Kritiky

Sergej a Lusine Chačatrjan – arménská hudba na interpretačním vrcholu

Zatímco některé koncerty v rámci festivalových šnůr mnohdy jen tak tak odkazují na motta konkrétních ročníků, komorní večer s názvem Naše kořeny nemohl do tématu letošního Concentu Moraviae – Cestou od kořenů k budoucnosti – zapadnout lépe. V rámci koncertu se ve čtvrtek 23. června v jízdárně zámku Valtice představilo arménské sourozenecké duo Sergeje Chačatrjana (housle) a Lusine Chačatrjan (klavír) s ryze arménskou hudbou. Na programu se objevila nejen díla českému publiku známých skladatelů – Píseň poéma Arama Chačaturjana či Čtyři lidové tance pro klavír Komitase (vlastním jménem Soghomon Soghomonjan) – ale také skladby u nás málo uváděných autorů, mezi které patří například Eduard Bagdasarjan, Eduard Mirzojan či Arno Babadžanjan.

Risk je zisk: Lutosławski a Beethoven v podání SOČR

V předvečer prvního letního dne opanovala Dvořákovu síň pražského Rudolfina dobrá nálada a sluneční svit zapadajícího slunce, deroucí se mezi žaluziemi do sálu. V pondělí 20. 6. 2022 obsadil podium Symfonický orchestr Českého rozhlasu, aby z poloviny vyprodanému sálu přednesl kompozice Witolda Lutosławského a Ludwiga van Beethovena. Lutosławského Koncert pro violoncello a orchestr (1970) byl do programu nejspíše prosazen dirigentem večera Alexanderem Liebreichem, který si k tvorbě polského klasika 20. století nalezl cestu během svého působení v čele Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu v Katovicích. K provedení sólového partu byl pozván německý violoncellista Alban Gerhardt, jehož spíše slýcháme na dramaturgicky vyprofilovaných regionálních festivalových koncertech než na pražských podiích. Konečně dostal po čase opět možnost blýsknout se před pražským publikem, a to v reprezentativním díle světové violoncellové literatury poslední třetiny 20. století, nepsaném pro nikoho menšího než Mstislava Rostropoviče.

Zámecký park v Litni s hudebně básnickým Dotekem lásky

11. ročník Festivalu Jarmily Novotné završil v Litni v sobotu 18. června scénický open air koncert 9. ročníku pěveckých kurzů, tentokrát v exkluzivní spolupráci s Operním studiem Slovenského národního divadla v Bratislavě. Mladé pěvce vedly letos již podruhé lektorky Margreet Honig, proslulá holandská pěvkyně a mentorka a Simona Houda Šaturová, vynikající česko-slovenská sopranistka; slovenský operní režisér Marek Mokoš byl v Litni rovněž podruhé. Mokoš je autorem realizace projektu Operního studia a působí v něm jako režisér a dramaturg, v Litni přispěl k pěveckým kurzům lekcemi herectví. Zkušený dirigent Dušan Štefánek je uměleckým garantem Operního studia a nastudoval s Komorním orchestrem Hanse Krásy všechna hudební čísla koncertu. K vedení kurzů patřila také výtečná korepetitorka Lenka Navrátilová, která se ke komornímu orchestru připojila. Členové Operního studia během týdenního kurzu studovali pro závěrečný koncert repertoár raného italského romantismu, režie se zaměřila na scénické provedení árií s tématy lásky. Inspirace Sonety Williama Shakespeara dala komponovanému večeru název Dotek lásky.

Sirba Octet – střípky z lidové, židovské i jazzové hudby

Téma letošního 27. ročníku hudebního festivalu Concentus Moraviae Cestou od kořenů k budoucnosti dalo vzniknout celé řadě dramaturgicky netradičních a interpretačně pestrých koncertů. Po jejich bok se může směle postavit i večer v brněnském Besedním domě se souborem Sirba Octet, který v sobotu 18. června představil na programu Tantz! hudbu vycházející z rumunské, moldavské, ruské a maďarské hudební tradice. Ačkoliv jsou členové Sirba Octetu – houslista Laurent Manaud-Pallas, violista Grégoire Vecchioni, violoncellistka Claude Giron, kontrabasista Bernard Cazauran, klarinetista Rémy Delangle, cimbalista Iurie Morar a klavírista Christophe Henry – původem Francouzi, umělecký vedoucí a houslista Richard Schmoucler přiznává, že minimálně jemu koluje v žilách krev předků z východu a že tamní kultura ovlivnila jeho náturu i interpretační jazyk.

