Komentáře
Říjen patřil dávné kráse pravoslavné hudby
27. říjen 2021 Napsal(a) Daniel MrázekDvořákova Nelahozeves 2021: Oslava 180 let od skladatelova narození
26. říjen 2021 Napsal(a) Adéla BricínováCelý hudební svět si v roce 2021 připomíná výročí 180 let od narození hudebního skladatele Antonína Dvořáka (1841–1904). Pro pořadatele festivalu Dvořákova Nelahozeves, který se každoročně odehrává přímo ve skladatelově rodišti a v autentických prostorech spojených s Dvořákovým dětstvím, byl proto letošní ročník výzvou, jak dané jubileum patřičně oslavit. Vzhledem k tomu, že samotný festival – tehdy ještě zapsaný spíše jako „dvořákovské oslavy“ – vznikl již v roce 1951 v souvislosti s otevřením první expozice ve Dvořákově rodném domě, připomínali letos pořadatelé u příležitosti jejího 70. ročníku také historii samotné akce.
Jiří Bezděk oslavil šedesátku koncertem v Praze a novým CD
24. září 2021 Napsal(a) Zuzana SelčanováPřední český soudobý skladatel a učitel budoucí skladatelské generace Jiří Bezděk (nar. 1961) oslavil letos významné životní jubileum. Výčet tvůrčích úspěchů Jiřího Bezděka je velmi dlouhý. Jeho skladby se prosazují u nás i v zahraničí, kde jsou vydávány německým vydavatelstvím Edition Brendel. Profil autora doplňuje jeho bohatá publikační a hudebně teoretická činnost. Na pražské HAMU vede katedru hudební teorie, zabývá se především soudobou hudbou a koncertním melodramem. V posledně jmenovaném žánru v současnosti pracuje také jako organizátor koncertů a ředitel mezinárodní skladatelské soutěže v rámci festivalu Melodramfest.
Masterclass Borise Giltburga: tři a půl hodiny výuky bez přestávky
15. září 2021 Napsal(a) Věroslav NěmecFestival Dvořákova Praha nabízí letos vedle koncertů také dva mimořádně atraktivní klavírní masterclassy. První se konal 13. září 2001 dopoledne v Sukově síni Rudolfina. Jeho protagonistou byl výtečný rusko-izraelský pianista Boris Giltburg, jenž nadchl Pražany svým debutovým recitálem na Dvořákově Praze v roce 2019 a kterému bylo letos na tomto festivalu svěřeno kurátorství Komorní řady.
Mnoho lásek Antonína Dvořáka a osobní cesta k jejich objevování
8. září 2021 Napsal(a) Patrick LambertPovažuji za obrovské štěstí, že jsem byl vychováván v domácnosti, kde byla hudba – vážná hudba, ne pop – pokládána za důležitou. Moje matka, dodnes připomínaná v pedagogických kruzích pro své instruktivní klavírní skladbičky publikované pod jejím dívčím jménem Barbara Kirkby-Mason, byla skvělá pianistka a nic nemilovala víc než nacvičovat – na velkém bechsteinu v obývacím pokoji nahoře – svůj repertoár vycházející z klasických děl. Když jsme museli já a můj bratr jít na kutě, usínali jsme za zvuků nádherné klavírní hry, která k našim uším proudila přes podestu. Zněl Bach, Mozart, Brahms a Chopin, ale velmi málo Beethoven.
Ostravské dny pojedenácté představí novou hudbu bez předsudků
11. srpen 2021 Napsal(a) Jan Borek„U nové a nejnovější hudby se nesmíme zaleknout obtíží. Nesmíme se dát zahnat na útěk k pasivitě, musíme naopak sami přejít do aktivního útoku a poslouchat tuto hudbu co nejvíc. Jedině tak se naučíme po čase rozlišovat mezi lepším a horším. A pak už se nám nebude zdát všechno stejné, jednotvárné nebo dokonce odpuzující.“
V britském hudebním životě došlo za několik minulých let – obzvlášť posledních dvou – k řadě podstatných změn. Neutěšená ekonomická situace a pandemie zavinily zrušení programů v mnoha koncertních síních a na operních scénách, ba uzavření některých regionálních divadel. A řadoví hudebníci často bojují o záchranu své existence. Vydělat si na živobytí po brexitu, který jim znesnadnil přístup do 27 států Evropské unie, a možnost pravidelného účinkování na tamějších koncertních pódiích a divadelních scénách, je čím dál tím obtížnější. Situace se ztížila ještě víc během současné pandemie.