pondělí, 30. červenec 2018

Harmonie 8/2018

Napsal(a) 

Harmonie 8/2018 Harmonie 8/2018

Vážení přátelé HARMONIE,

co se týká festivalů, vysíláme do světa signály na různých frekvencích. Nejblyštivější je Pražské jaro. Letos jsem si ověřil, že neztrácí dynamiku a v rámci možností se snaží, aby Praha nebyla vedle Londýna, Berlína, Vídně, Salcburku či Paříže na úzkorozchodné, lokální dráze. Partnerem managementu vždy byla umělecká rada, jež se nedávno radikálně proměnila a představuje pozoruhodný mix. Kontakty a tipy ze světa přinesou Jakub Hrůša a Tomáš Hanus, domácí scénu mají v malíčku Marko Ivanović a Ivo Kahánek, jehož kompetence přesahuje klavírní obor. Spojnicí se soutěží je Michal Kaňka, který bude doufám do festivalu vnášet inspirující komorní návrhy. Přínosem pro starší hudbu by měla být Jana Semerádová. Dynamiku a odvahu očekávám v soudobé hudbě od Miroslava Srnky. Angažování prvního zahraničního člena rady, Clemense Hellsberga, emeritního ředitele Wiener Philharmoniker, není předpokládám za „zásluhy“, ale kvůli jeho kontaktům, přehledu a zkušenostem. Všichni jsou mimořádně kreativními osobnostmi, takže je na místě přání, aby umělecká rada (zatím bez předsedy) festival zásadně ovlivnila a nabídla vzrušující akcenty. Bohužel směřování Pražského jara bude určovat až od roku 2021.

Mezi nejzajímavější okamžiky s mikrofonem, které jsem měl, patřila setkání s Antonínem Dvořákem III. Ačkoliv to nebyl hudebník, vždy jsem měl pocit dotyku s hudební věčností, úcty k životní moudrosti, mladému srdci a nadšení ve stárnoucím těle… Se souhlasem rodiny vydala nedávno Akademie klasické hudby v kvalitní edici paměti/memoáry vnuka skladatele Antonína Dvořáka Vyznání v F dur. Název rezonuje s favorizovaným Americkým kvartetem, jenž prý patřil mezi skladatelova „mokrá“ díla. Pisatel v „předmluvě a návodu k četbě“ připomíná, že knihu nepsal spisovatel, ale docela „obyčejný, všední, tuctový občánek, který měl to štěstí, že se narodil jako potomek … Antonína Dvořáka“, a předesílá, že sepsal jen to, na co si dovede vzpomenout. Jenže čím víc se do pamětí začtete, budete obdivovat jeho paměť. Kniha, členěná do čtyř vět, je čtivější nežli odborná beletrie některých „profesionálních“ spisovatelů. První začíná ozvěnami dětství a končí prvními zahraničními cestami a rodinným životem. Druhá popisuje hlavně „dvořákovské probuzení“ po roce 1989, třetí další mozaikovité vzpomínky z cest a z domácí scény. Korálky vzpomínek protkávají i poslední část knihy, v níž nechybí autorova reflexe sedmdesátin jeho přítele Jiřího Bělohlávka. Mystériem zůstává, že AD zemřel v minulém roce 29. 5. a JB 31. 5.

Osobností měsíce je šéfdirigent České filharmonie, nekonformní Semjon Byčkov, jenž vzbuzuje u některých českých profesních všeználků nedůvěru. Netradičně připomeneme výročí Leonarda Bernsteina a z bohatého pětadvacetiletého archivu časopisu jsem vybral profil Herberta von Karajana.

Ničím nerušené čtení přeje

Luboš Stehlík

vychází 30. 7. 2018

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 8/2018

obsah

3 Sedmdesátá soutěž Pražského jara (Michal Kaňka, Ondřej Vrabec)
Pravidelné květnové soutěžní klání, tentokrát mezi hornisty a cellisty, pohledem porotců.

6 Semjon Byčkov: Kdybych se podruhé narodil, chtěl bych být opět dirigentem? (Jiří Vejvoda)
„Nevím. Ať už bych dělal cokoli, chtěl bych to znovu dělat pořádně!“

12 Hudba z konfliktu Dobra a Zla zrozená (Vítězslav Mikeš)
O Alfredu Schnittkem (a také trochu o Gennadiji Rožděstvenském).

16 Peršan narozený pod Alpami Kian Soltani (Petr Veber)
Letos na jaře vystoupil s FOKem, v září zahraje s Vídeňskými filharmoniky na Lucernském festivalu Dvořákův Koncert h moll, o měsíc později zahraje stejné dílo s berlínskou Staatskapelle.

20 Semjon Byčkov s Českou filharmonií… (Luboš Stehlík)
…Česká filharmonie se Semjonem Byčkovem.

24 Po stopách Leoše Janáčka I. (Patrick Lambert)
Boj jednoho Angličana propracovat se k původním českým pramenům koncem 70. let 20. století.

28 Legenda jménem Karajan (Bohuslav Vítek)
V rámci 25. výročí Harmonie se vracíme i do minulosti. Před deseti lety vyšel profil Herberta von Karajana, jednoho z nejvlivnějších dirigentů 20. století.

31 V archivu Tomislava Volka jsou i dopisy od… I. (Milada Jonášová)
Mozartovský výzkum optikou korespondence.

34 201 let Moravského zemského muzea a 99 let jeho hudebního oddělení (Jiří Sehnal)
Rukopisné kancionály.

37 Estonian Festival Orchestra (Mirka Zemanová)
Vycházející hvězda orchestrálního světa.

40 Alexander Shonert (Tereza Hlaváčková)
Hra na housle prostředkem k dosažení duchovní dokonalosti.

43 New Opera Days Ostrava 2018 (Jan Borek)
Hledání nového a poučení z minulosti.

46 Cesta s kytarou Lubomíra Brabce (Marta Tužilová)
Dlouhá cesta, kterou od svých prvních hudebních kroků prošel, směřovala vždy k jedinému cíli – věnovat se hudbě nejen pro své uspokojení, ale získat co nejširší publikum k lásce k hudbě.

48 Stopy a otisky 8 (Vlasta Reittererová)
Bratříčku, zavírej vrátka.

52 Leonard Bernstein: Obhájce a propagátor jazzu (Milan Tesař)
Nestárne a jen se divíme.

55 Grant Green: U kolébky acid jazzu (Tomáš S. Polívka)
O „pozdním“ muzikantském vývoji americké kytarové legendy.

58 Dominic Miller: Usilovně zkoumám ticho (Marian Pavlík)
Suverénně se pohybuje na rozhraní akustického rocku, fusion i folku s prvky progresivního rocku, francouzského šansonu a latinsko-americké hudby.

60 Energeticky výživný Piknik (Jaroslav Riedel)
Pestrá oslava jazzrockového bohatství.

62 Ľudové Mladistvá: Folklór mladicky nerozvážný (Daniel Vojtíšek)
Vznikli v roce 2016, spojují prvky folklóru, jazzu, vážné a energické moderní hudby a mají za svou krátkou dobu působení již několik ocenění.

64 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.