pondělí, 30. srpen 2021

Harmonie 9/2021

Napsal(a) 

Harmonie 9/2021 Harmonie 9/2021

Hudba je těsnopis emocí,

řekl údajně Lev Nikolajevič Tolstoj. Johann Wolfgang von Goethe pak nabádal: „Každý by měl denně poslouchat trochu hudby, přečíst nějakou báseň, podívat se na dobrý obraz a pokud možno říci několik rozumných slov.“

Letošní jaro a část léta Mám rád ty, mi nečekaně zpříjemnil artový program České televize, vůči němuž mám občas výhrady. V případě seriálu This Is Art (v české verzi Emoce v umění) bych jistě mohl vyjmenovat množinu věcí, s nimiž jsem nesouzněl, kde jsem cítil mantinely rozpočtu, ale vedle samotného příběhu a filozofie projektu mě fascinovaly entusiamus, nakažlivá radost a angažovanost tvůrce a režiséra Ramóna Genera, katalánského pianisty, zpěváka, spisovatele, milovníka filozofie, literatury, výtvarna, sochařství a architektury, polyglota, prostě všeuměla a svébytného artového enterteinera. (Škoda že někoho takového nemáme.) Líbily se mi mnohé jeho režijní nápady, myšlenky jeho hostů a hlavně zapojení „lidí z ulice“. Zaujal mě už jeho předchozí seriál To je opera, nicméně Emoce šly ještě dál. Jistě, bylo to velmi osobní, jeden z desítek možných pohledů na umění, ale v rámci mantinelů rozpočtu, národnosti i jeho samotného to bylo nesmírně sugestivní a z ohlasů se zdá, že seriál aktivoval hodně širokou laickou veřejnost, která by možná jinak neměla důvod se nad uměním zamýšlet. Dovolím ocitovat headline Ramóna Genera: „Mám rád ty, kteří se dokáží vyjádřit skrze umění, aby sdíleli to nejuniverzálnější: emoce! Obraz, socha nebo píseň mě inspirují, vyvolají ve mně vzdor, lásku nebo dojetí. Miluji umění! V kontaktu s ním se sami proměňujeme v cosi jedinečného.“

Proč zmiňuji svůj televizní prožitek? Hudba je protkána emocemi; dokonce i ta nejsoudobější, o níž byste možná tvrdili, že je to pouze spekulativní konstrukt. Každý koncert je více či méně silná emoce, přestože byste tomu při pohledu na některé hudebníky nevěřili. Možná se mýlím, ale nevím o hudebním projektu, jenž by mediálně zkoumal emoce tak široce a cílevědomě. Třeba by nějaký schopný dramaturg či intendant (a že jich v Česku nyní je!) mohl vytvořit cyklus, kdy by koncert od koncertu zkoumal v synergii s muzikanty například „radost, empatii, nenávist, humor, zamilovanost, posedlost, víru, touhu, strach, marnivost, vzpouru, extázi“ atd. atp. K tomu by každý posluchač dostal knížečku, v níž by špičkový muzikolog lidsky (vlastně nemuzikologicky, což by mohl být problém), nekompilačně a krásnou češtinou vyprávěl o daném tématu. Obrazy, sochy, architektura, literatura by v úsporném režimu byly zakomponovány do bibliofilie, v ideální verzi by několik dnů prostupovaly celou koncertní budovou. Je to sice asi hodně ambiciózní návrh a v době, kdy se bude všude nejspíš šetřit možná fantaskní, ale zkusím se těšit na českou kreativitu.

V září by se měl obnovit hudební život. Naléhavě prosím podpořte hudebníky návštěvou koncertních sálů a divadel. Nesmírně zajímavé programy nabízejí i podzimní festivaly – Dvořákova Praha, Lípa Musica, Svatováclavský hudební festival ad. Ovšem stále trvá riziko, že při frontálním útoku covidové mutace delta (možná jednou skončíme u omegy) vládní mašinérie kulturu opět umlčí, neboť nalézt obušek na kulturu je to nejjednodušší a polymorfního voliče nejméně zajímá.

Pro Harmonii je ctí, že osobností měsíce září je čtyřiadevadesátiletý legendární dirigent Herbert Blomstedt. Na generačním protipólu je zajímavá houslistka Lucie Sedláková Hůlová, jež žije setrvale ve stínu svých dravých kolegů; připomeneme komorní legendu – Panochovo kvarteto. Jazzová rubrika je po srpnovém útlumu opět relativně bohatá. Pro mě je objevem Takuya Kuroda, japonský trumpetista veřejně sice nenápadný, naopak hodně výrazný svým uměním.

 

Přeji všem do nové sezony mocná vzedmutí emocí na pódiích, jevištích, v auditoriích a v operních hledištích.

 

Luboš Stehlík Šéfredaktor

vychází 30. 8. 2021

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 9/2021

obsah

3 Skončí nejdéle existující kvarteto? (Luboš Stehlík)

6 Herbert Blomstedt: Maestro světové taktovky (Jiří Vejvoda)
Naprosto klíčové jsou zkoušky s orchestrem. Koncert, to už je šlehačka na dortu. Vše zásadní se musí odpracovat předtím.

12 Filippo Mineccia: Kontratenoři jsou dnes schopni čelit i repertoáru psanému pro kastráty (Eva Františáková)

20 Dvě Káti v Glyndebourne / 2 (Alexander Goldscheider)

26 Michaela Fukačová: Nejvíc mě vždy dojme nějaký ten kus „zarostlého chodníčku“ (Lucie Johanovská)

31 Mnoho lásek Antonína Dvořáka (Patrick Lambert)

38 Lucie Sedláková Hůlová: Biber inspiruje k vlastnímu rozjímání (Luboš Stehlík)

46 Hudba je můj svět. Hudba je můj život: Vzpomínkové rozhovory s Bernardem Haitinkem / 9 (Petr Hagmann, Erich Singer)

52 Z Čech až na konec hudebního světa / 9 Mexická polka (Tomáš Slavický)

57 Svědectví rukopisů (Jana Vojtěšková)

63 Ženy v hudbě (Lucia Maloveská)

68 Latinskoamerická lekce s Martou Töpferovou a Lucií Pulido (Petr Dorůžka)
Bylo fascinující slyšet, jak může kolumbijská harfa znít s lesním rohem.

72 Takuya Kuroda: Cesta válečníka (Daniel Sywala)

76 Paolo Fresu bilancující (Marian Pavlík)

82 Recenze

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.