Jazz

Jazzová psychika během lockdownu

19. červen 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Jazzová psychika během lockdownu

Máme za sebou více než rok omezení během pandemie koronaviru. Z médií jsme bombardováni fakty ohledně počtu nemocných a zesnulých, ale mnohé společenské problémy se projevují až s časovým odstupem. Podle Národního ústavu duševního zdraví se v důsledku pandemie covid-19 s psychickým onemocněním potýká téměř každý třetí dospělý. Hudba je v tomto ohledu jeden z užitečných nástrojů, jak tomu čelit, ale jak jsou na tom samotní muzikanti? Pozvání k „virtuálnímu stolu“ přijalo hned několik jazzových umělců a umělkyň, jak z Česka, tak i ze zahraničí. Kromě toho i dva experti na duševní zdraví.

Gretchen Parlato: Další čekání na návrat

23. květen 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Gretchen Parlato: Další čekání na návrat

Vydat desku po dlouhé mateřské odmlce a nemít možnost jí koncertně představit. To je situace, ve které se ocitla jedna z nejuznávanějších jazzových zpěvaček jménem Gretchen Parlato. Vedle obrovského množství ocenění má tato americká vokalistka na kontě i široké spektrum spoluprací, a právě proto byla zvyklá intenzivně koncertovat. Nejen o zvládání této situace, ale především vzniku nového alba Flor bude následující rozhovor, ve kterém došlo na její osobitou práci s hlasem, jógu nebo Davida Bowieho.

Radek Krampl: V klubech je to nejkrásnější hraní, jaké znám

Mezinárodně uznávaný virtuózní vibrafonista, hráč na marimbu, skladatel a pedagog Radek Krampl oslaví 10. února šedesátiny. Náš rozhovor není jen gratulací, ale i důkazem, že tvůrčí člověk ani v dobách „zastavené kultury“ nezahálí.

Concept Art Orchestra: Nesoudit, ale trochu vybízet

Album 100 Years je záznamem výtečného hudebního kusu i politickým komentářem zároveň. Ukazuje, jak aktuální může jazzový big band být. Album obsahuje studiovou podobu šestidílné suity Země stoletá, zkomponované členy skladatelské skupiny Prague Six, kterou v roce 2018 premiéroval Concept Art Orchestra. Jak vyplývá z rozhovoru se všemi autory skladby, kapelnicí CAO Štěpánkou Balcarovou, Janem Jiruchou, Lubošem Soukupem, Martinem Brunnerem, Tomášem Sýkorou a Vítem Křišťanem, dílo připravené ke stému výročí vzniku republiky není zdaleka jen oslavou a odrazem minulosti. Poselstvím míří k dnešku.

Tomáš Liška: Vydání alba jako očistný proces

Název Hope (Naděje) je dokonale výstižný. Pro Tomáše Lišku symbolizuje nové album jeho kapely Invisible World překonání skepse.

Avishai Cohen Trio: Hudební spiklenectví na Střeše Lucerny

„Jsme šťastní, že vůbec můžeme hrát a že jsme se tu mohli sejít. To, co tu společně sdílíme, je v dnešní době vzácné... Vlastně děláme něco téměř ilegálního.“ Těmito slovy uvedl basista Avishai Cohen jeden ze dvou pražských koncertů svého tria, které zahájily letošní ročník festivalu Struny podzimu. Vystihl tak atmosféru celého večera, která připomínala setkání hudebních spiklenců. Tmavnoucí obloha nad tlumeně osvětlenou Střechou Lucerny vytvořila atmosféru komorního sálu, kde si soustředěné a už před koncertem nebývale tiché publikum mohlo vychutnat vzácný hudební zážitek, než bude zase načase sejít dolů do nejisté doby, která kultuře příliš nepřeje.

Omer Avital: Newyorské paradoxy

29. červenec 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Jazz
Omer Avital: Newyorské paradoxy

Nové album basisty Omera Avitala je koncentrovanou připomínkou pocitu z drsného a neustále pulzujícího velkoměsta, v němž vysvítá naděje v podobě ostrůvku souznění bližních. Novinka New York Paradox je také o poznání jazzovější než Avitalovy starší projekty.

Jan Hammer: Myslel jsem, že jazz budu dělat navždy

První, co vás při rozhovoru s úspěšným skladatelem a držitelem Grammy Janem Hammerem překvapí, je, jak skvěle i po více než padesáti letech života v Americe mluví česky. Syn českých jazzových interpretů Jana Hammera st. a Vlasty Průchové se po letech, kdy se věnoval především elektronické hudbě, letos přihlásil s novou jazzovou nahrávkou.

Carla Bley   Steve Swallow: Rajčata už po nás nehází

Dva hudebníci, kteří už dávno nemají světu ani sami sobě co dokazovat. Dejme přednost dámě: Carla Bley, skladatelka, kapelnice, pianistka a varhanice, vloni v květnu oslavila v New Yorku osmdesátiny. Dcera pastora a sbormistra v padesátých letech vyrazila z rodného předměstí San Francisca prodávat do nejlepších newyorských jazzklubů cigarety, plyšové medvídky a fotomomentky hostů. Ale hlavně být blízko hudbě, kterou si zamilovala: swing Counta Basieho, Dukea Ellingtona nebo jazzového rebela Charlieho Minguse. Zakrátko se k rebelům sama přidala, a zatímco její skladby „nakupovala“ newyorská jazzová esa, blonďatá múza z Oaklandu se stala hvězdou nastupující jazzové avantgardy. Její jazzrocková opera Escalator Over the Hill na libreto básníka Paula Hainese ve studiích propojila smetánku newyorské freejazzové scény (Don Cherry, Grachan Moncur, Gato Barbieri) s rockovými veli­činami jako byl Jack Bruce nebo Linda Rondstadt. Z nedostatku jiných nahrávacích příležitostí založila se svým druhým manželem, trumpetistou Mikem Mantlerem, vlastní produkční a distribuční síť, jejíž životaschopnost inspirovala nezávislou hudební produkci na celém světě. V následujících dekádách vedla jeden z nejosobitějších bigbandů moderní jazzové historie, který byl po několik dekád oblíbenou stálicí evropských jazzových festivalů. Její skladby se postupem času zabydlely v repertoáru tak různorodých hudebníků, jako jsou Gary Burton, Art Farmer, John Scofield nebo Howard Tate. V posledních letech komponuje a aranžuje na zakázku pro různá mezinárodní hudební tělesa a po boku svého životního a hudebního partnera Steva Swallowa a britského saxofonisty Andyho Shepparda vede trio komorního jazzu, které v květnu tohoto roku zavítalo již potřetí do ČR, tentokrát v rámci festivalu Americké jaro, pořádaného pražským klubem Jazz Dock.

Ondřej Pivec: Rozhovor o vynucené pauze

Ondřej Pivec (1984) patří k nemnoha zdejším muzikantům, kterým se podařilo prorazit v USA. Jako sideman Gregoryho Portera dokonce získal v roce 2017 Grammy. Když nehraje s Porterem, je jeho hlavním projektem agilní R&B kapela Kennedy Administration se zpěvačkou Kennedy. Do New Yorku přesídlil v roce 2009, lekce bral u mistrů jako Sam Yahel, Cory Henry či Joey DeFrancesco. Brzy se vypracoval na žádaného hráče v „gospelových“ chrámech i sidemana uznávaných hudebníků.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.