úterý, 28. srpen 2018

Harmonie 9/2018

Napsal(a) 

Harmonie 9/2018 Harmonie 9/2018

Milí přátelé hudby,

občas zapomenu doma rozečtenou knihu, a tak jsem občas nucen vnímat reklamy ve vozech metra. Nedávno jsem byl konfrontován sloganem „Kéž Jsou Všechny Bytosti Šťastny“, zasazené do amorfně tajemné světelné záře. Výzva nějakého nadačního fondu, za niž by se mohli postavit jak Bhútánci, tak zčásti snad i křesťané, je však v dnešní realitě dosažitelná jako světlo na konci nekonečného tunelu. Učiním-li z ní hudební metaforu, bylo by krásné, kdyby byli všichni lidé šťastní z veškeré nabídky festivalů, orchestrů, divadel, ale nelze učinit blaženými všechny. Tvorba dramaturgie je úvaha nad mírou kompromisu, nad rozpočtem, prioritami či subjektivními preferencemi, nad konceptuální uměleckou filozofií, odvahou tvůrce a otevřeností publika… Neznám relevantní subjekt českého hudebního života, který si může dělat, co chce, a je mu jedno, jaká bude recepce.

Co čekat od sezony 2018/2019? Dvě národní divadla (Praha, Brno) začnou sezonu státní operou – Libuší. Zůstaňme však u orchestrů. Změny? Už kvůli novým dirigentům u několika orchestrů určitě. Zásadní? Ne, aspoň zatím. (Ovšem zatím nevíme, jak silně bude příští rok podporovat živé umění nový ministr kultury.) Máme orchestry, jež se snaží zaujmout větší porcí očekávaného a nečekaného, jiné se drží někdy zdravého, jindy problematického konzervativismu (se spanilou jízdou tu do moderny, tu do baroka), někdo se snaží dát sezoně příběh, někdo balí svou nabídku do přitažlivého obalu. Zabrousíte-li na web orchestru svého města či kraje, určitě si najdete něco blízkého vašemu srdci.

Nabízím několik tipů. Ostrava: Janáčkova filharmonie zahájí 25. 10. „janáčkovský maratón“ a vedle Věčného evangelia nabídne v kontrapozici Patnáct listů podle Dürerovy Apokalypsy Luboše Fišera. Brněnská filharmonie provede na konci září Berliozovu posvátnou trilogii Dětství Ježíšovo. Hradec Králové opět září barvami a zvukovým opojením; příkladem budiž inaugurační zářijový Čajkovskij nového šéfdirigenta Kaspara Zehndera. Česká filharmonie má největší rozpočet a nabídne tradičně nejvíce hvězd, například manželské provedení Mahlerovy Písně o zemi - Magdalena Kožená & Simon Rattle. Národní instituci úspěšně konkuruje metropolitní úhelný kámen FOK. V době, kdy se bude Rudolfinum vznášet na mahlerovské vlně (27. a 28. 2.), bude Obecní dům plný temného Šostakovičova opusu 113 „Babij Jar“. PKF – Prague Philharmonia se řadu let snaží uvádět každý koncert jako malý příběh. Například „dotknout zvuku“ by se mohla, i díky Sarah Chang, už 14. září na Pražském hradě. Rozhlasový orchestr je v oslovení lidí lapidární – My jsme SOČR. Je stále odvážnější, o čemž svědčí i květnové finále s Brahmsem a Hindemithem + novým šéfdirigentem. Jestliže dominanty klasické sezony sice lze odhadnout, leč bez záruky, v jazzu je méně mlhoviny a s ručením omezeným jsou předvídatelné některé vrcholy: The Bad Plus - 22. 10., Jazz Dock, Praha; Tingvall Trio - 31. 1. 2019, Novoměstská radnice, Praha; John Zorn - 20. 6. 2019, Forum Karlín, Praha.

