Jazz

Electro Deluxe: Funkoví vlci v jazzovém rouše

Jak se obchodní kádr původem z amerického Středozápadu stane frontmanem nejpopulárnější francouzské funk-jazzové kapely se zavádějícím názvem Electro Deluxe? Určitě není na škodu, když vypadáte, jako byste Georgeovi Clooneymu z oka vypadli, pomůže i slušná sborová průprava na střední škole a neuškodí ani svérázný sklon bílého mladíka z Ohia vodit si domů samé černošské kamarády. Ale hlavní je být ve správnou chvíli na správném místě, třeba na jihu Francie nebo na firemním školení na zámečku poblíž Prahy. A hlavně mít talent, charisma a komunikativnost na rozdávání a potkat jazzmany, kteří chtějí hrát hudbu nejen pro sebe, ale i pro lidi.

Nastala doba post-jazzová?

3. leden 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Nastala doba post-jazzová?

Ne, není již éra velkých žánrových manifestů a proudů ve stylu bebopu, cool jazzu či fúze. Jazzová scéna naší doby je samozřejmě dávno synkretická a mnohem členitější. Titulek článku záměrně přehání. Ale čas od času se objeví stylová škatulka, která je prostě módní. Jako právě post-jazz. Kdo zažil naprosto vyprodané, ba doslova „nejazzově“ přecpané koncerty GoGo Penguin či Portico Quartet, ten existenci trendu nejčastěji nazývaného post-jazz potvrdí. Jasně hovoří i nadstandardní prodejnost alb s nálepkou post-jazz, jakkoliv jde o termín nepřesný a rozvolněný. Přitom posluchači, kteří se o jazzové dění nezajímají detailně, se často právem táží, co ono „post“ vlastně znamená a kde se vzalo.

Rakouská jazz-funková vlna a dějiny mystiky na ČRo Jazz Festu

Stanice Český rozhlas Jazz ve spolupráci s klubem U Staré Paní pořádá šestý ročník festivalu Český rozhlas Jazz Fest. Hlavním lákadlem večera je funk-soulový varhaník Raphael Wressnig, do Prahy se ale také vrátí prvotřídní rakouský pianista David Helbock. Jednodenní festival proběhne v pondělí 18. prosince ve znovu otevřeném pražském klubu U Staré Paní. Svým programem, ve kterém figurují dvě rakouská uskupení, pak odkazuje na právě vrcholící projekt Rakouský rok stanice Český rozhlas Vltava, která akci taktéž mediálně podporuje.

Jason Moran: Originální pocta Theloniu Monkovi

Americký pianista Jason Moran se vrátil do Prahy s programem věnovaným Theloniu Monkovi. Jaké bylo jeho vystoupení na Strunách podzimu? Biografické zvěsti udávají, že počáteční vztah Jasona Morana (1975) k hip hopu byl narušen ve třinácti letech, když doma zaslechnul ´Round Midnight, skladbu, kterou napsal Thelonious Monk (1917–1982) v roce 1944, v období formování be bopu coby úvodní kapitoly označované pojmem moderní jazz.

Velká jména na JazzFestBrno: Příští ročník s Marsalisem, Cohenem nebo Mehldauem

Pořadatelé JazzFestBrno oznámili program prvních čtyř koncertů z programu 17. ročníku, který odstartuje 1. února příštího roku. Do Brna se vrátí Avishai Cohen s novou rozšířenou kapelou a albem „1970“ vycházejícím z jazzových a etnických kořenů, ale kritiky označovaném jako „rafinovaný“ či „sofistikovaný“ pop. Vedle něj figuruje v programu saxofonista Donny McCaslin, Bigband Jazz at Lincoln Center Orchestra v čele s kapelníkem Wyntonem Marsalisem a pianista Brad Mehldau. „Dlouhodobým posláním festivalu je představovat jazz ve všech jeho rozmanitých podobách a myslím, že pohled na první odtajněná jména z nadcházejícího ročníku opět potvrzuje, že jazz jako žánr již zcela ztratil jasné kontury,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Anat Cohen: Klarinet má místo v každé hudbě

Anat Cohen, první dáma jazzového klarinetu, se honosí úctyhodnou sbírkou různých ocenění a prvenství v populárních anketách. Třeba jen v žebříčcích kritiků a čtenářů časopisu Downbeat okupuje v klarinetové kategorii první příčku konstantně od roku 2011. Naposledy v Česku vystoupila na sklonku jara v pražském klubu Jazz­dock s Triem Brasileiro v rámci festivalu Americké jaro. Před koncertem si našla čas i na rozhovor pro časopis HARMONIE.

