Kritiky

Mrtvý dům v americké věznici

14. listopad 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Mrtvý dům v americké věznici

Leoš Janáček je v Belgii jako doma. Flanderský Symfonický Orchestr s Pražským filharmonickým sborem nedávno představil v největších belgických sálech Glagolskou mši. Na Janáčkově festivalu v Brně budou dokonce dva belgické soubory: Opera Flandry uvede Věc Makropulos a komorní opera Transparant jevištní adaptaci Zápisníku zmizelého. Robert Carsen se stal slavný mimo jiné zásluhou svých režií skvělého cyklu Janáčkových oper před mnoha léty v Antverpách a Gentu. Bruselská královská opera programovala v posledních osmi sezonách čtyři Janáčkova díla. Současná inscenace poslední opery skladatele Z mrtvého domu v režii Krzysztofa Warlikowského je na programu opery právě teď. Janáček tak zůstává 90 let po svém úmrtí jedním z nejvíce uváděných autorů své doby.

Dvořákovo kvarteto dělá čest svému názvu

Webové stránky hudebního festivalu Novofest, který probíhá ve Velkém sále pražské Novoměstské radnice od 28. srpna do 4. prosince 2018, avizovaly na čtvrtek 8. listopadu mimořádný koncert, na němž mělo Dvořákovo kvarteto pokřtít své dvořákovské CD, které v těchto dnech vydává Supraphon, a poté zahrát dva stěžejní české klavírní kvartety: a moll op. 1 Josefa Suka a D dur op. 23 Antonína Dvořáka. O koncert byl zjevně mezi posluchači velký zájem: radniční sál byl zaplněný do posledního místa, ba dokonce bylo potřeba přistavovat židle.

Laptopový chorál pater atria

12. listopad 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Laptopový chorál pater atria

Třetí koncert olomouckého festivalu soudobé hudby Opera Schrattenbach přinesl skladbu s nezvyklým názvem EUOUAE skladatele Víta Zouhara. Hudební produkci tematicky předcházel křest knihy Hudba na dvoře olomouckého biskupa Schrattenbacha zdejší muzikoložky a někdejší Zouharovy žákyně Jany Spáčilové.

Ohňostroj zvuků, barev a virtuozity

8. listopad 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Ohňostroj zvuků, barev a virtuozity

Francouzský klavírista Pierre-Laurent Aimard patří k těm výstředníkům, kteří své interpretační umění z většího dílu zasvětili soudobé hudbě. Ta jej, jak uvedl v rozhovoru pro časopis Harmonie 10/2017, přitahovala už od malička. V devíti letech přesvědčil svého otce, aby jej vzal na koncert Pierra Bouleze, se kterým se o deset let později setkal osobně u příležitosti předehrávky pro Ensemble Intercontemporaine, jehož byl po dlouhou dobu členem.

Hudba pro výstavní síň

7. listopad 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Hudba pro výstavní síň

Hudební těleso typu Orchestru Berg je svého druhu živým organismem. Aby se jím stalo, musí aktivně působit už nějaký čas (Berg přes dvacet let) a komunikovat svou existenci prostřednictvím nějakého rozpoznatelného postoje = estetiky. Organismus zraje, dospívá, podstupuje zkušenosti, formuje se hudbou, kterou hraje, a spoluformuje umělce, s nimiž spolupracuje – hudební tvůrce, zvukové designéry, výtvarníky, choreografy, performery.

Mimozemšťané přilétají na Blaník v nové Mé vlasti

Zatímco většina českých hudebních těles oslavuje stoleté výročí založení republiky monumentálními díly národních skladatelů, ansámbl Brno Contemporary Orchestra se k přebujelému nacionálnímu patosu postavil zády. Místo toho oslovili hudebníci brněnského orchestru současné české a slovenské skladatele s prosbou o přenesení Smetanovy Mé vlasti do současnosti. Na vzniklém díle se podíleli Petr Kofroň (Vyšehrad/Hrad), Marek Piaček (Vltava/Aqua Mater), Miloš Štědroň (Šárka), Pavel Zemek-Novák (Z českých luhů a hájů/Kratší dopis Bedřichu Smetanovi), Miroslav Tóth (Tábor/Stratený v Tábore) a Daniel Forró (Blaník). Provedení v Konventu milosrdných bratří v pondělí 5. listopadu řídil umělecký vedoucí souboru Pavel Šnajdr.

Bavič Nemanja Radulović

6. listopad 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Bavič Nemanja Radulović

Ve středu 31. října byl hostem festivalu Struny podzimu srbský houslista Nemanja Radulović (1985).   V jeho životopise se to hemží slavnými orchestry a koncertními sály. Recenzent tudíž očekával celebritu. Do Betlémské kaple ale vstoupily dva artefakty. Černý oblek s výstřihem poněkud odhalujícím část mužné a napůl kosmaté hrudi, kalhoty, z nichž je asi nutno nositeli pomáhat, tak jsou úzké, nápadné až drahé boty a nad tím, co údajně dělá člověka podle pravdy odvěké, notně nakynulá brokolice černých vlasů, stále se usmívající obličej vymezený vousy, knír jak za císaře pána a mrštná figura ze scén popových kapel. Za ním vešla překrásná, zářivě načechraná blondýna – Laure Favre-Kahn, oblečená do ošklivého černého pytle, která by v opravdové Toaletě hravě přezářila monstrum vedle sebe - což se asi nesmělo stát…

Chaos a extáze ve jménu Claudia Abbada

5. listopad 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Chaos a extáze ve jménu Claudia Abbada

„Chaos a extáze“. Takový byl podtitul pátečního koncertu festivalu Wien Modern, jenž byl věnován zakladateli festivalu, Claudiu Abbadovi. Večer 2. listopadu nabídl skutečně rozmanitý program: posluchači ve vídeňském Musikvereinu měli možnost slyšet až tři premiéry, v jedné z nich se představila i skvělá polská pěvkyně Agata Zubel. Nové kompozice rámovala díla Josepha Haydna a Alexandra Skrjabina, z níž jedno prezentovalo chaos, druhé pak extázi. Celým koncertem provázel ORF Radio-Symphonieorchester Wien (ORF RSO) na čele s mladým britským dirigentem Duncanem Wardem.

Dvě sestry u klavíru, dvě tváře americké hudby

Francouzské klavírní duo sester Katii a Marielle Labèque vystoupilo v sobotu večer v Rudolfinu se zásadně obměněným programem, místo Stravinského Svěcení jara v úpravě pro dva klavíry zahrály obě fenomenální pianistky výběr z děl Philipa Glasse. Po přestávce pak následovaly Symfonické tance a písně z muzikálu West Side Story, jako součást projektu „Leonard Bernstein at 100“.

Dvořákovský večer pro fanoušky a zasvěcené

Uprostřed dušičkového týdne, právě v Den reformace 31. října 2018, reprízoval v pražském kostele svatých Šimona a Judy na Starém Městě pražském brněnské premiérové nastudování (30. 10. 2018) dvojice Dvořákových orchestrálních děl soubor dobových nástrojů a jejich kopií Musica Florea za řízení dirigenta Marka Štryncla. S železnou pravidelností hledá Štrynclův soubor starých nástrojů vždy na podzim cestu ke Dvořákovu orchestrálnímu a symfonickému dílu v intencích tzv. poučené interpretace staré hudby.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.