Jazz
Jazz se sice zrodil ve světském prostředí nevěstinců a barů, ale jeho tvůrci byli a jsou často lidé hluboce duchovně založení. Kurt Elling například v dětství zpíval v luteránském chrámovém sboru, Gregory Porter s oblibou zdůrazňuje, jak jeho vnímání hudby ovlivnil gospel, a Ondřej Pivec působí v New Yorku jako varhaník při afroamerických bohoslužbách. Nejen křesťanství však jazzmany inspiruje.
B-Side Band slaví deset let na scéně, což je rozhodně důvod ke gratulaci. Vždyť udržet v dnešních poměrech při životě početné těleso a navíc prosperovat působí jako malý zázrak – nebo spíše výsledek velké a poctivé dřiny. A spolupráce s Kurtem Ellingem, New York Voices a The Puppini Sisters, stejně jako podíl na nastudování Bernsteinovy Mše, jsou těmi nejlepšími vizitkami práce big bandu. Na první dekádu existence brněnské kapely, shrnutou také na albu nazvaném prostě a výstižně 10 let, vzpomíná kapelník Josef Buchta.
Kurt Rosenwinkel: Nechci znít jako já, chci znít jinak!
2. květen 2017 Napsal(a) DJ MobleyAmerický kytarista Kurt Rosenwinkel (1970) do nového milénia vstoupil sérií autorských alb (mj. The Next Step – 2001, Heartcore – 2003, Deep Song – 2005 nebo The Remedy – 2008), které z něj během pár let učinily nejuznávanějšího a nejimitovanějšího leadera nové kytarové generace. V polovině první dekády vypršela jeho smlouva s Verve Records a Rosenwinkel se usadil v Berlíně, kde se věnoval rodině, přednášení a hudební exploraci jazzových standardů (Reflections – 2009) nebo bigbandového pojetí svých vlastních skladeb (pozoruhodné album Our Secret World v doprovodu portugalského Orquestra Jazz de Matosinhos z roku 2010). Před pár týdny překvapil hudební svět studiovým koktejlem namíchaným stejnou měrou z jazzových, brazilských a rockových ingrediencí. O Caipi (nové album a starý drink), o kouzlu hudebního doteku a o cestování v čase s uznávaným kytaristou rozmlouval DJ Mobley.
Kontrabasista, vlastně multiinstrumentalista a skladatel Jiří Slavík, strávil většinu tvůrčího života na londýnské a pařížské jazzové scéně. Ovšem v posledních letech se plně etabloval v domovině. Můžeme ho slyšet hned na dvou mimořádně zdařilých albech, vydaných na sklonku loňského roku. Rozhovor jsme věnovali okolnostem vzniku titulu Autumn Tales tria Davida Dorůžky a samozřejmě sólovému albu Mateřština, na kterém se Jiří Slavík vrací doslova k základům svého muzikantství, k folklóru a ohlasové tvorbě.
Marius Neset: Skandinávská scéna se vzpírá definici
10. březen 2017 Napsal(a) Anna MašátováOspalé přístavní město Bergen je proslavené nejen díky téměř neustávajícím dešťům, ale především jako rodné místo předního skandinávského skladatele Edvarda Griega. Griegův odkaz i hudební zázemí silně působily na chlapce, jenž dospěl v jednoho z nejnadějnějších a nejtvořivějších současných mladých jazzmanů. Ve svých dvaatřiceti letech má norský saxofonista Marius Neset na kontě pět sólových desek, úctyhodné množství kolaborativních alb i spoluprací s legendami Chickem Coreou, Patem Methenym, Joshuou Redmanem nebo Larsem Danielssonem. Nesetovu energickou tvorbu si budete moci letos na jaře vychutnat naživo hned třikrát. Na festivalu Jazzinec v Trutnově (25. 3.), o tři dny později v pražské Novoměstské radnici a nakonec 29. března v rámci JazzFestBrno.
Kontrabasista Tomáš Liška má neuvěřitelný žánrový rozptyl. Od prolnutí jazzu s elektronikou v projektu Points-Rataj Quintet, přes bluegrass a newgrass s kapelou Druhá Tráva, až po sefardské písně s kapelou Kon Sira nebo flamenco s Flamenco Experience 6. Přes spolupráci s Lenkou Dusilovou, Beatou Hlavenkovou, občasná turné se zahraničními bluesovými muzikanty, až po autorské projekty jako například kapelu Pente, trio Malina – Liška – Nejtek, nebo nový Invisible World Quartet, o kterém jsme mluvili také s tureckým houslistou Efe Turumtayem a srbským akordeonistou Nikolou Zarićem.
Jazzové Grammy za vkusné ohlížení do minulosti
14. únor 2017 Napsal(a) Milan TesařJohn Scofield s albem Country For Old Men a Gregory Porter s deskou Take Me To The Alley, vítězové hlavních jazzových kategorií 59. ročníku cen Grammy (nejlepší instrumentální, respektive vokální jazzové album; Scofield navíc zvítězil v kategorii nejlepší improvizované jazzové sólo), podávají plastickou – ale pochopitelně neúplnou – zprávu o stavu současného posluchačsky přístupného jazzu.
Mladí Ladí Jazz po osmé, přijede japonský objev BigYuki nebo držitel Grammy Oran Etkin
9. únor 2017 Napsal(a) RedakceV rámci osmého ročníku festivalu Mladí Ladí Jazz vystoupí poprvé v Praze se svým sólovým projektem držitel dvou Grammy, pianista Bill Laurance z kapely Snarky Puppy, premiérově vystoupí i jazz-metaloví Panzerballett a japonský objev BigYuki. Kromě pražských koncertů nabídne festival také koncerty v regionech a dětské hudební workshopy v uceleném programu nazvaném Mladí Ladí Dětem. Po osmé proběhne soutěž Jazz Fruit podporující mladé jazzové talenty – letos poprvé bude rozdělena na dvě části pro české a zahraniční projekty.
ba.fnu: Postmoderní česko-bretonská schovávačka
25. leden 2017 Napsal(a) Jiří MoravčíkZa netradičním názvem se skrývá velmi inovativní pražské elektroakustické trio, hrající tradiční bretonskou hudbu. Na mezinárodní misi se ba.fnu nedávno vydali s přesvědčivě vydařeným albem YFK~2016, na němž se v rovnocenném partnerství podílel legendární bretonský zpěvák Yann-Fañch Kemener. Reakce ze světa na sebe nenechaly dlouho čekat: doporučující signál k poslechu vyslal například Cliff Furnald z vlivného amerického portálu RootsWorld a chválou nešetří ani členové celosvětové platformy Transgloval World Music Chart.