Komentáře

Šedesát let národního festivalu 

18. leden 2018 Napsal(a) Luboš Stehlík
Zveřejněno v Komentáře
Šedesát let národního festivalu 

Jaká by mohla být synonyma ke slovu národní? Vlastenecký, patriotický, národnostní…? Máme Národní galerii, Národní muzeum, Národní knihovnu, několik divadel, v jejichž názvu je slovo národní, Český národní korpus, Českou národní banku.  V posledních letech se za  národní orchestr označuje Česká filharmonie a za národní festival Smetanova Litomyšl. A právě tyto dva umělecké subjekty, jistě špičkové úrovně, uzavřely 16. ledna 2018 čtyřletou smlouvu o partnerství. Onen národnostní atribut je sice silným signálem do veřejnosti, ale důležité jsou dvě roviny tohoto svazku, jenž je ostatně vyústěním mnohaleté pravidelné spolupráce, jež nabyla síle hlavně po návratu dirigenta Jiřího Bělohlávka z Londýna do Prahy a po převzetí uměleckého vedení České filharmonie. První rovina je vnější, v níž vládne ekonomika, marketing a image. Orchestr bude 

Mezinárodní letní škola staré hudby ve Valticích vstupuje do jubilejního 30. ročníku

15. leden 2018 Napsal(a) Lenka Hlávková, Petr Nejedlý
Zveřejněno v Komentáře
Mezinárodní letní škola staré hudby ve Valticích vstupuje do jubilejního 30. ročníku

Mezinárodní letní škola staré hudby pořádaná každoročně od roku 1985 Společností pro starou hudbu se po prvních čtyřech kroměřížských ročnících usídlila v jihomoravském městečku Valtice. Toto inspirativní místo s bohatou historií, krásnými památkami a všeobjímajícími vinicemi, jak je známe dnes, zažili účastníci ročníku 1989 ještě jako zapomenutý kout naší země s "železnou oponou" doslova za humny. Mezinárodní letní školu staré hudby v posledních letech 

Harmonie 25

3. leden 2018 Napsal(a) Luboš Stehlík
Zveřejněno v Komentáře
Harmonie 25

Vážení a milí čtenáři, současní i budoucí, HARMONIE vyšla poprvé v roce 1993. Dvacet pět let je dle mého mínění dobrým důvodem, abych letmo zavzpomínal a připomněl, jak zásadně časopis přispěl do české hudební publicistiky. Za tu dobu jsme uveřejnili tiskem a v posledních letech i na našem portálu v Česku nedostižné množství recenzí nahrávek, stovky rozhovorů s výraznými osobnostmi české a světové scény klasické hudby a jazzu, desítky tematických sérií, studií, glos. Symbióza pestrosti, odborné kvality a informační serióznosti je v českém mediálním prostoru unikátní. To vše je ovšem dané autorským zázemím a týmem, který časopis připravuje. Jsem přesvědčen, že HARMONIE je výjimečným časopisem i ve středoev­ropském prostoru, spolehlivou informační plat­formou a prostředím, kde najdete mimořádný obsah. Časopisem pro srdcem a duchem otevřené lidi. Připomeňte si se mnou mozaiku let 1993–2002. Další léta, 2003–2017, najdete na našem portálu.

Pěvecká soutěž v Karlových Varech je rodinné stříbro

16. listopad 2017 Napsal(a) Olga Janáčková
Zveřejněno v Komentáře
Pěvecká soutěž v Karlových Varech je rodinné stříbro

Mezinárodní pěveckou soutěž Antonína Dvořáka pořádá v Karlových Varech od roku 2001 jako svou hlavní aktivitu Mezinárodní pěvecké centrum Antonína Dvořáka, začátky soutěže však sahají až do šedesátých let minulého století. Vypravila jsem se do Karlových Varů na dva závěrečné dny pěvecké soutěže Antonína Dvořáka už potřetí, lépe řečeno: teprve potřetí. „Teprve“ proto, že se soutěž konala už po dvaapadesáté. Devadesát mladých pěvců přijelo do Karlových Varů, aby tu soutěžili podle daných pravidel v kategoriích Píseň, Junior a Opera. Kategorie Junior se mohou zúčastnit pěvci do čtyřiadvaceti let, ostatní kategorie jsou omezeny věkem pětatřiceti let. Soutěž je tříkolová a ve finálním kole zazpívá účastník árii podle svého vlastního výběru. Před dvěma lety přibyla ještě kategorie Operní naděje, do níž se hlásí pěvci mezi šestnácti a dvaceti lety z České republiky a ze Slovenska. Krásné lázeňské město k soutěži neodmyslitelně patří a případné chladnější a deštivé počasí nemůže atmosféru ojedinělého projektu nijak poškodit.

Bohuslav Martinů a byzantská hudba. Festival Archaion Kallos odkryl překvapivé souvislosti

Jako už tradičně i letos v říjnu proběhl v Praze mezinárodní festival pravoslavné hudby Archaion Kallos, pořádaný Spolkem Philokallia. Představuje nejen samotné bohoslužebné zpěvy, ale také tvorbu, která se křesťanským východem inspiruje. Pravoslavné křesťanství a hudba totiž k sobě nerozlučně patří.

