Jazz

JazzFestBrno se letos vydá za město a bude hrát i dětem

V polovině března se Brno otevře jazzu. 18. ročník JazzFestBrno nabídne koncerty Branforda Marsalise, Dianne Reeves, kalifornského trumpetisty Theo Crokera nebo domácí jazzové špičky v čele s Jaromírem Honzákem, Milanem Svobodou, Štěpánkou Balcarovou a Michalem Nejtkem. Osmnáctý ročník přinese také tři novinky v rámci doprovodného programu – elektro-jazzový večer Tension v klubu Praha v Brně, workshopy pro děti JazzFestBrno dětem v Café Práh a festival se vydá i do dalších měst, konkrétně do Kyjova, Tišnova a Miroslavi.

Jazzové Grammy 2019 – mládí i zkušenost

12. únor 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Jazzové Grammy 2019 – mládí i zkušenost

Padesát šest let dělí od sebe data narození letošního držitele jazzové Grammy v kategorii instrumentálního jazzu, Waynea Shortera, a držitelky ceny za jazz vokální, Cécile McLorin Salvant. Ani v jednom případě přitom není zisk ocenění překvapením: Shorter za svou dlouhou kariéru nasbíral už jedenáct gramofonků, z toho první na konci 70. let se skupinou Weather Report. Floridská rodačka s haitskými a francouzskými kořeny obdržela během čtyř let už třetí trofej v téže kategorii a stává se tak nejúspěšnější jazzovou zpěvačkou poslední doby. Přitom zatímco mladičká Cécile (ročník 1989) zabodovala s albem složeným především ze standardů, na kterém její sytý hlas doprovází pouze piano (nebo varhany) a saxofon, 85letý Shorter na základní verzi své novinky Emanon představuje pouhé čtyři náročné kompozice o průměrné délce třináct minut. Zatímco toto CD zaujme bohatší instrumentací (Wayne Shorter Quartet jej nahrál s komorním orchestrem Orpheus), další dva bonusové disky přinášejí syrovější pohled na tytéž (a některé další kompozice), pouze v podání kvartetu. Přitom skladba The Three Marias v této bonusové koncertní verzi trvá přes 27 minut. Vidíme tedy, že věk v jazzu nehraje roli – šanci má mládí i desetiletími prověřená jistota, přičemž ona jistota může nabízet odvážnější pohledy, což ale v žádném případě neznamená, že by třicetiletá Cécile McLorin Salvant produkovala nějakou easy listening hudbu. I její verze písní Stevieho Wondera nebo Colea Portera stojí za pozornost a opravdu velmi pečlivý poslech.

Terence Blanchard nechce být černošským skladatelem

Americký trumpetista a skladatel Terence Blanchard získal během své bohaté kariéry pět cen Grammy, z toho dvě za nejlepší jazzové instrumentální sólo. Z rodného New Orleans odjel brzy za studiem na Berklee College of Music, kde se díky svému pedagogovi seznámil s Lionelem Hamptonem. Na prvním setkání to zajiskřilo a Blanchard se stal členem Hamptonova orchestru. Následovalo působení v Blakeyho Jazz Messengers, slibný začátek budování sólové kariéry. Blanchard je podepsán pod více než dvaceti alby a složil hudbu k desítkám filmů. Poslední dvě desky nahrál se svým kvintetem The E-Collective, s nímž přijel i na Ozvěny Jazzfestu Brno, aby představil nedávno vydané album Live. To tvoří sestřih z koncertů, které kapela odehrála ve Spojených státech na místech, kde došlo k eskalaci násilí mezi policejními složkami a černošským obyvatelstvem. U příležitosti brněnského koncertu nám Terence Blanchard poskytl rozhovor.

Blues Alive: Živá encyklopedie blues

24. leden 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Blues Alive: Živá encyklopedie blues

Do čtvrtstoletí chybí šumperskému festivalu Blues Alive dva roky, zatím poslední třiadvacátý ročník (15.–17. listopadu) tedy nepatřil ke kulatým výročím, nicméně v jistém směru byl nepřekonatelný: bylo na něm ohlášeno rozhodnutí nadace Blues Foundation o udělení ceny Keeping The Blues Alive Award, což je nejvyšší ocenění pro instituce tak či onak zasloužilé v této hudební kategorii. Cena bude předána 25. ledna 2019 v Memphisu – nad takovýto vpravdě světový úspěch již v dané oblasti v podstatě není kam stoupat.

