úterý, 29. srpen 2017

Harmonie 9/2017

Napsal(a) 

Harmonie 9/2017 Harmonie 9/2017

Milí čtenáři,

během prázdnin jsem objevila nový pojem. V obchodní komunikaci znamená slovo „disclaimer“ zřeknutí se odpovědnosti a jedná se o prohlášení, jehož cílem je vymezit rozsah práv a povinností vůči ostatním subjektům. Může se vám ale taky stát, že potkáte někoho, kdo tímhle pojmem označuje sám sebe, vyjadřuje jím svůj životní postoj a lehce alibisticky za něj schovává svou nechuť vnímat realitu otevřenýma očima a reago­vat na ni. Což teď s dovolením na chvíli udělám i já a navzdory tomu, že novou HARMONII otvíráte na začátku sezony a nového školního roku, zůstanu ještě myšlenkami někde v útrobách holešovského zámku, kde jsem trávila deset srpnových dní na Letní škole barokní hudby.

Letní kurzy jsou samozřejmě fenomén, kterému se mladý muzikant nevyhne (pokud není disclaimer) a je potěšující, že kurzů různé úrovně, tradice a zaměření u nás máme nepočítaně. Jazzmani jezdí na Letní jazzovou dílnu Karla Velebného nebo Czech Jazz Workshop, kytaristi mají svůj mikulovský a brněnský festival a kurzy k nim přidružené, mladí pěvci s operními ambicemi můžou zamířit třeba do Litně, několik nástrojových oborů nabízí například Francouzsko-česká hudební akademie v Telči a k mému překvapení jsem zjistila, že své vlastní kurzy mají i hornisti, kteří se potkávají v rámci festivalu Za poklady Broumovska.

Zajímavé je, že starohudebníci se stahují na Moravu. Třicet let své existence příští rok oslaví jižnější ze dvou známých variant, a sice Mezinárodní letní škola staré hudby ve Valticích, v jejímž čele stojí už dlouhá léta barokní matador Marek Štryncl. O polovinu mladší jsou holešovské kurzy, které jsou podle mě výjimečné tím, že kromě klasických individuálních hodin s lektory mají všichni studenti možnost zapojit se do nácviku finálních tří koncertů, na kterých se hraje většinou oratorium nebo jiné velké dílo, kde je dostatek prostoru pro sólisty, ansámblisty, sboristy, houslisty, gambisty a všechny ostatní -isty, kteří chtějí zjistit, jak funguje velký barokní kolos a zda v něm dokáží (poučeně) fungovat.

Kromě toho, že jsem v Holešově samozřejmě potkala spoustu báječných lidí (což bývá pro mnohé hlavní důvod, proč se na jakékoliv kurzy vypravit) a snad se i něco naučila, jsem taky objevila mladé muzikanty, které bych určitě v budoucnu ráda vídala na profesionálních pódiích. Se třemi z nich se budete moct seznámit i vy, během září zveřejníme na našem webu rozhovory, ve kterých se vám představí.

Titulka zářijové HARMONIE patří šéfdirigentovi Londýnských filharmoniků Vladimirovi Jurowskému, který bude dirigovat v Praze poprvé, zato hned při dvou příležitostech, nejdřív na Dvořákově Praze a o dva měsíce později povede Českou filharmonii. Nenechte se zmást jednoslovnou odpovědí na první otázku rozhovoru. Jurowski patří mezi hudebníky, kteří mají co říct. Výjimečný rok letos zažívá Hana Blažíková, kterou si John Eliot Gardiner vybral jako jednu z hlavních sólistek svého velkého monteverdiovského projektu a jejíž jméno se shodou okolností objevuje i v několika dalších rozhovorech tohoto čísla. Jedním z nich je dialog Wandy Dobrovské se skladatelem Michalem Nejtkem o opeře bez dramatu a pravidlech bez platnosti. A kdyby šla náhodou disclaimerovská nálada i na vás, nalistujte si jazzovou rubriku, přečtěte si rozhovor s uhrančivou Anat Cohen a hlavně si pusťte její poslední album Alegria Da Casa. Brazilské rytmy probouzí k životu poměrně spolehlivě.

