úterý, 3. srpen 2021

Harmonie 8/2021

Napsal(a) 

Harmonie 8/2021 Harmonie 8/2021

Buďme u toho

Nejde jen o hudbu – pro rozšiřování obzorů je nanejvýš důležité vstřebávat co nejpestřejší paletu zkušeností uměleckých, lidských, myšlenkových, fyzických. Především bychom pak měli hledat za hranicemi vlastního pohodlí.

Společně s druhou polovinou roku podle všeho přichází i postupné obnovení kulturního provozu. Opět budeme moci být živě – jinak to dost dobře nejde – přítomni u hudebního dění. Chceme-li se ovšem na tomto kulturním provozu opět podílet plně, neměli bychom opomíjet novou – tzv. soudobou – tvorbu. Hudba označovaná jako klasická je umělecké odvětví ojedinělé ve své tvrdošíjné orientaci do minulosti. Něco takového je stěží představitelné jak ve výtvarném umění, literatuře či filmu, tak i v hudbě populární a jazzové. V nové tvorbě ale probíhá skutečné hudební dění – posun a vývoj hudby stojí právě na tvorbě současné. A skrze díla našich současníků nás bude nahlížet budoucnost. Aktivní vyhledávání a poslech nové hudby by mělo být úkolem každého člověka, který se chce opět podílet na právě se obnovujícím kulturním provozu.

Není to pochopitelně úkol pouze jednotlivců, nýbrž také – zejména – institucí. Hudba, na rozdíl od leckterých jiných uměleckých odvětví, pro své aktivní fungování vyžaduje funkční infrastrukturu. O aktivní život hudby by tedy měly pečovat přední domácí instituce v čele s největšími orchestry, ve skutečnosti však bývá spíše v rukou návštěvností i rozpočtem skromnějších (a zároveň nesrovnatelněji zanícenějších) podniků. Jde zejména o Ostravské dny, Expozici nové hudby, MusicOlomouc, Contempuls, Hudební současnost a další festivaly či koncertní řady na soudobou tvorbu zcela zaměřené (Orchestr Berg, Brno Contemporary Orchestra, Konvergence aj.). Je samozřejmě pravda, že novou tvorbu nalezneme také v programové nabídce prakticky jakéhokoli z hlavních českých orchestrů a festivalů. Tyto však bohužel – snad pro minimalizaci dopadu „skandální“ nové hudby – často premiéry v samotných programech zbytečně upozaďují ve prospěch „provařených“ klasik, ověřených sázek na jistotu, či „sendvičují“ osamocenou novinku mezi publikem stravitelnější pilíře klasickohudebního kánonu. Je pak otázkou, nakolik tento přístup dlouhodobě připravuje posluchače na novou hudbu a do jaké míry umožňuje nové tvorbě zaznít v adekvátním kontextu.

Nová hudba je pro běžného poučeného posluchače hudby zcela odlišný způsob vnímání a naprosto nezvyklý druh zkušenosti. Mizí zde kategorie líbí/nelíbí a estetická aktivita zde nabývá naprosto odlišných principů. Nová hudba obvykle vyžaduje mimořádné soustředění, ale je to zároveň naprostá svoboda v nepředvídatelnosti. Nejede se podle staré známé trasy, nýbrž se objevuje dosud neznámá krajina. Jakékoli předchozí očekávání je třeba odbourat; je třeba být připraven na cokoli. Porozumění této zkušenosti není lehké, a bohužel se tak z nové hudby zcela zbytečně stává relativně uzavřený svět. Nemělo by to tak být – i ta „nejklasičtější“ hudba dneška byla převratnou hudbou minulosti. Buďme tedy u toho.

Aby tento apel nebyl jen prázdným výrokem, na stránkách tohoto čísla zveme na nejdůležitější přehlídku nové hudby nejen v České republice a jeden z nejvýznamnějších podniků tohoto druhu na světě – srpnové Ostravské dny.

Ponurou shodou okolností v posledních dnech zemřeli dva velcí současní evropští skladatelé – Louis Andriessen (jeho nejnovější nahrávku The only one recenzujeme v tomto čísle) a Frederic Rzewski. Oba byli v České republice pouze díky Ostravským dnům.

Novinku také přináší rubrika jazzová: originálního akordeonistu a skladatele Vojtěcha Drnka. I v hudbě klasické ale nacházíme důležitá, aktuální témata: přinášíme první část exkluzivního rozhovoru s Káťou Kabanovou, tedy Kateřinou Kněžíkovou, která si podmanila Glyndebourne. Do Prahy by se měla v září vrátit klavírní legenda András Schiff, čerstvý nositel Ceny Antonína Dvořáka české Akademie klasické hudby za rok 2021, další strany pak nabídnou portrét baletního mistra Igora Vejsady. Podruhé se setkáte s šéfdirigentem Filharmonie Brno Dennisem Russellem Daviesem, jenž vás se sugestivností sobě vlastní opět vtáhne do tvůrčího života moderní americké hudby.

 

Nové horizonty lidské, hudební i zeměpisné přeje

 

Jan Borek

Redaktor

vychází 29. 7. 2021

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 8/2021

obsah

3 Ostravské dny pojedenácté představí novou hudbu bez předsudků (Jan Borek)

5 Noční rybí zpěv (Radim Kopáč)

6 Sir András Schiff : Muzikant nemůže pracovat na home offi ce (Dita Hradecká)
Člověk musí načerpat hodně znalostí, aby mohl něco předávat, být stále dychtivý dozvědět se víc. Vždyť nejde jen o nástroj – to je jedna součást procesu. Je to o hudbě, o kultuře všeobecně.

12 Dvě Káti v Glyndebourne / 1 (Alexander Goldscheider)

20 Dennis Russell Davies o americké hudbě / 2 (Vítězslav Mikeš)

26 Nové nálezy fragmentů středověké hudby (Martin Horyna)

30 Igor Vejsada: Od největšího z Pierotů k Edgaru Allanu Poeovi (Jana Hošková)

38 Hudba je můj svět. Hudba je můj život: Vzpomínkové rozhovory s Bernardem Haitinkem / 8 (Petr Hagmann, Erich Singer)

44 Varhany musí mít duši (Dina Šnejdarová)

50 Cesta nemusí být vždy přímočará a jednoduchá (Jana Spáčilová)

56 Z Čech až na konec hudebního světa / 8 Z Puly do Mexika s českou kapelou (Tomáš Slavický)

20 Vojtěch Drnek: Naše hudba je nahá (Tomáš S. Polívka)
Impulsem k rozhovoru se stalo chystané debutové album tria Treetop, ovšem originální akordeonista a skladatel Vojtěch Drnek má v ohni vícero želízek. Nešlo vynechat sólové EP Lullabies, spolupráci s Kurtem Rosenwinkelem, lásku k swingu ani vydavatelství MaRecords.

68 Na paměť Ivana Smetáčka (Pavel Smetáček)

73 Recenze

Jan Borek

Redaktor a editor webové Harmonie. Absolvent olomoucké hudební vědy a filosofie. Bývalý klavírista, současný kytarista, skladatel, překladatel a držitel ocenění z mezinárodní skladatelské soutěže Maurice Ravela 2015. Věnuje se především progresivnímu rocku a soudobé klasické i experimentální tvorbě, zároveň sleduje mnohé současné avantgardní a okrajové proudy.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.