Pan dramaturg

24. říjen 2017 Napsal(a) Luboš Stehlík
Zveřejněno v Komentáře
Pan dramaturg

V poslední době odcházejí lidé, ke kterým jsem měl více než jen profesionální vztah. Byla to směsice obdivu k jejich práci, úcty k profesionalitě i člověčenství. Byli to Michaela Freemanová – muzikoložka, která věděla u nás o baroku jako málokdo, Miroslav Rada – malíř s neuvěřitelným duchovním přesahem, Jiří Bělohlávek, dirigent, jenž léty dozrál ve fascinující komplexní osobnost a Antonín Matzner – publicista, spisovatel, hudební režisér, producent a dramaturg. Narodil se 22. srpna 1944 -  zemřel 16. října 2017.  Chci uctít jeho památku a vydat nepatrné svědectví o něm. Zajímavé na jeho životě je skutečnost, že je sice autorem řady publikací ze světa jazzu a populární hudby, jako režisér a producent byl aktivní právě v této oblasti, ale nejhlubší stopu otiskl ve světě klasické hudby. Nicméně pro mě to byl hlavně Pan dramaturg. (Umění hudební dramaturgie ovládá na mezinárodní úrovni v České republice jen málo lidí.)

Na vašem koncertě se nedá spát

19. říjen 2017 Napsal(a) Ivan Štraus
Zveřejněno v Komentáře
Na vašem koncertě se nedá spát

Kvarteto Pavla Haase patří bezesporu k našim špičkovým souborům a na jejich koncertě se opravdu spát nedá. Vzdor několika obměnám na sekundu a viole obnovilo kvarteto vždy znovu svoji nezaměnitelnou tvář a nadále reprezentuje vyspělost českých kvartet na nejvyšší možné úrovni, tvoříc spojnici mezi čtyřhvězdím staré generace (Smetanovo, Vlachovo, Janáčkovo a Kvarteto FOK), střední generací (Pražákovci, Wihanovci, Martinů a Kocianovci) a tou zatím nejmladší (Haasovci, Bennewitzovci, Zemlinského, M. Nostitz). Haasovci jsou jedním z mála kvartet na plný úvazek, o které je takový zájem, že se touto činnosti uživí a nemusí být zaměstnáni jinde. V jejich krásném interview v LN je ale několik tvrzení, vyplývajících z neznalosti současného stavu, která je nutno uvést na správnou míru.

Dlouhý potlesk v Rudolfinu pro Zuzanu Růžičkovou

17. říjen 2017 Napsal(a) Lukáš Vytlačil
Zveřejněno v Komentáře
Dlouhý potlesk v Rudolfinu pro Zuzanu Růžičkovou

Odchodem prof. Zuzany Růžičkové (14. 1. 1927 – 27. 9. 2017) nás opustila výrazná osobnost, která po řadu desetiletí formovala českou hudební scénu a byla též důležitou vyslankyní naší hudební kultury ve světě. O jejím životě, práci i odkazu se rozepsali mnozí povolaní. V pondělí 16. října 2017 se pak k textům a jiným událostem připojila vzpomínka, jež dozajista patří mezi nejpřiléhavější ze všech. Během pouhých několika týdnů se podařilo uskutečnit koncert ve Dvořákově síni Rudolfina, na němž vystoupila trojice někdejších studentů paní profesorky, kteří zde reprezentovali její přímé následovníky. Zásluhu na organizaci měl především Nadační fond Viktora Kalabise za velké podpory České filharmonie, Českého spolku pro komorní hudbu, Festivalu Pražské jaro, Hudební akademie múzických umění a Nadačního fondu Bohemian Heritage Fund.

Semjon Byčkov v Praze, mezi Východem a Západem

17. říjen 2017 Napsal(a) Petr Veber
Zveřejněno v Komentáře
Semjon Byčkov v Praze, mezi Východem a Západem

Šéfdirigentem České filharmonie bude od příští sezony na pět let Semjon Byčkov, mezinárodně uznávaný Pařížan, který se narodil v Leningradu a v roce 1975, když mu bylo třiadvacet, opustil Sovětský svaz. Na českém prvním orchestru se mu líbí, že stojí na pomezí kultur, mezi Západem a Východem.

Vzpomínky na Bohuše Zoubka

27. září 2017 Napsal(a) Jiří Beneš
Zveřejněno v Komentáře
Vzpomínky na Bohuše Zoubka

V pondělí 25. září se v brněnském krematoriu veřejnost rozloučila se zesnulým někdejším ředitelem brněnské filharmonie Bohušem Zoubkem (zemřel 18. září). Studiem na brněnské konzervatoři a pak na Janáčkově akademii múzických umění (obojí u Františka Šolce) se Zoubek přiřadil k příslušníkům legendární brněnské hornové školy; po absolutoriu se stal členem Státní filharmonie Brno a v letech 1969–1988 v ní působil jako sólohornista. Současně se uplatňoval jako komorní hráč ve Filharmonickém dechovém kvintetu (přejmenovaném později na Q Moravi). Na konzervatoři a na JAMU vychoval celou generaci vynikajících hráčů. V roce 1996 se stal jedním z hlavních iniciátorů Mezinárodní interpretační soutěže Brno (její pětiletý cyklus zahajuje vždy soutěž hornistů) a stálým členem soutěžního výboru.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.