Komentáře

Budapešť udržuje hudbu naživu, jak se jen dá. Krize, nebo bezprecedentní příležitost?

„Právě jsem zrušil pronájem své kanceláře,“ řekl mi 29. března v telefonickém rozhovoru David Zsoldos, majitel multifunkční umělecké firmy Papageno, založené v roce 2012. David je jedním z majitelů nebo ředitelů různých uměleckých organizací v Budapešti, kde žiji již několik let, kteří mi poskytli rozhovory pro tuto reportáž. Za posledních osm let spolupracoval s různými uměleckými organizacemi v Maďarsku a vytvořil mediální podnik střední velikosti, který vydává a vysílá hudbu, a organizuje a propaguje různé programy. Jak však nyní konstatuje, „můj zdroj příjmů se zhroutil a zbývá jen 10 %.“ Nicméně Papageno dosud vysílá na svých stránkách místní vystoupení.

Asrael v Berlíně

2. duben 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Asrael v Berlíně

Pod záštitou České filharmonie se v posledních letech klubou různé mládežnické skupiny. Předně studentský orchestr, který se podílí na provedení edukačních koncertů řady Čtyři kroky do nového světa. Od listopadu 2019 se také formuje „mládež ČF“, zahrnující mladé hudební nadšence z celé republiky, kteří se na půdě Rudolfina setkávají nad velkými hudebními díly a diskutují na hudební i společenská témata.

Česká filharmonie nasazuje umělou inteligenci proti kašli

Program jubilejní 125. sezony Česká filharmonie zveřejnila uprostřed řádící koronavirové pandemie, neponechává však nic náhodě a do boje s respiračními chorobami nasadí nejmodernější technologii umělé inteligence.

Komentář Luboše Stehlíka: Novinář se může zmýlit, ale neměl by to opakovat

V současné korono době místo abych proklínal Čínu, že vlastně „stvořila“ a vyslala do světa nový virus, přičemž se nechtěně postarala o celosvětovou tragédii a necítí potřebu se za to omluvit, místo abych si dělal legraci z neschopnosti našich politiků včas zajistit ochranné pomůcky a z jejich servility vůči téže zemi, jež nám teď blahosklonně draze prodává roušky a respirátory nebo abych byl nabroušený na českou módu lyžovat v Itálii, raději se pokouším dělat cosi smysluplného. Jelikož moje zdravotní dokumentace a věk mě přiměly být v dobrovolné izolaci a obejít se bez občerstvujícího prostředí redakce Harmonie, dovolím si jen pramínek myšlenek. Budou to dva příběhy, které jsou sice od sebe časově hodně vzdálené, ale mají svůj průsečík.

La Seine Musicale: Nové kulturní centrum poblíž Paříže je „jachtou na dobrodružné plavbě“

Vizuálně působivý, nápaditý a překvapivě všestranný koncertní komplex La Seine Musicale, který se nachází na malém ostrově jménem Île Seguin, okolo 9 km od centra Paříže, byl otevřen v roce 2017. Někteří publicisté jej označili za „maják“ nebo „parník plovoucí na Seině“, ale snad nejvtipněji popsal tento komplex jeho generální ředitel Oliver Haber – „jachta na dobrodružné plavbě“.

Komentář Jiřího Vejvody: Emoce v liduprázdném Rudolfinu

Na prahu kalendářního jara, letos sice opět krásného, ale ztrpčeného zákeřným protivníkem minimální velikosti a maximálního dosahu, se u mě doma – kde jinde v těchto dnech, že? – rozezněl mobil. „Chystáme benefiční koncert ve prospěch čtyř nemocnic, které se potýkají s nejtěžšími případy onemocnění COVID-19,“ sdělil mi generální ředitel České filharmonie David Mareček a přešel rovnou k věci: „Šel bys do toho s námi jako moderátor?“

Operní provoz v Británii v době karantény: Solidarita, nejistá náhrada umělcům a prokletý pavouk

Po době kamenné, bronzové, železné a dalších nastala letos, jak praví různí vtipálkové, doba roušková. Jak se vypořádávají se současnou situací operní scény v Británii?

Komentář Petra Fischera: Kultura koronakrize

Umění je až na posledním místě. Třešnička na dortu, na kterou si nejprve musíme vydělat. Věty, které v porevolučním Česku platily jako ideologická mantra nového kapitalismu, bohužel platí i po třiceti letech. Stačí sledovat postup vlády při plánování pomoci lidem, které postihla rozsáhlá opatření proti koronaviru. Na umění se myslí až nakonec, a to až ve chvíli, kdy se pod vnějším tlakem musí.

Semjon Byčkov k aktuální situaci: Přijměme odpovědnost a naslouchejme přírodě

Procházíme velmi zvláštním a neznámým životním obdobím. Většina z nás najednou nemůže dělat to, co děláváme běžně. Zatímco se zdravotníci vystavují obrovskému riziku a bojují za záchranu lidských životů, přičemž se jim mnohdy nedostává základního vybavení, nám muzikantům je zapovězeno tou nejpřímější cestou sdílet lék pro duši: hudbu.

Klasická hudba a koronavirus: Jak hudební svět reaguje na karanténu

Onemocnění COVID-19 nepotřebuje víza ani extra sedadlo pro violoncello. Pandemie zachvátila svět klasické hudby od Los Angeles po Sydney: pozitivní test byl prokázán u předního australského skladatele Bretta Deana, v izolaci se při příležitosti koncertu v Sydneyské opeře ocitla i zpěvačka Rita Wilson, kterou doprovázel její partner, filmový herec Tom Hanks. Nakazil se taktéž profesor z londýnské Guildhall School of Music and Drama, která jako jedna z mála škol ve Velké Británii zůstává až do pondělka zavřená. Kvůli pandemii COVID-19 se ruší koncerty a představení nejen v kontinentální Evropě, od včerejška se nehraje ani v Carnegie Hall nebo Metropolitní opeře. Všechno zatím běží podle plánu asi jenom ve Velké Británii, která jako jedna z mála zemí zatím nepřistoupila k opatřením omezujících kulturní produkce ani běžný život svých občanů.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.