Kritiky

Závěrečná narozeninová oslava Moravského podzimu

Závěrečný koncert 50. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřil Filharmonii Brno. Na pódiu Besedního domu oslavili společně své 75. narozeniny dlouholetí přátelé a přední světoví dirigenti Dennis Russell Davies a Peter Eötvös. Zatímco šéfdirigent brněnské filharmonie Davies řídil skladby svého kolegy, Eötvös provedl s hudebníky díla Wolfganga Amadea Mozarta a Bély Bartóka. S Filharmonií Brno vystoupila sólově také houslistka Akiko Suwanai.

Trojkoncert jubilantů české hudby

17. říjen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Trojkoncert jubilantů české hudby

Společnost českých skladatelů uspořádala 16. října 2019 reprezentativní autorský koncert třech členů, oslavujících letos svá životní jubilea. Své kompozice představili osmdesátník Tomáš Svoboda a dva sedmdesátníci Vojtěch Mojžíš a Jan Grossmann. Koncert se konal v krásných prostorách sálu konzervatoře Jana Deyla.

Metakosmos v Hradci Králové

17. říjen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Metakosmos v Hradci Králové

Zahajovací koncert festivalu Hudební fórum Hradec Králové byl ve znamení severské hudby, přinejmenším tedy podle jmen autorů skladeb zařazených na program. Zde ve středu Evropy nám možná tak úplně nedochází, že energetické zdroje hybné síly nové (vážné/klasické) hudby se přesunuly právě na sever, je to proces velmi pozvolný, trvá několik desetiletí, nicméně tradičně osvícená festivalová dramaturgie (konkrétně Marek Hrubecký) drží prst na tepu doby a k českým premiérám vybírá skladby prověřené především na americké hudební scéně, kde se tvorba severoevropských skladatelů těší značné pozornosti a respektu. Dvě ze tří uvedených skladeb vznikly na objednávku Newyorské filharmonie. Z nich zejména Metakosmos Anny Thorvaldsdóttir představuje vítané rozšíření obzorů poznání. Pokud je mi známo, živě dosud u nás hudba této islandské skladatelky nezazněla, zaznamenala jsem pouze veskrze pozitivní recenzi cédéčka s její komorní tvorbou (Vítězslav Mikeš v Harmonii 19. 2. 2019). Koncertní realita je rozhodně komplexnějším zážitkem nežli poslech z konzervy, zejména u toho typu hudby, který je – patrně – Anniným osobitým stylem: hutné, neuspěchané, zvukově soudržné, nesené na vlně dechu nebo plynutí něčeho, co nás přesahuje, s občasnými doteky krásna, které vám v okamžiku, kdy se projeví, vhání slzy do očí, protože vzápětí zase mizí a že zmizí, víte už v té chvíli, kdy ho sluchem zachytíte. Při koncertním provedení nabývají všechny výrazové finesy zpřítomněné koncentrací hudebníků na pódiu intenzity posílené o pozornost posluchačů v auditoriu, poněvadž jde o hudbu napínavou, která  nepřipouští nudu nebo vyvanutí smyslů. Během nedlouhé plochy skladby – cca čtrnáct minut – se vystřídá nebo často i překrývá zvuková tříšť, existenciální konstanta (hluboký tón), dlouhá zastavení v pianissimu, rytmický vzruch, tlumené exploze či čistě noisové imprese. Jímavá, píseň připomínající melodie přichází poprvé zhruba uprostřed, zdánlivě nečekaně, ke svému návratu už ale potřebuje dokonalé zklidnění a z vůle autorky touto „písní“ skladba i končí, což vnímám jako Annino svědectví víry v pozitivní síly kosmu.

Když klišé o třech v jednom platí: Dvořákovo trio hrálo Dvořáka

Komorní cyklus 26. koncertní sezóny PKF – Prague Philharmonia v pondělí 14.10. zahájilo Dvořákovo trio. V barokním refektáři Profesního domu MFF UK v Praze zaznělo Klavírní trio č. 3 c moll op. 1 L.v. Beethovena, Trio pro housle, violoncello a klavír L. Fišera a Klavírní trio č. 2 g moll op. 26 A. Dvořáka. Jan Fišer, Tomáš Jamník a Ivo Kahánek tak připravili program, který jim umožnil předvést jedinečné hráčské kvality. 