Martin Konvička: Pianové trio bez photoshopu

Albová prvotina původem přerovského pianisty a skladatele Martina Konvičky (1993) je bezesporu jedním z nejpříjemnějších letošních překvapení na domácí jazzové scéně. Málokdy se náhle vynoří nahrávka tak zralá a nápaditá jako vtipně pojmenovaný titul Coming Homo. I když, možná ne tak náhle. Vždyť od držitele stipendia festivalu Struny podzimu a studenta prestižní hudební akademie v Grazu se čekalo jen dobré. Z rozhovoru se dozvíte o pianistových největších hudebních láskách, zahrnujících zdánlivě protichůdně Bacha, Jarretta i hip hop, i proč pro debut zvolil formát pianového tria.

Vertigo patnáct let bez kapelníka

12. září 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Vertigo patnáct let bez kapelníka

Bubeník, perkusista, vibrafonista a pedagog Dano Šoltis je flexibilní a citlivý hráč, pohybující se stejně jak na jazzové klubové scéně, tak na velkých pódiích rockových koncertů. Vedle hudebního působení ve formacích Vertigo, MaBaSo a minus123minut se věnuje výuce bicích na Konzervatoři a Vyšší odborné škole Jaroslava Ježka a vede workshopy v Polsku, ČR i na Slovensku. Je spoluzakladatelem renomovaného jazzového uskupení Vertigo, které tento rok slaví 15 let své existence. V rozhovoru Dano Šoltis rekapituluje předcházející roky s Vertigem, vzpomíná na začátky skupiny a alba, která s kapelou nahrál.

Tvůj hlas mě nepřestává volat. Ahmad Jamal a jeho milostné vyznání kosmopolitnímu Marseille

Pianista Ahmad Jamal sice „svému jazzu“ říká americká klasická hudba, ale to mu nebrání v čerpání inspirace v Evropě. Ostatně před časem se v rozhovoru pro Harmonii vyznal ze své lásky k Ravelovi a Debussymu. K Francii má 87letý skladatel a hudebník vůbec vřelý vztah a Francie k němu. Je držitelem řádu od francouzské vlády a nyní na svém novém albu vzdává hold druhému největšímu francouzskému městu, středomořskému přístavu, kosmopolitnímu Marseille. Pro své vyznání zvolil formu suity, jejíž ústřední část se na albu opakuje ve třech verzích, které se střídají s dalšími skladbami včetně zajímavých coververzí. Novinkou však není pouze struktura alba, ale i fakt, že výjimečný instrumentalista tentokrát napsal k titulní písni i text. Text, který má místy až formu milostného dopisu: „Marseille, mé srdce, tak osamělé, tě hledá a objímá, protože můj život je až příliš naplněn smutkem. Marseille, tvůj hlas mě nepřestává volat. Marseille, nikdy nebudu litovat toho požehnaného dne, kdy jsem tě potkal.“

Nové album Organic Quartetu: Podmínky, se kterými se vyplatí souhlasit

Název skladby Libora Šmoldase Fill In The Blanks možná naznačuje jakési přetahování s úředním šimlem, snad při zámořských cestách, ale na novém albu po deseti letech vydavatelské odmlky (pokud nepočítáme pouze digitálně publikovaný koncertní titul Live! z roku 2011) se transatlantická vzdálenost bydlišť členů Organic Quaretu neprojevila nijak negativně. Proč také. Vždyť i řada zcela „zdejších“ jazzových kapel se z organizačních a sebeobživných důvodů potkává podobně výjimečně. Podle modelu týden ročně na miniturné, jednou za uherský rok v nahrávacím studiu. Z hudby neční dojem, že by sehranosti geograficky rozdělené kapely chyběla rutina pravidelného objíždění klubů. Naopak, spíše se pozitivně projevily zkušenosti, které mezitím každý ze čtveřice nasbíral. O svěží, až euforické atmosféře vzácných setkání nemluvě.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.