Kritiky

Geniální sólista, skvělý dirigent, výborný orchestr a nevhodné chování části publika

Tak lze stručně popsat průběh zahajovacího koncertu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK ve Smetanově síni Obecního domu ze dne 14. září. V úvodu zazněla dvě díla Ludwiga van Beethovena – Romance pro housle a orchestr č. 1 G dur a Koncert pro housle a orchestr D dur.

Ten koncert měl dirigovat Jiří Bělohlávek

21. září 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Ten koncert měl dirigovat Jiří Bělohlávek

Jeho odchod na jaře přinesl nutnost hledání náhrady. Středa 20. září byla nakonec ve festivalovém programu Dvořákovy Prahy jen zčásti pozměněna a vystoupení České filharmonie pořadatelé připsali památce jejího šéfdirigenta.

Goldbergovy variace v aranžmá ²

19. září 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Goldbergovy variace v aranžmá ²

Radek Baborák prožil s festivalem Dvořákova Praha vzrušující září. Nejenže si několikrát zahrál na lesní roh a dirigoval, ale byl i kurátorem série komorních koncertů. V pondělí 18. září se v 18 hodin představil v Anežském klášteru poprvé nový, zatím bezejmenný, projektový ansámbl, kdy spolu s ním pánové Dalibor Karvay (housle), Pavel Steidl (kytara)  a Bence Bogányi (fagot) provedli úpravu Goldbergových variací Johanna Sebastiana Bacha. Nebudu se pouštět do oblíbených spekulací, co by tomu řekl autor nebo Johann Gottlieb Goldberg. Možná by se jim to nakonec líbilo... Berme jako fakt, že jde  jednak o ambici pana Baboráka splnit si sen a zahrát si milovanou hudbu, jednak překvapit a nabídnout kvalitní interpretaci něčeho hodně neobvyklého. Jeho hledačství  a nespokojenost s tím, co je dané, je sympatické.  Nabídl další atraktivní pohled na geniální partituru a snažil se svým instinktem najít dobrou míru. 

Odpočinutí věčné dejž jim

18. září 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Odpočinutí věčné dejž jim

Dvořák – Requiem – Rudolfinum - Jiří Bělohlávek - Česká filharmonie – Decca. To  vše bylo ještě v polovině května silným lákadlem, aby si člověk koupil vstupenku na koncert festivalu Dvořákova Prahy, jenž byl věnován památce Antonína Dvořáka III. Vše zůstalo, jen jiné bylo jméno dirigenta a sopranistky. Pro šestatřicetiletého Jakuba Hrůšu to byla určitě výzva – jednak převzal projekt Jiřího Bělohlávka, jednak bude mít v katalogu věhlasné gramofonové společnosti Decca svůj první titul, což je v jeho věku obrovský úspěch a další krok v dynamicky se rozvíjející kariéře. (Dodal bych, že po letošním debutovém triumfu na BBC Proms je to další krok k plnému dobytí Londýna.☺) 

Zahajovací koncert, jehož název jsem chtěla změnit

Úvodním koncertem komorní řady Dvořákovy Prahy 2017 byl večer, organizátory opatřený titulkem Tři velká B. Bylo tak zdůrazněno obsahové zaměření na tři velikány hudebních dějin, Beethovena, Bacha a Brahmse. Určitě by mi všichni tito pánové prominuli, že jsem po skončení večera myslela nejen na jejich hudební odkaz, ale především na tři umělce, kteří mi toho večera připravili hluboký zážitek po stránce interpretační. Pro mě to byl zkrátka večer dvou velkých K a jednoho velkého B (Kashimoto, Kozhukhin a Baborák).

Lyrický vstup do sezony

13. září 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Lyrický vstup do sezony

Sedmého září jsem kvůli nemoci sledoval koncert PKF-Prague Philharmonia v České televizi, zahájení sezony desátého září jsem si nenechal ujít. Vzal jsem si Codein, abych nekašlal, a odjel do Prahy. Vstup do sezony byl sázkou na jistotu i příjemným překvapením. Především však byl výkon orchestru o třídu lepší, nežli na Dvořákově Praze – přesný, iniciativní, homogenní.

Netopil si v Essenu vede dobře

13. září 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Netopil si v Essenu vede dobře

Festival Dvořákova Praha pozváním Essenských filharmoniků potvrdil, že může a dokáže šlapat na paty i Pražskému jaru. Orchestr byl už nějakou dobu pochopitelným adeptem hostování v Čechách, protože je veden od roku 2013 Tomášem Netopilem. Letos se pozvání realizovalo a 12. 9. v Rudolfinu ryze hudebními prostředky společně nadchli.

Mladí hrají nahlas

12. září 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Mladí hrají nahlas

Do koncertní řady Dvořákovy Prahy nazvané Světové orchestry byl letos vedle Londýnských filharmoniků, Vídeňských symfoniků a Essenských filharmoniků umístěn i Gustav Mahler Jugendorchester. V Rudolfinu zahrál 11. září Dvořáka, Gershwina, Bartóka a Ravela a uzavřel tak své letošní letní turné. Ingo Metzmacher řídil koncert v Rudolfinu pozitivně a energicky, s efektním výsledkem.

Londýnská filharmonie, Jurowski, Ibragimova a síla jejich výpovědi

V rámci festivalu Dvořákova Praha zazněla 8. října v Rudolfinu Londýnská filharmonie s šéfdirigentem Vladimirem Jurowským a sólistkou Alinou R. Ibragimovou. Program koncertu nabídl díla A. Dvořáka, S. Prokofjeva a D. Šostakoviče.

Barthold Kuijken v Ostravě – setkání moudrosti s dokonalostí

Svatováclavský hudební festival v Ostravě potěšil příznivce staré hudby hned dvěma koncerty belgických interpretů, flétnisty Bartholda Kuijkena a cembalisty Ewalda Demeyera. Program s názvem „J. S. Bach a jeho synové“ zazněl nejprve 7. 9. v Dolním Benešově, den poté v kostele sv. Jakuba staršího v Ostravě-Plesné. Příležitost setkat se s jedním z průkopníků historicky poučené interpretace si 8. 9. nechal ujít jen málokdo, a tak se prostory nevelkého, leč akusticky přívětivého prostoru z druhé poloviny 18. století zaplnily do nejposlednějšího místa kostelní lavice. Celý večer byl věnován památce nedávno zemřelého slavného stavitele kopií historických dřevěných dechových nástrojů Rudolfa Tutze z Innsbrucku, na jehož flétny Kuijken hraje a s nímž ho pojilo dlouholeté přátelství.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.