Jsem rád, že osobností měsíce je po delší době izraelská klarinetistka Sharon Kam, jež bude účinkovat na Dvořákově Praze nejen jako sólistka, ale i v roli aktivní kurátorky komorní série. Proč uveřejňujeme rozhovor s Davidem Robertsonem? Stojí za to připomenout možná nejzajímavějšího dirigenta letošního festivalu Pražské jaro. Jubileum Leoše Janáčka připomínáme hlavně mimořádným textem dirigenta Jakuba Hrůši. Na závěr sdílená radost. Díky mecenášské podpoře vám nabízíme barokní zvukovou vizitku Svatováclavského hudebního festivalu.

 

Inspirativní počtení přeje

Luboš Stehlík

 

Oprava. V článku Rukopisné kancionály (Harmonie 8/2018, s. 34–36) má být pod ukázkami uvedeno Kancionál z Ostrožské Lhoty (ne z Dlouhé).

Autorovi a čtenářům se omlouváme. Redakce

vychází 30. 8. 2018

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 9/2018

obsah

3 Problém Leoš Janáček (Jakub Hrůša)
Jak je možné, že dnes Leoš Janáček představuje ještě stále pro většinové publikum problém?

6 Sharon Kam: Komorní hudba je nastavení zrcadla (Alena Sojková)
S kurátorkou komorní řady letošní Dvořákovy Prahy, světovou klarinetistkou a matkou tří dětí.

10 Jsme silný brand (Michaela Vostřelová)
S Ivou Nevoralovou o tom, jak se v kultuře chovat byznysově.

14 David Robertson o dirigentské profesi… (Magdalena Nováčková)
… o výpadcích elektřiny a temných stránkách lidského údělu.

18 Současnou optikou (Michal Nejtek)
Hanuš Bartoň. Svým analytickým způsobem dokáže pojmenovat to podstatné, o čem přemýšlí nejeden skladatel, začínající i pokročilý.

22 Lise Lindstrom miluje severskou mytologii (Martin Rudovský)
Poprvé se Američanka Lise Lindstrom do Prahy dostala náhodně. Při své druhé návštěvě zahájí sezonu FOKu.

24 Ostravské svatováclavské patnáctiletí (Luboš Stehlík)
Igor Františák o krušných, uspěchaných, ale také šťastných a překvapivých letech v Ostravě a okolí.

28 Po stopách Leoše Janáčka (Patrick Lambert)
Angličanova snaha získat přístup ke skladatelovým dopisům Kamile Stösslové v brněnských archivech.

34 Cesta s Inkinenem (Luboš Stehlík)
O pokračování pražské mise dirigenta Pietariho Inkinena i o 84. sezoně FOKu s ředitelem Danielem Sobotkou.

38 Století restartů: Česká soudobá hudba v druhé polovině dvacátého století 3 (Wanda Dobrovská)
Serialista nebo punktualista? Komponista!

44 Jan Kvapil: Sirky a sopránová zobcová flétna malým dětem do ruky nepatří (Yvetta Koláčková)
S pedagogem Janem Kvapilem o Flautoškolce, originálním metodickém konceptu, jak hrát s předškolními dětmi na zobcovou flétnu.

48 Stopy a otisky 9 (Vlasta Reittererová)
Ve jménu čeho…?

56 Petra Haden: Na pódiu se vracím do dětství (Marian Pavlík)
Není jen zpěvačkou, ale hraje také na housle, ke kterým ji vedl otec, slavný jazzový kontrabasista Charlie Haden. Právě dokončuje své nové a cappella album.

58 Znovunalezený John Coltrane – český pohled (Tomáš S. Polívka)
Pokud znenadání vyplave na povrch dosud nevydaná deska takové legendy jako John Coltrane, pochopitelně to vzbudí senzaci.

60 Zpěvy kohoutů, holubic i havranů (Jan Sobotka)
Ohlédnutí za Antologií moravské lidové hudby.

62 Ponk: Ideální dědina v hloubi srdce (Daniel Vojtíšek)
Před třemi lety zazářili vydáním debutového alba Postfolklor, teď vydávají převážně autorské album Diedina.

64 Rudolstadt 2018 (Jiří Moravčík)
Mírové poselství bez patosu.

68 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.