nevinných obětí holocaustu, proto koncerty nesly název „Bolestné echo času“ podle knihy o životě a díle české malířky židovského původu Evy Sachs, jež byla jednou z těchto obětí; druhý koncert také provázela výstava jejích obrazů. Závažnost uspořádání slavnostního koncertu 12. října podtrhlo převzetí záštity prezidenta Petra Pavla nad koncertem, projekt podpořil Česko-německý fond budoucnosti a spolupráci s Psychiatrickou nemocnicí spojil tradiční projekt Jiné cesty.  

Recitál v srdci klavírů Bechstein

17. říjen 2023 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Recitál v srdci klavírů Bechstein

Hornolužické městečko Seifhennersdorf ležící přímo na česko-německé hranici se v sobotu 14. října poprvé rozeznělo tóny pod hlavičkou mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica. Ten každoročně expanduje několika koncerty do Německa s cílem propojit historickými okolnostmi uměle přetrhané vazby v regionu okolo Lužických hor. V Seifhennersdorfu sídlí od roku 1992 závod tradičního německého výrobce klavírů Bechstein, a tak se nanejvýš hodilo umístit do místní koncertní síně Bechstein VielHarmonie klavírní recitál letošní umělecké garantky festivalu Jitky Čechové.

Koncert Viléma Veverky s Michalem Pavlíčkem překonal očekávání

Dlouho avizovaný koncert hobojisty Viléma Veverky No Limits 2, koncipovaný jako další směřování našeho špičkového interpreta do světa mimoklasické hudby, byl jasným posunem Veverkova umění uplatnění hoboje na pomezí lidských možností, k němuž směřuje svými projekty již více let a jímž nepřestává překvapovat a fascinovat. Ve středu 11. října nabídla Pražská křižovatka svůj unikátní středověký prostor hudbě, v níž hlavní protagonista naznačoval vývoj hudby v dalších desetiletích 21. století. Nejednalo se o paradox, ale o Veverkou dlouho promýšlený posun hranic hobojové hry, který zahájil nejprve s komorním ansámblem Ultimate W Band, posléze s TRIOplus a tentokrát ještě s rockovým kytaristou Michalem Pavlíčkem.

Dvořákovský večer České filharmonie

14. říjen 2023 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Dvořákovský večer České filharmonie

V letošní koncertní sezóně realizovala Česká filharmonie se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem mimořádně zajímavý projekt: nabídla svému publiku ve Dvořákově síni Rudolfina volný cyklus tří koncertů, jejichž program byl sestavený výhradně z orchestrálních skladeb Antonína Dvořáka. Závěrečný z trojice koncertů se konal 11. října 2023 (s reprízami 12. a 13. října).

Jaký byl Forfest Kroměříž 2023

13. říjen 2023 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Jaký byl Forfest Kroměříž 2023

V Kojetíně, což je z Kroměříže nedaleko, dozněl 21. září poslední koncert letošního, již 34. ročníku Forfestu Kroměříž. Na tamní Základní umělecké škole, která sídlí v krásných, teprve nedávno vybudovaných prostorách, se vzpomínalo na Aloise Hábu. Skladatele si připomínáme u příležitosti letošního 130. výročí jeho narození a 50. výročí úmrtí. Klavírista Miroslav Beinhauer se ve svém recitálu soustředil výhradně na jeho tvorbu. Na úvod zařadil Čtyři moderní tance, op. 39 a Shimmy-Fox, následovaly Dva kusy pro klavír, op. 2 a před pauzou ještě Tři fugy. Ve druhé části večera posluchači vyslechli Romanci a Valčík, Šest nálad, op. 102. Recitál uzavřely Hábovy Variace na Kánon od Roberta Schumanna, op. 1b.

Pražští komorní sólisté patří do absolutní špičky

Pražští komorní sólisté zahájili svou druhou sezonu v pátek 6. října koncertem v kostele svatých Šimona a Judy, kde vystupují díky rezidenci u Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Soubor je nejstarším ansámblem svého druhu v Česku. V roce 1961 založili Václav Neumann a violista Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Hubert Šimáček komorní orchestr s ambicí sdružit v něm výjimečné muzikantské osobnosti. Když v roce 2013 tento soubor obnovil hornista a dirigent Radek Baborák a stal se jeho uměleckým ředitelem, ke spolupráci rovněž přizval hráče obdařené vrcholnou virtuozitou a podobným hudebním cítěním. Na pátečním koncertě se orchestr představil ve skladbách Georga Philippa Telemanna, Johanna Sebastiana Bacha, Josefa Suka a Franze Schuberta.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.