Jazz
I v tiché hudbě se může snoubit intimita s ohromnou energií. Což dokazuje i trio iniciované Vítem Křišťanem. Pianistou a skladatelem, aktivním v kapele Jaromíra Honzáka, skladatelské skupině The Prague Six a bigbandu Concept Art Orchesta, zodpovědně učícím na Konzervatoři Jaroslava Ježka a JAMU a známým i díky zdařilému profilovému debutu Imprints (2013). S trumpetistou Oskarem Törökem a kontrabasistou Jiřím Slavíkem vydal na sklonku loňského roku zdařilé eponymní album, které zní tak trochu „nadpozemsky“.
Pilnáčkova továrna na Pospíšilově třídě v Hradci Králové, jejíž první část byla postavena v roce 1899, slouží od roku 2011 postupně jako multifunkční objekt, zvláště pro pořádání kulturních akcí. Od ledna letošního roku zde funguje kavárna Kraft s klubově laděným prostorem zvláště pro divadlo a hudbu. V sobotu 3. února zde před zcela zaplněným auditoriem vystoupila legendární královéhradecká jazzová úderka Ventil Duo. Tedy flétnista Martin Brunner a multiinstrumentalista Jiří Vyšohlíd.
Americký pianista Jason Moran (1975) se koncem minulého roku stal již podruhé hostem pražského festivalu Struny podzimu, kde tentokrát představil svůj multimediální projekt In My Mind: Monk at Town Hall, 1959. Mezi jeho multigeneračními spoluhráči vedle veteránů newyorské scény, jako jsou tubista Bob Stewart nebo trombonista Frank Lacy, nechyběla ani stoupající altsaxofonová hvězda Logan Richardson nebo bubeník Nasheet Waits.
Jak se obchodní kádr původem z amerického Středozápadu stane frontmanem nejpopulárnější francouzské funk-jazzové kapely se zavádějícím názvem Electro Deluxe? Určitě není na škodu, když vypadáte, jako byste Georgeovi Clooneymu z oka vypadli, pomůže i slušná sborová průprava na střední škole a neuškodí ani svérázný sklon bílého mladíka z Ohia vodit si domů samé černošské kamarády. Ale hlavní je být ve správnou chvíli na správném místě, třeba na jihu Francie nebo na firemním školení na zámečku poblíž Prahy. A hlavně mít talent, charisma a komunikativnost na rozdávání a potkat jazzmany, kteří chtějí hrát hudbu nejen pro sebe, ale i pro lidi.
Ne, není již éra velkých žánrových manifestů a proudů ve stylu bebopu, cool jazzu či fúze. Jazzová scéna naší doby je samozřejmě dávno synkretická a mnohem členitější. Titulek článku záměrně přehání. Ale čas od času se objeví stylová škatulka, která je prostě módní. Jako právě post-jazz. Kdo zažil naprosto vyprodané, ba doslova „nejazzově“ přecpané koncerty GoGo Penguin či Portico Quartet, ten existenci trendu nejčastěji nazývaného post-jazz potvrdí. Jasně hovoří i nadstandardní prodejnost alb s nálepkou post-jazz, jakkoliv jde o termín nepřesný a rozvolněný. Přitom posluchači, kteří se o jazzové dění nezajímají detailně, se často právem táží, co ono „post“ vlastně znamená a kde se vzalo.
Rakouská jazz-funková vlna a dějiny mystiky na ČRo Jazz Festu
30. listopad 2017 Napsal(a) RedakceStanice Český rozhlas Jazz ve spolupráci s klubem U Staré Paní pořádá šestý ročník festivalu Český rozhlas Jazz Fest. Hlavním lákadlem večera je funk-soulový varhaník Raphael Wressnig, do Prahy se ale také vrátí prvotřídní rakouský pianista David Helbock. Jednodenní festival proběhne v pondělí 18. prosince ve znovu otevřeném pražském klubu U Staré Paní. Svým programem, ve kterém figurují dvě rakouská uskupení, pak odkazuje na právě vrcholící projekt Rakouský rok stanice Český rozhlas Vltava, která akci taktéž mediálně podporuje.
Jason Moran: Originální pocta Theloniu Monkovi
7. listopad 2017 Napsal(a) Vladimír KouřilAmerický pianista Jason Moran se vrátil do Prahy s programem věnovaným Theloniu Monkovi. Jaké bylo jeho vystoupení na Strunách podzimu? Biografické zvěsti udávají, že počáteční vztah Jasona Morana (1975) k hip hopu byl narušen ve třinácti letech, když doma zaslechnul ´Round Midnight, skladbu, kterou napsal Thelonious Monk (1917–1982) v roce 1944, v období formování be bopu coby úvodní kapitoly označované pojmem moderní jazz.
Velká jména na JazzFestBrno: Příští ročník s Marsalisem, Cohenem nebo Mehldauem
1. listopad 2017 Napsal(a) RedakcePořadatelé JazzFestBrno oznámili program prvních čtyř koncertů z programu 17. ročníku, který odstartuje 1. února příštího roku. Do Brna se vrátí Avishai Cohen s novou rozšířenou kapelou a albem „1970“ vycházejícím z jazzových a etnických kořenů, ale kritiky označovaném jako „rafinovaný“ či „sofistikovaný“ pop. Vedle něj figuruje v programu saxofonista Donny McCaslin, Bigband Jazz at Lincoln Center Orchestra v čele s kapelníkem Wyntonem Marsalisem a pianista Brad Mehldau. „Dlouhodobým posláním festivalu je představovat jazz ve všech jeho rozmanitých podobách a myslím, že pohled na první odtajněná jména z nadcházejícího ročníku opět potvrzuje, že jazz jako žánr již zcela ztratil jasné kontury,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.
Anat Cohen, první dáma jazzového klarinetu, se honosí úctyhodnou sbírkou různých ocenění a prvenství v populárních anketách. Třeba jen v žebříčcích kritiků a čtenářů časopisu Downbeat okupuje v klarinetové kategorii první příčku konstantně od roku 2011. Naposledy v Česku vystoupila na sklonku jara v pražském klubu Jazzdock s Triem Brasileiro v rámci festivalu Americké jaro. Před koncertem si našla čas i na rozhovor pro časopis HARMONIE.