Maeterlinckova loutková dramata v Bruselu

Řekne-li se Brusel, opernímu příznivci se vybaví divadlo La Monnaie, reprezentující belgickou federaci. Brusel však disponuje ještě další, městskou scénou, známou pod zkratkou KVS, neboli Koninklijke Vlaamse Schouwburg, Královské vlámské divadlo.

Olomoucká duchovní postmoderna při elektrických svíčkách

Pátý koncert olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby přinesl ve středu 9. října do chrámu sv. Mořice program postmoderní duchovní hudby Arvo Pärta a Alfreda Schnittkeho v podání Ensemble Inégal pod vedením Adama Viktory.

Hledání Mé vlasti

11. říjen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Hledání Mé vlasti

Česká filharmonie se svým šéfdirigentem zařadila do sezóny Smetanovu Mou vlast po mnoha desítkách let. A vyvolal velký zájem všech posluchačů, pro které je zahajovací koncert Pražského jara z finančních nebo organizačních důvodů nedostupný. Stejný efekt se před lety ukázal, když Mou vlast zařadil FOK, toto dílo má pořád kus magické přitažlivosti, která souvisí jak s kvalitou hudby tak a naší národní tradicí. I tentokrát bylo vyprodáno dříve než jindy.  Byčkov přistoupil k provedení s velkou zodpovědností a uvedl Mou vlast od ledna už několikrát, mj. v Kolíně nad Rýnem či Clevelandu.

Malování zvukem a naopak: Výjimečná Večeře Ondřeje Adámka a Brno Contemporary Orchestra

Prostřený stůl, židle, talíře a skleničky – nedělní program hudebního festivalu Moravský podzim pozval své návštěvníky do „kuchyně“ Divadla na Orlí na českou premiéru Večeře skladatele Ondřeje Adámka v režii Jiřího Adámka, po jídle zazněla miniatura Na pohlednice Emila Františka Buriana se sopranistkou Irenou Troupovou, Africký cyklus skladatele Jana Rychlíka a jako lehký zákusek balet Parade Erika Satieho v instrumentaci Pavla Šnajdra a s choreografií tanečníků Diane Portelli a Doriana Mallia pod vedením uměleckého vedoucího Rubena Zahry. Vařili členové ansámblu Brno Contemporary Orchestra pod vařečkou šéfkuchaře Pavla Šnajdra.

Emoce v neředěné formě

4. říjen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Emoce v neředěné formě

„Janáček je nesmírně upřímný,“ shrnul dirigent Petr Altrichter hudební řeč skladatele, jehož dílo jej provází od narození po celou dobu studií i kariéry. Přímočarost a emoce proudily z celého čtvrtečního koncertu České filharmonie, který rámovaly dvě Janáčkovy kompozice.

Moravský podzim mezi vážností a parodií aneb rozhlasový Oidipus Bohuslava Martinů poprvé na jevišti

Hudební festival Moravský podzim v koprodukci s Terénem – nedávno vzniklou dramaturgickou, produkční a distribuční platformou Centra experimentálního divadla – uvedl ve středu 2. října v divadle Husa na provázku světovou premiéru jevištního provedení rozhlasové hry Oidipus se scénickou hudbou Bohuslava Martinů a textem Andrého Gidea. Režie díla se chopil Mark Ther, scénu navrhnul Matěj Sýkora, kostýmy zhotovila Zuzana Formánková a světelný design vytvořil Jonáš Garaj. V roli hlavních postav vystoupili Vladimír Hauser, Helena Čermáková, Mark Kristián Hochman, Radim Brychta, Ivana Plíhalová, Uršula Kluková, Jan Kolařík a Miloslav Maršálek. Doprovodný chór ztvárnil Ústaf-voiceband.cz pod vedením Zdeňka Šturmy. O hudební provedení se postarali členové Filharmonie Brno: violistka Klára Hegnerová, violista Julián Veverica, klarinetista Lukáš Daňhel, trumpetista Petr Hojač a bicista Lukáš Krejčí. Jako hosté vystoupili sopranistka Pavla Radostová a klavíristka Libuše Pančochová, dirigoval Tomáš Krejčí. Úvodním slovem představení zahájil Luděk Strašák.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.