Kritiky

Nekompromisní cesta k jádru: Pierre Laurent Aimard překvapil Ostravu

Koncertu francouzského klavíristy Pierra Laurenta Aimarda jsem se nemohl dočkat a vybral jsem si ho záměrně. Přiznám se, že už pohled na jeho dramaturgii a dosavadní zkušenosti s tímto pozoruhodným umělcem mne lákaly k návštěvě. Cyklus klavírních recitálů, které v Ostravě pořádá Janáčkova filharmonie, patří k oblíbeným koncertním řadám a nejinak tomu bylo i v pondělí 20. ledna, kdy Aimard vystoupil před slušně zaplněným sálem.

Byčkov a ČF ve skvělé formě

16. leden 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Byčkov a ČF ve skvělé formě

Abonentní koncert České filharmonie řady A3 přinesl symfonická díla dvou vídeňských klasiků, Beethovena a Schuberta, která orámovala Rendering, kompozici Luciana Beria z roku 1989. Program, chtělo by se říci, tradiční, opřený o dva standardní klasiky, si však v průběhu večera získal posluchače svou promyšleností a vnitřní sofistikovaností, byť ta se mu neodhalovala na první pohled. Navíc měl večer patřičný tah, s účinným vyvrcholením, které přinesla Byčkovovo podání Beethovenovy Sedmé. A do třetice musím s velkou libostí konstatovat, že zvuk České filharmonie se poznenáhlu mění, do tradičního 

Peter Schöne a Philharmonia Octet nadchli novým zvukem Mahlerových písní

Pražské Rudolfinum uvítalo na čtvrtém koncertu Českého spolku pro komorní hudbu 13. ledna výborný ansámbl Philharmonia Octet Prague, který tentokrát vystupoval s německým barytonistou Peterem Schönem. Ke spolupráci přizvali členové okteta známého a oceňovaného pěvce, žáka Dietricha Fischera-Dieskaua a Thomase Hampsona, aby představili nezvyklou podobu Mahlerových písní ze sbírky Chlapcův kouzelný roh, jež skladatele celoživotně inspirovaly.

Rehabilitace Charpentiera v Londýně

9. leden 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Rehabilitace Charpentiera v Londýně

Poslechnout si za pochmurného prosincového večera adventní koncert v londýnské Wigmore Hall bylo vzácné potěšení. Vystoupilo šest členů (včetně tří zpěváků) renomovaného francouzského souboru Les Talens Lyriques, jež řídil jeho zakladatel, vynikající cembalista a varhaník Christophe Rousset. Na programu byl výhradně Marc-Antoine Charpentier (1643–1704) – jak vokální skladby doprovázené třemi violami (dvěmi da braccio a jednou gambou) a varhanami, popř. cembalem, tak instrumentální skladby pro tuto malou sestavu.

Zvukový svět Abrahamsenovy Sněhové královny v Mnichově

Vstup dánského skladatele Hanse Abrahamsena (1952) do světa opery provázela velká očekávání a nemenší zvědavost od chvíle, kdy vešlo ve známost, že jeho první operu Sněhová královna (2018) uvedou na scéně hned dva operní domy rychle za sebou, Královské divadlo v Kodani a Bavorská státní opera. Abrahamsenova skladatelská hvězda se mezinárodně rozzářila před necelým desetiletím – po uvedení skladby let me tell you, kterou jsme měli možnost slyšet živě loni na Hudebním fóru Hradec Králové – ovšem v Dánsku a Skandinávii obecně platí za skladatelskou autoritu už o hodně déle.

Thielemann a Beethoven. Senzace v Drážďanech

Hudební svět začíná slavit 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena a stranou nezůstává ani Staatskapelle Dresden se svým šéfem Christianem Thielemannem. Jakýmsi prologem byla série prosincových koncertů, na nichž zazněly první tři skladatelovy symfonie.

Láska a zrada v Londýně

22. prosinec 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Láska a zrada v Londýně

Čtyřdenní listopadové turné proslulé kanadské skupiny dobových nástrojů Tafelmusik zahrnovalo několik evropských měst, jejichž jména kupodivu začínají vždy na „B“ (Basingstoke a Bristol v Anglii, a Bruggy v Belgii). Závěrečný koncert se konal 24. listopadu v Londýně v koncertním sále Milton Court, známým pro svou výbornou akustiku. Sólistkou na turné byla skvělá sopranistka Karina Gauvin; sympatická, temperamentní Kanaďanka je často označována za „královnu barokní hudby“.

Dva festivaly protnulo celoživotní přátelství Mahlera a Foerstera

Dne 8. prosince 2019 se v Koncertním sále Pražské konzervatoře konal závěrečný koncert, který byl průsečíkem dvou festivalů: 7. ročníku Kultury v srdci Prahy a 22. ročníku MELODRAMFESTU – druhý jmenovaný touto slavnostní událostí, na kterou přijali pozvání velvyslanci z 21 zemí světa, završil sezonu. 

Netradiční SOČR v předvánočním čase

V pondělí  16. prosince proběhl již čtvrtý abonentní večer SOČRu, který měl tentokrát další rozměr. Byl součástí festivalu Dny Bohuslava Martinů 2019 a přinesl tak v předvánočním čase netradiční dramaturgii. Pod taktovkou šéfdirigenta Alexandera Liebreicha zazněla v první polovině večera Sinfonia “Al Santo Sepolcro” RV 169 Antonia Vivaldiho a Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány H 271 Bohuslava Martinů. Klavírního partu se zhostil Martin Kasík a k tympánům zasedl Tibor Adamský. Koncert zakončila  Symfonie č. 3 a moll „Skotská“, op. 56 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.  

Více nové hudby

12. prosinec 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Více nové hudby

V rámci abonentní řady B2 nabídla Česká filharmonie jeden ze svých nejzajímavějších večerů, co se týče výběru skladeb. Dramaturgická konzistence však nekráčí vždy ruku v ruce s posluchačským úspěchem. 

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.