Jazz z Karibiku Michela Camila

30. říjen 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Jazz z Karibiku Michela Camila

Festival Struny podzimu zakončí 10. listopadu ve Dvořákově síni pražského Rudolfina koncert pianisty Michela Camila (1954) z Dominikánské republiky a španělského flamencového virtuosa Tomatita (1958). Dvojice spolupracuje už dvacet let, nahrála společně tři alba a získala mimo jiné Latin Grammy. S Michelem Camilem jsme telefonicky hovořili primárně o tomto duu, ale dostali jsme se samozřejmě i k dalším zajímavým tématům.

Lizz Wright: Příběhy amerického Jihu

3. říjen 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Lizz Wright: Příběhy amerického Jihu

Americká zpěvačka Lizz Wright pochází z malého městečka Hahira ve státě Georgia, kde už jako dítě zpívala gospel. Ke zpěvu neměla daleko, protože její otec byl knězem a vedl církevní pěvecký sbor. Zpěv učaroval Lizz natolik, že se rozhodla pro jeho studium na Georgia State University v Atlantě. Krátce po dovršení dvacítky podepsala kontrakt s vydavatelstvím Verve Records, které vydalo její první čtyři alba. Lizz Wright řadí hudební kritici a média do kategorie jazzu a gospelu, ale ona se jazzovou zpěvačkou necítí být. V jejích písních se mísí gospel s bluesovou tradicí a jazzovým feelingem. Loni vyšlo Lizzino šesté allbum s názvem Grace, s nímž se Lizz vrací domů do rodných Blue Ridge Mountains, do mytické střední a jižní Georgie. Lizz Wright odhaluje spleť hluboko zakořeněných příběhů a písní, odrážejících pestré tradice a duši amerického Jihu. Jak písně z Grace, tak ty ze svých starších alb zazpívá v doprovodu své kapely 25. října 2018 v pražském Rudolfinu v rámci festivalu Struny podzimu.

Dominic Miller: Usilovně zkoumám ticho

27. srpen 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Dominic Miller: Usilovně zkoumám ticho

Kytarista Dominic Miller je známý zejména pro svou spolupráci se Stingem. Rodák z argentinského Buenos Aires platí v hudebním světě za špičkového profesionála a jeho propojení se Stingem trvá již desítky let. Na Stingově produkci se podílí nejen jako kytarista, ale i jako skladatel a aranžér. Ze společné tvorby je známá například skladba Shape Of My Heart. Miller se narodil v Argentině, ale studoval v Anglii a již několik let žije ve Francii. Jako hudebník tedy ve své tvorbě spojuje to nejlepší ze starého i nového kontinentu. Suverénně se pohybuje na rozhraní akustického rocku, fusion i folku s prvky progresivního rocku, francouzského šansonu a latinskoamerické hudby.

Ľudové Mladistvá, folklór mladicky nerozvážný

Slovenský projekt Ľudové Mladistvá, který vznikl v roce 2016, v sobě spojuje prvky folklóru, jazzu, vážné a energické moderní hudby. Aranže zdánlivě nesourodých prvků z dílny Martina „Majla“ Štefánika přinášejí invenční způsob zpracování slovenských lidových písní se svébytným rukopisem.

Brad Mehldau míří do Prahy

7. květen 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Brad Mehldau míří do Prahy

Na pozvání Prague Music Performance do Prahy tento týden přijíždí jazzový klavírista Brad Mehldau se svým triem (Larry Grenadier – kontrabas, Jeff Ballard – bicí). Koncert se uskuteční 13. května 2018 od v divadle Hybernia.

Miriam Bayle: Věřím svým uším

27. duben 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Miriam Bayle: Věřím svým uším

Už předchozí album Song naznačilo, že v zaměření a repertoáru vynikající interpretky jazzových standardů a scatwoman Miriam Bayle dochází k zásadní proměně. Nová deska What? dotahuje metamorfózu jak po stránce autorského přístupu, tak soundu a s ním vlastně částečně i žánru. Pro řadu posluchačů možná půjde o velké překvapení. Jedno však zůstává beze změny: muzikantské kvality a přesvědčivost zpěvačky, skladatelky, aranžérky a nyní už také textařky. Jak říká samotná Miriam, „pořád jsem to já“. Ať už využívá k emo­tivnímu uměleckému vyjádření jakékoliv ­prostředky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.