pondělí, 29. červenec 2019

Harmonie 8/2019

Napsal(a) 

Harmonie 8/2019 Harmonie 8/2019

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky?

Českou filharmonii čekají další změny. Vedení Rudolfina vyměnilo z více než 60 procent Radu Českého spolku pro komorní hudbu (ČSKH) a zveřejnilo zprávu, že hlavní koncertní mistr Josef Špaček rezignoval na svoji pozici a sezona 2019/2020 bude jeho poslední. Zatímco dosud dravost proudu kariéry sólisty jen testoval, příští rok s ním bude už naplno bojovat. Jestli z toho budou výhry, nebo i ztráty, ukáže čas.

Přestože se ČSKH upřímně snažil zachytit, více či méně úspěšně, změny, kterými prochází hudební současnost, docházel mu občas dech. Vlastně to bylo poslední kolečko České filharmonie, které dosud neprošlo revitalizací. Otázek je mnoho, odpovědí zatím málo. Je však třeba hodně udělat, hodně vymyslet a hodně odpracovat. Dvakrát vstoupit do stejné řeky by totiž bylo v tomto případě nemilé.

V létě 2015 přiznal Josef Špaček v Harmonii, že se v něm pere identita koncertního mistra a sólisty a že by „bylo asi špatně, kdyby se to nepralo. Začíná toho být opravdu hodně, a je to jako mít dvě zaměstnání. Mám pořád věk na to, že mohu dělat obojí a ani jedno nešidit. Koncertní mistr je garance jistoty, ale člověk nemá v té pozici možnost kariérního růstu.“ A jasnozřivě dodal: „Věk už pomalu začíná hrát roli, takže nejvyšší čas začít víc riskovat. Ano, chci víc riskovat.“ Snížení úvazku jen na čas oddálilo konečné řešení – přátelský odchod a sázku na plnohodnotnou cestu virtuosa. Více svobody, ale také více odpovědnosti a tvrdé konkurence.

Těžko predikovat, jestli to bylo dobré rozhodnutí. U některých jeho českých kolegů a kolegyň došlo k deziluzi a zklamání, když nedosáhli ani na evropskou špičku, jen málo se ctí na mezinárodním hudebním trhu uspělo. Vzhledem k jeho uměleckým a lidským vlastnostem bych mu přál úspěch. Pro Českou filharmonii to bude každopádně vážný problém. Jednak byl citlivým vůdcem nejen primů ČF, ale všech smyčců, jednak dával energii celému orchestru. Takže i on má svůj podíl na renesanci orchestru, navíc ještě nikdy neměli v čele houslistu, který by tak dokonale spojil nejvyšší mezinárodní měřítka koncertního mistra a sólisty. Protože se osvědčil režim tří koncertních mistrů, začala filharmonie hledat náhradu. Bylo by asi moudré posunout do role hlavního koncertního mistra Jiřího Vodičku, ponechat si Jiřího Mráčka, velmi uvážlivě zvolit třetího a vyhnout se sólistovi, který zaplane touhou hrát v prvním českém orchestru. V tomto případě bych si přál, aby orchestr vstoupil do stejné řeky, ale na výměnu „Špačka za Slavíka“ to zatím nevypadá.

Možná však ale už nastal čas, aby se koncertním mistrem České filharmonie stal cizinec. Takřka tajemné tónové specifikum České filharmonie by tím jistě nezmizelo. Jen by to asi chtělo, aby židli někdo velkoryse sponzoroval.

Díky skvělému marketingu filharmonie to vypadá, že jediným mezinárodně věhlasným dirigentem u českých orchestrů je Semjon Byčkov. Je jistě skvělý, odhaduji že i nejdražší, ale ne jediný. Média málo zdůrazňují třeba nevšední uměleckou barvitost Dennise Russella Daviese v Brně, nenápadně charismatického Pietariho Inkinena v FOK a Emmanuela Villauma, jenž je neúnavným motorem PKF – Prague Philharmonia. A právě on je osobností srpna. Vaší pozornosti doporučuji glosu o smutné současnosti legendárního Pražského komorního baletu a rozhovor s vdovou po legendárním saxofonistovi Dexteru Gordonovi.

 

Harmonicky inspirující letní čas přeje

Luboš Stehlík

šéfredaktor

vychází 30. 7. 2019

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 8/2019

obsah

3 Poslední poklona Josefu Kouteckému (Pravoslav Kohout)

4 Spolkotřesení v České filharmonii (Luboš Stehlík)

6 Umění dirigování jako umění komunikace (Ivan Žáček)
S francouzským dirigentem Emmanuelem Villaumem čtyři roky poté, co stanul na stupínku Pražské komorní filharmonie jako její šéfdirigent.

13 Josef Špaček si stále uvědomuje, jak je život krásný (Luboš Stehlík)
Elitního českého houslistu čeká poslední sezona na první židli České filharmonie, pak jeho sólový klipr vypluje na bezbřehé hudební moře.

18 Nekrolog s pokusem o resuscitaci (Jana Hošková)

24 Hudba z Eddy, ság a vulkánů zrozená (Vítězslav Mikeš)

28 Být muzikologem v Čechách: Nese se jak holba mááááku (Eva Velická)

32 České muzeum hudby dvě stě let po založení Národního muzea: Obrazové dokumenty (Eva Paulová)

38 HERA: Evropský výzkum v humanitních vědách (Lenka Hlávková)

40 Konstanty a varianty: Virtuos a umělec (Vlasta Reittererová)

46 Bartók Plus, operní festival postavený na troskách těžkého průmyslu (Boris Klepal)

49 Cardiff Singer of the World 2019 (Mirka Zemanová)

54 Maxine Gordon: Můj život s Dexterem (Petr Vidomus)
Snaží se jít pod povrch a mnohdy říká i vcelku nepříjemné pravdy o poměrech v nahrávacím průmyslu či ve společnosti obecně. Vdova po legendárním saxofonistovi Dexteru Gordonovi.

58 Silva Šírová: Mám bigbítový background (Tomáš S. Polívka)

61 Tibor Feledi: Od počítačových her k jazzu (Milan Tesař)

64 Zornův Bagatelles Marathon v Praze (Michal Nejtek)

66 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.