čtvrtek, 7. srpen 2008

Harmonie 8/2008

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2008/08 časopis Harmonie 2008/08

Milí čtenáři,

po období, kdy přicházely ze světa klasické hudby spíše negativní zprávy, kterým dominovala Česká filharmonie, se objevuje v redakční poště překvapivé množství dobrých zpráv. Operní fanoušky určitě těší, že Magdaleně Kožené a Simonu Rattleovi se narodil druhý potomek, Miloš; v době, kdy čtete tento editorial, tak se chystá na svět první dítě "celebritální" sopranistky Anny Netrebko a uryguajského barytonisty Erwina Schrotta, který má před sebou pravděpodobně podobně zářivou kariéru jako kolegové Hampson, Terfel, D'Arcangelo nebo Pape; ctitelé Anne-Sophie Mutter se konečně dočkají její nové desky s Bachovými koncerty a hlavně se světovou premiérou koncertu Sofie Gubajduliny; sboroví zpěváci se snad mohou těšit nadějí, že budou mít stejně jako jejich orchestrální kolegové svou profesní asociaci. I když kdoví, jestli jim to k něčemu bude... Nejradostnější zpráva přišla z pražského Národního divadla, které oznámilo, že se šéfdirigentem opery stane Tomáš Netopil. Sice až od sezony 2009/2010, ale díky za tento odvážný čin v českých poměrech, kdy se musí důležitý umělecký post vyčekat a člověk patřičně zestárnout. Pan Netopil je výborný dirigent, a tak je možné doufat, že konečně někdo vytrhne tento orchestr, sólisty a sbor této scény, která jistě bude tvrdě vzdorovat, z letargie a stagnace. Určitě by bylo dobré, kdyby kvalitativně navázal na skvělé projekty svého bývalého učitele Jiřího Bělohlávka z 90. let. Jelikož s vedoucími posty v Pražské komorní filharmonii a brněnském Národním divadle jsou spjati další Bělohlávkovi odchovanci - Jakub Hrůša a Tomáš Hanus - je nejen uznání pedagogických kvalit pana profesora, ale je to zdá se signál, že se začíná blýskat na lepší časy a že se mladá dirigentská generace skutečně prosazuje. Sice to občas dost drhne, ale koneckonců dirigentská profese měla u nás vždycky určitá specifika. Od nástupu této trojice a několika dalších si především slibuji změnu v přípravě a prezentaci orchestrů, nové myšlenky v dramaturgii a výraznější konstruktivní oponenturu některým ředitelům a manažerům, kteří mají občas až příliš velkou zálibu ve všeználkovství.

Uvnitř časopisu najdete portrét předního českého trumpetisty Marka Zvolánka a rozhovor s dirigentem Lotharem Zagroskem, hostem festivalu Pražský podzim. Oba dva mají v HARMONII debut a poprvé, i když jistě ne naposledy, zde představujeme mimořádný fenomen polské hudby - klavíristu Rafala Blechacze. Více než obvykle se zabýváme světem opery. Kromě klasických recenzí doporučuji dva rozsáhlejší kritické materiály: první se zamýšlí na osudy opery pražského Národního divadla, druhý rekapituluje celou uplynulou operní sezonu České republiky. Jazzová rubrika je opět plná informací, snad poprvé se více zaměřujeme na internet.

Luboš Stehlík

vyšlo: 28. 7. 2008

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 8/2008

obsah

KLASICKÁ HUDBA
3 Hudba v životě: Vzpomínky Otakara Brouska (Marie Kulijevyčová)
6 Host Pražského podzimu: Lothar Zagrosek (Lucie Johanovská)
8 Rafał Blechacz: malý muž s velkým talentem (Dita Kopáčová Hradecká)
10 René Bosc organizuje francouzskou soudobou hudbu (Markéta Vejvodová)
12 Reportáž ze Zlaté Prahy (Markéta Jůzová)
14 Korespondence Karla Ančerla s Ivanem Medkem - 8 (Petr Kadlec)
16 Vladimír Darjanin o Dvořákově Praze (Luboš Stehlík)
18 Osobnost: Marek Zvolánek (Luboš Stehlík)
22 Rozvohor s Josefem Snítilem (Jitka Škápíková)
25 Kritiky
30 Výhry a prohry opery Národního divadla (Martin Rataj)
32 Ohlédnutí za operní sezonou (Helena Havlíková)
35 Svět opery (Plzeň, Litomyšl, Olomouc, Zvolen, Praha, Gelsenkirchen)
JAZZ • WORLD MUSIC
39 Švédská legenda Georg Riedel (Martina Fialková). Surfujte (Ivan Matějka)
40 Jazz podle pravidel internetu (Václav Vraný)
42 Jak Roscoe Mitchell komunikuje se světem (Peter Motyčka)
44 Písečná hudba Maloumy (Jiří Moravčík)
NAHRÁVKY
47 Recenze
61 Novinky
INFOSERVIS
63 Programy, zprávy, objednací kupon

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.