Jazz

Jason Lindner: Z gangsterských barů na světová pódia

Po dvou letech se vrátilo do pražského Jazz Docku experimentální trio Now vs. Now: vystoupilo zde 6. prosince v rámci festivalu Českého rozhlasu Jazz. V jeho čele stojí americký pianista a klávesista Jason Lindner, jehož jméno je však v poslední době skloňováno především v souvislosti s albem Blackstar. Čtyřiatřicetiletý hudebník však stojí za pozornost nejen díky spolupráci s Davidem Bowiem. Je to právě Lindner, kdo se soustavně věnuje propojování jazzu a elektroniky, za což byl oceněn prestižním Jazz Journalists Association Jazz Awards a hned několika cenami časopisu Down Beat.

Roman Pokorný o americkém albu bez kompromisů

Kytaristu a skladatele Romana Pokorného potkaly v roce jeho padesátin hned dvě, jak on sám říká, „nehody“. Jako dárek ke kulatinám si pořídil inspirativní kytaru Gibson Byrdland. A hned s ní vyrazil do New Yorku, aby natočil souljazzové album s tamními uznávanými hudebníky. Na titulu Brooklyn Session s ním hrají bubeník Byron „Wookie“ Landham (Joey DeFran­cesco, Shir­ley Scott, Bobby Hutcherson), varhaník Pat Bianchi (Chuck Loeb, Pat Martino) a saxofonista Frank Basile (The Vanguard Jazz Orchestra, David Sanborn, Bob Mintzer, Michael Bublé). V rozhovoru jsme probrali okolnosti vzniku alba, zdravou sebedůvěru i Pokorného pokoru. A také to, proč by kytarista v New Yorku nezůstal, byť by mohl.

Terčino milé údolí podle Jana Spáleného

8. prosinec 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Terčino milé údolí podle Jana Spáleného

Čtyři roky po živém albu Panenko skákavá vydalo Jan Spálený Trio další koncertní záznam, tentokrát z pozdně středověké tvrze Cuknštejna v Terčině udolí v Novohradských horách. Jestliže Skoky evokují poválečný odsun německého obyvatelstva a následné pustnutí pohraničí, s Terčiným údolím se pojí Spáleného osobní příběh. V bookletu alba zpěvák popisuje, jak v údolí u Nových Hradů trávil léto „s tátou, který se vrátil z Brity osvobozeného koncentráku“. I proto je možná nové album celkově osobnější než předchozí titul.

Cesta do hlubin podivuhodného díla Jaromíra Hniličky. Zemřel autor známé jazzové mše

Mám za to, že současná česká jazzová obec věnuje kromě historických nahrávek pozornost především hudbě vynikající soudobé newyorské scény. Tvrdé kritice mladých pak často neujdou domácí projekty...

Kontrabasový festival v Banskej Bystrici

22. listopad 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Kontrabasový festival v Banskej Bystrici

Už šiesty rok sa s jesennou Banskou Bystricou spája medzinárodný kontrabasový festival Bassfest. Pôvodné septembrové termíny sa neosvedčili aj pre rozbiehajúce sa akademické roky, ako aj začínajúce nové koncertné sezóny. Tento ročník doznel práve na začiatku novembra. Jeho hlavnými aktérmi, organizátormi, interpretmi, lektormi boli opäť Ján Krigovský a Ján Prievozník. Obaja sú zárukou kvality a obľúbenosti festivalu nielen v societe kontrabasistov a nielen na Slovensku.

Omer Avital: Musím mít pevný bod

25. říjen 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Omer Avital: Musím mít pevný bod

Od roku 1992, kdy jako mladý hudebník bez zkušenosti přiletěl do Spojených států, tvoří součást newyorské jazzové scény. Omer Avital nyní vydal nové album New Song, na kterém propojuje jazz s hudebními tradicemi svých předků. A právě přemítáním o nové desce jsme telefonický rozhovor s izraelským kontrabasistou zahájili.

Paweł Kaczmarczyk: Jazz není aktuální pojem

14. září 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Paweł Kaczmarczyk: Jazz není aktuální pojem

Pianista Paweł Kaczmarczyk patří k výrazným osobnostem polské jazzové scény. V Evropě si svůj kredit vydobyl zejména na základě nahrávek pro německý label ACT, s novým entusiasmem se pak pustil do dokumentace svých počinů po podpisu smlouvy s agilním košickým vydavatelstvím Hevhetia.

Jiní než spolužáci: zázračné děti v jazzu

Je jim kolem desíti let věku, mnohdy i méně, a už hrají se světoznámými jazzovými legendami. Jaký je svět zázračných dětí v jazzu? Před rokem publikoval internetový server SortiesJAZZnights.com video, na kterém říká pianista Joey Alexander z indonéského ostrova Bali: „Celý život mám rád jazz. Se svým otcem společně poslouchám Louise Armstronga, Harryho Connicka jr., Duka Ellingtona, samozřejmě Thelonia Monka…“ A po chvílí výčet pokračuje dalšími jmény klavíristových vzorů: Miles Davis, John Coltrane, „pochopitelně“ Wayne Shorter nebo

Sisa Fehérová: Nebojím se spojit nespojitelné

1. září 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Sisa Fehérová: Nebojím se spojit nespojitelné

Zpěvačka Sisa Fehérová pochází z Košic. V dětství se věnovala studiu klavíru a sborového zpěvu, přičemž obojí si – jak sama říká – „vydupala“ na svých rodičích. V šestnácti letech absolvovala inspirativní workshop s předními slovenskými jazzovými muzikanty a tam se také zamilovala do konceptu jamování a improvizace. Po krátké anabázi v Brně, kde studovala muzikologii, zakotvila v Praze a stala se viditelnou součástí tamní hudební scény. Před nedávnem vydala debutovou desku Cirrus, která jako by celou pestrou škálu jejích inspirací propojuje. O tomto albu, o své kapele Fehero Rocher i o inklinaci ke slovenskému folklóru se Sisa rozpovídala v rozhovoru pro časopis HARMONIE.

Postfolklorní Ponk zastoupí českou hudbu na prestižním veletrhu Womex 2016

Teprve třetí český zástupce a vůbec první česky zpívající kapela, trio Ponk, byla vybrána porotou prestižního hudebního veletrhu WOMEX - The World Music Expo k účasti na dvaadvacátém ročníku, který proběhne v říjnu v Santiago de Compostela. Ponk se na scéně pohybují pouhé tři roky, debutové album Postfolklor vydané na jaře 2015 však vzbudilo velký zájem hudebních fanoušků a profesionálů. Trojice

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.