Nebuďte disclaimer a dobře prožijte září!

Michaela Vostřelová

zástupkyně šéfredaktora

vychází 30. 8. 2017

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 9/2017

obsah

3 Maria Callas, hvězda z jiné galaxie (Věra Drápelová)
Její nástup do poválečného operního světa musel připomínat nejen vpád hvězdy, ale navíc hvězdy z úplně jiné galaxie.

6 Vladimir Jurowski přiveze bolest, soucit a lidské porozumění (Jiří Vejvoda)
S šéfdirigentem Londýnských filharmoniků a uměleckým ředitelem Festivalu George Enesca.

12 Hana, Poppea a umění, které nemá zušlechťovat (Michaela Vostřelová)
Sopranistka Hana Blažíková v rozhovoru o Monteverdim, spolupráci s Gardinerem, korigování umění a hudebních předsudcích.

16 Michal Nejtek ve světě, který (ne)funguje (Wanda Dobrovská)
Jak se píše opera bez dramatu a jak se dodržují pravidla bez platnosti?

22 Andrej Bondarenko: Představoval jsem si, že ze mě bude jazzman (Boris Klepal)
Pozdní léto, pozdní romantismus a pozdní klasicismus na zahajovacím koncertu sezony PKF – Prague Philharmonia.

24 Šestnáct let ve společnosti hudby (Luboš Stehlík)
S ředitelem festivalu Lípa Musica Martinem Prokešem.

28 Hudba pro století luterské reformace (Lukáš M. Vytlačil)
Martin Luther a duchovní hudba.

31 Constantin Trinks nejen o Lohengrinovi v Praze (Markéta Jůzová)
Rozhovor s mladým německým dirigentem, který se na jaře objevil v Praze poprvé, ale ne naposledy.

34 Komorní Kurátor Radek Baborák (Irena Černíčková)
Své bohaté zkušenosti sólového, orchestrálního i komorního hráče letos zúročuje v roli kurátora Komorní řady festivalu Dvořákova Praha.

36 Harmonický rozhovor s Igorem Františákem… (Luboš Stehlík)
…ředitelem Svatováclavského hudebního festivalu.

40 Ad fontes musices / K pramenům hudby (Peter Ján Martinček)
Hudební poklad skrytý ve slezských, spišských a šarišských rukopisech: Matthäus Apelles von Löwenstern (1594–1648) a jeho dílo.

44 Ohlasy, ozvěny, konfrontace (Vlasta Reittererová)
Věrnost originálu, interpretace, adaptace...

50 Prožitkový Gesamtkunstwerk (Markéta Jůzová)
Rozhovor s pravnučkou Richarda Wagnera.

53 Vertigo: Patnáct let bez kapelníka (Marian Pavlík)
S bubeníkem, perkusistou, vibrafonistou a spoluzakladatelem Vertiga Dano Šoltisem.

56 Anat Cohen: Klarinet má místo v každé hudbě (Zdeněk Přidal)
První dáma jazzového klarinetu o svých brazilských projektech, newyorském minisvětě a slavných bratrech.

58 Rudolstadt Festival 2017 (Jiří Moravčík)
Dobrodružství hudebního objevování.

60 Martin Konvička: Pianové trio bez photoshopu (Tomáš S. Polívka)
Málokdy se náhle vynoří nahrávka tak zralá a nápaditá, jako je Coming Homo.

63 Recenze

Michaela Vostřelová

Narodila se ve městě Bedřicha Smetany, první hudební vzdělání získala ve městě Bohuslava Martinů. Bakalářské studium hudební vědy v Olomouci ukončila prací o raném vokálním díle Martinů, brněnské magisterské studium jejím rozšířením pod vedením Miloše Štědroně. Písněmi, tentokrát Ebenovými a Schubertovými, završila i studium zpěvu na Pardubické konzervatoři pod vedením Hany Medkové. Badatelskou práci si vyzkoušela v Centru Bohuslava Martinů, pedagogickou v ZUŠ Ratibořická, novinářskou v Harmonii, kde se od roku 2011 učí, jak hudbu slyšet a jak o ní psát. Je editorkou webu, který právě čtete.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.