Kritiky

La Passione: Metastasiovo libreto napříč hudebním vývojem

O tom, že libreta Pietra Metastasia patřila k nejoblíbenějším dramatickým textům 18. století, není třeba příliš diskutovat. Jeho básnická díla zhudebňovali významní doboví skladatelé – mj. Georg Friedrich Händel, Domenico Sarro, Leonardo Vinci, Niccolò Jommelli, Niccolò Piccinni, Johann Adolph Hasse či Wolfgang Amadeus Mozart – a ani s příchodem 19. století obliba jeho textů nepohasla, jak ukazují skladby Beethovena, Schuberta a Rossiniho.

Autentická hudba dublinských zahrad v Císařském sále

V pondělí 26. července 2021 navštívily letošní Letní slavnosti staré hudby poprvé zámek Troja. Divákům se představil belgický soubor A nocte temporis. Program irských balad a tanců v zábavě dublinské aristokracie nazvaný The Dubhlinn Gardens byl původně naplánován do zámeckých zahrad. Pořadatelé jej však přesunuli do Císařského sálu trojského zámku. Bylo to dobré rozhodnutí, a to nejen kvůli hrozícím vrtochům letního počasí. Venkovní prostředí barokního zámku by sice jistě vytvořilo působivou atmosféru, ostatně bylo v tomto ročníku přehlídky staré hudby jedinou příležitostí pro outdoorový koncert, nicméně pětice interpretů získala bonus freskami vyzdobeného hlavního sálu objektu a zejména akusticky daleko citlivějšího prostoru.

Znojemská pocta hudbě, hodnotám a baroknímu divadlu ve Dni posledního soudu G. P. Telemanna

Poklidná atmosféra panovala v páteční podvečer 23. července v jednom z nejoblíbenějších měst vinařské oblasti jižní Moravy – Znojmě, kde se v šeru malebných uliček pomalu scházeli ke kostelu sv. Michala tyčícímu se v jádru města nadšenci opery očekávající s napětím premiéru posledního oratoria Georga Phillipa Telemanna. Tento kulturně-hudební večer však nabízel mnohem více než jen kvalitní vokálně-instrumentální podívanou v rámci celého Hudebního festivalu Znojmo 2021.

Calmus Ensemble otevřel Letní slavnosti staré hudby duchovní polyfonií na téma života a jeho hranic

Opět po roce přichází čas setkání s hudební krásou v její soustředěné podobě. V rámci pravidelné festivalové přehlídky se bude na přelomu července a srpna během sedmnácti dnů ucházet o zájem publika sedm koncertů, které se svým realizačním týmem připravily hlavní dramaturgyně festivalu Jana Semerádová a ředitelka festivalu Josefina Knoblochová. Tentokrát bude program zaměřen na aristokracii a urozenost. V několika pražských chrámech či v prostředí šlechtických sídel se představí velmi zajímaví domácí i zahraniční interpreti.

Od rukopisu k interpretaci: Olomoucké Baroko uvedlo novodobou premiéru Stabat mater pro biskupa Schrattenbacha

Koncert olomouckého festivalu Baroko 16. července nebyl, přísně vzato, pouze koncertem, ale také mimořádným badatelským, edičním a realizačním výkonem. Objevení unikátního původního rukopisu, detailní analýzy a kompletního edičního zpracování se zhostil tým studentů olomoucké muzikologie pod vedením Jany Spáčilové, interpretace na koncertu v Uměleckém centru Univerzity Palackého pak soubor Ensemble Damian v čele s dirigentem a skladatelem Tomášem Hanzlíkem. Hlavní dílo večera, Stabat mater Girolama Pery, z dochovaného opisu detailně zmapovala Iva Čermáková ve své diplomové práci. Krátce po jejím odevzdání – kvůli logistickým omezením vzniklým pandemií – pak v knihovně benátské konzervatoře nalezla původní autograf partitury. Tyto zcela nové, dosud neznámé poznatky popsala ve studii publikované v časopisu Opus musicum. Badatelské a ediční úsilí pak vyvrcholilo právě na koncertě nazvaném Duchovní hudba pro biskupa Schrattenbacha (1660–1738), na němž Stabat mater zaznělo v novodobé premiéře.

