čtvrtek, 11. červen 2015

Doprovod, jenž přestal být doprovodem

Napsal(a) 

Antonín Machek, Portrét neznámého chlapce, olej na plátně 1813, Sbírka Patrika Šimona Antonín Machek, Portrét neznámého chlapce, olej na plátně 1813, Sbírka Patrika Šimona

57. ročník Mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl přinese řadu projektů hodných pozornosti, o nichž přinesla HARMONIE i tento portál řadu informací. Smetanova výtvarná Litomyšl byla (a kupodivu stále je) prezentována jako (důstojný) doprovod hlavního hudebního proudu. Zčásti to tak sice vypadá, například už proto, že výstava nikdy nebude mít tolik lesku a společenské prestiže jako opera. Nicméně podle mě tomu tak například v loňském „pařížském“ ročníku nebylo a nebude tomu ani letos. Byť nemá výtvarná Litomyšl jednotné dramaturgické (kurátorské) vedení (nebo snad právě proto?), je nabitá neobyčejnými expozicemi. Hlavní výstavou 11. ročníku je 50 pokladů umění 19. století ze sbírky Patrika Šimona s bondovským názvem Jeden svět nestačí. Z období přibližně sta let (1815 – 1914) uvidí návštěvníci výstavy v litomyšlském Zámeckém pivovaru například malby Luďka Maroda, Vojtěcha Preissiga, Antonína Machka, Antona Graffa, Ludvíka Kohla, Rudolfa von Alta, Antonína Jana Gareise, Leopolda Ernsta, Josefa Navrátila, Karla Purkyně, Františka Skály, Josefa Mánese, Gabriela Maxe, Emanuely Seifertové, Maxmiliana Pirnera nebo Viléma Kandlera.

Vojtěch Preissig, Meditace, 1899 lept na papíře, sbírka Patrika Šimona Vojtěch Preissig, Meditace, 1899 lept na papíře, sbírka Patrika Šimona

Vystavovatel, jehož konání podpořil Bohemian Heritage Fund, Patrik Šimon zakončil své úvodní zamyšlení v katalogu výstavy těmito slovy: „Jeden svět nestačí  poskytuje otevřený prostor k zamyšlení nad tím, zda svět symbolických her není přeci jen hlubším poselstvím do naší nicotné přítomnosti, v níž tak silně pociťujeme ztrátu středu a vznešenosti. Soukromá sbírka přistupuje k tématu s rizikem individuálního vkusu, přesto s důstojnou pokorou, vědoma si melancholie věčné stavby, používaje umělecká díla jako slova s ambicí utvářet nový jazyk, jasnější a závratnější v oné radosti nad možností sdílení krásy, jejíž záchvěv může zahřmít v srdci.“ Záchvěvy krásy mohou zájemci vstřebávat mezi 12. červnem a 6. červencem 2015.

Josef Navrátil, Tanečnice, okolo 1850, olej, sbírka Patrika Šimona Josef Navrátil, Tanečnice, okolo 1850, olej, sbírka Patrika Šimona

Městská obrazárna v Zámku Litomyšl nabídne během hudebního festivalu nejlepší díla z depozitáře Městské galerie. Vystavovat budou také Tvrdohlaví 2015, veřejnost bude seznámena se světelnou sakrální instalací Václava Ciglera a Michala Motyčky pro piaristický chrám Nalezení sv. Kříže v Litomyšli, Galerie Kroupa nabídne výstavu Od klasicismu i impresionismu  v českém malířství 1780-1910, Portmoneum Tereza z Davle – akty, White Gallery František Janda - Ohlédnutí 1960-1980, Městská galerie Obrazové příběhy Milady Marešové a Regionální muzeum výstavu Václav Cigler / Michal Motyčka: Projekty 2003-2015.  Do Litomyšle určitě stojí za to přijet nejen za hudbou…

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.