pondělí, 21. červenec 2014

Harmonie 8/2014

Napsal(a) 

Harmonie 8/2014 Harmonie 8/2014

Milí čtenáři,

byl mi udělen zodpovědný úkol otevřít srpnové vydání. Nevím, kolikrát k vám za poslední roky existence HARMONIE promlouval někdo jiný než šéfredaktor Luboš Stehlík a doufám, že tento krok nepovažujete za příliš troufalý. Vždycky jsem měla za to, že úvodník kvalitního periodika musí obsahovat závažná sdělení, objevné myšlenky a zásadní morální poselství (= musí mít hlavu a patu). Tak se ale může stát pouze v případě, má-li autor dostatečnou životní moudrost, ze které lze takové myšlenky čerpat (= ví, jak psát o něčem, co má hlavu a patu, případně si umí takové téma najít), což vpravdě není můj případ. Naplním tedy úvodník osobními zážitky posledních dní, které jsou ale ve většině případů úzce propojeny s hudbou. S hudbou a setkáváním.

Zážitek první. Obhajoba diplomové práce a státnice. Ano, patřím k těm, kdo se snaží efektivně skloubit práci a studium a před měsícem se mi podařilo zdárně dojít do cíle. Díky tomu, že jsem ochotná sedět do noci nad hudební analýzou Brucknerovy Deváté symfonie, které sice vůbec nerozumím, ale která mě uvádí do transu. Ale především díky lidem, se kterými se denně setkávám. Díky Miloši Štědroňovi (nechápu, kde se v něm bere ten nekonečný proud energie), vedoucímu mé diplomky. Díky Luboši Stehlíkovi, který mě pouštěl z redakce dřív, promíjel mi nesoustředěnost a dělal za mě moji práci. A díky rodině, která snášela moje nervové bouře.

Zážitek druhý. Open air koncert České filharmonie na Staroměstském náměstí na konci června byl ideálním předělem mezi koncem sezony a letními týdny v rozpálené Praze. Filharmonici opustili prostory Rudolfina, vydali svoje nástroje všanc červnovému podnebí, zabodli oranžovou květinu do klopy, dámy filharmoničky připnuly do vlasů, a společně s panem dirigentem Bělohlávkem a mladými talenty, výherci konkurzu Zahraj si s Českou filharmonií, oblažili shromážděné davy. Zněla skvěle zahraná a dobře zvolená hudba (aby bylo učiněno zadost náhodnému posluchači i hnidopichovi – například Antonín Dvořák: Karneval nebo Jacques Ibert: Concertino da camera), lidé se na sebe usmívali, uvolňovali si navzájem místa a vůbec tak nějak zářili, a kdo měl potřebu zářit ještě víc, mohl si koupit stylové sluneční brýle s oranžovými obroučkami a přispět tak na konto Linky bezpečí.

Zážitek třetí. Před malou chvílí jsem se vrátila ze setkání s Jaroslavem Mihule (tomu, kdo se jen malinko zajímá o Martinů, nemusím tohoto předního martinůologa představovat), se kterým jsem si povídala o jeho nové publikaci, jež nedávno vyšla v Buenos Aires. Téma rozhovoru teď ale není podstatné (najdete je na našem webu). Podstatný je dojem, který mi ze setkání s tímto obdivuhodným pánem zůstal. Jako památku na naše shledání mi napsal na záložku v knížce (na které nebyl nikdo jiný než Martinů) citát Gordona Allporta: „Jen ten může být spasen, kdo se den co den ustavičně snaží dosáhnout cíle, který nám nakonec stejně uniká.“ A tak, milí čtenáři, i pokud vaší momentální prioritou není spasení, můžete si vzít něco z tohoto mého setkání i vy. Neboť je to s tím cílem moc hezky řečeno.

V srpnové HARMONII nezapomeňte nalistovat rozhovor s novým šéfdirigentem Janáčkovy filharmonie Heiko Mathiasem Försterem nebo s žijící legendou českého jazzového kontrabasu Miroslavem Vitoušem. Seriálové nadšence potěšíme v tomto čísle dvojnásob, protože přinášíme úvodní díly k seriálu Patricka Lamberta o české hudbě očima i ušima Angličana a k sérii článků o klavíristovi Rudolfu Firkušném.

