Kritiky

Leif Ove Andsnes a Mozartovy dialogy sólisty a orchestru v Londýně

V záplavě letošních beethovenovských koncertů po celé Evropě, ba po celém světě, se uskutečnilo v únoru i důležité mozartovské turné. Proslulý norský pianista Leif Ove Andsnes, umělecký partner Mahlerova komorního orchestru, vystoupil se třemi členy orchestru (Matthew Truscott – housle, Joel Hunter – viola a Frank-Michael Guthmann – cello) ve výběru z Mozartových komorních skladeb nejprve v lázeňském středisku Schloss Elmau (v bavorských Alpách, 100 km od Mnichova), a dále v Eindhovenu, Antverpách, Londýně a Brémách.

Někdy se stane zázrak… Agrippina z Met

Patřím mezi ty, kteří vždy dají přednost účasti na živém divadelním představení před zhlédnutím byť i sebedokonalejšího videozáznamu. Je mi velmi sympatické, když při live přenosu z Metropolitní opery pokaždé říkají průvodci přenosu, že máme věnovat pozornost nejen Met, ale také našim místním operám. Tentokrát jsem však po dlouhé době jako by reálně seděla v hledišti Metropolitní opery a snad jsem ani nedýchala. Vtáhlo mě to.

Hladké melodie Sol Gabetty a Stravinského ztracené dílo v lipském Velkém sále

V rámci výletu po hudebních památkách a významnostech saského kulturního centra Lipska, z něhož připravujeme obsáhlou reportáž pro Harmonii, jsme navštívili i lipský hudební chrám Gewandhaus a koncert tamního orchestru při nedělním matiné 2. února 2020. Šlo o jeden z trojice vystoupení (30., 31. 1. a 2. 2.) v rámci koncertní řady Grosses Concert. Gewandhausorchester vedl aktuální šéfdirigent rozhlasového orchestru WDR v Kolíně nad Rýnem Christian Măcelaru. Jako sólistka se představila violoncellistka Sol Gabetta. Právě ve světle jejího oznámeného březnového turné po Německu s Českou filharmonií zde uvádíme recenzi – jako ochutnávku připravovaného textu.

Buchbinder versus Netopil s Českou filharmonií

Na svém abonentním koncertě řady B4 hrála Česká filharmonie pod taktovkou Tomáše Netopila v značně obměněné sestavě oproti posledním koncertům, což bylo rozpoznatelné nejen zrakem, ale především sluchem. Smyčce tentokrát tak neladily a celkový zvuk pléna postrádal tonální vyrovnanost a hebkost, na niž jsme u této značky zvyklí. Již minule [můžeš doplnit, chceš-li, už nemám sílu… ] jsem psal o syrovějším, drsnějším zvuku, dokonce jsem to uvítal jako náznak jakéhosi trendu (je-li to ovšem trend trvalejší povahy), tentokrát bych však hlomozivou hlučnost, jež byla zvukovým stigmatem večera, nevítal až tak vřelými slovy.

SOČR komorně s klarinetem, hobojem a dvěma Lukáši

Anežský klášter, jež tuto sezonu hostí komorní řadu Symfonického orchestru Českého rozhlasu, patřil 24. února výlučně hudbě 20. století. Ještě důležitější však bylo, že patřil dvěma sólistům, přirozeně z řad SOČR-u: klarinetistovi Lukáši Dittrichovi a hobojistovi Lukášovi Pavlíčkovi. Pod taktovkou Marka Šedivého odzněla díla Witolda Lutosławského, Andrzeje Panufnika, Jana Nováka a Bohuslava Martinů.   

Odpolední matiné Josefa Špačka 

25. únor 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Odpolední matiné Josefa Špačka 

Česká filharmonie, potažmo i Český spolek pro komorní hudbu,  má tak termínově nabitý program, že uvádí mnohé zajímavé projekty buďto dopoledne nebo odpoledne. Tak dopadla i abonentní řada K. Ještě štěstí, že neskončila v Sukově síni, ale díky 15. hodině se koncerty konají ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Zde nabídl 23. 2. pěkný program Komorní orchestr České filharmonie. Nadstandardní výsledek přičítám hlavně koncertnímu mistru České filharmonie Josefu Špačkovi, uměleckému garantu pozitivního projektu (formálně jsou dalšími garanty Jan Mráček a Jiří Vodička). 

Muzikologie v hudbě, hudba v muzikologii

Analýza takovéhoto tématu by si zasloužila důkladnou vědeckou studii, na což není místo. Tedy jen stručná poznámka: Pro jakoukoli seriózní interpretaci musí hudebník nejen studovat různá notová vydání, existuje-li, tak i kritického, ale vstřebávat též informace o vzniku díla, obecné historické souvislosti, interdisciplinární vztahy atd., prostě vše relevantní. Tento servis by mu nabízí v první řadě hudební věda. Pro muzikology by pak mělo být důležité být v kontaktu s živou hudbou, dokonce si myslím, že když tomu tak není, může být jejich práce ochuzena. (U některých kolegů vidím blahodárné propojení teorie a praxe – příkladem budiž třeba David Eben či Martin Horyna…)

Gioconda bez Lví tlamy, zato se sádrovou Madonou

Čtrnáctý festival hudebního divadla Opera 2020 už potřetí přiváží do Prahy také operní soubory ze Slovenska. V pondělí 17. února hostovala ve Státní opeře Štátna opera Banská Bystrica s operou Amilcara Ponchielliho La Gioconda, která měla premiéru 27. dubna 2018. Hodně rolí bylo obsazeno renomovanými sólisty, jak je ostatně zvykem i v mnoha českých, moravských, slezských operních souborech. Ponchielliho Gioconda má pěvecké party opravdu nelehké a už v samotném díle je obsažena nejedna dějová nejasnost, kterou by mohlo vyřešit jen obratné inscenační řešení. Banskobystričtí si už podruhé pozvali ke spolupráci mladého českého operního režiséra Dominika Beneše. Gioconda následovala po jeho inscenaci Mozartovy Kouzelné flétny (2016).

Kouzelný les, klavírní koncert a dramatická symfonie

Symfonický orchestr českého rozhlasu si pro svůj koncert v Rudolfinu 17. února 2020 připravil různorodý a značně atraktivní program. Své vystoupení zahájil symfonickou legendou Kouzelný les op. 8 (1878) francouzského romantického skladatele Vincenta dʼIndyho. Autor se v tomto díle inspiroval baladou německého romantického básníka Johanna Ludwiga Uhlanda o udatném hrdinovi Haraldovi, jenž se při návratu z vítězného tažení napil v kouzelném lese pramenité vody a navěky usnul. V rafinované, nápaditě instrumentované kompozici uslyšíme řadu míst, která jako by chtěla naznačovat cestu dalšímu vývoji francouzské hudby.

Břevnovské setkání v kruhu přátel

Dvořákovo klavírní kvarteto na sebe upozornilo debutovou nahrávkou obou Dvořákových klavírních kvartetů. Na svém zatím posledním koncertě v rámci Břevnovských hudebních setkání 11. února ale soubor potěšil Beethovenem a strhnul Brahmsem.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.