Jazz

Jiří Kotača   Alf Carlsson: Osudové hudební setkání

Trumpetista a skladatel Jiří Kotača a švédský kytarista Alf Carlsson se poznali na studiích v nizozemském Rotterdamu. Osudové setkání později vyústilo v založení švédsko-česko-slovenské formace Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartet, jejíž debutové album Journeys nyní vyšlo v u labelu Amplion Records.

Adam Baruch: Hudební kritik má ukazovat cestu

17. prosinec 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Adam Baruch: Hudební kritik má ukazovat cestu

Hostem konference a festivalu vydavatelství Hevhetia v Košicích byl izraelský hudební kritik Adam Baruch. S autorem webu, který obsahuje několik tisíc hudebních recenzí a který denně navštěvují tisíce čtenářů, jsme hovořili jak o jeho osobním přístupu k hudební kritice, tak o roli kritiky v dnešní době.

Jitka Šuranská: Pojďme sloužit lidovým písním

Okamžik, na který se dlouho čekalo. Zpívající houslistka Jitka Šuranská vydala své první album Nězachoď slunéčko. V kontextu moravské lidové hudby naprosto nevšední sbírku méně známých písní natočila se slovenským...

Petr Ostrouchov: Vydavatelství jako filantropie

17. říjen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Petr Ostrouchov: Vydavatelství jako filantropie

Jeho jméno najdeme v závěrečných titulcích mnoha českých filmů. Buď v roli autora hudby, nebo jako právního poradce pro oblast autorského práva. Zejména pro jazzové posluchače a hudebníky je však Petr Ostrouchov spjat hlavně s labelem Animal Music, který od roku 2007 mapuje to nejlepší na české jazzové scéně. Jak však dokládá jeho katalog, už se zdaleka nespecializuje pouze na jazz.

Silva Šírová: Mám bigbítový background   

Saxofonistka Silva Šírová skromně říká, že neumí být tvrdý leader. Jenže Silva Šírová Sextet vydává dva roky po premiéře dotažený albový debut What’s Hidden. Co je, či spíše co bylo skryto? Velký talent.

Tibor Feledi: Od počítačových her k jazzu

26. srpen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Tibor Feledi: Od počítačových her k jazzu

Slovenský pianista a skladatel Tibor Feledi získal za své debutové album Common Playgrounds prestižní cenu Radio_Head Award v kategorii Jazzová hudba. Album obsahuje Felediho autorské variace na dětské lidové písně jako Dínom Dánom, Prší prší, Kukulienka nebo Zlatá brána.

Marek Novotný: Chytám tóny do pavučin

29. červenec 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Marek Novotný: Chytám tóny do pavučin

Od doby, kdy jsme v Harmonii č. 5/2013 probírali jeho albový debut Leland Dream, ušel skladatel a pianista Marek Novotný pořádný kus cesty.Řečeno prozaicky, na koncertech spolupracoval například s Jihočeskou filharmonií a na novém albu Fresco pro změnu spojil jazzové combo se smyčcovým Epoque Quartetem. Popsáno poeticky, snaží se svými skladbami vytvořit „éterické esperanto výšek a barev.“ Jeho hudební jazyk je posluchačsky naprosto srozumitelný a ani postupy klasicizující a jazzové mezi sebou nepotřebují tlumočníka.

Igor Ochepovsky: České scéně chybí kuráž

Uralský rodák, kytarista a skladatel Igor Ochepovsky bývá na české scéně označován jako největší objev posledních let. V březnu vydal svůj druhý počin, EP Take Care of Me, vznikající ve spolupráci s výbornými českými a slovenskými hudebníky sdruženými v Ochepovsky Project. Kapela se s lehkostí pohybuje mezi žánry, využívá to nejlepší z jazzu, neo-soulu i vážné hudby. S Ochepovským jsme mluvili nejen o dalších plánech, ale také o postavení expatů na české hudební scéně, rezervách ve vzdělávání mladých hudebníků i skromnosti českých hráčů.

JazzFestBrno se letos vydá za město a bude hrát i dětem

V polovině března se Brno otevře jazzu. 18. ročník JazzFestBrno nabídne koncerty Branforda Marsalise, Dianne Reeves, kalifornského trumpetisty Theo Crokera nebo domácí jazzové špičky v čele s Jaromírem Honzákem, Milanem Svobodou, Štěpánkou Balcarovou a Michalem Nejtkem. Osmnáctý ročník přinese také tři novinky v rámci doprovodného programu – elektro-jazzový večer Tension v klubu Praha v Brně, workshopy pro děti JazzFestBrno dětem v Café Práh a festival se vydá i do dalších měst, konkrétně do Kyjova, Tišnova a Miroslavi.

Jazzové Grammy 2019 – mládí i zkušenost

12. únor 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Jazzové Grammy 2019 – mládí i zkušenost

Padesát šest let dělí od sebe data narození letošního držitele jazzové Grammy v kategorii instrumentálního jazzu, Waynea Shortera, a držitelky ceny za jazz vokální, Cécile McLorin Salvant. Ani v jednom případě přitom není zisk ocenění překvapením: Shorter za svou dlouhou kariéru nasbíral už jedenáct gramofonků, z toho první na konci 70. let se skupinou Weather Report. Floridská rodačka s haitskými a francouzskými kořeny obdržela během čtyř let už třetí trofej v téže kategorii a stává se tak nejúspěšnější jazzovou zpěvačkou poslední doby. Přitom zatímco mladičká Cécile (ročník 1989) zabodovala s albem složeným především ze standardů, na kterém její sytý hlas doprovází pouze piano (nebo varhany) a saxofon, 85letý Shorter na základní verzi své novinky Emanon představuje pouhé čtyři náročné kompozice o průměrné délce třináct minut. Zatímco toto CD zaujme bohatší instrumentací (Wayne Shorter Quartet jej nahrál s komorním orchestrem Orpheus), další dva bonusové disky přinášejí syrovější pohled na tytéž (a některé další kompozice), pouze v podání kvartetu. Přitom skladba The Three Marias v této bonusové koncertní verzi trvá přes 27 minut. Vidíme tedy, že věk v jazzu nehraje roli – šanci má mládí i desetiletími prověřená jistota, přičemž ona jistota může nabízet odvážnější pohledy, což ale v žádném případě neznamená, že by třicetiletá Cécile McLorin Salvant produkovala nějakou easy listening hudbu. I její verze písní Stevieho Wondera nebo Colea Portera stojí za pozornost a opravdu velmi pečlivý poslech.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.