Jazz
Marius Neset: Skandinávská scéna se vzpírá definici
10. březen 2017 Napsal(a) Anna MašátováOspalé přístavní město Bergen je proslavené nejen díky téměř neustávajícím dešťům, ale především jako rodné místo předního skandinávského skladatele Edvarda Griega. Griegův odkaz i hudební zázemí silně působily na chlapce, jenž dospěl v jednoho z nejnadějnějších a nejtvořivějších současných mladých jazzmanů. Ve svých dvaatřiceti letech má norský saxofonista Marius Neset na kontě pět sólových desek, úctyhodné množství kolaborativních alb i spoluprací s legendami Chickem Coreou, Patem Methenym, Joshuou Redmanem nebo Larsem Danielssonem. Nesetovu energickou tvorbu si budete moci letos na jaře vychutnat naživo hned třikrát. Na festivalu Jazzinec v Trutnově (25. 3.), o tři dny později v pražské Novoměstské radnici a nakonec 29. března v rámci JazzFestBrno.
Kontrabasista Tomáš Liška má neuvěřitelný žánrový rozptyl. Od prolnutí jazzu s elektronikou v projektu Points-Rataj Quintet, přes bluegrass a newgrass s kapelou Druhá Tráva, až po sefardské písně s kapelou Kon Sira nebo flamenco s Flamenco Experience 6. Přes spolupráci s Lenkou Dusilovou, Beatou Hlavenkovou, občasná turné se zahraničními bluesovými muzikanty, až po autorské projekty jako například kapelu Pente, trio Malina – Liška – Nejtek, nebo nový Invisible World Quartet, o kterém jsme mluvili také s tureckým houslistou Efe Turumtayem a srbským akordeonistou Nikolou Zarićem.
Jazzové Grammy za vkusné ohlížení do minulosti
14. únor 2017 Napsal(a) Milan TesařJohn Scofield s albem Country For Old Men a Gregory Porter s deskou Take Me To The Alley, vítězové hlavních jazzových kategorií 59. ročníku cen Grammy (nejlepší instrumentální, respektive vokální jazzové album; Scofield navíc zvítězil v kategorii nejlepší improvizované jazzové sólo), podávají plastickou – ale pochopitelně neúplnou – zprávu o stavu současného posluchačsky přístupného jazzu.
Mladí Ladí Jazz po osmé, přijede japonský objev BigYuki nebo držitel Grammy Oran Etkin
9. únor 2017 Napsal(a) RedakceV rámci osmého ročníku festivalu Mladí Ladí Jazz vystoupí poprvé v Praze se svým sólovým projektem držitel dvou Grammy, pianista Bill Laurance z kapely Snarky Puppy, premiérově vystoupí i jazz-metaloví Panzerballett a japonský objev BigYuki. Kromě pražských koncertů nabídne festival také koncerty v regionech a dětské hudební workshopy v uceleném programu nazvaném Mladí Ladí Dětem. Po osmé proběhne soutěž Jazz Fruit podporující mladé jazzové talenty – letos poprvé bude rozdělena na dvě části pro české a zahraniční projekty.
ba.fnu: Postmoderní česko-bretonská schovávačka
25. leden 2017 Napsal(a) Jiří MoravčíkZa netradičním názvem se skrývá velmi inovativní pražské elektroakustické trio, hrající tradiční bretonskou hudbu. Na mezinárodní misi se ba.fnu nedávno vydali s přesvědčivě vydařeným albem YFK~2016, na němž se v rovnocenném partnerství podílel legendární bretonský zpěvák Yann-Fañch Kemener. Reakce ze světa na sebe nenechaly dlouho čekat: doporučující signál k poslechu vyslal například Cliff Furnald z vlivného amerického portálu RootsWorld a chválou nešetří ani členové celosvětové platformy Transgloval World Music Chart.
Jason Lindner: Z gangsterských barů na světová pódia
5. leden 2017 Napsal(a) Anna MašátováPo dvou letech se vrátilo do pražského Jazz Docku experimentální trio Now vs. Now: vystoupilo zde 6. prosince v rámci festivalu Českého rozhlasu Jazz. V jeho čele stojí americký pianista a klávesista Jason Lindner, jehož jméno je však v poslední době skloňováno především v souvislosti s albem Blackstar. Čtyřiatřicetiletý hudebník však stojí za pozornost nejen díky spolupráci s Davidem Bowiem. Je to právě Lindner, kdo se soustavně věnuje propojování jazzu a elektroniky, za což byl oceněn prestižním Jazz Journalists Association Jazz Awards a hned několika cenami časopisu Down Beat.
Roman Pokorný o americkém albu bez kompromisů
2. leden 2017 Napsal(a) Tomáš S. PolívkaKytaristu a skladatele Romana Pokorného potkaly v roce jeho padesátin hned dvě, jak on sám říká, „nehody“. Jako dárek ke kulatinám si pořídil inspirativní kytaru Gibson Byrdland. A hned s ní vyrazil do New Yorku, aby natočil souljazzové album s tamními uznávanými hudebníky. Na titulu Brooklyn Session s ním hrají bubeník Byron „Wookie“ Landham (Joey DeFrancesco, Shirley Scott, Bobby Hutcherson), varhaník Pat Bianchi (Chuck Loeb, Pat Martino) a saxofonista Frank Basile (The Vanguard Jazz Orchestra, David Sanborn, Bob Mintzer, Michael Bublé). V rozhovoru jsme probrali okolnosti vzniku alba, zdravou sebedůvěru i Pokorného pokoru. A také to, proč by kytarista v New Yorku nezůstal, byť by mohl.
Čtyři roky po živém albu Panenko skákavá vydalo Jan Spálený Trio další koncertní záznam, tentokrát z pozdně středověké tvrze Cuknštejna v Terčině udolí v Novohradských horách. Jestliže Skoky evokují poválečný odsun německého obyvatelstva a následné pustnutí pohraničí, s Terčiným údolím se pojí Spáleného osobní příběh. V bookletu alba zpěvák popisuje, jak v údolí u Nových Hradů trávil léto „s tátou, který se vrátil z Brity osvobozeného koncentráku“. I proto je možná nové album celkově osobnější než předchozí titul.
Cesta do hlubin podivuhodného díla Jaromíra Hniličky. Zemřel autor známé jazzové mše
7. prosinec 2016 Napsal(a) Vladimír StrakošKontrabasový festival v Banskej Bystrici
22. listopad 2016 Napsal(a) Eva MiškovičováUž šiesty rok sa s jesennou Banskou Bystricou spája medzinárodný kontrabasový festival Bassfest. Pôvodné septembrové termíny sa neosvedčili aj pre rozbiehajúce sa akademické roky, ako aj začínajúce nové koncertné sezóny. Tento ročník doznel práve na začiatku novembra. Jeho hlavnými aktérmi, organizátormi, interpretmi, lektormi boli opäť Ján Krigovský a Ján Prievozník. Obaja sú zárukou kvality a obľúbenosti festivalu nielen v societe kontrabasistov a nielen na Slovensku.