pondělí, 29. srpen 2016

Harmonie 9/2016

Napsal(a) 

Harmonie 9/2016 Harmonie 9/2016

Milí čtenáři,

desítky let bylo nepsaným pravidlem, že festivaly přetavovaly své nápady do koncertů, vymykajících se všednosti dramaturgií, nebo hostováním hvězd, zatímco abonentní cykly orchestrů nabízely nezřídka očekávané programy a sólisty a dirigenty, které si mohly dovolit. Po roce 1990, a ještě více po roce 2000, se začala situace měnit. Rodily se nové festivaly, orchestry začaly být odvážnější, neboť zjistily, že Beethovenem si nevystačí, o klasickou hudbu se začali zajímat sponzoři a mecenáši. Dnes se kvalita dramaturgie a nabídka „hvězd“ některých orchestrů vyrovná nejlepším tuzemským festivalům a svátkem jsou i orchestrální sezony. Naopak konkurenční prostředí vede festivaly k vyšší kreativitě, flexibilitě a novosti. Dění v klasické hudbě čím dál tím více ovlivňují a dynamizují mladí manažeři. V zářijovém vydání se můžete potkat s názory tří orchestrálních ředitelů, kteří každý rok neúnavně hledají pro posluchače ty správné noty, i když jistě ne v losovacím osudí.

I v sezoně 2016/2017 lze nalézt v plánech orchestrů nemálo zásadních projektů. Uvedu několik příkladů: Česká filharmonie a Olivier Messiaen si dosud moc nerozuměli; Sinfonie Turangalîla je veliká výzva! Výzvou bude pro PKF zvukově masivní Brahmsovo Německé requiem… Vynalézavou dramaturgií leckdy převyšuje Filharmonie Brno i „bohaté“ pražské orchestry. Například světovou premiéru kritické edice Svatebních košil Bohuslava Martinů považuji za jeden z nejlepších počinů sezony. Programově netradiční je i Janáčkova filharmonie Ostrava; kupříkladu skvělým nápadem je spojení Prokofjevovy Sinfonie concertante se Sukovým Asraelem. Orchestr však investoval i do hvězd, třeba Lisa Batiashvili bude možná pro Ostravu událostí sezony… Paleta FOKu je opět hodně pestrá, zvláštní ocenění zaslouží klavírní štafeta – Buchbinder, Kahánek, Schiff, Vondráček... SOČR si ke svým sedmdesátinám nadělil ledacos, například koncert s „českými stopami ve světě“ s trojicí Jan Novák, Miroslav Srnka, Bohuslav Martinů. Filharmonie Hradec Králové tradičně vítězí současným melosem prostoupeným Hudebním fórem, nicméně se umí se ctí zhostit i velkých vokálních kompozic, jako tomu bude v případě zářijového uvedení Dvořákovy Svaté Ludmily. Tentýž měsíc zakončí stejné dílo Svatováclavský hudební festival, jenž 1. září otevřela další obří kompozice – Beethovenova Missa solemnis. Co na to festivaly? Dramaturgicky vynalézavý a pestrý je festival Lípa Musica, jenž přiveze do Liberce s Českou filharmonií dokonce Semjona Byčkova a sestry Labèque. Dvořákova Praha se hodně snaží zaujmout programem i umělci. Kromě nablýskaných orchestrů Staatskapelle Dresden a London Symphony doporučuji unikátní spojení dvou renomovaných vokálních formací ve svatovítské katedrále. A právě šéfové Martinů Voices a Tallis Scholars jsou hlavními osobnostmi měsíce září. Připomínáme i Ondreje Lenárda a výročí SOČRu a Brigitte Fassbaender a přinášíme vizitku jednoho z nejkreativnějších operních divadel – Theater an der Wien; bohatá jazzová rubrika nabízí mimo jiné rozhovory s polským pianistou Pawłem Kaczmarczykem a s českou zpěvačkou Martinou Fišerovou.

Luboš Stehlík

vychází 30. 8. 2016

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 9/2016

obsah

3 Z českých Velvar na vídeňský dvůr (Lukáš Michael Vytlačil)
Život císařského kapelníka Leopolda Koželuha a nová kompletní edice jeho klavírních sonát.

6 Peter Phillips – Lukáš Vasilek: Duchovní fragmenty (Jan Baťa, Michaela Vostřelová)
Dva dirigenti, dva soubory a jeden koncert na Dvořákově Praze.

12 Ondrej Lenárd směřuje s rozhlasovými symfoniky k devadesátce (Petr Veber)
Před půlstoletím zahájil svou uměleckou dráhu, teď provází Symfonický orchestr Českého rozhlasu devadesátinami.

16 Tři direktoři o svých orchestrech (Luboš Stehlík)
S Davidem Marečkem, Radimem Otépkou a Danielem Sobotkou na počátku sezony o tom, co připravuje Česká filharmonie, PKF a FOK.

22 Sesterské duo Katia a Marielle Labèque (Lucie Johanovská)
Charismatické duo brunetek je zajímavým úkazem nejen pro vysokou úroveň klavírní hry, ale také pro efektní a leckdy i trochu extravagantní pódiovou prezentaci.

25 Mistrovská lekce Brigitte Fassbaender (Věra Drápelová)
„Zpěv je jako jízda na koni, člověk by měl mít stejný pocit, jako když měkce sedí v sedle.“

28 Ivo Kahánek: Interpret má na soutěži předvést především skladbu, ne sebe (Anna Matoušková)
O soutěžích, prvních dojmech a rychlém hraní.

30 Sondy (Vlasta Reittererová)
Staré a nové.

34 Hudba a sítě propojují lidi (Luboš Stehlík)
Interview s Martinem Vlčkem, šéfem firmy, jež podporuje Pražské jaro.

38 120 sezon České filharmonie 12krát jinak (Lukáš Duchek)
Proměny Rudolfina.

42 Divadlo na Vídeňce (Lenka Nota)
Theater an der Wien očima dramaturgyně Karin Bohnert.

45 25 let ve službách české hudby – 1 (Yvetta Koláčková)
Příběh vzkříšení jedné partitury.

48 Pražský filharmonický sbor (Karel Špelina)
V počátcích své existence.

52 Svět opery

54 Paweł Kaczmarczyk: Jazz není aktuální pojem (Petr Vidomus)
V Evropě si svůj kredit vydobyl díky nahrávkám pro ACT, s novým entusiasmem se pak pustil do dokumentace svých počinů po podpisu smlouvy s agilním košickým vydavatelstvím Hevhetia.

56 Martina Fišerová: New York mi dodal odvahu (Jan Mazura)
Shodou setkání, náhod a příležitostí dnes žije za oceánem česká zpěvačka dva a půl roku a pozvolným, nicméně jistým tempem rozvíjí svou hudební kariéru.

58 Africký jazz (Daniel Hevier ml.)
Na sever Afriky.

60 Rudolstadt Festival 2016 (Jiří Moravčík)
Noemova archa napříč žánry.

62 Clean Feed Records (Jan Mazura)
Autentická hudba nestárne.

63 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.