Emocemi nabité sobotní odpoledne s Pavel Haas Quartet

Loňský ročník festivalu Smetanova Litomyšl otevíral soubor Pavel Haas Quartet. Letos se v jízdárně litomyšlského zámku po několikaměsíční pauze vynucené pandemií Covid opět vrátil na koncertní podia (10. 7. 2021). Kvartetní soubor, který platí za jedno z nejrenomovanějších českých či česko-slovenských smyčcových kvartet, ve světě snad (měřeno prestižními nahrávacími oceněními) nominálně za vůbec nejlepší, předstoupil před publikum v personálně pozměněném složení. Tentokrát s novou violistkou s čínskými kořeny jménem Luosha Fang.

Múzami políbená Smetanova Hubička

12. červenec 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Múzami políbená Smetanova Hubička

Jubilejní smetanovský rok 2024 se nezadržitelně blíží. A s jeho kvapným příchodem nabývá stále reálnější obrysy projekt operního souboru Národního divadla moravskoslezského kompletního provedení jevištního díla Bedřicha Smetany v roce dvoustého výročí skladatelova narození. Nová ostravská inscenace skladatelovy šesté opery Hubička je součástí tohoto dlouhodobého inscenačního záměru a nutno říci, že ve výsledku součástí velmi vydařenou. Po dvou červnových ostravských předpremiérách (10. a 12. 6. 2021) a televizní premiéře ve vysílání TV Noe (1. 7. 2021) si Hubička našla cestu za festivalovým publikem Smetanovy Litomyšle, které ji odměnilo zaslouženým aplausem. Výraznou měrou se na tomto úspěchu podílely popularita a posluchačská přístupnost Smetanova díla a kvality hudebního nastudování dirigenta Marka Šedivého, nekomplikovaná a nekonfliktní režie Jiřího Nekvasila a vizuálně přitažlivá scénografie Jakuba Kopeckého. Kostýmy Simony Rybákové jsou lichotivější k ženské části dobře připraveného operního sboru sbormistra Jurije Galatenka. Sboristům byly totiž přisouzeny kostýmy evokující spíše noční úbor pierotů než mužský venkovský oděv krkonošského podhůří. Modrobílý potisk kostýmů a interiérů byl ovšem zvolen přiléhavě. Evokuje sváteční atmosféru zašlých časů a je pastvou pro dychtivé oči pandemií vyprahlého operního publika.

Olomoucké barokní slavnosti po deváté, ale poprvé

Devátý ročník Olomouckých barokních slavností se nese ve znamení výrazných změn. Festival nejenže rozšířil svoji dramaturgickou nabídku o štědře koncipovanou koncertní řadu – čemuž ostatně uzpůsobil také svoji délku – ale zároveň představil nové rezidenční těleso Volantes Orchestra s uměleckou vedoucí Veronikou Manovou. O tom, zda festivalu nová podoba sluší, se mohli posluchači přesvědčit na pátečním zahajovacím galakoncertu Il Boemo ve světle svých současníků v sále domu U Parku. Kromě nového rezidenčního orchestru vystoupila také sopranistka Lenka Máčiková. Hudbu řídil dirigent Jakub Kydlíček.

Letem varhanním světem na názorově tolerantní Smetanově Litomyšli

Podvečerní varhanní koncerty v kapitulním chrámu Povýšení svatého Kříže náležejí k působivým momentům festivalu Smetanova Litomyšl. Slunce se dere vitráží nad vstupním portálem do chrámové lodi a v interiéru kouzlí impresionistické skvrny. Posluchačsky přívětivý hodinový program vždy přiláká i náhodné kolemjdoucí. Nejinak tomu bylo i v pátek 9. 7. 2021, kdy za varhanní pult usedl opočenský rodák Pavel Svoboda, laureát varhanní soutěže Pražského jara a Bachovy varhanní soutěže v Lipsku.

Káťa Kabanová v Glyndebourne

7. červenec 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Káťa Kabanová v Glyndebourne

Operní festival v jihoanglickém Glyndebourne byl v loňském roce kvůli covidu zrušený a je malým zázrakem, že se odehrává letos. Zda se mu podaří proběhnout až do konce, jasné není, ale jeho vůbec první produkce už měla svou derniéru a byla přijata nadšeně jak obecenstvem, tak kritikou. Česko může navíc docenit, že operou byla Janáčkova Káťa Kabanová a její hlavní představitelkou další „Káťa“ Kněžíková.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.