Komentáře

Říjen patřil dávné kráse pravoslavné hudby

Skvělé výkony dosud neznámých umělců, výborná návštěvnost navzdory těžké koronavirové době a zejména duchovně povznášející atmosféra hudby východního křesťanství. Tak lze charakterizovat 12. mezinárodní festival pravoslavné hudby Archaion Kallos 2021, který proběhl v říjnu v Praze.

Dvořákova Nelahozeves 2021: Oslava 180 let od skladatelova narození

Celý hudební svět si v roce 2021 připomíná výročí 180 let od narození hudebního skladatele Antonína Dvořáka (1841–1904). Pro pořadatele festivalu Dvořákova Nelahozeves, který se každoročně odehrává přímo ve skladatelově rodišti a v autentických prostorech spojených s Dvořákovým dětstvím, byl proto letošní ročník výzvou, jak dané jubileum patřičně oslavit. Vzhledem k tomu, že samotný festival – tehdy ještě zapsaný spíše jako „dvořákovské oslavy“ – vznikl již v roce 1951 v souvislosti s otevřením první expozice ve Dvořákově rodném domě, připomínali letos pořadatelé u příležitosti jejího 70. ročníku také historii samotné akce.

Za Bernardem Haitinkem

24. říjen 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Za Bernardem Haitinkem

Ve čtvrtek 21. října 2021 zemřel ve svém londýnském domě holandský dirigent Bernard Haitink. Odešel pokojně, obklopen svými nejbližšími. Na jaře příštího roku by mu bylo 93 let.

Odešla královna bel canta

20. říjen 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Odešla královna bel canta

Z Curychu přišla nečekaná, smutná zpráva. Ve věku 74 let tam zemřela Edita Gruberová. Příčina smrti nebyla uvedena.

Jiří Bezděk oslavil šedesátku koncertem v Praze a novým CD

Přední český soudobý skladatel a učitel budoucí skladatelské generace Jiří Bezděk (nar. 1961) oslavil letos významné životní jubileum. Výčet tvůrčích úspěchů Jiřího Bezděka je velmi dlouhý. Jeho skladby se prosazují u nás i v zahraničí, kde jsou vydávány německým vydavatelstvím Edition Brendel. Profil autora doplňuje jeho bohatá publikační a hudebně teoretická činnost. Na pražské HAMU vede katedru hudební teorie, zabývá se především soudobou hudbou a koncertním melodramem. V posledně jmenovaném žánru v současnosti pracuje také jako organizátor koncertů a ředitel mezinárodní skladatelské soutěže v rámci festivalu Melodramfest.

Masterclass Borise Giltburga: tři a půl hodiny výuky bez přestávky

Festival Dvořákova Praha nabízí letos vedle koncertů také dva mimořádně atraktivní klavírní masterclassy. První se konal 13. září 2001 dopoledne v Sukově síni Rudolfina. Jeho protagonistou byl výtečný rusko-izraelský pianista Boris Giltburg, jenž nadchl Pražany svým debutovým recitálem na Dvořákově Praze v roce 2019 a kterému bylo letos na tomto festivalu svěřeno kurátorství Komorní řady.

Mnoho lásek Antonína Dvořáka a osobní cesta k jejich objevování

Považuji za obrovské štěstí, že jsem byl vychováván v domácnosti, kde byla hudba – vážná hudba, ne pop – pokládána za důležitou. Moje matka, dodnes připomínaná v pedagogických kruzích pro své instruktivní klavírní skladbičky publikované pod jejím dívčím jménem Barbara Kirkby-Mason, byla skvělá pianistka a nic nemilovala víc než nacvičovat – na velkém bechsteinu v obývacím pokoji nahoře – svůj repertoár vycházející z klasických děl. Když jsme museli já a můj bratr jít na kutě, usínali jsme za zvuků nádherné klavírní hry, která k našim uším proudila přes podestu. Zněl Bach, Mozart, Brahms a Chopin, ale velmi málo Beethoven.

Do Kutné Hory nejen za Beethovenem

16. srpen 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Do Kutné Hory nejen za Beethovenem

Letních festivalů není (opět) málo a kdo chce, může o prázdninách spojit hudební záliby s objevováním nových lokalit. Pro mě osobně patří na pevné místo v kalendáři Kutná Hora. Letos už podruhé se termín tohoto festivalu posunul na poslední srpnový týden.

Ostravské dny pojedenácté představí novou hudbu bez předsudků

„U nové a nejnovější hudby se nesmíme zaleknout obtíží. Nesmíme se dát zahnat na útěk k pasivitě, musíme naopak sami přejít do aktivního útoku a poslouchat tuto hudbu co nejvíc. Jedině tak se naučíme po čase rozlišovat mezi lepším a horším. A pak už se nám nebude zdát všechno stejné, jednotvárné nebo dokonce odpuzující.“

Mnoho povyku pro nic?

27. červenec 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Mnoho povyku pro nic?

V britském hudebním životě došlo za několik minulých let – obzvlášť posledních dvou – k řadě podstatných změn. Neutěšená ekonomická situace a pandemie zavinily zrušení programů v mnoha koncertních síních a na operních scénách, ba uzavření některých regionálních divadel. A řadoví hudebníci často bojují o záchranu své existence. Vydělat si na živobytí po brexitu, který jim znesnadnil přístup do 27 států Evropské unie, a možnost pravidelného účinkování na tamějších koncertních pódiích a divadelních scénách, je čím dál tím obtížnější. Situace se ztížila ještě víc během současné pandemie.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.