Komentáře

O muzikantském přátelství aneb Novodobá premiéra Tůmových Lectiones ad Officium defunctorum

Český barokní skladatel František Ignác Tůma (1704–1774) figuruje jako významný reprezentant „české“ hudby své doby v učebnicích a přehledových publikacích, vlastní hudbu tohoto autora ovšem známe zatím velmi málo. Na rozdíl od svého současníka Jana Dismase Zelenky, který zažívá renesanci zájmu o své dílo, Tůma na své docenění teprve čeká. Záslužnému objevování jeho tvorby se v posledních letech věnuje pražský soubor Vagantes, jehož členové (občanským povoláním např. finanční poradkyně, stomatoložka, programátor, majitelka knihkupectví nebo vysokoškolský pedagog) se vypravili do rakouských knihoven a archívů za dosud nevydanými hudebními prameny a sami je spartovali. V roce 2012 uvedli ve spolupráci s dalšími zpěváky a hudebníky tůmovský program na festivalu Musica figurata v Želivi. Nastudování skladeb De profundis, Messa della morte a Te Deum tehdy řídil umělecký vedoucí souboru Martin Konvalinka, interpreti vycházeli z edic Otto Schmidta ze začátku 20. století.

Hudební maratonec John Zorn míří do Prahy

Shrnout kypící bezbřehost hudby Johna Zorna, obdivuhodného génia hyperaktivity, do jediného večera (natož jednoho článku) je jistě holá nemožnost. Pražskému publiku se ovšem 20. června v prostorách Fora Karlín nabídne reprezentativní pohled do Zornova přepestrého světa. V rámci akce Bagatelles Marathon zahraje výběr ze skladatelova cyklu The Bagatelles (2015) plejáda špičkových hudebníků jazzových, klasických, rockových i nadžánrově avantgardních. Nechybí mezi nimi slavná jména John Medeski, Marc Ribot, Julian Lage, Mary Halvorsonová, Gyan Riley či Craig Taborn. A samozřejmě si zahraje i samotný principál.

Soutěž Pražského jara hledá nové cesty: Soutěžit by mohla i smyčcová kvarteta

Soutěž Pražského jara máme úspěšně za sebou, ceny jsou předány a mnozí čeští muzikanti se blýskli před domácím publikem. Rád bych se ale k svátku mladých muzikantů vrátil ještě jednou a připomněl důležité momenty. Pražskojarní soutěž letos vstoupila počtem svých ročníků do osmé dekády a může se tedy právem pyšnit svojí úctyhodnou tradicí. Houslisté ji odstartovali v roce 1947, kdy porotu vedl Rafael Kubelík. Dvakrát, v letech 1952 a 1969, se soutěž nekonala a tak jsme tento rok pořádali její sedmdesátý první ročník.

Blízká setkání vzdálených hudebních tradic

Kdy je turné úspěšné? Když je vyprodané, když vycházejí oslavné recenze nebo když mívá orchestr předlouhé ovace? Nic z toho. Jak říká ředitel filharmonie David Mareček, o úspěchu rozhoduje jediné kritérium: pokud vás pozvou znovu do všech míst, kde jste hráli. Soudě podle toho a podle frekvence, s jakou Česká filharmonie do Číny v posledních letech jezdí, rozhodně tu úspěch má.

Dobrý akord Strun podzimu

23. květen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Dobrý akord Strun podzimu

Ačkoliv mohou názory na Struny podzimu vyvolávat i ostré diskuse, festivalu nelze upřít kreativitu, dravost, energii a naplňování občas opomíjeného významu slova festival, hudební slavnosti, která není ekonomicky velkorysou nadstavbou koncertní sezony, ale akcí, jež přináší něco nového, něco, co v nabídce  orchestrů, agentur a jiných festivalů neuslyšíte.

Švandové dudáci naruby

20. květen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Švandové dudáci naruby

Hrdina Tylovy dramatické báchorky je v závěru pohádky zachráněn a vrací se do Čech z ciziny, která jej zklamala. Naši filharmonici musejí zažívat pocity přímo opačné. Zaprvé je cizina těžko mohla zklamat, když je všude oceňují a znovu a znovu zvou k hraní. Zadruhé a především, v cizině se nelze zbavit dojmu, že si umění, konkrétně klasické hudby, váží daleko víc než u nás.

Výchova posluchače laserem

17. květen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Výchova posluchače laserem

Ve Wu-chanu, hlavním městě provincie Chu-pej s jedenácti miliony obyvatel, je v místní hudební síni Qintai Concert Hall tabule s výčtem orchestrů a souborů, které zde během krátké existence tohoto sálu vystoupily. Nechybějí zvučná jména od Berlínských filharmoniků přes orchestr BBC až po známé soubory specializující se na starou hudbu. Mimochodem, Česká filharmonie je v čestné první desítce zahraničních orchestrů. Organizátoři mají zjevně dostatek prostředků, aby své publikum rozmazlovali.

Filharmonie Brno ve Vídni: Z čeho mít radost a na co být opatrný

Přes blízké sousedství a po věky společné dějiny, i ty hudební, jsou vystoupení českých umělců ve Vídni v současnosti vzácná a z každého bychom se měli radovat. Koncert Filharmonie Brno 27. března 2019 ve Zlatém sále Hudebního spolku (Musikverein) odezněl před plným hledištěm, byl odměněn bohatým aplausem a měl velmi dobrou atmosféru, vždyť také budova Musikvereinu je výsostné místo hudební historie, nejen té vídeňské.

Naše Matka s velkým M aneb Proč se koncert na podporu Notre Dame vydařil

Z celého provedení Stabat Mater v úterý 23. dubna v Rudolfinu je asi nejlepší si zapamatovat slova Marka Ebena, která řekl v úvodu, budu parafrázovat: „katedrály bývaly kdysi nejvyššími body ve městě, dnes se krčí vedle bank a televizních věží - těmto dvěma novodobým božstvům jsme v posledním století obětovali opravdu hodně…“ Každá záminka vnést do veřejného prostoru něco opravdu duchovního je dobrá, podstatné ale je, aby vyznění ve výsledku opravdu duchovní bylo. A je moc dobře, že se to tentokrát celkem povedlo. A nepřispěl k tomu jen Marek Eben, který v úvodu důstojně a elegantně představil ad hoc sestavený orchestr z hudebníků všech pražských orchestrů, kteří ten večer měli čas.

Romantický Jan Martiník

16. duben 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Romantický Jan Martiník

Pod hlavičkou „Romantické večery v Rudolfinu“ se odehrál 13. dubna 2019 v Sukově síni neobyčejně zajímavý písňový recitál, jenž řadím v této sezoně mezi nejlepší. Předesílám, že v pozadí stála agentura ArteVisio, jež dle internetu zastupuje například Iva Kahánka, který je spiritus agens  tohoto komorního cyklu,  Belfiato Quintet, Cappelu Marianu a dokonce asi nějak i Pavel Haas Quartet. Koncert, stejně jako i další Romantické večery, podpořil pražský magistrát. Navenek to dokonce vypadalo, jakoby byla do konání koncertu vtažena Česká filharmonie (viz tisk vstupenek). Tolik technické informace.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.