Americký večer v Rudolfinu

21. červen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Americký večer v Rudolfinu

Poslednímu koncertu abonentní řady A (Dvořákova síň, 15. června 2022) dala Česká filharmonie výrazně „americký“ punc. Americký byl nejen program, ale angažován byl také americký dirigent Keith Lockhart, jehož jméno je od roku 1995 spojené s orchestrem Boston Pops, a ve dvou jazzových číslech koncertu se k filharmonikům připojil jako host bostonský trumpetista Terry Everson.

S Pavlem Fischerem a rezidenčním souborem festivalu Concentus Moraviae na slavkovském zámku

Desátý den 27. ročníku Concentu Moraviae představil ve čtvrtek 9. června v Rubensově sále slavkovského zámku vůbec poprvé letošní rezidenční soubor festivalu. Jeho uměleckým vedoucím je houslista a skladatel Pavel Fischer, kterého doplnili houslistka Markéta Janoušková, violisté Martin Stupka, Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hütter. Téma ročníku – Cestou od kořenů k budoucnosti – dalo vzniknout komornímu programu se Třemi madrigaly pro housle a violu Bohuslava Martinů a se Smyčcovým kvintetem č. 3 op. 97, Antonína Dvořáka. Zatímco Dvořákův kvintet čerpá inspiraci z lidové tvorby, která je svým způsobem „kořenem“ i mnoha současných hudebních tradic, trojice madrigalů je odkazem k oblíbené renesanční formě.

Mladá hudba mladých autorů

15. červen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Mladá hudba mladých autorů

Na svém červnovém koncertu (13. 6. v prostoru bývalé barokní jízdárny paláce Savarin) uvedl Orchestr Berg pod vedením Petera Vrábela skladby tří mladých skladatelů, všechny s poměrně nedávným datem vzniku, Odlesky nebeských hvězd od Soni Vetché dokonce ve světové premiéře.

Tradiční koncert Visegrádské čtyřky v Miláně

Koncerty Visegrádské skupiny mají v Miláně už víceletou tradici. Organizovány jsou generálními konzuláty Česka, Maďarska, Polska a Slovenska za pomoci Českého centra, respektive kulturních oddělení ostatních diplomatických zastoupení.

Autentický dotek Irska. Les Musiciens de Saint-Julien v Lysicích

Gaelské písně a tance z 17. a 18. století v podání francouzského souboru Les Musiciens de Saint-Julien rozezněly v sobotu 4. června v rámci pátého koncertu mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae nádvoří zámku v Lysicích. Pod uměleckým vedením flétnisty François Lazarevitche vystoupili s irskými písněmi, jigy a reely v programu The High Road to Kilkenny (Cesta do Kilkenny) tenorista Robert Getchell, houslista David Lombardi, harfenistka Marie Bournisien, gambistka Garance Boizot a loutnista a hráč na cistru Éric Bellocq. Koncert se konal za podpory Office de diffusion et d’Information Artistique de Normandie.

Pražské jaro letos naposledy

5. červen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Pražské jaro letos naposledy

Páteční večer 3. 6. 2022 náležel v takřka vyprodané Smetanově síni Obecního domu závěrečnému koncertu LXXVII. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Hosty finálního festivalového večera byli po pětileté pauze opět Vídeňští filharmonikové, které na Pražském jaru či Dvořákově Praze slýcháme naštěstí stále častěji. V rámci turné střední a západní Evropou zavítali s dirigentem Andrisem Nelsonsem nejprve do Prahy, a to s rusko-českým repertoárem.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.