Komentáře

Ambice Brna a Prahy

5. červenec 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Ambice Brna a Prahy

Město Brno se v roce 2015 marně ucházelo o statut Kreativního města UNESCO. (Mezi držiteli pro oblast hudby jsou mimo jiné Glasgow, Gent, Bologna, Mannheim, Kinshasa, Hamamatsu, Varanasi, Sevilla, Hannover - celá síť čítá 119 měst z 54 zemí, unesco.org/creative-cities) To jej neodradilo a v červnu 2017 přihlášku zopakovalo. Doufám, že jej získá. Určitě by si to za mnohotvárný kulturní život města a ambiciózní plány zasloužilo, přinejmenším pro oblast hudby to platí určitě; pozoruhodný je vývoj kolem Filharmonie Brno, v Národním divadle Brno, JazzFestuBrno, klubových aktivitách a v hudebním neprofesionálním světě.

Kdo by zůstal za dveřmi hudebního panteonu?

K této letně krátké poznámce mě přivedly oprávněné i plané diskuse o Pantheonu Národního muzea, které hlavy tam být mají a které ne. Kdo by asi měl být v pantheonu české hudby, přičemž úvodním kritériem je, že umělec je na pravdě Boží? Nesporná je svatá trojice české hudby – Antonín  Dvořák, Leoš Janáček a Bedřich Smetana. Určitě by se odborná a laická veřejnost shodla, že v pantheonu musejí být hlavy skladatelů Bohuslava Martinů, Vítězslava Nováka a Josefa Suka. Podle mého přesvědčení by tam však patřili i další osobnosti, které v různých historických obdobích významně přispěly do současné naší i světové hudební kultury: 

Ladili jsme svá srdce. A Jiří Bělohlávek byl ten, který měl ladičku

Finále letošního projektu „Společného orchestru žáků ZUŠ a hudebníků České filharmonie“ na samotném začátku června mělo být jen a jen radostné. Vstoupila do něj ovšem bolest. A stín.

Nespoutaný zvuk: nekonečné hledání příznivců klasické hudby v experimentu londýnského Barbican Centre

Mimořádně promyšlený a elegantní recept na věčný problém, jak přiblížit klasickou hudbu novému publiku, nabídnul druhý ročník festivalu Sound Unbound, který se konal v londýnském Barbicanu. Více než 440 interpretů se představilo během 60 koncertů v prostorách tohoto brutalistního komplexu ze sedmdesátých let, který kromě koncertního sálu čítá dvě divadla, multikino, výstavní síň, středověkou kapli, botanickou zahradu, Guildhall School of Music and Drama a několik set bytových jednotek.

Vítěz soutěže Pražského jara Victor Julien-Laferrière vítězí i v Bruselu

Sedmadvacetiletý Pařížan Victor Julien-Laferrière získal před pěti léty první cenu v mezinárodní soutěži Pražského jara a teď k ní přidal stejné ocenění na soutěži královny Alžběty v Bruselu. Druhý byl Japonec Yuga Okamoto en třetí Santiago Cañón-Valencia z Kolumbie.

Requiescat in pace. Po Jiřím Bělohlávkovi zůstává prázdno

Vstoupit dvakrát do téže řeky prý nelze. Jiřímu Bělohlávkovi se to podařilo. Poštěstilo se mu ještě jednou vést Českou filharmonii, napodruhé v lepší konstelaci. Bylo to krásné - přízní osudu se v roce 2012 mohl po dvou desetiletích logicky vrátit na post šéfdirigenta, který mu předtím nebylo dopřáno zastávat dostatečně dlouho a který k němu patřil právem. Vrátil se zkušenější a zralý. Jako osobnost s cenným mezinárodním renomé. Krutostí stejného osudu nemohl však svou misi ani tentokrát přirozeně završit a naplnit – na konci páté sezony, se smlouvu na několik dalších, podlehl těžké nemoci.

Břevnovské otevírání dveří

26. květen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Břevnovské otevírání dveří

Základní umělecká škola Jana Hanuše sídlí v samém centru  Břevnova v těsném sousedství překrásného Břevnovského kláštera. Jako většina škol je čtyřoborová, ovšem novinkou posledních let je jazzové oddělení, výuka hry na harfu a cimbál. Zájem o vzdělávání v naší škole projevují nejen žáci z našeho blízkého okolí, ale i z jiných částí Prahy a přilehlých obcí.  V  tomto školním  roce  jsme  se  připojili  k projektu  výuky  seniorů za podpory Magistrátu hl. m. Prahy. Spolupracujeme s institucemi v blízkém i širším okolí, které projeví zájem o kulturní vystoupení žáků naší školy. Například jsme pravidelným hostem Domova pro seniory Elišky Purkyňové, spolupracujeme s městskou částí Praha 6, žáci vystupují rovněž v Ústřední vojenské nemocnici ve Střešovicích pro válečné veterány. Další aktivitou posledních let je organizace mezinárodní soutěže ve hře na harfu a celopražských kol soutěží MŠMT ve hře na dechové či smyčcové nástroje.

Obrázky ze života krumlovské ZUŠky aneb o báječném soužití s okolním světem a nejen o něm

…jsme škola, která díky své tradici i tvůrčímu ovzduší zanechává trvalou stopu v životech absolventů, jejich blízkých i v historii města. Motto českokrumlovské základní umělecké školy, jež přišlo na svět při týmovém vytváření školního vzdělávacího programu vyjadřuje přání nás všech pedagogů, ale mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, že platí…

Slavkovská ZUŠ Open: Výstava na Lokti i Stezka umění

Proč jsme se zapojili do ZUŠ OPEN? Cítíme obrovský potenciál tohoto projektu napříč republikou. Konečně je zde projekt, který vyzdvihuje základní umělecké vzdělávání napříč kraji a spojuje ZUŠky z celé republiky. Projekt, o kterém je hodně slyšet, jeho propagace není násilná, ale je promyšlená a účelová.

Soutěž Pražského jara očima předsedy

69. ročník mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro je za námi. Letos se soutěžilo v oborech cembalo a housle. Housle jsou u nás velmi tradičním oborem. Když soutěž v roce 1946 mistr Rafael Kubelík inicioval, myslel právě na housle jako na první disciplínu v této soutěži. Od té doby se u nás housle promítly, stejně jako třeba obory varhany nebo hoboj, již dvanáctkrát. Pouze violoncello mělo v průběhu sedmi desetiletí soutěží třináct.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.