Jazz
Řada osmi CD archivních nahrávek skupin i příležitostných sestav Karla Velebného, tedy Studia 5, SH Quintet/S+H kvartet/SHQ či Jaromír Hnilička & Karel Velebný Tentet, patří k vůbec nejdůkladnějším a nejpreciznějším vydavatelským počinům mezi reedicemi domácího jazzu. Jak po stránce zkompletování zvukových materiálů, tak kvality remasteringu a v neposlední řadě díky precizní dokumentaci.
Své první album natočil v šestnácti letech, jako sedmnáctiletý odjel na evropské turné se skupinou Milese Davise a dnes má na svém kontě přes třicet vlastních alb a pět desítek dalších jako sideman. Ale americký varhaník, trumpetista a zpěvák Joey DeFrancesco (1971) si hlavně právem přičítá zásluhu za obnovení popularity žánru varhanního komba, který svůj zlatý věk zažíval v šedesátých letech minulého století.
Jazz se sice zrodil ve světském prostředí nevěstinců a barů, ale jeho tvůrci byli a jsou často lidé hluboce duchovně založení. Kurt Elling například v dětství zpíval v luteránském chrámovém sboru, Gregory Porter s oblibou zdůrazňuje, jak jeho vnímání hudby ovlivnil gospel, a Ondřej Pivec působí v New Yorku jako varhaník při afroamerických bohoslužbách. Nejen křesťanství však jazzmany inspiruje.
B-Side Band slaví deset let na scéně, což je rozhodně důvod ke gratulaci. Vždyť udržet v dnešních poměrech při životě početné těleso a navíc prosperovat působí jako malý zázrak – nebo spíše výsledek velké a poctivé dřiny. A spolupráce s Kurtem Ellingem, New York Voices a The Puppini Sisters, stejně jako podíl na nastudování Bernsteinovy Mše, jsou těmi nejlepšími vizitkami práce big bandu. Na první dekádu existence brněnské kapely, shrnutou také na albu nazvaném prostě a výstižně 10 let, vzpomíná kapelník Josef Buchta.
Kurt Rosenwinkel: Nechci znít jako já, chci znít jinak!
2. květen 2017 Napsal(a) DJ MobleyAmerický kytarista Kurt Rosenwinkel (1970) do nového milénia vstoupil sérií autorských alb (mj. The Next Step – 2001, Heartcore – 2003, Deep Song – 2005 nebo The Remedy – 2008), které z něj během pár let učinily nejuznávanějšího a nejimitovanějšího leadera nové kytarové generace. V polovině první dekády vypršela jeho smlouva s Verve Records a Rosenwinkel se usadil v Berlíně, kde se věnoval rodině, přednášení a hudební exploraci jazzových standardů (Reflections – 2009) nebo bigbandového pojetí svých vlastních skladeb (pozoruhodné album Our Secret World v doprovodu portugalského Orquestra Jazz de Matosinhos z roku 2010). Před pár týdny překvapil hudební svět studiovým koktejlem namíchaným stejnou měrou z jazzových, brazilských a rockových ingrediencí. O Caipi (nové album a starý drink), o kouzlu hudebního doteku a o cestování v čase s uznávaným kytaristou rozmlouval DJ Mobley.
Kontrabasista, vlastně multiinstrumentalista a skladatel Jiří Slavík, strávil většinu tvůrčího života na londýnské a pařížské jazzové scéně. Ovšem v posledních letech se plně etabloval v domovině. Můžeme ho slyšet hned na dvou mimořádně zdařilých albech, vydaných na sklonku loňského roku. Rozhovor jsme věnovali okolnostem vzniku titulu Autumn Tales tria Davida Dorůžky a samozřejmě sólovému albu Mateřština, na kterém se Jiří Slavík vrací doslova k základům svého muzikantství, k folklóru a ohlasové tvorbě.
Marius Neset: Skandinávská scéna se vzpírá definici
10. březen 2017 Napsal(a) Anna MašátováOspalé přístavní město Bergen je proslavené nejen díky téměř neustávajícím dešťům, ale především jako rodné místo předního skandinávského skladatele Edvarda Griega. Griegův odkaz i hudební zázemí silně působily na chlapce, jenž dospěl v jednoho z nejnadějnějších a nejtvořivějších současných mladých jazzmanů. Ve svých dvaatřiceti letech má norský saxofonista Marius Neset na kontě pět sólových desek, úctyhodné množství kolaborativních alb i spoluprací s legendami Chickem Coreou, Patem Methenym, Joshuou Redmanem nebo Larsem Danielssonem. Nesetovu energickou tvorbu si budete moci letos na jaře vychutnat naživo hned třikrát. Na festivalu Jazzinec v Trutnově (25. 3.), o tři dny později v pražské Novoměstské radnici a nakonec 29. března v rámci JazzFestBrno.
Kontrabasista Tomáš Liška má neuvěřitelný žánrový rozptyl. Od prolnutí jazzu s elektronikou v projektu Points-Rataj Quintet, přes bluegrass a newgrass s kapelou Druhá Tráva, až po sefardské písně s kapelou Kon Sira nebo flamenco s Flamenco Experience 6. Přes spolupráci s Lenkou Dusilovou, Beatou Hlavenkovou, občasná turné se zahraničními bluesovými muzikanty, až po autorské projekty jako například kapelu Pente, trio Malina – Liška – Nejtek, nebo nový Invisible World Quartet, o kterém jsme mluvili také s tureckým houslistou Efe Turumtayem a srbským akordeonistou Nikolou Zarićem.