Druhou polovinu prázdnin plnou inspirativního setkávání vám přeje

Michaela Vostřelová

zástupkyně šéfredaktora

vyšlo 28. 7. 2014

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 8/2014

obsah

3 České sny nejsou snem (Petr Veber)
Jedna z nejviditelnějších zahraničních prezentací naší kultury odstartována!

4 Na dvoře Rudolfa II. (Michaela Žáčková Rossi)
Jak žili hudebníci rudolfínské Prahy?

6 Heiko Mathias Förster byl pro nás ideální volbou (Jana Knížátková)
Po dvou sezonách bez uměleckého vedení nastupuje na post šéfdirigenta Janáčkovy filharmonie Ostrava zkušený německý dirigent.

9 Česká hudba očima (a ušima) Angličana, 1. část (Patrick Lambert)
Vzestup Janáčkovy slávy od skromných začátků.

13 Příběhy předmětů z Muzea Antonína Dvořáka 4 (Eva Velická)
Americké střípky.

16 Jonathan Nott: Dirigování se naučíte pouze zkušenostmi a vůlí stále objevovat (Markéta Vejvodová)
Interview s dlouholetým dirigentem Bamberského symfonického orchestru.

20 Rudolf Firkušný - Pianista mezi domovem a emigrací 1 (Veronika Vejvodová)
Jaký je pro nás skutečný význam odkazu Rudolfa Firkušného? První díl nového seriálu.

22 Když se kutnohorské stříbro promění v hudbu (Markéta Vejvodová)
O festivalu, který má na hony daleko ke komerčnímu pojetí, je postavený na skutečné tvůrčí energii, na přátelství hudebníků a na úzkém kontaktu publika s interprety.

22 Vyrůstal jsem obklopen českou hudbou (Markéta Vejvodová)
Interview s dirigentem Paavo Järvim, jehož provedení Dvořákovy Symfonie č. 8 „Anglické“ zakončilo letošní ročník Pražského jara.

24 Čtyři roky, které změnily Evropu (Vlasta Reittererová)
Velká válka a její vliv na český kulturní život.

28 Musica monastica 4 (Michaela Freemanová)
Milosrdní bratři, jejich poslání a vztah k hudbě.

32 A ti druzí… Rok české hudby 2014 (Vlasta Reittererová)
Dvojčátka s housličkami a tenor vítězící rozkvětem mládí.

36 Dočkáme se od Kronosu také Smetany? (Antonín Matzner)
Legendární Kronos Quartet za 40 let své existence nastudoval neuvěřitelně pestrý repertoár. Smetana mezi ním zatím stále chybí.

38 Svatováclavský hudební festival 2014 (Jaroslav Pszczolka)
Prostory kostelů v Ostravě a dalších šestnácti městech Moravskoslezského kraje letos rozezní třicet koncertů.

41 Nové varhany v Brně (Jan Hora)
V Brně v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie byly postaveny a 29. června 2014 uvedeny do provozu nové varhany, kvalitou mnohonásobně převyšující domácí produkci.

43 kritiky

47 Svět opery

50 Miroslav Vitouš: Múza se může vytratit (Daniel Vojtíšek)
Interview s žijící legendou českého kontrabasu.

52 Augustin Bernard - Od informatiky ke kompozici (Milan Tesař)
Vycházející hvězda českého jazzu hraje na piano, trombon, skládá a aranžuje.

54 Koncertní křídlo i blána na buben (Milan Tesař)
Zápůjčky nástrojů pro zahraniční hudebníky.

56 Recenze

Michaela Vostřelová

Narodila se ve městě Bedřicha Smetany, první hudební vzdělání získala ve městě Bohuslava Martinů. Bakalářské studium hudební vědy v Olomouci ukončila prací o raném vokálním díle Martinů, brněnské magisterské studium jejím rozšířením pod vedením Miloše Štědroně. Písněmi, tentokrát Ebenovými a Schubertovými, završila i studium zpěvu na Pardubické konzervatoři pod vedením Hany Medkové. Badatelskou práci si vyzkoušela v Centru Bohuslava Martinů, pedagogickou v ZUŠ Ratibořická, novinářskou v Harmonii, kde se od roku 2011 učí, jak hudbu slyšet a jak o ní psát. Je editorkou webu, který právě čtete.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.