Komentáře
Komentář Luboše Stehlíka: Novinář se může zmýlit, ale neměl by to opakovat
30. březen 2020 Napsal(a) Luboš StehlíkV současné korono době místo abych proklínal Čínu, že vlastně „stvořila“ a vyslala do světa nový virus, přičemž se nechtěně postarala o celosvětovou tragédii a necítí potřebu se za to omluvit, místo abych si dělal legraci z neschopnosti našich politiků včas zajistit ochranné pomůcky a z jejich servility vůči téže zemi, jež nám teď blahosklonně draze prodává roušky a respirátory nebo abych byl nabroušený na českou módu lyžovat v Itálii, raději se pokouším dělat cosi smysluplného. Jelikož moje zdravotní dokumentace a věk mě přiměly být v dobrovolné izolaci a obejít se bez občerstvujícího prostředí redakce Harmonie, dovolím si jen pramínek myšlenek. Budou to dva příběhy, které jsou sice od sebe časově hodně vzdálené, ale mají svůj průsečík.
Komentář Jiřího Vejvody: Emoce v liduprázdném Rudolfinu
29. březen 2020 Napsal(a) Jiří VejvodaNa prahu kalendářního jara, letos sice opět krásného, ale ztrpčeného zákeřným protivníkem minimální velikosti a maximálního dosahu, se u mě doma – kde jinde v těchto dnech, že? – rozezněl mobil. „Chystáme benefiční koncert ve prospěch čtyř nemocnic, které se potýkají s nejtěžšími případy onemocnění COVID-19,“ sdělil mi generální ředitel České filharmonie David Mareček a přešel rovnou k věci: „Šel bys do toho s námi jako moderátor?“
La Seine Musicale: Nové kulturní centrum poblíž Paříže je „jachtou na dobrodružné plavbě“
30. březen 2020 Napsal(a) Mirka ZemanováVizuálně působivý, nápaditý a překvapivě všestranný koncertní komplex La Seine Musicale, který se nachází na malém ostrově jménem Île Seguin, okolo 9 km od centra Paříže, byl otevřen v roce 2017. Někteří publicisté jej označili za „maják“ nebo „parník plovoucí na Seině“, ale snad nejvtipněji popsal tento komplex jeho generální ředitel Oliver Haber – „jachta na dobrodružné plavbě“.
Komentář Petra Fischera: Kultura koronakrize
26. březen 2020 Napsal(a) Petr FischerUmění je až na posledním místě. Třešnička na dortu, na kterou si nejprve musíme vydělat. Věty, které v porevolučním Česku platily jako ideologická mantra nového kapitalismu, bohužel platí i po třiceti letech. Stačí sledovat postup vlády při plánování pomoci lidem, které postihla rozsáhlá opatření proti koronaviru. Na umění se myslí až nakonec, a to až ve chvíli, kdy se pod vnějším tlakem musí.
Operní provoz v Británii v době karantény: Solidarita, nejistá náhrada umělcům a prokletý pavouk
27. březen 2020 Napsal(a) Mirka ZemanováSemjon Byčkov k aktuální situaci: Přijměme odpovědnost a naslouchejme přírodě
19. březen 2020 Napsal(a) Semjon ByčkovProcházíme velmi zvláštním a neznámým životním obdobím. Většina z nás najednou nemůže dělat to, co děláváme běžně. Zatímco se zdravotníci vystavují obrovskému riziku a bojují za záchranu lidských životů, přičemž se jim mnohdy nedostává základního vybavení, nám muzikantům je zapovězeno tou nejpřímější cestou sdílet lék pro duši: hudbu.
Klasická hudba a koronavirus: Jak hudební svět reaguje na karanténu
13. březen 2020 Napsal(a) Alexandra StřelcováOnemocnění COVID-19 nepotřebuje víza ani extra sedadlo pro violoncello. Pandemie zachvátila svět klasické hudby od Los Angeles po Sydney: pozitivní test byl prokázán u předního australského skladatele Bretta Deana, v izolaci se při příležitosti koncertu v Sydneyské opeře ocitla i zpěvačka Rita Wilson, kterou doprovázel její partner, filmový herec Tom Hanks. Nakazil se taktéž profesor z londýnské Guildhall School of Music and Drama, která jako jedna z mála škol ve Velké Británii zůstává až do pondělka zavřená. Kvůli pandemii COVID-19 se ruší koncerty a představení nejen v kontinentální Evropě, od včerejška se nehraje ani v Carnegie Hall nebo Metropolitní opeře. Všechno zatím běží podle plánu asi jenom ve Velké Británii, která jako jedna z mála zemí zatím nepřistoupila k opatřením omezujících kulturní produkce ani běžný život svých občanů.
První známá písemná zmínka o vsi Skaličce a jejím mlýnu pochází z roku 1349: Moravské zemské desky zaznamenávají, že toho roku „pan Havel z Trmačova postoupil své manželce Přibce mlýn ve vsi Skaličce se třemi podsedky“. Vzhledem k tomu, že zemské desky byly tehdy teprve založeny, musel mlýn existoval už nějakou dobu, ne však moc dlouhou, protože vodní energie se začalo využívat v našich zemích teprve počátkem čtrnáctého století. Nicméně se lze domnívat, že příznivé podmínky k tomu na potoce, který nese krásné, starobyle znějící jméno Lubě a vyznačuje se stálou vodnatostí (po celé délce svého toku poháněl až osm mlýnů!) učinily původně osamělý skaličský mlýn s jeho podsedky základem nové vsi a jeho majitele její přirozenou hlavou: když se Skalička stala obcí, byl úřad starosty ve mlýně dlouho prakticky dědičný a tituly pantáty a paňmámy vyhrazeny výlučně pro manželskou dvojici vládnoucí mlénem.
Celoživotní přínos Milana Kuny české muzikologii
18. únor 2020 Napsal(a) Jarmila TauerováRada akademiků při Akademii klasické hudby, známé především pořádáním Mezinárodního hudebního festivalu Antonína Dvořáka, se v uplynulém roce rozhodla udělit kromě Ceny Antonína Dvořáka, určené renomovaným tuzemským či zahraničním umělcům za celoživotní propagaci a popularizaci české hudby, ještě jednorázovou zvláštní cenu za „přínos české hudební vědě“.
Odešla poslední z velkých primadon minulosti, italská sopranistka Mirella Freni. The last of Primadonas – toť epiteton constans, nijak povzbudivý, který jí již za její éry přisoudili mnozí znalci opery, kolegové pěvci i dirigenti. Mirella Freni, jedna ze zlatého klubu lemovaného jmény jako Licia Albanese, Rosa Ponselle, Lotte Lehmann, Magda Olivero, Maria Caniglia, Amelita Galli-Curci, Luisa Tetrazzini, Kirsten Flagstad, a z doby, do níž se již zapisovala sama: Birgit Nilsson, Leontyne Price, Gundula Janowitz, Victoria de los Angeles, Joan Sutherland. (A samozřejmě Maria Callas, ale ta je mimo všechny kategorie.) Tělesná schránka Mirelly Freni jí s konečnou platností vypověděla své služby v sobotu 9. února, když podlehla dlouholetému degenerativnímu onemocnění. Její andělský soprán dozněl. Plakal jsem, když jsem okouzleně naslouchal jejímu zpěvu, pláču teď, když nás dostihla ta smutná zpráva, jediná, jíž Mirella Freni své příznivce zarmoutila během svých nedožitých 85 let.