Jazz
Mladí ladí jazz zahájí v pátek 6. dubna elektroničtí Submotion Orchestra, kteří se do Prahy vracejí po pěti letech a v divadle Archa představí své nové album Kites. Hlavní tváří festivalu bude americký pianista, varhaník, zpěvák a skladatel Cory Henry. Tento držitel tří Grammy vystoupí v Česku úplně poprvé, a to se svým novým projektem Cory Henry & The Funk Apostles - 19. dubna v Paláci Akropolis. Festival slavnostně zakončí zdarma přístupný open-air koncert u příležitosti stého výročí založení Československé republiky, na kterém vystoupí například The Herbaliser či Laco Dezci & Celula New York.
Zpěvák, skladatel a hudebník Jono Heyes (vystupuje také pod jménem Jono Bono) se ve své tvorbě inspiruje tradiční kulturou svého rodného Nového Zélandu i hudbou Afriky. Cestuje světem, potkává hráče z různých zemí a s nimi nahrává svá alba. Na jeho novince 9 Pilgrims najdeme silný český otisk. Ve dvou písních zpívá písničkářka Beata Bocek a v jedné skladbě si na akordeon zahrál Tomáš Háček z brněnské skupiny Listolet. Navíc Jono Heyes přednedávnem s rodinou přesídlil na nějaký čas do Brna.
Mladí budou opět ladit jazz, dubnový festival zahájí Submotion Orchestra
16. březen 2018 Napsal(a) RedakceBřeznový Tip Harmonie: Michal Nejtek a jeho 8 For 3 And 4
8. březen 2018 Napsal(a) Tomáš S. PolívkaMichal Nejtek patří k muzikantům v tom nejlepším smyslu slova všestranným a nadžánrovým. Přitom zůstává svůj, ať už komponuje soudobou hudbu symfonickou i komorní, vytváří soundtrack, nechá se inspirovat elektronikou a tanečními groovy v triu NTS, hraje s rockovými interprety nebo se přidá k undergroundové kapele. Tentokrát si splnil sen natočit jazzové album v jedné z nejtradičnějších sestav, v pianovém triu. Ale jak už tomu u něj (naštěstí) bývá, vše nakonec dopadlo trochu jinak. Jak sám uvádí v bookletu: „Není to jen trio, není to jen mainstream, i když to tak místy může znít... Je to návrat k akustickému zvuku, ke klavíru, návrat oklikou, návrat s respektem k rozmanitosti cest, jež nám svět zvuku nabízí. Byla by škoda vydat se jen po jedné z nich.“
JazzFestBrno zahájí tentokrát filmově: O jazzové legendě Miroslavu Vitoušovi
27. únor 2018 Napsal(a) RedakceFestival JazzFestBrno zahajuje svůj hlavní program 15. března koncertem saxofonisty Donnyho McCaslina, dva dny před tím však proběhne filmový prolog. „Poprvé v sedmnáctileté historii festivalu pořádáme filmový večer a hned se bude jednat o českou premiéru. V Divadle U stolu, v areálu Divadla Husa na provázku, promítneme dokumentární celovečerní film o jedné z největších osobností nejen českého, ale i světového jazzu s názvem Miroslav Vitouš – jazzová legenda,“ řekl umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Dokument odvysílala poprvé v prosinci Česká televize, na festivalu však bude premiérově k vidění delší režisérská verze. Po projekci bude následovat beseda s režisérem Petrem Kaňkou a dalšími hosty.
I v tiché hudbě se může snoubit intimita s ohromnou energií. Což dokazuje i trio iniciované Vítem Křišťanem. Pianistou a skladatelem, aktivním v kapele Jaromíra Honzáka, skladatelské skupině The Prague Six a bigbandu Concept Art Orchesta, zodpovědně učícím na Konzervatoři Jaroslava Ježka a JAMU a známým i díky zdařilému profilovému debutu Imprints (2013). S trumpetistou Oskarem Törökem a kontrabasistou Jiřím Slavíkem vydal na sklonku loňského roku zdařilé eponymní album, které zní tak trochu „nadpozemsky“.
Pilnáčkova továrna na Pospíšilově třídě v Hradci Králové, jejíž první část byla postavena v roce 1899, slouží od roku 2011 postupně jako multifunkční objekt, zvláště pro pořádání kulturních akcí. Od ledna letošního roku zde funguje kavárna Kraft s klubově laděným prostorem zvláště pro divadlo a hudbu. V sobotu 3. února zde před zcela zaplněným auditoriem vystoupila legendární královéhradecká jazzová úderka Ventil Duo. Tedy flétnista Martin Brunner a multiinstrumentalista Jiří Vyšohlíd.
Americký pianista Jason Moran (1975) se koncem minulého roku stal již podruhé hostem pražského festivalu Struny podzimu, kde tentokrát představil svůj multimediální projekt In My Mind: Monk at Town Hall, 1959. Mezi jeho multigeneračními spoluhráči vedle veteránů newyorské scény, jako jsou tubista Bob Stewart nebo trombonista Frank Lacy, nechyběla ani stoupající altsaxofonová hvězda Logan Richardson nebo bubeník Nasheet Waits.