Kritiky

Laureáti Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové oslavili nedožité 95. narozeniny první dámy českého cembala

Klarinetistka Anna Paulová, absolventka nyní pokračující v doktorandském studiu HAMU a ruský trumpetista Aleksandr Rublev, šestnáctiletý držitel 3. ceny Concertino Praga 2020, představili své umění na koncertu pořádaném k výročí profesorky Zuzany Růžičkové v pondělí 11. ledna v sále Bohuslava Martinů Lichtenštejnského paláce v Praze.

Hudební mládí excelovalo

14. leden 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Hudební mládí excelovalo

Čtvrtý Hudební podvečer Českého spolku pro komorní hudbu (11. ledna 2022, Sukova síň Rudolfina) nesl název „Koncert vítězů soutěží“ a patřil hudebnímu mládí.

Proměny ženských rolí aneb TiAmo v Divadle na Orlí

Opera TiAmo (v překladu „miluji tě“) vznikla jako reakce na silnou vlnu ženské tematiky, která zaplavila média, sociální sítě i diskusní blogy v posledním desetiletí. Toto téma zabírá široké spektrum pohledů, které se pokouší vykreslit ženu jako proměnlivou osobnost a poukázat na správnost její diametrální odlišnosti od muže. TiAmo se zaměřuje na proměny ženských rolí a využívá k tomu principy číslované opery.

O horně a sýru

22. listopad 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
O horně a sýru

Národní zemědělské muzeum působí v Ostravě v rozsáhlém postindustriálním areálu Dolní oblast Vítkovice něco málo přes rok. Většina Ostravanů do této nové muzejní instituce cestu teprve hledá. Návštěvníkům se však muzeum otevírá i poskytováním svých prostor Svatováclavskému hudebnímu festivalu a jeho koncertní řadě „Hudební výlety“. V sobotní podvečer 20. 11. 2021 se právě v rámci této volné koncertní řady, lákající publikum do netradičních prostor, uskutečnilo vystoupení Kvarteta Pavla Bořkovce a hornisty Ondřeje Vrabce. I v malém počtu vytvořili přítomní v nejvyšším podlaží rozlehlé muzejní budovy nadšenou fanouškovskou atmosféru koncertu, který ozdobily hned dvě světové premiéry a křest nového společného alba zmiňovaných umělců.

Ať žije svoboda a demokracie. Česká filharmonie je oslavila s Hrůšou a Vondráčkem

Vloni přišla Česká filharmonie poprvé s myšlenkou pořádat pravidelné koncerty spojené s tématem svobody a demokracie a zároveň připomenout, jak důležitým dnem byl v našich dějinách sedmnáctý listopad. Na programu exkluzívního koncertu, připraveného pro 17. 11. 2020, bylo Kabeláčovo Mysterium času a Šostakovičova Leningradská. Kvůli nouzovému stavu se koncert bohužel neuskutečnil.

FOK s Petrem Popelkou nabídl Wagnera, Šostakoviče a Francka

Na zahajovacím koncertu Orchestrálního cyklu C ve Smetanově síni 10. listopadu 2021 nabídl Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s dirigentem Petrem Popelkou svým posluchačům díla významných představitelů tří rozdílných evropských kultur – německé, ruské (resp. sovětské) a francouzské.

Collegium 1704 oslavilo Myslivečka s Mozartem

Josef Mysliveček a Wolfgang Amadeus Mozart. První se v Praze narodil, druhého zde publikum srdečně přijalo. Jejich osm let trvající přátelství, jež narušila pracovní roztržka, se ale zrodilo v Itálii, v Praze se nikdy nesetkali. Listopadový koncert Collegia 1704 ve Dvořákově síni Rudolfina, který se konal symbolicky pod pláštěm milosrdenství sv. Martina, by se tedy dal považovat i za smíření skladatelů po více než 200 letech. Zejména se však jednalo o ochutnávku hudby životopisného filmu o Myslivečkovi Il Boemo, k němuž Václav Luks coby poradce režiséra natočil se svým souborem soundtrack, a jehož premiéra se místo letošního podzimu uskuteční až v létě příštího roku.

Olomoucký večer převážně maďarské hudby

13. listopad 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Olomoucký večer převážně maďarské hudby

Moravská filharmonie Olomouc na čtvrtek 11. listopadu připravila program v rámci svého velkého symfonického cyklu program s názvem „Strhující inspirace maďarským folklórem“, sestavený z děl Ligetiho, Beethovena, Dohnányiho a Kodályho. Moravskou filharmonii vedl Zsolt Hamar, někdejší stálý dirigent Curyšské opery, hudební ředitel Hessenského státního divadla a šéfdirigent Maďarské národní filharmonie.

Platónský večer s Arcadi Volodosem

10. listopad 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Platónský večer s Arcadi Volodosem

Arcadi Volodos zahájil recitál, který uzavřel tento ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, Schubertovou Sonátou D dur D 850. Je to trochu zvláštní volba, a ne každý si ji může dovolit. Nicméně způsob, jakým k tomuto dílu přistoupil fenomenální ruský talent klavíru, byl zcela odzbrojující. Sonáta, nesporně velmi ambiciózní dílo, už jen délkou zvíci ca 40 minut, je středním členem jakési sonátové trilogie, jediné trojice vydané tiskem ještě za Schubertova života (předchází jí Sonáta a moll D 845 a následuje pak Sonáta G dur D 894).

Couperin, Bach a Mozart v nejvyšší kvalitě

Na předposledním koncertě Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného měla původně hrát portugalská pianistka Maria João Pires. Umělkyně však ze zdravotních důvodů své vystoupení několik týdnů před zahájením festivalu odřekla. Místo ní nabídli pořadatelé publiku recitál kanadské klavíristky Angely Hewitt, jež je proslulá především jako znamenitá bachovská interpretka.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.